• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
40D8145C-7E1B-4B7D-86F0-3E4726CD5E23.jpeg


Det är ett hårt jobb ändå. Men någon måste göra det. Tog ungen imorse och lät frun sova ut. Allt enligt plan för att med gott samvete kunna öla ner sig till Sverigematchen :p
 
D

Deleted member 5780

Guest
Min fru var ett mönsterbarn och bråkade aldrig (ensambarn), sparade pengar från 5 års ålder... sportade och rörde sig. Skrek aldrig. Ordning och reda.

Frun och hennes föräldrar har oerhört svårt att ta in att barn bråkar. Osams. Förstör för varandra. Retas. Driver varandra till vansinne. Förmodligen mest mina gener i barnen.
Med all respekt - det är din fru som är konstig. Inte alla andra... ;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Någon som har den ’ultimata guiden till hur du tar ut din föräldraledighet’?

Börjar känna att jag borde haft fler högskolepoäng för att navigera bland SGI, lågsagar, halvdagar etc. etc.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Någon som har den ’ultimata guiden till hur du tar ut din föräldraledighet’?

Börjar känna att jag borde haft fler högskolepoäng för att navigera bland SGI, lågsagar, halvdagar etc. etc.
Nej inte direkt eftersom det är högst individuellt vad som blir bäst i just er situation.
Men man kan ju börja med utgångspunkten att semesterdagar aldrig brinner inne, medan föräldradagar kan göra det. (Säger undertecknad med 105 dagars sparad semester och en arbetsgivare med dålig koll...)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nej inte direkt eftersom det är högst individuellt vad som blir bäst i just er situation.
Men man kan ju börja med utgångspunkten att semesterdagar aldrig brinner inne, medan föräldradagar kan göra det. (Säger undertecknad med 105 dagars sparad semester och en arbetsgivare med dålig koll...)

Självklart. Inser också att det är högst individuellt.

Tänkte om det fanns några grundtankar (säger undertecknad med semesterdagar som alltid rankar ut i pengar pga arbetsgivare med bra koll).
 
D

Deleted member 5780

Guest
Självklart. Inser också att det är högst individuellt.

Tänkte om det fanns några grundtankar (säger undertecknad med semesterdagar som alltid rankar ut i pengar pga arbetsgivare med bra koll).
Rent allmänt brukar det aldrig vara särskilt svårt att göra slut på dagarna under lov och semestrar så det kan ju vara najs att ha lite sparat.
Gör en nettokalkyl på hur mycket en dag är värd för dig samt din respektive, samt vad inkomstbortfallet blir vid gällande marginalskatt. För mig och min fru skiljer det rätt mycket, och det påverkar en del hur vi väljer att ta ut dagarna.
Vidare har du fenomenet "SGI" som kan vara värt att ta hänsyn till, beroende på hur mycket trygghetsnarkoman du är.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Självklart. Inser också att det är högst individuellt.

Tänkte om det fanns några grundtankar (säger undertecknad med semesterdagar som alltid rankar ut i pengar pga arbetsgivare med bra koll).

Rent allmänt brukar det aldrig vara särskilt svårt att göra slut på dagarna under lov och semestrar så det kan ju vara najs att ha lite sparat.
Gör en nettokalkyl på hur mycket en dag är värd för dig samt din respektive, samt vad inkomstbortfallet blir vid gällande marginalskatt. För mig och min fru skiljer det rätt mycket, och det påverkar en del hur vi väljer att ta ut dagarna.
Vidare har du fenomenet "SGI" som kan vara värt att ta hänsyn till, beroende på hur mycket trygghetsnarkoman du är.
Viktigt att tänka på är att om du tar mer än fem dagar i sträck (ex över en helg) så räknar din arbetsgivare ut din dagsinkomst på ett annat sätt än om du tar mindre än fem dagar i sträck. Kort sagt kan sägas att under fem dagar gör arbetsgivaren ett dagsavdrag (månadslön/21) och mer än fem dagar gör arbetsgivaren ett kalenderavdrag (årslön/365). Dock är det så att arbetsgivaren vid kalenderavdrag även drar för den närliggande helgen. Det innebär att om du tar ledig över en helg kommer helgen att dras från lönen men eftersom man oftast inte tar föräldrapenning under helgen får du sammanlagt ut mindre pengar.

Ovan är det enda jag tänker på när jag planerar föräldraledighet, allt annat ordnar sig.
 

zeke_varg

Omega
Dagens i-landsproblem!

3h försening med flyget. Jag o kidsen drar till Frankrike. Barnen har kompisar med hus i snigellandet så då får pappa ställa upp.

Hyfsat stissig i morse. Klev ut på Bromma flygplats o lotsade kidsen. In o fick folk o maka på sig för pappan o de två barnen inte skulle sitta på separata platser. Innan vi skulle taxa ut. ”Planet går till Malmö. Obs, planet går till Malmö. 4st är förmodligen på fel plan.” Bara att kliva av o testa nästa. De sa säkert 4 för att man ska tro att man delar på idiotstämpeln.

:cigar:

6A9239B8-965E-40DB-A1F2-F376C0D243D0.jpeg
 
Senast ändrad:

RosaCasio

Cartier
Vi är i Stockholm och hälsar på fruns familj. 2.5 åringen säger,
"jag älskar mormor, jag älskar morfar, jag älskar Fredde (morbror), jag älskar Klara ( morbrors flickvän och jag älskar mamma"
- du älskar pappa också, säger frun
" nej det gör jag inte, pappa har inga kompisar"
Efter att ha konkat 30 kilo packning i 30 grader upp för nått berg i skärgården kändes det rätt snöpligt.
Tur man har en till som det kanske blir bättre med haha.
 

Case

Panerai
Vi är i Stockholm och hälsar på fruns familj. 2.5 åringen säger,
"jag älskar mormor, jag älskar morfar, jag älskar Fredde (morbror), jag älskar Klara ( morbrors flickvän och jag älskar mamma"
- du älskar pappa också, säger frun
" nej det gör jag inte, pappa har inga kompisar"
Efter att ha konkat 30 kilo packning i 30 grader upp för nått berg i skärgården kändes det rätt snöpligt.
Tur man har en till som det kanske blir bättre med haha.
Finns rätt mycket forskning som visar att personer utan barn är lyckligare än de som har barn :D

Men det gällde tydligen inte för Sverige
https://qz.com/708438/the-parenting-happiness-gap-is-real-new-research-confirms/

Jag fick nummer två för en månad sedan. Kolik, need I say more...
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Vad hittar man på med en 2,5 och 8-månaders när det är 32 grader? Börjar ledsna på att hänga vid poolen i skuggan. De blir ju kokta om man drar på utflykter... kollar seriöst på att dra till Svalbard :D
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vad hittar man på med en 2,5 och 8-månaders när det är 32 grader? Börjar ledsna på att hänga vid poolen i skuggan. De blir ju kokta om man drar på utflykter... kollar seriöst på att dra till Svalbard :D
Pool med icke-simkunniga barn är jobbigt. Man hänger på en långgrund sandstrand där ungarna kan alternera mellan sälande i vattenbrynet och att pilla in sand i r@ven i godan ro medan pappa barnvakt parkerar sin dito i en brassestol. Men det fordras UV-dräkter och/eller soltåliga barn.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Vad hittar man på med en 2,5 och 8-månaders när det är 32 grader? Börjar ledsna på att hänga vid poolen i skuggan. De blir ju kokta om man drar på utflykter... kollar seriöst på att dra till Svalbard :D
Testa att köra inomhusaktiviteter som du annars skyr som pesten pga mängder av ungar; exempelvis lekland. Hatar att vara på lekland när det är fullt med andras ouppfostrade ungar men på sommaren är det helt tomt. Ni slipper andra barn och kommer bort från skuggan en stund. Win win.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Testa att köra inomhusaktiviteter som du annars skyr som pesten pga mängder av ungar; exempelvis lekland. Hatar att vara på lekland när det är fullt med andras ouppfostrade ungar men på sommaren är det helt tomt. Ni slipper andra barn och kommer bort från skuggan en stund. Win win.
Grymt bra tips faktiskt! Ska testa detta med dottern någon dag :) 1,5år är hon
 
Topp