• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

Roffe

Panerai
2-Faktor
Såhär efter midsommar när abborre-fisket drar igång, vårgäddorna har gjort sitt och i väntan på det underbara höstfisket tycker jag att det är dags att ta tag i denna tråd. Hoppas det finns några mer "seriösa sportfiskare" än mig här inne på forumet! Här tänkte jag att vi lägger upp fina fiskar, fina wristshots och diskuterar allt om fiske såsom utrustning, nya drag, bra ställen (om man nu vill dela med sig av sina smultronställen)!

Jag får väl helt enkelt börja med Daiwa haspel med shimanorulle till abborrarna, till gädda använder jag mitt Daiwa Jerk med en ambassadeurrulle från Abu Garcia. Finns även en shimanorulle till jerkspöt som reserv ifall Abu skulle ge vika när man är ute. I fiskelådan finns det ganska mycket som jag inte orkar skriva, men en antal busterjerks, några gummishads och lite smått och gott till gädda. I lådan hittar man även en uppsjö av drag för abborrarna!

Börjar med ett par bilder också ;)

IMG_9510.jpg
IMG_9511.jpg
IMG_9517.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kan du @Roffe tipsa om hur man får mycket aborre på kastspö. Har aldrig fått kläm på det riktigt. Har alltid varit gäddfiske på sommaren i första hand. Har ett rejält Abu haspelspö till det, men tänker att det måste gå att fånga lite aborre på det också?
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Kan du @Roffe tipsa om hur man får mycket aborre på kastspö. Har aldrig fått kläm på det riktigt. Har alltid varit gäddfiske på sommaren i första hand. Har ett rejält Abu haspelspö till det, men tänker att det måste gå att fånga lite aborre på det också?
På sommaren nu efter midsommar så är abborrarna helt galna, Linköping med omnejd (radie 10 mil) får du abborre även om du ligger i med ett 25cm långt jerkdrag.. Små spinnare, små skeddrag och jättesmå vobblers är det som fungerar här i alla fall, inte in i vassen som med gäddan, abborrarna är lite överallt känns det som. Hittar du en abborre så finns det även 100 till där då dem simmar i stim och är inte blyga för att hugga! Vart håller du till?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
På sommaren nu efter midsommar så är abborrarna helt galna, Linköping med omnejd (radie 10 mil) får du abborre även om du ligger i med ett 25cm långt jerkdrag.. Små spinnare, små skeddrag och jättesmå vobblers är det som fungerar här i alla fall, inte in i vassen som med gäddan, abborrarna är lite överallt känns det som. Hittar du en abborre så finns det även 100 till där då dem simmar i stim och är inte blyga för att hugga! Vart håller du till?
Och, så då gället det bara att veta var och när de skulle kunna dyka upp? I närheten av Södra finnö, gränsen mellan St Annas och Gryts skärgård, utanför Söderköping/Waldemarsvik.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
@theargonaut Veva in snabbare desto varmare det är i vattnet. Är det kallt så är fisken ofta köldskadad och väldigt slö. Men 15+ så ska det vevas i ett lagom tempo, svårt att förklara såhär över datorn..
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Och, så då gället det bara att veta var och när de skulle kunna dyka upp? I närheten av Södra finnö, gränsen mellan St Annas och Gryts skärgård, utanför Söderköping/Waldemarsvik.
Oh, väldigt bra fiskevatten där! 05 på morgonen är ju den underbara tiden för abborre, senare vid solnedgång är också magisk, 18-22 någonstans.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Borde du finna abborre i nästan var och varannan vik! :) Du ska inte ställa dig på öppet vatten med 10 meters djup liksom, gärna 2-5(7) kanske! :)
 

hedbrg

Panerai
Fiskar de mesta med UL-spö, funkar både till kilosaborren såväl som öring på över fyra. Kopparspinnare och kopparskeddrag kan dom aldrig låta bli.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fiskar de mesta med UL-spö, funkar både till kilosaborren såväl som öring på över fyra. Kopparspinnare och kopparskeddrag kan dom aldrig låta bli.
Det är så skönt att använda dagen prylar där man kan använda 0,10 flätad och UL till nästan allt. Har du ett spö som klarar upp till 17g (240) så är du nästan hemma. Nu är jag prylgalen när det gäller fiskeprylar, så jag lever inte som jag lär!:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om du har båt där kanske vi kan styra en kväll i sommar, så blir det lite lättare att förklara och visa! :)
Tack för alla tips! Det är just det där med att gå upp kl. 5.00 som tar mest emot. Var dock uppe vid 6 i morse, och testade lite från bryggan, men tyvärr tvärdött :(

Har ingen bra fiskebåt sjösatt än, men åker om 2 v då semestern börjar. Det vore kanske inte så dumt med en fiske-GTG :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Tack för alla tips! Det är just det där med att gå upp kl. 5.00 som tar mest emot. Var dock uppe vid 6 i morse, och testade lite från bryggan, men tyvärr tvärdött :(

Har ingen bra fiskebåt sjösatt än, men åker om 2 v då semestern börjar. Det vore kanske inte så dumt med en fiske-GTG :)
Skulle vara ballt, förmodligen det första genom tiderna! :)
 
Topp