• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag har velat ha barn i många år, men det är först nu det passat. Så det det med att njuta av det barnfria livet känner jag mig ganska färdig med, antar att jag kommer få äta upp dom orden. :woot:
Det gäller att passa på och göra din projekt nu, handla de klockor du vill, sen kommer det inte tillfälle på ett tag :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag var hemma i sex månader med våra två, 3år och drygt 1år, förra vintern/våren. Och det var en prövning, fullt ös hela tiden. Du kan nog räkna med att det inte är som förra gången med ett barn:D Rutiner är nog ett måste(vilket jag inte var så jäkla bra på de första månaderna) Äta och vila, får man till det och lyckas synka så får du kanske någon lugn stund mitt på dagen:)
Jag hade riktigt bra rutiner med det första ungen, vilket gjorde att jag sov någon timme mitt på dagen alltid, men nu antar jag att det blir svårare, dock så går ju äldsta på dagis några timmar i veckan så då får jag passa på att sova, de andra dagar när hon är hemma blir det tuffare :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Om jag först får en sådan här lapp (cirka 8 cm bred) av min 6-åring:

18DCFABD-E6CB-48F5-AF33-298D7BD5C85E.jpeg


och sedan en sådan här efter 15 minuters idogt pysslande:

B516AD23-5809-4DDB-BC70-C9E8F5DF673E.jpeg


Skall jag då:
a) förfäras över att han har hittat ytterligare ett sätt att kraftfullt visa sina känslor,
b) berömma honom för hans kreativa sätt att skapa en skylt i A2-format, eller
c) påpeka att han kunde ju ha tagit den billiga kontorstejpen istället för den dyra maskeringstejpen för ömtåliga ytor?

(För det mesta älskar vi varandra)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Om jag först får en sådan här lapp (cirka 8 cm bred) av min 6-åring:

18DCFABD-E6CB-48F5-AF33-298D7BD5C85E.jpeg


och sedan en sådan här efter 15 minuters idogt pysslande:

B516AD23-5809-4DDB-BC70-C9E8F5DF673E.jpeg


Skall jag då:
a) förfäras över att han har hittat ytterligare ett sätt att kraftfullt visa sina känslor,
b) berömma honom för hans kreativa sätt att skapa en skylt i A2-format, eller
c) påpeka att han kunde ju ha tagit den billiga kontorstejpen istället för den dyra maskeringstejpen för ömtåliga ytor?

(För det mesta älskar vi varandra)
d) Påpeka att man faktiskt kan kopiera små lappar till större ark, och därmed slippa jobbet.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nybliven förälder här. Snart 2v gammal pöjk.
Så nu får väl jag också vara med i mellanmjölkstråden!

Trodde faktiskt aldrig jag skulle bli förälder eftersom jag inte ville. Men man ändrar sig med åren (får en 2x åring att låta gammal...).

Hittills har det inte varit så dyrt. Tror vi ligger inne med kanske 5000kr totalt I barnvagn, babyskydd, kläder med mera. Frugan köpte en nästan sprillans ny Emmaljunga för 1000kr. Vad driver folk till detta vansinne att köpa sådana barnvagnar för 10k+??

Hur som helst,blir svårt framöver när favoritbilen är 2 sitsig :D (mamma får cykla)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nybliven förälder här. Snart 2v gammal pöjk.
Så nu får väl jag också vara med i mellanmjölkstråden!

Trodde faktiskt aldrig jag skulle bli förälder eftersom jag inte ville. Men man ändrar sig med åren (får en 2x åring att låta gammal...).

Hittills har det inte varit så dyrt. Tror vi ligger inne med kanske 5000kr totalt I barnvagn, babyskydd, kläder med mera. Frugan köpte en nästan sprillans ny Emmaljunga för 1000kr. Vad driver folk till detta vansinne att köpa sådana barnvagnar för 10k+??

Hur som helst,blir svårt framöver när favoritbilen är 2 sitsig :D (mamma får cykla)
Välkommen, och grattis!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nybliven förälder här. Snart 2v gammal pöjk.
Så nu får väl jag också vara med i mellanmjölkstråden!

Trodde faktiskt aldrig jag skulle bli förälder eftersom jag inte ville. Men man ändrar sig med åren (får en 2x åring att låta gammal...).

Hittills har det inte varit så dyrt. Tror vi ligger inne med kanske 5000kr totalt I barnvagn, babyskydd, kläder med mera. Frugan köpte en nästan sprillans ny Emmaljunga för 1000kr. Vad driver folk till detta vansinne att köpa sådana barnvagnar för 10k+??

Hur som helst,blir svårt framöver när favoritbilen är 2 sitsig :D (mamma får cykla)

Grattis!
Speciellt liggvagn är ngt som bör köpas begagnad / alt. billigare modell. Den används väldigt kort tid, sen vill nog de gärna sitta i sittvagn.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Nybliven förälder här. Snart 2v gammal pöjk.
Så nu får väl jag också vara med i mellanmjölkstråden!

Trodde faktiskt aldrig jag skulle bli förälder eftersom jag inte ville. Men man ändrar sig med åren (får en 2x åring att låta gammal...).

Hittills har det inte varit så dyrt. Tror vi ligger inne med kanske 5000kr totalt I barnvagn, babyskydd, kläder med mera. Frugan köpte en nästan sprillans ny Emmaljunga för 1000kr. Vad driver folk till detta vansinne att köpa sådana barnvagnar för 10k+??

Hur som helst,blir svårt framöver när favoritbilen är 2 sitsig :D (mamma får cykla)
Stort grattis :)

Tyckte inte heller att det var så dyrt med bebisar. Trodde att det skulle bli mycket värre. Nu när min fis är två år och man börjar räkna på föräldraledighet, vab-dagar m.m. så kan jag krasst konstatera att det snabbt blivit 6-siffriga. Men värt varenda krona helt klart, går inte att mätas i kronor och ören heller för den delen.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Stort grattis :)

Tyckte inte heller att det var så dyrt med bebisar. Trodde att det skulle bli mycket värre. Nu när min fis är två år och man börjar räkna på föräldraledighet, vab-dagar m.m. så kan jag krasst konstatera att det snabbt blivit 6-siffriga. Men värt varenda krona helt klart, går inte att mätas i kronor och ören heller för den delen.
Man ska inte ens räkna på sånt. Jag gjorde det och kom snabbt fram till att min föräldraledighet på 8 månader kostat i runda slängar 150'. Netto. :eek: Men som du säger, man kan inte mäta det i pengar och det är lätt värt det. :D
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag räknar inte alls. :)
Men visst märker man att plånboken öppnas oftare.
Den biten har jag inte ens tagit med när jag räknat, jag pratar bara ren förlorad inkomst. :D Utgifterna är inte så höga om man inte inte vill att de ska vara det. Vi köpte ny vagn och nytt babyskydd/bilbarnstol. Det senare skulle jag aldrig riskera att köpa begagnat. Sen köper vi sällan eller aldrig kläder, vi har så många kompisar som har äldre barn så vi får alla kläder och leksaker gratis.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Den biten har jag inte ens tagit med när jag räknat, jag pratar bara ren förlorad inkomst. :D Utgifterna är inte så höga om man inte inte vill att de ska vara det. Vi köpte ny vagn och nytt babyskydd/bilbarnstol. Det senare skulle jag aldrig riskera att köpa begagnat. Sen köper vi sällan eller aldrig kläder, vi har så många kompisar som har äldre barn så vi får alla kläder och leksaker gratis.

Ok, jag läste nog lite hastigt där.
Jag tror också att det går att sätta en inte så diffus gräns för hur mycket man ska spendera på "start-kittet".
Något vi ångrar lite i efterhand var att just liggvagnen var onödigt dyr.
Just kläder har varit en nästan noll-kostnad för oss - fått mängder av kläder och även leksaker från anhöriga och bekanta.
Barn är inte så dyra men visst är tonåringar dyrare? De ska ju ha senaste modet, bästa mobilen, MK klocka, äter som hästar osv osv :D
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ok, jag läste nog lite hastigt där.
Jag tror också att det går att sätta en inte så diffus gräns för hur mycket man ska spendera på "start-kittet".
Något vi ångrar lite i efterhand var att just liggvagnen var onödigt dyr.
Just kläder har varit en nästan noll-kostnad för oss - fått mängder av kläder och även leksaker från anhöriga och bekanta.
Barn är inte så dyra men visst är tonåringar dyrare? De ska ju ha senaste modet, bästa mobilen, MK klocka, äter som hästar osv osv :D
Vi köpte en vagn där man kan byta ut liggdelen mot en sittdel så det blev inte så mycket extra för hela kitet, tycker att det fungerat bra. Sålde liggdelen när den inte behövdes längre så det kostade oss typ en 1000-lapp totalt. Det mesta man behöver i början kan man köpa billigt eller begagnat. Enda delen där jag känner att inte skulle köpa begagnat är bilbarnstolar för det är lite som att köpa en begagnad cykelhjälm. Man vet inte vad de har varit med om eller hur gammal plasten är och skulle det smälla så vill man att det ska hålla till 100%.

Kläder blir ju ändå bara skitiga så det behövs massor om man inte vill tvätta fem gånger i veckan, hehe. Leksaker tröttnar de så fort på så hälften blir liggande efter bara någon vecka så det är också onödigt att slänga pengar på.

Usch, tonåringar... Min sparv fyller snart två så det är långt dit, vill inte ens tänka på saken. Man borde kanske iofs börja spara nu? :rolleyes:
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ok, jag läste nog lite hastigt där.
Jag tror också att det går att sätta en inte så diffus gräns för hur mycket man ska spendera på "start-kittet".
Något vi ångrar lite i efterhand var att just liggvagnen var onödigt dyr.
Just kläder har varit en nästan noll-kostnad för oss - fått mängder av kläder och även leksaker från anhöriga och bekanta.
Barn är inte så dyra men visst är tonåringar dyrare? De ska ju ha senaste modet, bästa mobilen, MK klocka, äter som hästar osv osv :D
Wait, what: MK-klocka?! ;)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja, känns ju helt orimligt att köpa nytt om man förlorar mer än 50% på ett år.
Helt klart, man kan spara mycket på det. Vi kollade på den när vi skulle köpa men det föll på en Viking istället. nxt90 är ju riktigt smidig när man ska fälla ihop den och den väger typ inget.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Nästan alla barnvagnar är så sjukt låga, vi ville ha en lite högre så det slutade med att vi köpte en ny Stokke som nästan kostade lika mycket som min beggade Aerospace.
Men då köpte vi ett paket (Liggdel, sittdel, babyskydd + chassi).
Man kan även sätta babyskyddet direkt på chassit till barnvagnen. Sjukt smidigt faktiskt
 
Då tar jag ett skutt in i tråden här då jag blir pappa imorgon, både spännande och väldigt nervöst. Det är så många tankar i huvudet plus en massa stress på det. Men det ska nog gå bra :). Hur var det för er när ni fick första barnet? Någon som har erfarenhet av kejsarsnitt? :).
 
Senast ändrad:
Topp