• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Japp. Tredje barnet hamnade på en kommunal förskola och han fick detta att leka med första veckan:
F2EAD6C6-CE31-478E-BEA0-6C205C6EF444.jpeg

Kändes bra att en 1.5 åring fick en skål nubb att förfoga över. Pedagogerna försvarade aktiviteten med att ”vi åldersbestämmer inte barnen”. Skall tilläggas att E var ensam 1.5 åring, övriga barn var 3+ och vi nämnde särskilt att E gärna äter allt som kommer i hans väg. Ändå bedömde de att små nubb var en bra lekaktivitet. Vi vågade inte lämna honom där en enda dag. Finns sååå många saker som var weird med den förskolan, förutom nubbskålen så var tex köket integrerat i leklokalen så barnen kunde gå rakt in till köket med ugnar, knivar etc. Hela historien är sjukt lång men den löstes till slut, efter mycket gråt och ilska, genom att vi fick plats på ett kooperativ. Surrealistisk dialog med kommunen som bara försvarade pedagogerna. Den ultimata förnedringen var ju när handläggaren ringde upp och frågade om vi ville ”ge upp platsen frivilligt”

Wtf... är de på riktigt? Finner inga ord.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Japp. Tredje barnet hamnade på en kommunal förskola och han fick detta att leka med första veckan:
F2EAD6C6-CE31-478E-BEA0-6C205C6EF444.jpeg

Kändes bra att en 1.5 åring fick en skål nubb att förfoga över. Pedagogerna försvarade aktiviteten med att ”vi åldersbestämmer inte barnen”. Skall tilläggas att E var ensam 1.5 åring, övriga barn var 3+ och vi nämnde särskilt att E gärna äter allt som kommer i hans väg. Ändå bedömde de att små nubb var en bra lekaktivitet. Vi vågade inte lämna honom där en enda dag. Finns sååå många saker som var weird med den förskolan, förutom nubbskålen så var tex köket integrerat i leklokalen så barnen kunde gå rakt in till köket med ugnar, knivar etc. Hela historien är sjukt lång men den löstes till slut, efter mycket gråt och ilska, genom att vi fick plats på ett kooperativ. Surrealistisk dialog med kommunen som bara försvarade pedagogerna. Den ultimata förnedringen var ju när handläggaren ringde upp och frågade om vi ville ”ge upp platsen frivilligt”
Känns ju inte ens som att några barn under 5 ska leka med den sortens nubb. Finns motsvarande ploppar som är för barn. Varför hade de inte sådana?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Min kusin är sugen på att starta föräldrakooperativ, men jag tycker det verkar svårt att formalisera (fast en bra idé).
Hur funkar det med ansvaret, och hur ska man få in nog med personal från föräldrarna?

För oss, till exempel. Lillan är snart två. Jag o frun har företag, där vi tänkt börja jobba tillsammans tre (halv)dagar i veckan nu. En dag vill jag gärna vara hemma ensam med lillan, och det vill även frun. Där tar det ju liksom slut på arbetsdagar att sköta kooperativet?
Även om man har anställning så kanske ovanstående jobbbupplägg är det man siktar på?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Min kusin är sugen på att starta föräldrakooperativ, men jag tycker det verkar svårt att formalisera (fast en bra idé).
Hur funkar det med ansvaret, och hur ska man få in nog med personal från föräldrarna?

För oss, till exempel. Lillan är snart två. Jag o frun har företag, där vi tänkt börja jobba tillsammans tre (halv)dagar i veckan nu. En dag vill jag gärna vara hemma ensam med lillan, och det vill även frun. Där tar det ju liksom slut på arbetsdagar att sköta kooperativet?
Även om man har anställning så kanske ovanstående jobbbupplägg är det man siktar på?
På det vi har våran är det 3 anställda lärare mellan 09-16. Sedan har vi föräldrar jour om någon blir sjuk. Delar upp andra sysslor som mjölkinköp osv inför varje terminstart.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
På det vi har våran är det 3 anställda lärare mellan 09-16. Sedan har vi föräldrar jour om någon blir sjuk. Delar upp andra sysslor som mjölkinköp osv inför varje terminstart.
Ah, så det är alltså en kooperativt driven förskola, och inte ett "passa-varandras-barn-kooperativ", hippie-style.
Synd att något sådant inte finns här, och jag är inte så sugen på att dra i gång något för de få åren.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Precis. Det är en stiftelse med föreningsstämma osv.
@Strindberg Precis så har vi det. En ekonomisk förening där man som förälder är med och fixar lite saker på helger, storstädar en gång per termin och tar hand om tvätt av lakan och handdukar ett par gånger per termin.
Som förälder är man både förälder till sitt barn och arbetsgivare till pedagogerna.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hm, man kanske ändå skulle...
Har ett stort hus "extra", som nog blir tomt vid årsskiftet.
Hur många barn har ni där @parasec och @DiscoPapa ?
Är "ni" bundna av samma regler som "riktiga" fsk eller kan ni göra lite som ni vill?
 

RosaCasio

Cartier
Japp. Tredje barnet hamnade på en kommunal förskola och han fick detta att leka med första veckan:
F2EAD6C6-CE31-478E-BEA0-6C205C6EF444.jpeg

Kändes bra att en 1.5 åring fick en skål nubb att förfoga över. Pedagogerna försvarade aktiviteten med att ”vi åldersbestämmer inte barnen”. Skall tilläggas att E var ensam 1.5 åring, övriga barn var 3+ och vi nämnde särskilt att E gärna äter allt som kommer i hans väg. Ändå bedömde de att små nubb var en bra lekaktivitet. Vi vågade inte lämna honom där en enda dag. Finns sååå många saker som var weird med den förskolan, förutom nubbskålen så var tex köket integrerat i leklokalen så barnen kunde gå rakt in till köket med ugnar, knivar etc. Hela historien är sjukt lång men den löstes till slut, efter mycket gråt och ilska, genom att vi fick plats på ett kooperativ. Surrealistisk dialog med kommunen som bara försvarade pedagogerna. Den ultimata förnedringen var ju när handläggaren ringde upp och frågade om vi ville ”ge upp platsen frivilligt”

Helt sjukt "åldersbestämmer inte barnen". När jag ska betala räkningen ska jag inte "mängdbestämma summan "..
Inser att vi har haft relativt tur med vår förskola fastän den såklart också har sina brister.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor

De där nubben är en utvecklade/rolig aktivitet om det kombineras med korktavla och de tillbehör (som ska fästas) och hör dit. Samt då att barnen är äldre och inte äter något. Spännande de verkat missat precis alla de delarna :facepalm: Skönt inget allvarligt hände!

Men jag som befinner mig i yrket och läst på högskola med andra, vet tyvärr att det finns inkompetens i detta yrke med. Sorgligt nog. Men också många bra förskolor och pedagoger. Så nöj er inte med en undermålig är mitt råd till er föräldrar i tråden.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Hm, man kanske ändå skulle...
Har ett stort hus "extra", som nog blir tomt vid årsskiftet.
Hur många barn har ni där @parasec och @DiscoPapa ?
Är "ni" bundna av samma regler som "riktiga" fsk eller kan ni göra lite som ni vill?
Misstänker att skolverkets alla regler gäller. Man ska följa läroplanen, men det gäller att tillsätta en bra förskolelchef som bedriver verksamheten som den ska samt ser till att utveckla den.
ca 25 barn och 5 pedagoger. Siktar på nästan 30 och 6 pedagoger - så barntätheten är inte jättehög vilket vi ser som väldigt positivt.
 

Number 6

Omega
De där nubben är en utvecklade/rolig aktivitet om det kombineras med korktavla och de tillbehör (som ska fästas) och hör dit. Samt då att barnen är äldre och inte äter något. Spännande de verkat missat precis alla de delarna :facepalm: Skönt inget allvarligt hände!

Men jag som befinner mig i yrket och läst på högskola med andra, vet tyvärr att det finns inkompetens i detta yrke med. Sorgligt nog. Men också många bra förskolor och pedagoger. Så nöj er inte med en undermålig är mitt råd till er föräldrar i tråden.
Hittade min konversation med förskolechefen: ska inte tråka ut alla med alla detaljer MEN en sak jag hade glömt var att de föreslog var att Eddie kunde ha napp - och på så sätt hindra att han åt nubb, pärlor eller andra små saker. :banghead:
Vi hade tur ändå att det var en plats ledig på kooperativet jämte, så sambon fick vara hemma 1 månad längre än planerat (återigen tur, för vi hade möjlighet till det av olika anledningar) sen blev det riktigt bra.

Och håller helt med ovanstående, det finns många bra kommunala förskolor och en del förskräckliga. Allt handlar om personalen. Har du inte vettiga pedagoger så hjälper ingenting.
 

zeke_varg

Omega
Hittade min konversation med förskolechefen: ska inte tråka ut alla med alla detaljer MEN en sak jag hade glömt var att de föreslog var att Eddie kunde ha napp - och på så sätt hindra att han åt nubb, pärlor eller andra små saker. :banghead:
Vi hade tur ändå att det var en plats ledig på kooperativet jämte, så sambon fick vara hemma 1 månad längre än planerat (återigen tur, för vi hade möjlighet till det av olika anledningar) sen blev det riktigt bra.

Och håller helt med ovanstående, det finns många bra kommunala förskolor och en del förskräckliga. Allt handlar om personalen. Har du inte vettiga pedagoger så hjälper ingenting.
Den förskolan skulle kunna stängas akut i väntan på att nån grupp proffs dyker upp o säkerställer att det inte finns arbetsmiljöskäl att fortsatt hålla den stängd. Mejlen bör räcka om man vill anmäla. Vilket du bör göra så inget annat barn far illa. :(

Heeeelt rubbat!!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hittade min konversation med förskolechefen: ska inte tråka ut alla med alla detaljer MEN en sak jag hade glömt var att de föreslog var att Eddie kunde ha napp - och på så sätt hindra att han åt nubb, pärlor eller andra små saker. :banghead:
Vi hade tur ändå att det var en plats ledig på kooperativet jämte, så sambon fick vara hemma 1 månad längre än planerat (återigen tur, för vi hade möjlighet till det av olika anledningar) sen blev det riktigt bra.

Och håller helt med ovanstående, det finns många bra kommunala förskolor och en del förskräckliga. Allt handlar om personalen. Har du inte vettiga pedagoger så hjälper ingenting.

Den förskolan skulle kunna stängas akut i väntan på att nån grupp proffs dyker upp o säkerställer att det inte finns arbetsmiljöskäl att fortsatt hålla den stängd. Mejlen bör räcka om man vill anmäla. Vilket du bör göra så inget annat barn far illa. :(

Heeeelt rubbat!!
Jag håller med - det där är (nästan) din plikt att anmäla.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hittade min konversation med förskolechefen: ska inte tråka ut alla med alla detaljer MEN en sak jag hade glömt var att de föreslog var att Eddie kunde ha napp - och på så sätt hindra att han åt nubb, pärlor eller andra små saker. :banghead:
Vi hade tur ändå att det var en plats ledig på kooperativet jämte, så sambon fick vara hemma 1 månad längre än planerat (återigen tur, för vi hade möjlighet till det av olika anledningar) sen blev det riktigt bra.

Och håller helt med ovanstående, det finns många bra kommunala förskolor och en del förskräckliga. Allt handlar om personalen. Har du inte vettiga pedagoger så hjälper ingenting.
Nu tycker jag du är känslig. En napp och så en remsa silvertejp för att förhindra att den ramlar ut. Klart!

;)
 

Number 6

Omega
Jag håller med - det där är (nästan) din plikt att anmäla.
Inte utan att vi försökte. Om jag kommer ihåg rätt:

1. Förskolan - inget resultat...
2. Förskolechefen - försvarade pedagogerna...
3. Chefen för barn och omsorg i kommunen - försvarade förskolechefen...
4. Skolinspektionen / arbetsmiljöverket - tar inte upp anmälan om inte barnet går kvar (vilket han inte gjorde då vi höll honom hemma). Dessutom går inte förskolor under arbetsmiljölagen så skyddsronder är för personal, och OM de görs så är det kommunens/förskolechefens ansvar (vilket ju inte var aktuellt då det inte ansågs behövas)
5. GP och GT - inte intresserade

Saknas någon part men kommer inte ihåg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Inte utan att vi försökte. Om jag kommer ihåg rätt:

1. Förskolan - inget resultat...
2. Förskolechefen - försvarade pedagogerna...
3. Chefen för barn och omsorg i kommunen - försvarade förskolechefen...
4. Skolinspektionen / arbetsmiljöverket - tar inte upp anmälan om inte barnet går kvar (vilket han inte gjorde då vi höll honom hemma). Dessutom går inte förskolor under arbetsmiljölagen så skyddsronder är för personal, och OM de görs så är det kommunens/förskolechefens ansvar (vilket ju inte var aktuellt då det inte ansågs behövas)
5. GP och GT - inte intresserade

Saknas någon part men kommer inte ihåg
Sjukt...
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Inte utan att vi försökte. Om jag kommer ihåg rätt:

1. Förskolan - inget resultat...
2. Förskolechefen - försvarade pedagogerna...
3. Chefen för barn och omsorg i kommunen - försvarade förskolechefen...
4. Skolinspektionen / arbetsmiljöverket - tar inte upp anmälan om inte barnet går kvar (vilket han inte gjorde då vi höll honom hemma). Dessutom går inte förskolor under arbetsmiljölagen så skyddsronder är för personal, och OM de görs så är det kommunens/förskolechefens ansvar (vilket ju inte var aktuellt då det inte ansågs behövas)
5. GP och GT - inte intresserade

Saknas någon part men kommer inte ihåg
Helt j*vla sjukt...
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Kanske inte tips riktat bara till föräldrar på KS men ändå: ta med er AirPort express och AppleTV på resa! Är just nu i Spanien och det är så himla smutt att tjonga in Airporten i nätverksuttaget och slippa att logga in på 5 olika devices. Barnen får sitt Bolibompa och jag sitter just nu och kollar valvakan på Telia Play där jag kan streama alla svenska kanaler.

PS. Glöm inte HDMI-kabel.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tar gärna tips på bilbarnstol till en 3-åring. Hans syrra ska få överta hans bilstol nu när hon vuxit ur babyskyddet så något som funkar upp till 6 års ålder vore bra. Ska sitta i en XC60.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Tar gärna tips på bilbarnstol till en 3-åring. Hans syrra ska få överta hans bilstol nu när hon vuxit ur babyskyddet så något som funkar upp till 6 års ålder vore bra. Ska sitta i en XC60.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3360883
Något dyrare än andra men bäst i test och har isofix. Tänk dock på längd och vikt så att han inte är för liten. Man ska ju helst åka bakåtvänd så länge som möjligt.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hua igår plingade det till att det går springmask på förskolan. Har försökt köpa Vanquin det senaste halvåret i förebyggande bunkringssyfte men är ju tvärslut överallt.

Fick bli en beställning Pyrvin nu precis från ett finskt nätapotek med express DHL samt ha ungarna hemma resten av veckan för vår del... hur gör ni?!

Edit: https://perheapteekit.fi/epages/PA.sf/sec245309da5c/?ObjectID=250961
Varför måste de vara hemma?

Vanquin har varit slut ett bra tag... Bittert, då vår sexåring verkar vara en magnet för springmaskar.
 
Topp