• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

BadkarsPiraten

Vacheron
Stort grattis :)

Tyckte inte heller att det var så dyrt med bebisar. Trodde att det skulle bli mycket värre. Nu när min fis är två år och man börjar räkna på föräldraledighet, vab-dagar m.m. så kan jag krasst konstatera att det snabbt blivit 6-siffriga. Men värt varenda krona helt klart, går inte att mätas i kronor och ören heller för den delen.

Tack!

Självklart kan det inte mätas i kronor men man vill ju inte elda pengar heller.

Man ska inte ens räkna på sånt. Jag gjorde det och kom snabbt fram till att min föräldraledighet på 8 månader kostat i runda slängar 150'. Netto. :eek: Men som du säger, man kan inte mäta det i pengar och det är lätt värt det. :D

Haha får se om jag tar någon föräldraledighet... Man förlorar massor med pengar ju :bag:
 
Om man har två små barn, ska man då ge dem exakt lika mycket oavsett vad det nu handlar om, eller säga att livet inte är rättvist?

Dela gärna med er av era erfarenheter. Diskussionen blev het på jobbet där ena parten hävdar att man ska lära barnen tidigt att livet är orättvist och den andra parten menar att man ska låta barnen leva i tron om att livet är exakt rättvist.

Själv deltog jag inte alls i diskussionen men jag säger alltid till våra kids att livet inte är rättvist och att ju tidigare man inser det, desto snabbare kan man dra nytta av det. Vi har sällan rättvise-gnäll hemma numera kan jag tillägga.

I vårt hem är vi inte sossiga av oss heller. :D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tack!

Självklart kan det inte mätas i kronor men man vill ju inte elda pengar heller.



Haha får se om jag tar någon föräldraledighet... Man förlorar massor med pengar ju :bag:
Förutsatt att man har så man klarar sig är pengar inte värt ett jävla något jämfört med familjen. Man måste inte vara föräldraledig aslänge, men att missa den tiden är inte värt några pengar alls för mig.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Då tar jag ett skutt in i tråden här då jag blir pappa imorgon, både spännande och väldigt nervöst. Det är så många tankar i huvudet plus en massa stress på det. Men det ska nog gå bra :). Hur var det för er när ni fick första barnet? Någon som har erfarenhet av kejsarsnitt? :).
Du slipper en fru/flickis som skriker att hon hatar dig i 36h.....mellan värkarna.......så det är ju nice. Lycka till imorn.........imorn börjar livet 2.0.......1.0 bleknar sedan år för år.....
 

RosaCasio

Cartier
Lugnet före stormen :cool:. Nädå men det ska gå bra det här, otrolig märklig känsla dock. Tackar så mycket.
Vi hade inte planerat kejsarsnitt men igångsättning. Efter du läst detta meddelande så stänger du av telefonen och myser med din partner. Sista kvällen bara ni två bör ni ta tillvara på. Imorgon äter ni en lång frukost och bara umgås.
Lycka till imorgon.
 

MrPlow

Rolex
Nybliven förälder här. Snart 2v gammal pöjk.
Så nu får väl jag också vara med i mellanmjölkstråden!

Trodde faktiskt aldrig jag skulle bli förälder eftersom jag inte ville. Men man ändrar sig med åren (får en 2x åring att låta gammal...).

Hittills har det inte varit så dyrt. Tror vi ligger inne med kanske 5000kr totalt I barnvagn, babyskydd, kläder med mera. Frugan köpte en nästan sprillans ny Emmaljunga för 1000kr. Vad driver folk till detta vansinne att köpa sådana barnvagnar för 10k+??

Hur som helst,blir svårt framöver när favoritbilen är 2 sitsig :D (mamma får cykla)
Jag tror vi la 5000 kr bara på kavatskor i år...
 

MrPlow

Rolex
Då tar jag ett skutt in i tråden här då jag blir pappa imorgon, både spännande och väldigt nervöst. Det är så många tankar i huvudet plus en massa stress på det. Men det ska nog gå bra :). Hur var det för er när ni fick första barnet? Någon som har erfarenhet av kejsarsnitt? :).
Kejsarsnitt går bra. Dock är det en stor operation med lång konvalescens. Räkna inte med att vara tillbaka på jobbet efter 10 dagar!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om man har två små barn, ska man då ge dem exakt lika mycket oavsett vad det nu handlar om, eller säga att livet inte är rättvist?

Dela gärna med er av era erfarenheter. Diskussionen blev het på jobbet där ena parten hävdar att man ska lära barnen tidigt att livet är orättvist och den andra parten menar att man ska låta barnen leva i tron om att livet är exakt rättvist.

Själv deltog jag inte alls i diskussionen men jag säger alltid till våra kids att livet inte är rättvist och att ju tidigare man inser det, desto snabbare kan man dra nytta av det. Vi har sällan rättvise-gnäll hemma numera kan jag tillägga.

I vårt hem är vi inte sossiga av oss heller. :D

Fuck rättvisa. Hur ska man kunna vara rättvis med ungarna? Om de är tvillingar med exakt samma intressen kanske, men annars?
Jag har kidz på 18, 11 och två år. De behöver -både ekonomiskt och engagemangsmässigt - helt olika saker. 18-åringen kostar mest ekonomiskt, för hon pluggar och har haft det kämpigt med pluggandet. Nu funkar det dock, så jag ger henne gärna cash så hon kan vänta ett år med att extrajobba.
11-åringen "kostar" varken tid eller pengar, hänger mest med kompisarna och har (tyvärr) inga speciella intressen.
2-åringen kostar mest tid.

Till råga på allt har man ju ofta olika ekonomiska möjligheter vid olika tidpunkter i livet. Då den äldsta var två var jag -ärligt talat- utfattig, det är jag inte nu.

Hur gör din rättvisa kompis, rent konkret?
 
Vi hade inte planerat kejsarsnitt men igångsättning. Efter du läst detta meddelande så stänger du av telefonen och myser med din partner. Sista kvällen bara ni två bör ni ta tillvara på. Imorgon äter ni en lång frukost och bara umgås.
Lycka till imorgon.
Tack för dina varma ord! Nu är vi här och vi känner oss lugna än så länge. Det låter vettigt så lyssnar på ditt råd och checkar ut för idag. Ska försöka njuta av dagen idag .
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Då tar jag ett skutt in i tråden här då jag blir pappa imorgon, både spännande och väldigt nervöst. Det är så många tankar i huvudet plus en massa stress på det. Men det ska nog gå bra :). Hur var det för er när ni fick första barnet? Någon som har erfarenhet av kejsarsnitt? :).

Det är riktigt kaos med förlossning, tills man är där.
Jag var sjukt orolig, frugan inte alls.
Men när det väl är på gång så flyger tiden.
De på förlossningen är superbra och otroligt hjälpsamma, det finns inte mycket du behöver tänka på. Stötta din kvinna och har du frågor eller något du vill ha, fråga personalen bara.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Om man har två små barn, ska man då ge dem exakt lika mycket oavsett vad det nu handlar om, eller säga att livet inte är rättvist?

Dela gärna med er av era erfarenheter. Diskussionen blev het på jobbet där ena parten hävdar att man ska lära barnen tidigt att livet är orättvist och den andra parten menar att man ska låta barnen leva i tron om att livet är exakt rättvist.

Själv deltog jag inte alls i diskussionen men jag säger alltid till våra kids att livet inte är rättvist och att ju tidigare man inser det, desto snabbare kan man dra nytta av det. Vi har sällan rättvise-gnäll hemma numera kan jag tillägga.

I vårt hem är vi inte sossiga av oss heller. :D

Att implementera absolut rättvisa för barn är detsamma som att lära dem att bli missunnsamma. Att förklara precis som @Strindberg skriver ovanför att olika personer har olika stora behov i olika faser av livet är rätt väg att gå. Dessutom, om man lyckas med det för det även med sig fördelen att ens barn förstår innebörden och nöjet av att dela med sig frivilligt.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Om man har två små barn, ska man då ge dem exakt lika mycket oavsett vad det nu handlar om, eller säga att livet inte är rättvist?

Dela gärna med er av era erfarenheter. Diskussionen blev het på jobbet där ena parten hävdar att man ska lära barnen tidigt att livet är orättvist och den andra parten menar att man ska låta barnen leva i tron om att livet är exakt rättvist.

Själv deltog jag inte alls i diskussionen men jag säger alltid till våra kids att livet inte är rättvist och att ju tidigare man inser det, desto snabbare kan man dra nytta av det. Vi har sällan rättvise-gnäll hemma numera kan jag tillägga.

I vårt hem är vi inte sossiga av oss heller. :D

Fuck rättvisa. Hur ska man kunna vara rättvis med ungarna? Om de är tvillingar med exakt samma intressen kanske, men annars?
Jag har kidz på 18, 11 och två år. De behöver -både ekonomiskt och engagemangsmässigt - helt olika saker. 18-åringen kostar mest ekonomiskt, för hon pluggar och har haft det kämpigt med pluggandet. Nu funkar det dock, så jag ger henne gärna cash så hon kan vänta ett år med att extrajobba.
11-åringen "kostar" varken tid eller pengar, hänger mest med kompisarna och har (tyvärr) inga speciella intressen.
2-åringen kostar mest tid.

Till råga på allt har man ju ofta olika ekonomiska möjligheter vid olika tidpunkter i livet. Då den äldsta var två var jag -ärligt talat- utfattig, det är jag inte nu.

Hur gör din rättvisa kompis, rent konkret?
Vi predikar ganska hårt här hemma att livet är rättvist, men att rättvisa inte betyder lika för alla. Vi har en 6-åring och en 3-åring och de har köpt konceptet. I helgen åker jag och 6-åringen på en weekend och 3-åringen köper det eftersom han då får hänga med mamma och göra andra saker, som han gillar. Samma sak när det gäller kläder, om den ene behöver något så accepterar den andre att det inte var dennes tur den här gången. Det har tagit ett tag att komma hit men barnen tycker sällan att livet är orättvist, det är bara inte lika för båda hela tiden. Men det jämnar ut sig.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
I sep går jag hem på pappaledighet. 6-12 mån inte bestämmt än, ska bli grymt kul,. Det får kosta vad som helst finns inte en chans jag tänker missa den delen av föräldraskapet.

Går i sommar är tanken. Skräckblandad förtjusning och kommer bli en oerhört intressant utmaning. Ser det delvis som den bästa personliga utvecklingen jag någonsin kommer att få.

Ja isåfall om några år, just nu gör jag inte mycket nytta med bebis... Bara en grönsak som jag sjunger "Life is bajs" till :D

Det är bara att inse att det aldrig kommer en 'rätt tid'. Passar det inte nu kommer det inte passa senare heller. Men det hänger ju så klart på livssituationen och hur respektive ställer sig till jobb osv. Att skola in mini-me på dagis vid ett halvår-år finns inte på världskartan för mig...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Att skola in mini-me på dagis vid ett halvår-år finns inte på världskartan för mig...

Nä, har man möjlighet så känns det skönt att kunna vara hemma. Vi funderade mycket på hur det skulle bli med dagis, och väntade tills hon var två. Nu går hon typ 25h/vecka.
Nackdelen är/var att det varit sjukt jobbigt att skola in på dagis. Det tror jag är lättare när de är mindre.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nä, har man möjlighet så känns det skönt att kunna vara hemma. Vi funderade mycket på hur det skulle bli med dagis, och väntade tills hon var två. Nu går hon typ 25h/vecka.
Nackdelen är/var att det varit sjukt jobbigt att skola in på dagis. Det tror jag är lättare när de är mindre.

Det är taktik med allt! :)

Men beror ju mycket på kiddet i fråga också så klart, vissa behöver ju stimulansen från andra barn mycket tidigare - just nu bävar jag dock inför tanken på att lita på någon annan...
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Då tar jag ett skutt in i tråden här då jag blir pappa imorgon, både spännande och väldigt nervöst. Det är så många tankar i huvudet plus en massa stress på det. Men det ska nog gå bra :). Hur var det för er när ni fick första barnet? Någon som har erfarenhet av kejsarsnitt? :).
Har varit pappa i 5 månader nu.
Underbaraste, stressigaste, roligaste och räddaste tiden i mitt liv under det dom senaste 6 månaderna :D
Finns inget som kan beskriva känslan att få se ens son för första gången i sitt liv, helt galen känsla.
Blev kejsarsnitt för oss med, gick hur smidigt som helst och när vi väl blev meddelade om att det skulle bli kejsarsnitt så tog det ca 20 minuter så han var ute :D
Tiden efter så fick jag sköta rätt mycket då tjejen inte kunde komma upp ur sängen själv på typ 1-2 veckor.
Fråga på så ska jag svara så gott jag kan :)

Edit: Såg att inlägget var från igår så hoppas att allt gick bra idag! Stanna gärna någon dag extra istället för att stressa hem, vi åkte hem dag 3 och tjejen kunde inte komma upp på övervåningen där vi har sovrummet..
Ett annat tips är att köpa en barnsäng med svängbara hjul(Ungefär en sån man har på BB). Underlättade extremt för tjejen då hon hade svårt att bära sonen dom första veckorna. Använder den än idag då han sover efter maten :)

Edit nr2: Länk barnsängen. Glöm inte att skriva in rabattkoden på 25% :)
 
Senast ändrad:

galácticon

Patek
2-Faktor
För någon månad sedan kom äldsta barnet och sa att hon verkligen ville att hon och jag skulle åka någonstans bara vi, och nu sitter vi på tåget till Stockholm för en weekend på egen hand. Om det är något jag verkligen rekommenderar så är det att dela på barnen och umgås ensam med dem. Det är då man upptäcker vilka fantastiska människor de är, och inte bara små barn. Vi hänger, pratar och umgås på riktigt. Helt underbart.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hur ser ni på bilder på era barn samt hur kämpar ni igenom det?
Jag tänker främst Facebook.
Jag vägrar att bilder på mitt barn skall ligga uppe på internet för folks beskådan. Jag tycker faktiskt det är sjukt vidrigt hur föräldrar exponerar sina barn på Facebook.

Men jag tror många inte förstår vad det innebär att lägga upp "en oskyldig liten bild" på Facebook. Eller ens bara skicka den via Messenger eller annan chat-tjänst. Bilden lagras någonstans och hos de flesta säger du ju upp upphovsrätten till bilden så fort den ligger i någon av deras tjänst.

Är det någon annan här som tycker som mig?
Jag är rätt säker på att folk kommer anse mig som extrem och att jag kommer kanske få slåss en del om det vid senare tillfällen.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hur ser ni på bilder på era barn samt hur kämpar ni igenom det?
Jag tänker främst Facebook.
Jag vägrar att bilder på mitt barn skall ligga uppe på internet för folks beskådan. Jag tycker faktiskt det är sjukt vidrigt hur föräldrar exponerar sina barn på Facebook.

Men jag tror många inte förstår vad det innebär att lägga upp "en oskyldig liten bild" på Facebook. Eller ens bara skicka den via Messenger eller annan chat-tjänst. Bilden lagras någonstans och hos de flesta säger du ju upp upphovsrätten till bilden så fort den ligger i någon av deras tjänst.

Är det någon annan här som tycker som mig?
Jag är rätt säker på att folk kommer anse mig som extrem och att jag kommer kanske få slåss en del om det vid senare tillfällen.
Nej, jag tycker inte du är extrem. Det extrema är ju att ge ifrån sig bilder till höger och vänster. Jag postar lite bilder på Instagram enbart, inget på Facebook och de är endast synliga för de få som jag tillåter följa mig på IG. Men ja, man ger ju IG rätt att använda bilderna vilket alla själva måste fundera över.
Däremot har jag svårt att förstå de som är totalt gränslösa i sitt delande, jag förstår inte om de ens tänker på potentiella konsekvenser.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hur ser ni på bilder på era barn samt hur kämpar ni igenom det?
Jag tänker främst Facebook.
Jag vägrar att bilder på mitt barn skall ligga uppe på internet för folks beskådan. Jag tycker faktiskt det är sjukt vidrigt hur föräldrar exponerar sina barn på Facebook.

Men jag tror många inte förstår vad det innebär att lägga upp "en oskyldig liten bild" på Facebook. Eller ens bara skicka den via Messenger eller annan chat-tjänst. Bilden lagras någonstans och hos de flesta säger du ju upp upphovsrätten till bilden så fort den ligger i någon av deras tjänst.

Är det någon annan här som tycker som mig?
Jag är rätt säker på att folk kommer anse mig som extrem och att jag kommer kanske få slåss en del om det vid senare tillfällen.

Ingen i vår familj lägger heller upp något, medvetet val.

Kommer att komma en tid när de kommer exponeras tillräckligt.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Hur ser ni på bilder på era barn samt hur kämpar ni igenom det?
Jag tänker främst Facebook.
Jag vägrar att bilder på mitt barn skall ligga uppe på internet för folks beskådan. Jag tycker faktiskt det är sjukt vidrigt hur föräldrar exponerar sina barn på Facebook.

Men jag tror många inte förstår vad det innebär att lägga upp "en oskyldig liten bild" på Facebook. Eller ens bara skicka den via Messenger eller annan chat-tjänst. Bilden lagras någonstans och hos de flesta säger du ju upp upphovsrätten till bilden så fort den ligger i någon av deras tjänst.

Är det någon annan här som tycker som mig?
Jag är rätt säker på att folk kommer anse mig som extrem och att jag kommer kanske få slåss en del om det vid senare tillfällen.
Jag är helt med dig. Grabben är 4 år nu och än så länge har ingen bild lagts upp något socialt medie. Har skickat in en separat lapp till förskola och liknande att dom inte fär lägga upp något på honom.
Det skickas heller inga bilder i någon av dessa tjänsters chattfunktioner
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nej, jag tycker inte du är extrem. Det extrema är ju att ge ifrån sig bilder till höger och vänster. Jag postar lite bilder på Instagram enbart, inget på Facebook och de är endast synliga för de få som jag tillåter följa mig på IG. Men ja, man ger ju IG rätt att använda bilderna vilket alla själva måste fundera över.
Däremot har jag svårt att förstå de som är totalt gränslösa i sitt delande, jag förstår inte om de ens tänker på potentiella konsekvenser.

Jag tycker verkligen synd om barnen som blir exponerade på det viset.
Vet många I min bekantskapskrets som exponerar sina barn, även nakna, högt och lågt på sociala medier.
Hur många som exponerar sina barn på detta vis skulle hänga upp en stor affisch på barnet mitt på stora torget i stan? För det är samma sak, fast ännu värre då någon annan äger bilden och vem som helst kan spara originalet.

Ingen i vår familj lägger heller upp något, medvetet val.

Kommer att komma en tid när de kommer exponeras tillräckligt.

Den tiden får dom själva bestämma tycker jag. När barnet är gammalt nog för att förstå vad det innebär.
Men tänka sig att vuxna människor inte förstår det...

Jag är helt med dig. Grabben är 4 år nu och än så länge har ingen bild lagts upp något socialt medie. Har skickat in en separat lapp till förskola och liknande att dom inte fär lägga upp något på honom.
Det skickas heller inga bilder i någon av dessa tjänsters chattfunktioner

Hur har förskolan tagit det?
Någon annan mamma som tagit bilder under ett kalas som skapat problem "från din sida"? För även sådant kommer jag inte acceptera. Självklart får man ta bilder men min unge kommer inte få figurera fritt på internet.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Jag tycker verkligen synd om barnen som blir exponerade på det viset.
Vet många I min bekantskapskrets som exponerar sina barn, även nakna, högt och lågt på sociala medier.
Hur många som exponerar sina barn på detta vis skulle hänga upp en stor affisch på barnet mitt på stora torget i stan? För det är samma sak, fast ännu värre då någon annan äger bilden och vem som helst kan spara originalet.



Den tiden får dom själva bestämma tycker jag. När barnet är gammalt nog för att förstå vad det innebär.
Men tänka sig att vuxna människor inte förstår det...



Hur har förskolan tagit det?
Någon annan mamma som tagit bilder under ett kalas som skapat problem "från din sida"? För även sådant kommer jag inte acceptera. Självklart får man ta bilder men min unge kommer inte få figurera fritt på internet.
Det är flera föräldrar som är på ”min sida” i den frågan så det fungerar bra.
Man får helt enkelt inte ta bilder alls på våran förskola. Har hittills inte varit några problem alls. Gällande kalas och sånt som sker på fritiden så har det fungerat helt ok, har behövt förklara några gånger att ni får gärna ta bilder, men är min son med åker den inte upp på internet, Punkt slut. Hittills har det respekterats
 
  • Like
Reactions: kmg
Topp