• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

galácticon

Patek
2-Faktor
Skål då @galácticon! Det här glaset behövdes efter leklandet :)

D368329E-1E87-4C63-B7F2-8F47A8B602A3.jpeg
Skål!

Försök nu, såhär i efterhand, att föreställa dig det osynliga smörgåsbord med snorkråkor, e-coli från slarvtorkade tassar, springmaskägg och annat mumsigt som horderna av vanliga besökare lämnat bara för din skull ;)
Way ahead of you broder. Ändå värt det ;) Kan tycka att det får räcka att våra barn inte är tillåtna att komma i närheten av lekland under perioden oktober till mars. Resten av året får vi helt enkelt gambla och leva lite.

Dessutom åker vi givetvis ingenstans utan Vanquin nuförtiden...
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Försök nu, såhär i efterhand, att föreställa dig det osynliga smörgåsbord med snorkråkor, e-coli från slarvtorkade tassar, springmaskägg och annat mumsigt som horderna av vanliga besökare lämnat bara för din skull ;)
Fint ändå att du lyckas mörda denna sommarkvälls feel good.

@galácticon vid vilken ålder får kids det där maskhelvetet? Hur märker man?! :nailbiting:
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Försök nu, såhär i efterhand, att föreställa dig det osynliga smörgåsbord med snorkråkor, e-coli från slarvtorkade tassar, springmaskägg och annat mumsigt som horderna av vanliga besökare lämnat bara för din skull ;)
Äh, det bygger upp immunförsvaret. Kör du kundvagnen på ICA med gummihandskar? :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Intensivt kliande där bak. Främst när det är dax att sova. Ibland rodnad runt "hålet" och ännu mer sällan kan man se liten vit avlång krabat just där. :confused:

Men Vanquin är bra, dyrt och smakar rätt gott :D
Bra tips att inte åka utomlands utan.
Been there, done that, dansat kliar-av-mask-i-rovaniemi-dansen för en förvirrad brasiliansk apotekare som inte kunde ett ord engelska. Kul start på faniljesemestern.
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
Vad hittar man på med en 2,5 och 8-månaders när det är 32 grader? Börjar ledsna på att hänga vid poolen i skuggan. De blir ju kokta om man drar på utflykter... kollar seriöst på att dra till Svalbard :D

Jag som älskar Svalbard säger kör!
Har du semester så åk dit, solen lyser dygnet runt, fantastisk miljö och trevligt folk. Mycket att göra, ta en båttur i den arktiska skärgården.
SAS flyger 2 ggr dygnet dit nu och även Med norwegian kan man ta sig dit.
Mary Anns polarrigg bor jag på en gång om året, det är semester på riktigt på Svalbard.
 

RosaCasio

Cartier
IMG-20180719-WA0000.jpg

När fan lär dem sig att läsa instruktionerna på solkrämerna och lägger ett jämt lager?
Kan rekommendera apoteas solkrämsmouse, vår son på 2.5 tycker att det är roligt att bli insmord nu. Han får lite i handen som liksom växer och smörjer det i pannan på mig medans jag smörjer hela honom.
 
Har två barn sedan tidigare på 4 och 2 år. Efter lite diskussion, där jag kunde tänka mig två och min sambo fyra barn, beslöt vi oss för att skaffa ett tredje och sista barn. Var idag på ultraljudet och såklart blir det tvillingar. Så kan det gå.

Håller på att bygga hus och har planerat för tre barnrum. Kanske blir så att vi behåller det så och att två barn får dela sovrum när man får gäster tills den äldsta flyttar ut. Ny bil innan januari måste vi skaffa också...
 

RosaCasio

Cartier
Har två barn sedan tidigare på 4 och 2 år. Efter lite diskussion, där jag kunde tänka mig två och min sambo fyra barn, beslöt vi oss för att skaffa ett tredje och sista barn. Var idag på ultraljudet och såklart blir det tvillingar. Så kan det gå.

Håller på att bygga hus och har planerat för tre barnrum. Kanske blir så att vi behåller det så och att två barn får dela sovrum när man får gäster tills den äldsta flyttar ut. Ny bil innan januari måste vi skaffa också...
Exakt samma hände paret som bodde i vår lägenhet innan oss, enes död osv...
Lycka till med allt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har två barn sedan tidigare på 4 och 2 år. Efter lite diskussion, där jag kunde tänka mig två och min sambo fyra barn, beslöt vi oss för att skaffa ett tredje och sista barn. Var idag på ultraljudet och såklart blir det tvillingar. Så kan det gå.

Håller på att bygga hus och har planerat för tre barnrum. Kanske blir så att vi behåller det så och att två barn får dela sovrum när man får gäster tills den äldsta flyttar ut. Ny bil innan januari måste vi skaffa också...
Vad fan, EG, min granne. Ska du bygga hus i Falun?!

Grattis förresten!
 

Lithium

Cartier
Har två barn sedan tidigare på 4 och 2 år. Efter lite diskussion, där jag kunde tänka mig två och min sambo fyra barn, beslöt vi oss för att skaffa ett tredje och sista barn. Var idag på ultraljudet och såklart blir det tvillingar. Så kan det gå.

Håller på att bygga hus och har planerat för tre barnrum. Kanske blir så att vi behåller det så och att två barn får dela sovrum när man får gäster tills den äldsta flyttar ut. Ny bil innan januari måste vi skaffa också...

Gratulerar! Då har du mycket att styra med innan det är dags för förlossning.

Jag fick mitt tredje barn förra veckan och gick på Sharan. Tråkig som få men ack så praktisk.
 
Exakt samma hände paret som bodde i vår lägenhet innan oss, enes död osv...
Lycka till med allt.

Vad fan, EG, min granne. Ska du bygga hus i Falun?!

Grattis förresten!

Gratulerar! Då har du mycket att styra med innan det är dags för förlossning.

Jag fick mitt tredje barn förra veckan och gick på Sharan. Tråkig som få men ack så praktisk.

Tack. Det blir säkert bra detta med. Tror det är superkul att ha en tvilling. Lite omvälvande för oss bara.

Gällande din kommentar @Strindberg förstod jag nog inte riktigt. Bor inte kvar i Falun sedan en tid tillbaka utan har flyttat söderöver. EG känns jag heller inte vid om det till exempel ska vara initialer. EG väntar således troligtvis inte tvillingar så gratta honom inte.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Gratulerar! Då har du mycket att styra med innan det är dags för förlossning.

Jag fick mitt tredje barn förra veckan och gick på Sharan. Tråkig som få men ack så praktisk.
Tre kidz varav en i bakåtvänd maxad stol och två på framåtvända, samt en fet Emmaljunga sittvagn, körde roadtrip i juni på 400 mil t o r. Passat Alltrack med takbox. Inte särskilt trångt, fick med 120 flaskor vin hem från Toscana och Piemonte.
Men visst, frun tycker att en minivan vore najs "så man kan låta kompisar åka med". Jag tycker preciiiiis tvärtom och tänker streta emot tills barnen slår knäna i antingen hakan eller i min rygg...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tack. Det blir säkert bra detta med. Tror det är superkul att ha en tvilling. Lite omvälvande för oss bara.

Gällande din kommentar @Strindberg förstod jag nog inte riktigt. Bor inte kvar i Falun sedan en tid tillbaka utan har flyttat söderöver. EG känns jag heller inte vid om det till exempel ska vara initialer. EG väntar således troligtvis inte tvillingar så gratta honom inte.
Min granne EG är i en identisk situation med dig, både barn- och husmässigt. Jag blev lite fundersam, sedan såg jag Falun i din profil. Men, det kunde ju vara gammalt. Har dock aldrig noterat något klockintresse, men vi känner inte varandra så bra.
Grattis i alla fall!
 
Tre kidz varav en i bakåtvänd maxad stol och två på framåtvända, samt en fet Emmaljunga sittvagn, körde roadtrip i juni på 400 mil t o r. Passat Alltrack med takbox. Inte särskilt trångt, fick med 120 flaskor vin hem från Toscana och Piemonte.
Men visst, frun tycker att en minivan vore najs "så man kan låta kompisar åka med". Jag tycker preciiiiis tvärtom och tänker streta emot tills barnen slår knäna i antingen hakan eller i min rygg...

Problemet med fyra barn (och en stor anledning till att vi tänkte stanna vid tre) är ju att normala bilar fungerar för fem men inte sex personer. Har man två uppfällbara säten bak brukar de ju generellt vara ganska ovekväma och dessutom ta bort i princip hela bagaget om de används. Hade vi bara fått ett barn nu hade vi behållit våt realtivt stora kombi med takbox vilket jag tror gått bra.

Tycker själv minivanar är otroligt fula och tråkiga men vet inte om vi kommer ifrån det.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Problemet med fyra barn (och en stor anledning till att vi tänkte stanna vid tre) är ju att normala bilar fungerar för fem men inte sex personer. Har man två uppfällbara säten bak brukar de ju generellt vara ganska ovekväma och dessutom ta bort i princip hela bagaget om de används. Hade vi bara fått ett barn nu hade vi behållit våt realtivt stora kombi med takbox vilket jag tror gått bra.

Tycker själv minivanar är otroligt fula och tråkiga men vet inte om vi kommer ifrån det.
Beroende på årsmodell-krav kanske Mercedes R-klass kan vara något? Mitt ex har en sådan. Hon är omöjlig att lyssna på, då allt hon äger är världens bästa, men den ser hyfsat vettig ut. "Gamla" XC90 kanske annars kan vara något?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ot: Har två bekanta som har fyra barn. Tro mig, bilen är minsta bekymret. Fyra barn i relativ ung ålder är så innihelvete mycket barn att hålla reda på. Dessutom har de äldre barnen en förmåga att hitta på oproportionerligt mycket otrevligheter för uppmärksamhets skull eftersom de minsta kräver så mycket att de äldre blir bortglömda. Kaos, otrevligheter, utmärglade föräldrar som resultat.

OnT: Sharan, S-max är precis lika trevliga att åka runt i som vilken Passat eller Mondeo som helst. Bakom ratten känns nästan ingen skillnad förutom att man sitter lite högre. XC90, GL, X5 är bara sjusitsiga på låtsas. Funkar inte tillsammans med barnstolar.
 
Senast ändrad:

Skalman76

Omega
E1867F24-655B-4175-97CB-E74A8DF979C4.jpeg
Ot: Har två bekanta som har fyra barn. Tro mig, bilen är minsta bekymret. Fyra barn i relativ ung ålder är så innihelvete mycket barn att hålla reda på. Dessutom har de äldre barnen en förmåga att hitta på oproportionerligt mycket otrevligheter för uppmärksamhets skull eftersom de minsta kräver så mycket att de äldre blir bortglömda.

OnT: Sharan, S-max är precis lika trevliga att åka runt i som vilken Passat eller Mondeo som helst. Bakom ratten känns nästan ingen skillnad förutom att man sitter lite högre. XC90, GL, X5 är bara sjusitsiga på låtsas. Funkar inte tillsammans med barnstolar.

Skulle rekommendera Sharanen. Har själv 4 barn. Helt ok med stora motorn och 4-hjulsdrift. Fördelen mot s-max och andra bilar är att den 3:e sätesraden har riktiga stolar så att även vuxna kan sitta där utan problem (jag och frun runt 180 cm båda två).
 

Lithium

Cartier
E1867F24-655B-4175-97CB-E74A8DF979C4.jpeg


Skulle rekommendera Sharanen. Har själv 4 barn. Helt ok med stora motorn och 4-hjulsdrift. Fördelen mot s-max och andra bilar är att den 3:e sätesraden har riktiga stolar så att även vuxna kan sitta där utan problem (jag och frun runt 180 cm båda två).
Håller med om 3e raden i sharan. Är 185 ish och har suttit där en gång. Det funkade mycket bra. Liiite trångt för huvudet om man ska vara petig men ändå bra mycket bättre än bak i många sedaner som jag åkt.
3 separata säten i andra raden är guld med barnstolar.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hur brukar ni med <3 barn lösa hotellrum? Två rum uppdelade på varsin förälder? Megasviten? Vi har två ungar och knör in två barnsängar men det är fan tight ofta.
 

zeke_varg

Omega
Hur brukar ni med <3 barn lösa hotellrum? Två rum uppdelade på varsin förälder? Megasviten? Vi har två ungar och knör in två barnsängar men det är fan tight ofta.
Jävligt meckigt är det iaf. Som att det inte är speciellt vanligt att familjer bor på hotell? Sjukt.

Vi googlar fram ”familjerum” lämpliga för 2 vuxna 2 barn = En extrasängmed barn o en ungjävel i dubbelsängen med oss vuxna..

Längre vistelser är hotellrum med två connectade rum, där kidsen sover i ett, el huslösning via home away, blocket el likn.
 

Skalman76

Omega
Hur brukar ni med <3 barn lösa hotellrum? Två rum uppdelade på varsin förälder? Megasviten? Vi har två ungar och knör in två barnsängar men det är fan tight ofta.
Brukar gå att lösa! Har erfarenhet av Scandic och Choice-kedjan och där fungerar Scandic bäst hittills. Deras familjerum har ofta våningssäng eller bäddsoffa för de största så med en extra spjälsäng och en i vuxens säng så går det bra! Dock olika storlek på rummen mellan hotellen så det kan bli trångt, kolla innan ni reser. När de blir större blir det väl ihopkopplade rum... Eller svit...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Problemet med fyra barn (och en stor anledning till att vi tänkte stanna vid tre) är ju att normala bilar fungerar för fem men inte sex personer. Har man två uppfällbara säten bak brukar de ju generellt vara ganska ovekväma och dessutom ta bort i princip hela bagaget om de används. Hade vi bara fått ett barn nu hade vi behållit våt realtivt stora kombi med takbox vilket jag tror gått bra.

Tycker själv minivanar är otroligt fula och tråkiga men vet inte om vi kommer ifrån det.
Fyra barn, två vuxna och en tvillingvagn är nog besvärligt i alla bilar. Takbox för vagnen blir jäkligt meckigt. Min svåger kör Skoda Karoq med takbox. Dock bara en enkelvagn.

Liten släpkärra för vagnen kanske? ;)

Hur som helst stort grattis till den kommande tillökningen. Ni är ju inte först med de praktiska problemen så det kommer att dyka upp lösningar de kommande månaderna.
 
Topp