• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

Mau86

Cartier
2-Faktor
Jag kan varmt rekommendera boken "5 gånger mer kärlek". Alla tips kanske inte funkar för alla, men råden är baserade på forskning. Generellt kan man säga att om man kan sänka konfliktnivån så kan man undvika en del bråk. En hel del.

Ett exempel är att istället för att säga nej kan man föreslå altenativ. Man kan berätta att man tycker det är jobbigt när barnet skriker och resonera kring det. Etc
Jag rekommenderar den också, brukar ge den till familjer jag möter i jobbet, finns även tonårsvarianten älskade förbannade tonåring
 

RosaCasio

Cartier
Måste slå ett slag för slowcooker.
Idag hämtade jag grabben som är i trotsåldern kl 15 från och gick direkt till lekplats. Jag var som en zen-mästare i 4 timmar innan blev han hungrig och ville hem eftersom jag visste att maten var klar där hemma och att det är mat som barn gillar.
Eftersom jag har lite problem med trotsen så hjälpte detta knep mig idag i alla fall.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Inte mitt barn (är barnlös), men energin det ger att få låna en unge då och då och bara lägga lite lego är oslagbar!! :):)
Snapchat-1331572916.jpg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Någon med erfarenhet av att ens barn hamnat på ett riktigt undermåligt dagis? Hur har ni löst det? Lyckats komma förbi kösystemet? Helt enkelt fått ta tjänstledigt?

Dör fan inombords...

(Stockholm i detta fall)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Någon med erfarenhet av att ens barn hamnat på ett riktigt undermåligt dagis? Hur har ni löst det? Lyckats komma förbi kösystemet? Helt enkelt fått ta tjänstledigt?

Dör fan inombords...

(Stockholm i detta fall)
Yes. Blev av med köplats när vi bytte kommun så grabben hamnade på ett riktigt undermåligt. Aldrig ute. Hög personalomsättning. Droppen var när jag hämtade honom i samma blöja som han hade när jag lämnade honom. Min fru ska ha cred som ringde varje vecka under ett kvartals tid och tjatade in honom på ett annat dagis. Det nya är himmelriket i jämförelse. Superengagerade lärare och ligger naturskönt. Är privat kooperativ. Vet inte hur det gick till rent tekniskt att tränga sig i kön men tips är att ligga på satan hos den som bestämmer på önskade förskolan...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Yes. Blev av med köplats när vi bytte kommun så grabben hamnade på ett riktigt undermåligt. Aldrig ute. Hög personalomsättning. Droppen var när jag hämtade honom i samma blöja som han hade när jag lämnade honom. Min fru ska ha cred som ringde varje vecka under ett kvartals tid och tjatade in honom på ett annat dagis. Det nya är himmelriket i jämförelse. Superengagerade lärare och ligger naturskönt. Är privat kooperativ. Vet inte hur det gick till rent tekniskt att tränga sig i kön men tips är att ligga på satan hos den som bestämmer på önskade förskolan...
Ligga på behöver inte alltid hjälpa. Har både tjatat och lite diskret antytt att dagisets lekskog och pulkabacke skulle bli utsökt hästbete (för markägaren;))...
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ligga på behöver inte alltid hjälpa. Har både tjatat och lite diskret antytt att dagisets lekskog och pulkabacke skulle bli utsökt hästbete (för markägaren;))...
Tror min fru pluggade på allt om den pedagogiska inriktningen på förskolan och vurmade för den. Rektorn brann själv för den. Så gäller ju att känna av möjliga ingångar :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Någon med erfarenhet av att ens barn hamnat på ett riktigt undermåligt dagis? Hur har ni löst det? Lyckats komma förbi kösystemet? Helt enkelt fått ta tjänstledigt?

Dör fan inombords...

(Stockholm i detta fall)

Hemsk att höra, alla barn ska trivas och må bra på förskolan. Vilket jag antar är problemet här.

Jag jobbar själv som förskollärare och det viktigaste för mig är barnens trygghet, utveckling och relationen till föräldrar/barn samt deras tankar om förskolan. Den ska vara positiv. Sen finns det brister i alla förskolor, jag skulle stundom önska kunna göra mer aktiviteter med barngruppen men inser i realiteten det är svårt vissa perioder. Men vi jobbar hårt, mycket med trygghet och ha en bra relation till såväl barn som föräldrar. Och lägger fokus på vad vi anser är viktigt såsom skapa bra lärmiljöer, utgå i största mån från barnens intressen samt se det kompetenta barnet. Satsa på att vara närvarande i leken med allt vad det ger positivt (språk, värme, gemenskap). Och i slutändan sätta guldkant med utflykter etc. som både är roligt för barn och ger energi till oss pedagoger. Iaf där jag jobbar.

Blir det inte bättre, även efter samtal, byt. Ligg på placerare det brukar hjälpa tillslut.

Ber om ursäkt för långt inlägg...

Edit: och lycka till, hoppas ni finner en bra lösning vad den än blir i slutändan! :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hemsk att höra, alla barn ska trivas och må bra på förskolan. Vilket jag antar är problemet här.

Jag jobbar själv som förskollärare och det viktigaste för mig är barnens trygghet, utveckling och relationen till föräldrar/barn samt deras tankar om förskolan. Den ska vara positiv. Sen finns det brister i alla förskolor, jag skulle stundom önska kunna göra mer aktiviteter med barngruppen men har fler dilemman att ta ställning till än ex andra förskolor. Men vi jobbar hårt, mycket med trygghet och ha en bra relation till såväl barn som föräldrar. Och lägger vikt vid vad vi anser är viktigt såsom skapa bra lärmiljöer, utgå i största mån från barnens intressen samt se det kompetenta barnet. Satsa på att vara närvarande i leken med allt vad det ger positivt (språk, värme, gemenskap). Och i slutändan sätta guldkant med utflykter etc. som både är roligt för barn och ger energi till oss pedagoger. Iaf där jag jobbar.

Blir det inte bättre, även efter samtal, byt. Ligg på placerare det brukar hjälpa tillslut.

Ber om ursäkt för långt inlägg ;)

Tack för svaret Jockinho!

Pedagogerna i sig är fina människor och de gör sitt bästa, dottern har kul överlag. Men det finns ingen som helst tid för barnen när de behöver lite extra tid eller kärlek, ingen tid för lärande. Under inskolningen jag hade mellan 09-15 under 3 dagar hade pedagogerna inte en enda rast (på riktigt inte en enda rast), irritationen och stressen är tydlig, hög personalomsättning, mkt vikarier...

Det är ren förvaring, ingen som helst utbildning... Vinsten bolaget plockade ut förra året, 20MSek...

Jag är så jävla äcklad och arg, det är små barn...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nåt tips på var man kan köpa lego i en stor låda bara massa blandade delar? Har köpt 2 varianter innan men skulle vilja köpa nåt större typ denna
A3AFEA6F-BE6D-4DC9-805B-395F9ABE2FC4.jpeg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tack för svaret Jockinho!

Pedagogerna i sig är fina människor och de gör sitt bästa, dottern har kul överlag. Men det finns ingen som helst tid för barnen när de behöver lite extra tid eller kärlek, ingen tid för lärande. Under inskolningen jag hade mellan 09-15 under 3 dagar hade pedagogerna inte en enda rast (på riktigt inte en enda rast), irritationen och stressen är tydlig, hög personalomsättning, mkt vikarier...

Det är ren förvaring, ingen som helst utbildning... Vinsten bolaget plockade ut förra året, 20MSek...

Jag är så jävla äcklad och arg, det är små barn...

Då är det ännu mer hemskt. Lite därför privata skolor (självfallet inte alla) är ifrågasatta. Vinstdrivande blir på bekostnad av pedagogiken i de värsta fallen.

Kan säga att enligt lag ska personal i förskolan ha rast, minst 30min, efter varje 5h arbete. Händer något därefter (någon barn skadas etc.) kan såväl arbetsgivare som arbetstagare ställas till svars. Vår chef är väldigt noga med våra raster och också, efter sina ekonomiska förutsättningar, ger mer stöd/personal vid behov. Att jobbet är stressigt ibland, det är det. Men vilket jobb är inte det. Att få tiden att räcka till åt alla barn är också stundom svårt men går alltid att lösa, med rätt förutsättningar. Vilka inte verkar finnas här. Diskuterar ni situationen med personalen? Situationen låter som något lärarförbundet, kommunal borde vara intresserad av.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Tack för svaret Jockinho!

Pedagogerna i sig är fina människor och de gör sitt bästa, dottern har kul överlag. Men det finns ingen som helst tid för barnen när de behöver lite extra tid eller kärlek, ingen tid för lärande. Under inskolningen jag hade mellan 09-15 under 3 dagar hade pedagogerna inte en enda rast (på riktigt inte en enda rast), irritationen och stressen är tydlig, hög personalomsättning, mkt vikarier...

Det är ren förvaring, ingen som helst utbildning... Vinsten bolaget plockade ut förra året, 20MSek...

Jag är så jävla äcklad och arg, det är små barn...
Hemskt att höra historien. Tyvärr baksidan med privatisering (händer även framförallt med gymnasieskolor) - skrämmande utveckling.

Mitt bästa tips är att satsa på ett föräldrakooperativ eller lärarkooperativ - ekonmiska föreningar som inte gör vinster och där du i det förstnämnda fallet får väldigt god insyn i verksamheten och har stora möjligheter att påverka. Man lär samtidigt känna alla föräldrar och pedagoger på ett helt annat sätt - guld värt. Nackdelen är att man får lägga ner mer tid själv och hjälpa till, men det är det helt klart värt.
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
H

Hemskt att höra historien. Tyvärr baksidan med privatisering (händer även framförallt med gymnasieskolor) - skrämmande utveckling.

Mitt bästa tips är att satsa på ett föräldrakooperativ eller lärarkooperativ - ekonmiska föreningar som inte gör vinster och där du i det förstnämnda fallet får väldigt god insyn i verksamheten och har stora möjligheter att påverka. Man lär samtidigt känna alla föräldrar och pedagoger på ett helt annat sätt - guld värt. Nackdelen är att man får lägga ner mer tid själv och hjälpa till, men det är det helt klart värt.

Ja, så är det. Vi står i kö hos kooperativ och och dagmammor. Har precis börjat på detta ställe, av olika anledningar kunde vi inte ställa oss i kö förrän dotter var en bit över 1år så köplatsen spökat. Tackade nej till garantiplats på ett dagis som fan var värre än detta! Snäll arbetsgivare har jag så här kunnat vara hemma månader extra i jakten på dagis men nu gick det inte längre, ekonomiskt.
Tack för stöd, ska ringa och vara en igel så hoppas vi på det bästa asap!
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Ja, så är det. Vi står i kö hos kooperativ och och dagmammor. Har precis börjat på detta ställe, av olika anledningar kunde vi inte ställa oss i kö förrän dotter var en bit över 1år så köplatsen spökat. Tackade nej till garantiplats på ett dagis som fan var värre än detta! Snäll arbetsgivare har jag så här kunnat vara hemma månader extra i jakten på dagis men nu gick det inte längre, ekonomiskt.
Tack för stöd, ska ringa och vara en igel så hoppas vi på det bästa asap!
Jag håller tummarna för att allt löser sig till det bästa.
 

Number 6

Omega
Någon med erfarenhet av att ens barn hamnat på ett riktigt undermåligt dagis? Hur har ni löst det? Lyckats komma förbi kösystemet? Helt enkelt fått ta tjänstledigt?

Dör fan inombords...

(Stockholm i detta fall)
Japp. Tredje barnet hamnade på en kommunal förskola och han fick detta att leka med första veckan:
F2EAD6C6-CE31-478E-BEA0-6C205C6EF444.jpeg

Kändes bra att en 1.5 åring fick en skål nubb att förfoga över. Pedagogerna försvarade aktiviteten med att ”vi åldersbestämmer inte barnen”. Skall tilläggas att E var ensam 1.5 åring, övriga barn var 3+ och vi nämnde särskilt att E gärna äter allt som kommer i hans väg. Ändå bedömde de att små nubb var en bra lekaktivitet. Vi vågade inte lämna honom där en enda dag. Finns sååå många saker som var weird med den förskolan, förutom nubbskålen så var tex köket integrerat i leklokalen så barnen kunde gå rakt in till köket med ugnar, knivar etc. Hela historien är sjukt lång men den löstes till slut, efter mycket gråt och ilska, genom att vi fick plats på ett kooperativ. Surrealistisk dialog med kommunen som bara försvarade pedagogerna. Den ultimata förnedringen var ju när handläggaren ringde upp och frågade om vi ville ”ge upp platsen frivilligt”
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Japp. Tredje barnet hamnade på en kommunal förskola och han fick detta att leka med första veckan:
F2EAD6C6-CE31-478E-BEA0-6C205C6EF444.jpeg

Kändes bra att en 1.5 åring fick en skål nubb att förfoga över. Pedagogerna försvarade aktiviteten med att ”vi åldersbestämmer inte barnen”. Skall tilläggas att E var ensam 1.5 åring, övriga barn var 3+ och vi nämnde särskilt att E gärna äter allt som kommer i hans väg. Ändå bedömde de att små nubb var en bra lekaktivitet. Vi vågade inte lämna honom där en enda dag. Finns sååå många saker som var weird med den förskolan, förutom nubbskålen så var tex köket integrerat i leklokalen så barnen kunde gå rakt in till köket med ugnar, knivar etc. Hela historien är sjukt lång men den löstes till slut, efter mycket gråt och ilska, genom att vi fick plats på ett kooperativ. Surrealistisk dialog med kommunen som bara försvarade pedagogerna. Den ultimata förnedringen var ju när handläggaren ringde upp och frågade om vi ville ”ge upp platsen frivilligt”
Vafan hur är det ens möjligt att man kan vara så dum i huvudet och fortfarande får handskas med barn! Blir mörkrädd nu.

Och samtidigt tacksam för att min lilla tös fått plats i en förskola som verkar mycket bra.
 
Topp