• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

Teletomte

Rolex
2-Faktor
För att återgå lite till bilbarnstol-diskussionen. Åker A4 och det börjar bli dags för dottern att få en stol istället för babyskydd.
IMG_20180504_122625.jpg

Inga planer på knodd nr 2 än och jag är rätt säker på att det är tvärkört att få in 2 stolar i den ändå.

Så tillbaka till frågan. Vad har ni upptäckt i efterhand vid köp av stol att ni saknar, älskar, hatar med val av modell? Vad bör man tänka på förutom det självklara att den ska vara så säker som möjligt.

Vi har en mindre bil också men stolen kommer mest sitta i A4an.

Det går att få in två riktiga stolar i A4an. En fram och en bak. Vi kör med BeSafe izi-plus som är stora stora. Första gångerna den/dom ska in är det lite meckigt, men man lär sig:)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det går att få in två riktiga stolar i A4an. En fram och en bak. Vi kör med BeSafe izi-plus som är stora stora. Första gångerna den/dom ska in är det lite meckigt, men man lär sig:)
Nästan ovärderligt tips! Gött mos! Blir att svänga förbi en butik och testa lite men nu vet jag en bra utgångspunkt. Stort tack för infon :) antar att du har samma kaross som mig då? Och att båda stolarna är på höger sida i bilen då?
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Nästan ovärderligt tips! Gött mos! Blir att svänga förbi en butik och testa lite men nu vet jag en bra utgångspunkt. Stort tack för infon :) antar att du har samma kaross som mig då? Och att båda stolarna är på höger sida i bilen då?
Jepp och jepp:)
Men, det är inte lätt att få in dom! Jag var ganska uppgiven de första 10-15 minuterna:D Ska försöka ta någon bild senare.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Inte för att vara sån, men om det är problem att ens FÅ IN stolarna i bilen så är utgångsläget inte asbra... ;)
Må så vara, men det går:) En treåring där bak och en ettåetthalvåring där fram. Detta utan att stolen fram ligger emot instrumentbrädan eller stolen bak sitter emot främre ryggstödet. Detta är dock en andrabil framöver, absolut inte optimalt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Snabba bilder, jag tar inget ansvar för ev smuts och skräp:)
9D161A53-E374-44E9-9D4C-092FE8BE0419.jpeg
03D48A52-9DCE-4329-AF54-E52015EB68C1.jpeg
4672CE12-9EF6-44FC-8F58-1D988307988F.jpeg
3EC32D73-B722-4B16-8FE0-6922B11FD34D.jpeg
Grymt! Jag vet också att A4 inte är optimal med 2 kids men känns betryggande att det iaf går om man vill. Så slipper vi stressa i jakten på större bil när de väl är på tapeten.

Är de ingen isofix på de där? Eller kör man både de och bälte?

Ser du något i backspegeln på höger sida?
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Grymt! Jag vet också att A4 inte är optimal med 2 kids men känns betryggande att det iaf går om man vill. Så slipper vi stressa i jakten på större bil när de väl är på tapeten.

Är de ingen isofix på de där? Eller kör man både de och bälte?

Ser du något i backspegeln på höger sida?
Nä precis, det går. Det lär ju dessutom finnas stolar som är mindre utrymmeskrävande ån dessa. Denna bilen köpte vi för att ersätta en Ng 9-3 kombi med som rullat som andrabil. Saaben var/är rymligare än jag trodde... Eller rättare sagt, A4an är mindre än jag hoppades:D
Inte Isofix, bara bälte. Det går att se hjälpligt i högerspegeln:)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Igår kom 18-åringen in trampande lite så där spontant. Av en händelse åt vi hennes favoritmat, och det räckte till henne.
Vi har haft en del strul med henne under de senaste åren, och hon har bott hos sin mamma i alla fall senaste året.
Nu sa hon att vi har haft rätt i en massa saker, och att hon skulle flytta hit. :)
 

zeke_varg

Omega
Grymt! Jag vet också att A4 inte är optimal med 2 kids men känns betryggande att det iaf går om man vill. Så slipper vi stressa i jakten på större bil när de väl är på tapeten.

Är de ingen isofix på de där? Eller kör man både de och bälte?

Ser du något i backspegeln på höger sida?
Bakåtvända är aldrig bara fäst med Isofix. Man måste ner o mecka fast skiten i framförvarande stol i heeelt ogenomtänkta lösningar. Hatade den tiden men nu har vi två framåtvända med Isofix. Jävlar va smidigt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Bakåtvända är aldrig bara fäst med Isofix. Man måste ner o mecka fast skiten i framförvarande stol i heeelt ogenomtänkta lösningar. Hatade den tiden men nu har vi två framåtvända med Isofix. Jävlar va smidigt.
Där kan jag tipsa om att i min förträffliga Passat finns två hål i bakkant av framstolens skenor, om man tar bort plastpluttarna. Där kan man fästa "snörena" med två schackel (rejäla!).
Skitbra, och ganska lätt flyttbart.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Där kan jag tipsa om att i min förträffliga Passat finns två hål i bakkant av framstolens skenor, om man tar bort plastpluttarna. Där kan man fästa "snörena" med två schackel (rejäla!).
Skitbra, och ganska lätt flyttbart.
Får kika i Ådin vid tillfälle. Chansen finns ju att de är liknande på min (håller tummarna)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Igår kom 18-åringen in trampande lite så där spontant. Av en händelse åt vi hennes favoritmat, och det räckte till henne.
Vi har haft en del strul med henne under de senaste åren, och hon har bott hos sin mamma i alla fall senaste året.
Nu sa hon att vi har haft rätt i en massa saker, och att hon skulle flytta hit. :)
Låter ju helt fantastiskt :)
 
Igår kom 18-åringen in trampande lite så där spontant. Av en händelse åt vi hennes favoritmat, och det räckte till henne.
Vi har haft en del strul med henne under de senaste åren, och hon har bott hos sin mamma i alla fall senaste året.
Nu sa hon att vi har haft rätt i en massa saker, och att hon skulle flytta hit. :)

Måste kännas otroligt skönt!
Kan tänka mig att man måste vårda relationen lite extra om man haft en trasslig tid bakom sig. Tror du själv att det kan ordna sig till något bra och vettigt? :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Låter ju helt fantastiskt :)

Måste kännas otroligt skönt!
Kan tänka mig att man måste vårda relationen lite extra om man haft en trasslig tid bakom sig. Tror du själv att det kan ordna sig till något bra och vettigt? :)

Nu blev vi i stället rejält osams, men å andra sidan verkade det ha rensat luften ordentligt. Bra det också, kanske? Ungen-i-fråga är hemma hos sin mamma nu, men har börjat jobba lite deltid åt oss, och vi pratar hela tiden. Känns helt ok.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En annan sak, hur gör övriga i tråden med dagis (jaja, det heter förskola)?
Lillan fyller två i höst, och vi känner väl spontant att det verkar bäst att vänta med dagis till ungarna börjar interagera med varandra, och kanske få ut något av att vara där, 3-4 år kanske.
Hur tänker andra föräldrar?
 

jistanes

Cartier
En annan sak, hur gör övriga i tråden med dagis (jaja, det heter förskola)?
Lillan fyller två i höst, och vi känner väl spontant att det verkar bäst att vänta med dagis till ungarna börjar interagera med varandra, och kanske få ut något av att vara där, 3-4 år kanske.
Hur tänker andra föräldrar?
Har man möjlighet att vara föräldraledig så länge man vill skulle jag säga att 2-3 år är en lagom ålder, såhär i efterhand. Min son fick börja när han var 14 månader, stackars barn. Motfråga: när slutar man tycka att man är Nordeuropas sämsta pappa?
Tror ni tänker helt rätt att det är ungefär då det börjar bli lämpligt att gå till förskolan (jag skulle dock säga 2-3 år som sagt), för att inte hamna efter i utvecklingen i onödan, eller så är ni superpedagoger där hemma - vad vet jag. Gör det som känns rätt för barnet och som funkar med era liv så blir det nog bra.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
En annan sak, hur gör övriga i tråden med dagis (jaja, det heter förskola)?
Lillan fyller två i höst, och vi känner väl spontant att det verkar bäst att vänta med dagis till ungarna börjar interagera med varandra, och kanske få ut något av att vara där, 3-4 år kanske.
Hur tänker andra föräldrar?
Vår lilla tös kommer vara 1,5år när hon ska börja på förskola. Tror att om barnet är hemma för länge kanske det blir svårare att komma in i det med förskola samt vara ifrån sina föräldrar.

Helt min egen tanke. Sen blir det inte riktigt hållbart för oss med jobb att någon skulle vara hemma så länge.

Har även hört från andra föräldrar att deras barn ofta tycker det är som roligast på dagis och få leka med kompisar :)
 

zeke_varg

Omega
En miniminivå är när de börjar gå. Innan det är det ju riktigt skruvat att ha kids på dagis enligt mig. Finns inte så många fröknar så det täcker upp behöver för en sån krabat.

Nästa nivå är när de slutar suga o äta på alla prylar. Minskar skiten de drar hem. En jävla massa sjukdagar. Både för barn o vuxna. Sen kan det ju vara bra o utsättas för skit som barn så mån jobbar upp ett immunförsvar. Finns forskare som säger ris/ros om det.

Nästa nivå när de inte sover lunch längre.

Våra kids drog igång när de var 14-16mån. Nu är de 4-6år. Jag jobbar 80% o frun 75%. Vi har råd och möjlighet till det.

Idag är förskolan stängd. Barnen kan absolut vara på annan förskola o äldste i skolan. El så tar man ut föräldraledigt o hänger långt som fan ut i skogen. Ministuga utan el.. kör gasolkyl o spis.

Som äldsta barnet sa igår: ”Kom syrran, vi badar, det är graaatiiiis!”


Klura ut hur du vill fostra kidsen o värdesätta. Amerikaner lämnar iväg kids efter nån v. Andra länder fostrar o ta hand om ungar o äldre inom släkt o fam. Vissa har råd att välja, andra inte. Få ångrar att de la för mycket tid på kidsen när de är på dödsbädden. På fel fru är en annan sak ;)
1F3D9FA0-5A09-4E54-BB74-676E8B6518CD.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
En annan sak, hur gör övriga i tråden med dagis (jaja, det heter förskola)?
Lillan fyller två i höst, och vi känner väl spontant att det verkar bäst att vänta med dagis till ungarna börjar interagera med varandra, och kanske få ut något av att vara där, 3-4 år kanske.
Hur tänker andra föräldrar?
Min första (nästa kommer i augusti) började vid 15månader. Både jag och tjejen känner att vi inte riktigt räcker till, varken när det gäller social stimulans eller när det gäller uppfinningsrikedom. Vi behöver också stimulans för övrigt. Men, hade det inte funkat så bra som det gjorde hade jag nog stanna hemma längre. Barn är ju olika, men jag gick aldrig på dagis och bodde dessutom långt från andra barn. Känner lite att jag fått jobba ikapp med det sociala sociala samspelet och det kan ha att göra med detta. I vilket fall har min uppväxt fått mig lägga stor vikt vid social interaktion och att fostra självständighet samtidigt som jag samtidigt vill att de skall känna att vi alltid finns där. Vi får se. Men jag tror i vilket fall att det funkar att börja ganska tidigt, men själv skulle jag vänta tills de kan gå.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
En annan sak, hur gör övriga i tråden med dagis (jaja, det heter förskola)?
Lillan fyller två i höst, och vi känner väl spontant att det verkar bäst att vänta med dagis till ungarna börjar interagera med varandra, och kanske få ut något av att vara där, 3-4 år kanske.
Hur tänker andra föräldrar?
Våra barn har båda varit 1 1/2 år när de började där, och de har varit ganska olika långt fram i utvecklingen. Tjejen började prata när hon var ca 8 månader men var lite blyg och grabben har en mer "vanlig" utvecklingskurva. Det vi dock såg på båda var en rejäl skjuts i utvecklingen när de började dagis. Tjejens blyghet försvann och hon interagerade som bara den, och grabben började prata så in i bänken.

Med ovan vill jag ha sagt att jag tror stenhårt på att sätta dem i en bra förskola relativt tidigt. De får nya influenser och hur mycket utvecklingsmöjligheter som helst.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Vi har två barn, drygt tre och drygt ettåetthalvt. Pojken som är tre började på dagis när han var två år och två månader. Då gick han, pratade mycket och var pottränad, men ganska lugn. Det var helt klart dags då. När dessutom lillasyster krävde uppmärksamhet hemma också, det är svårt att stimulera tillräckligt mycket hemma IMO.
Lillasyster började för snart två månader sedan när hon var ettåetthalvt. Hon är ganska annorlunda, pratar mindre men är ordentligt mycket busigare. Hon behöver definitivt mer stimulering och behöver busa av sig på ett annat sätt än storebror.

Jag tror definitivt att det är bra att inte vänta för länge med dagis, runt 1,5-2 är absolut vettigt sett till våra barn. Den ena behöver bli mer social och den andre behöver mer stimulering och detta hade inte jag och min sambo rett ut om man skulle hålla dem hemma längre. Det hade blivit en belastning för alla är jag övertygad om.

Nu kommer våra barn börja heltid från och med månadsskiftet, och även om man kommer träffa dom färre timmar per dygn, så tror(hoppas) jag det kommer bli mer kvalitetstid med mindre konflikter.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Intressant input, tackars.

Det känns otroligt svårt att veta när rätt tid är...

Ett bekymmer här uppe är också tillgången på dagis. De få mindre dagis som finns har absurt lång kö, och det känns mindre intressant med de kommunala "jättedagisen" här.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Intressant input, tackars.

Det känns otroligt svårt att veta när rätt tid är...

Ett bekymmer här uppe är också tillgången på dagis. De få mindre dagis som finns har absurt lång kö, och det känns mindre intressant med de kommunala "jättedagisen" här.
Det kan jag förstå strular till det. Vi har bara bott i ett år där vi bor nu men lyckades få plats på en liten förskola med små klasser som dessutom ligger på gångavstånd. Vi har hört bra om den från grannar så känns betryggande. Återstår att se efter semestern men vi är inte så oroliga.

Vi flyttade ifrån den stad jag är uppväxt i efter vi fick dottern för att slippa oroa oss för mkt angående såna saker. Plus att vi behövde större boende först och främst
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det kan jag förstå strular till det. Vi har bara bott i ett år där vi bor nu men lyckades få plats på en liten förskola med små klasser som dessutom ligger på gångavstånd. Vi har hört bra om den från grannar så känns betryggande. Återstår att se efter semestern men vi är inte så oroliga.

Vi flyttade ifrån den stad jag är uppväxt i efter vi fick dottern för att slippa oroa oss för mkt angående såna saker. Plus att vi behövde större boende först och främst
Jag bor på bonnavischan, så det är väl därför det finns färre små här, tyvärr.
Det ligger en privat 50 meter från vårt hus, men de har fullt-fullt och dessutom förtur för syskon (vilket såklart är rätt). Står på kö där, men frågan är om vi hinner komma fram innan ungen är i skolåldern.
 
Våran äldreflicka började vid ca 14 mån och hon älskade dagiset och kompisarna från första dagen. Nu ska nästa in i höst, också vid ca 14 månader, så vi får väl se om det går lika bra.
Har dock tur att vi har ett superfint dagis med riktigt bra personal, och jag tror att om så inte var fallet skulle vi nog vänta lite längre.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
En annan sak, hur gör övriga i tråden med dagis (jaja, det heter förskola)?
Lillan fyller två i höst, och vi känner väl spontant att det verkar bäst att vänta med dagis till ungarna börjar interagera med varandra, och kanske få ut något av att vara där, 3-4 år kanske.
Hur tänker andra föräldrar?

Jag tror att dom får ut något av att vara på förskolan tidigare än så. Runt två år anser jag vara lämpligt, beror självklart på förskolan och vilket barn det är med.

Det bästa är nog om det finns möjlighet till korta dagar istället. Är en väldigt känslig fråga det här men...

Vi har nog snittat på 08:30 till 15:00, vissa dagar kortare och vissa längre. Alltid någon vardag ledig med. Har kostat väldigt mycket pengar men gett barnen mycket då det är väldigt tufft för barn att "jobba" 07:00 till 18:00. Själv är jag matt efter en timme i förskolemiljö.

Sambon har jobbat länge inom förskola som förskolelärare och förskolechef och i hemlighet tycker hon synd om barn som får vara väldigt länge på förskolan.
 
Topp