• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

D

Deleted member 5780

Guest
Visst olyckor händer annars med, konstigt vore annat. Jag anser dock risken ökar markant med många barn som hoppar tillsammans, framförallt när det blir 3-5st. Sen är det väll beroende på barnen och deras ålder med såklart.

Vi kan självfallet ha delad åsikt om detta. Jag har låtit flera, 2-3st, barn hoppat innan med på den vi hade, det är ju svårt att undgå med kompisar/syskon etc. Men egentligen aldrig känt mig bekväm med det. Inte så som for i den :bag:
Vi har en obändbar regel hemma - Max 2 ungar samtidigt. När de har kompisar hemma får de vackert tura.
 

zeke_varg

Omega
När ungarna absolut inte lyssnar o beter sig som svin får de en varning. Fortsätter de får de se en lugn o sansad pappa ta ner skyddsnätet. ”Jag kan hoppa utan skyddsnät pappa”. Du får hoppa i morgon igen. Kliver ni upp på den när nätet är nere tar jag en bild på den o lägger ut till försäljning.

Funkar bra o ja, jag kommer lägga ut den till försäljning. Barnen vet att jag inte bara hotar utan verkställer..
 
Det där upplever jag är en utopi, att bara ett barn ska hoppa i taget. Dessutom är studsmattan absolut ett sätt för våra barn att umgås. Vi kör istället på att de får vara försiktiga och ta hänsyn till varandra. Ökar risken iom det? Absolut. Samtidigt lurar faror bakom varje hörn; en bekants barn bröt näsan i helgen då han sprang ikapp med en kompis och krockade med honom, en annan väns barn trillade på fotbollsplanen och bröt armen. Det där är tyvärr barns "vardag".

Jag är helt säker på att flera barn samtidigt i studsmattan är en helt värdelös idé och jag kan egentligen bara se risker och konsekvenser med detta.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Snabba bilder, jag tar inget ansvar för ev smuts och skräp:)
9D161A53-E374-44E9-9D4C-092FE8BE0419.jpeg
03D48A52-9DCE-4329-AF54-E52015EB68C1.jpeg
4672CE12-9EF6-44FC-8F58-1D988307988F.jpeg
3EC32D73-B722-4B16-8FE0-6922B11FD34D.jpeg
Måste fråga en sak till :) vi har landat i att det är denna stol de ska bli men ser nu att du har 2 olika färger. Blir den svarta varmare än den ljusa? Vilken upplever du var det bästa valet av färg?
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Måste fråga en sak till :) vi har landat i att det är denna stol de ska bli men ser nu att du har 2 olika färger. Blir den svarta varmare än den ljusa? Vilken upplever du var det bästa valet av färg?
Hmm, är osäker på om det är olika färger eller den ena blivit solblekt:bored: Den är nämligen typ fem år gammal och den andra knappt två. Har inte reflekterat angående värmen faktiskt... Skulle tro att det är marginellt faktiskt. Den svarta valdes väl mest för att ev kräk, spill osv skulle synas mindre:)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hmm, är osäker på om det är olika färger eller den ena blivit solblekt:bored: Den är nämligen typ fem år gammal och den andra knappt två. Har inte reflekterat angående värmen faktiskt... Skulle tro att det är marginellt faktiskt. Den svarta valdes väl mest för att ev kräk, spill osv skulle synas mindre:)
Nä, sömmen är ju olika på dom :) men men.

Har ju rätt mörk toning bak på min så bör inte bli så varmt ändå. Tack för svar :)
IMG_20180504_122609.jpg
 

Sjobedan

Rolex
Vi väntar vårt andra barn här inom ett par dagar. Är riktigt taggad och ser fram emot det som tusan!

Men!

Vårt första barn som nu är 3,5år har gått från att vara lyhörd, duktig på att göra som hon blir tillsagd etc. till att kissa på sig, driva oss till vansinne med att inte lyssna, göra tvärtemot vad vi säger med mera här under sista tiden.

Ni andra tvåbarns föräldrar, mötte ni liknande utmaningar när nummer två var nära förestående?

Några tips??
Jag har försökt att resonera, sätta henne i timeout med mera. Vi kommer helt inte riktigt fram.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vi väntar vårt andra barn här inom ett par dagar. Är riktigt taggad och ser fram emot det som tusan!

Men!

Vårt första barn som nu är 3,5år har gått från att vara lyhörd, duktig på att göra som hon blir tillsagd etc. till att kissa på sig, driva oss till vansinne med att inte lyssna, göra tvärtemot vad vi säger med mera här under sista tiden.

Ni andra tvåbarns föräldrar, mötte ni liknande utmaningar när nummer två var nära förestående?

Några tips??
Jag har försökt att resonera, sätta henne i timeout med mera. Vi kommer helt inte riktigt fram.
Har tre barn och upplever ungefär samma sak i omgångar. Det blir värre sen när de är typ 6-8. Och 9-10. För att inte tala om tonåren...
Men om en sisådär två decennier är du en fri man igen, bit ihop!

PS. Grattis till tillökningen ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vi väntar vårt andra barn här inom ett par dagar. Är riktigt taggad och ser fram emot det som tusan!

Men!

Vårt första barn som nu är 3,5år har gått från att vara lyhörd, duktig på att göra som hon blir tillsagd etc. till att kissa på sig, driva oss till vansinne med att inte lyssna, göra tvärtemot vad vi säger med mera här under sista tiden.

Ni andra tvåbarns föräldrar, mötte ni liknande utmaningar när nummer två var nära förestående?

Några tips??
Jag har försökt att resonera, sätta henne i timeout med mera. Vi kommer helt inte riktigt fram.
Har hört samma från typ alla jag känner som har två hyfsat nära varandra. Det är nog fullt normalt, och lägger sig efter ett halvår.
/vishetsministern
 

Sjobedan

Rolex
Har tre barn och upplever ungefär samma sak i omgångar. Det blir värre sen när de är typ 6-8. Och 9-10. För att inte tala om tonåren...
Men om en sisådär två decennier är du en fri man igen, bit ihop!

Du får det att låta som en evighet! Haha!

PS. Grattis till tillökningen ;)
Har hört samma från typ alla jag känner som har två hyfsat nära varandra. Det är nog fullt normalt, och lägger sig efter ett halvår.
/vishetsministern

Huga! Bara att bita ihop då.
 

jistanes

Cartier
Huga! Bara att bita ihop då.
Vi fick tillökning för 10 dagar sedan och den tidigare är årsmodell 14, så vi har ganska lika setup? Måste tyvärr stämma in i kören. Sådär är/har vår första varit så länge jag kan minnas typ. :) Vänta tills hon spottar på er, smäller halvt sönder dörrar och primalskriker tills grannarna undrar vad som sker. ;) Jag har funnit stöd i Jesper Juuls teorier om ”autonoma barn”. Kan vara värt att kolla in om man känner att man saknar verktyg eller metoder att testa. Kan vara ganska tröstande att bara dela andras upplevelser av liknande/”värre” situationer ibland också, känner jag. ”Jaha, det ska väl vara såhär då, och tydligen går det över...” är rätt skönt att känna ibland, tycker jag själv.

Allt kommer bli bra.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Vi väntar fortfarande på kraschen här hemma. Storasyster är snart sex och lillebror snart tre och hittills har de varit som ler och långhalm - bästa kompisar konstant. Är jag så blåögd att jag tror att det alltid kommer att vara så? Absolut inte. Men vi passar på att njuta i väntan på apokalypsen.
 

Sjobedan

Rolex
Vi fick tillökning för 10 dagar sedan och den tidigare är årsmodell 14, så vi har ganska lika setup? Måste tyvärr stämma in i kören. Sådär är/har vår första varit så länge jag kan minnas typ. :) Vänta tills hon spottar på er, smäller halvt sönder dörrar och primalskriker tills grannarna undrar vad som sker. ;) Jag har funnit stöd i Jesper Juuls teorier om ”autonoma barn”. Kan vara värt att kolla in om man känner att man saknar verktyg eller metoder att testa. Kan vara ganska tröstande att bara dela andras upplevelser av liknande/”värre” situationer ibland också, känner jag. ”Jaha, det ska väl vara såhär då, och tydligen går det över...” är rätt skönt att känna ibland, tycker jag själv.

Allt kommer bli bra.

Vi är nog en väldigt lik fas när det kommer till barnen.
Och hon har också hittat sitt primalskrik. Spott? Då finns det en risk att hon samma mynt tillbaka.
Ska läsa in lite om det där autonoma barn :)

Är medveten om att allt blir bra till slut och att deras uppväxt kantas av bra och mindre faser.

Tillsammans är vi starka, haha!
 

Case

Panerai
Vi väntar vårt andra barn här inom ett par dagar. Är riktigt taggad och ser fram emot det som tusan!

Men!

Vårt första barn som nu är 3,5år har gått från att vara lyhörd, duktig på att göra som hon blir tillsagd etc. till att kissa på sig, driva oss till vansinne med att inte lyssna, göra tvärtemot vad vi säger med mera här under sista tiden.

Ni andra tvåbarns föräldrar, mötte ni liknande utmaningar när nummer två var nära förestående?

Några tips??
Jag har försökt att resonera, sätta henne i timeout med mera. Vi kommer helt inte riktigt fram.
Top tipset är att inkludera storasyskonet så mycket som möjligt. Hjälpa till att byta blöja, klä på, köra vagnen etc etc.

Det och spegla/bekräfta storasyskonets känslor. Så att de fattar att det är ok att inte vara ok med den där nya konstiga, tråkiga, skrikiga typen.

Vi började förklara det hela typ fem månader innan och har läst alla barnböcker som vi hittat på bibblan som handlar om att få småsyskon. Det tror jag har fått bra utfall.

Kan även tipsa om ”Astrid blir storasyster”, en serie på SVT play. Tyvärr verkar första avsnitten inte vara tillgängliga längre. Men de måste gå att få tag i någon annanstans.

Sen pratade vi en massa om det innan, för att känna av läget.

Men hon är ju ändå en treåring, så helt smidigt är det inte. Å andra sidan, vad är smidigt med en treåring... Första dagarna försköt hon mamma tex. Hon har också börjat sova i vår säng mer. Och självklart driver hon oss till vansinne genom att inte göra som vi säger ;) men det tror jag är oundvikligt i den åldern.

Omställningen för storasyskonet måste ju vara det mes omtumlande de varit med om. Det är nog bra att ha den tanken i bakhuvudet.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Haha - olika världar. Igår vaknade dottern 0915 och sonen väcktes vid 0930. När de vaknar 0530 vill jag bara skjuta mig själv :D

Du min vän, kan skatta dig lycklig! Kan inte ens minnas när jag kunde sova längre än till 6.
Har hört talas om där barnet vaknat typ varje timme under långa perioder. Som tur är har våran son åtminstone sovit hela nätter utan att vakna utan några enstaka gånger då han haft mardrömmar eller liknande.
 
Vi väntar fortfarande på kraschen här hemma. Storasyster är snart sex och lillebror snart tre och hittills har de varit som ler och långhalm - bästa kompisar konstant. Är jag så blåögd att jag tror att det alltid kommer att vara så? Absolut inte. Men vi passar på att njuta i väntan på apokalypsen.

Har samma, äldreflickan är snart fyra i yngreflickan ett och dom är i princip alltid vänner. Jag är sjukt imponerad av den äldre som redan nu är mer vuxen och mogen än jag själv i vissa situationer.
 

RosaCasio

Cartier
En liten fråga om föräldrapenning.
Frun är hemma med den nyfödda och jag ska ta 4 veckors semester och 4 veckors föräldraledighet. Är det bäst att använda upp storebrors dagar eller lillasysters ?. Eller är det kanske bra att bränna av dubbeldagarna för lillasyster nu när vi ändå ska vara lediga samtidigt ( vet ju inte när det sker igen ).
 

pankhurst

Omega
En liten fråga om föräldrapenning.
Frun är hemma med den nyfödda och jag ska ta 4 veckors semester och 4 veckors föräldraledighet. Är det bäst att använda upp storebrors dagar eller lillasysters ?. Eller är det kanske bra att bränna av dubbeldagarna för lillasyster nu när vi ändå ska vara lediga samtidigt ( vet ju inte när det sker igen ).

Se till att bränna av storebrors dagar så inte det blir dagar över som brinner inne. men tänk på att match semestern/FL med varandra så inte båda är hemma FL... så har vi gjort iaf. Rätt eller fel, who knows...
 

zeke_varg

Omega
Min fru var ett mönsterbarn och bråkade aldrig (ensambarn), sparade pengar från 5 års ålder... sportade och rörde sig. Skrek aldrig. Ordning och reda.

Frun och hennes föräldrar har oerhört svårt att ta in att barn bråkar. Osams. Förstör för varandra. Retas. Driver varandra till vansinne. Förmodligen mest mina gener i barnen.
 
Topp