• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Reverso

Panerai
Den gamle mannen har numera vitt skägg...


20190613_213007.jpg


20190613_213003.jpg


20190611_212325.jpg
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Ska man skaffa hund eller inte?

Ni som var ensamma, har ett vanligt 8-16 jobb utan möjlighet att rasta hunden under lunchen(jag kommer dock ha det nu, men räknar inte med det i framtiden). Hur gick era tankegånger när ni började fundera på att skaffa hund?

Och när ni till slut skaffade hund, va det som ni hade tänkt er?
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Ska man skaffa hund eller inte?

Ni som var ensamma, har ett vanligt 8-16 jobb utan möjlighet att rasta hunden under lunchen(jag kommer dock ha det nu, men räknar inte med det i framtiden). Hur gick era tankegånger när ni började fundera på att skaffa hund?

Och när ni till slut skaffade hund, va det som ni hade tänkt er?
Innan du köper hund så ordna någon som kan gå ut med hunden på lunchen nu. Så allt är klart när du själv inte kan.

Livet är mycket bättre med hund, du blir mer bunden men all tid med hund är ren kärlek.

Innan du tar steget så bygg upp så många scenarior som möjligt inkluderat hund. Hur du kommer lösa dem.

Man ansvarar för ett liv och det ska man inte ta lättvindigt men belöningen är stor.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Innan du köper hund så ordna någon som kan gå ut med hunden på lunchen nu. Så allt är klart när du själv inte kan.

Livet är mycket bättre med hund, du blir mer bunden men all tid med hund är ren kärlek.

Innan du tar steget så bygg upp så många scenarior som möjligt inkluderat hund. Hur du kommer lösa dem.

Man ansvarar för ett liv och det ska man inte ta lättvindigt men belöningen är stor.
Huvudet på spiken! Precis så är det, ibland ännu lite bättre och någon gång, på riktigt, ...väldigt jobbigt.
/Hälsningar ifrån en ofrivilligt hundlös.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ska man skaffa hund eller inte?

Ni som var ensamma, har ett vanligt 8-16 jobb utan möjlighet att rasta hunden under lunchen(jag kommer dock ha det nu, men räknar inte med det i framtiden). Hur gick era tankegånger när ni började fundera på att skaffa hund?

Och när ni till slut skaffade hund, va det som ni hade tänkt er?
Vi har kommit fram till att inte skaffa jycke. Både jag och min fru jobbar heltid. Visst man kan ha hunddagis men vi har möjlighet att låna vovve så ofta vi vill (nästan) och då är det den smidigaste lösningen.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Innan du köper hund så ordna någon som kan gå ut med hunden på lunchen nu. Så allt är klart när du själv inte kan.

Livet är mycket bättre med hund, du blir mer bunden men all tid med hund är ren kärlek.

Innan du tar steget så bygg upp så många scenarior som möjligt inkluderat hund. Hur du kommer lösa dem.

Man ansvarar för ett liv och det ska man inte ta lättvindigt men belöningen är stor.
Tack för svaret!

Har ett hunddagis jag eventuellt tänkte placera hunden hos, men jag är lite av den åsikten att ifall man måste placera hunden på ett hunddagis ska man inte skaffa en från första början. Har inte kollat runt bland grannarna än(flyttade in för en vecka sedan). Kostnaden på 3-4k i månaden bränner snabbt upp ett hål i plånboken dock...
Men å andra sidan drar folk liknelse med ett barn och att du lämnar av det på dagis.

Yes, jag har tänkt ut några scenarior, föräldrarna kan ta den under kortare perioder(dock inte längre pga allergi hos farsan, bor 20min bort med pendeln). Morföräldrarna(1h med bil) kan ta den under längre tider ifall den är väluppfostrad, dom har passat kusinens hundar under längre perioder, som dock inte är väluppfostrade därav det kravet. Samt har flera kompisar i närområdet som har uttryckt intresse om att skaffa en hund men är i det stadiet som jag är i nu.

Vi har kommit fram till att inte skaffa jycke. Både jag och min fru jobbar heltid. Visst man kan ha hunddagis men vi har möjlighet att låna vovve så ofta vi vill (nästan) och då är det den smidigaste lösningen.
Kanske borde börja med det, hitta en granne som är villig att låna ut hunden till en. Lite som en prövoperiod.
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Tack för svaret!

Har ett hunddagis jag eventuellt tänkte placera hunden hos, men jag är lite av den åsikten att ifall man måste placera hunden på ett hunddagis ska man inte skaffa en från första början. Har inte kollat runt bland grannarna än(flyttade in för en vecka sedan). Kostnaden på 3-4k i månaden bränner snabbt upp ett hål i plånboken dock...
Men å andra sidan drar folk liknelse med ett barn och att du lämnar av det på dagis.

Yes, jag har tänkt ut några scenarior, föräldrarna kan ta den under kortare perioder(dock inte längre pga allergi hos farsan, bor 20min bort med pendeln). Morföräldrarna(1h med bil) kan ta den under längre tider ifall den är väluppfostrad, dom har passat kusinens hundar under längre perioder, som dock inte är väluppfostrade därav det kravet. Samt har flera kompisar i närområdet som har uttryckt intresse om att skaffa en hund men är i det stadiet som jag är i nu.


Kanske borde börja med det, hitta en granne som är villig att låna ut hunden till en. Lite som en prövoperiod.
Verkar som du lösningar på gång.
Gör som Moorflax rekommenderar, alltid någon som behöver en hundfri helg:)
 

Orco

Cartier
Ska man skaffa hund eller inte?

Ni som var ensamma, har ett vanligt 8-16 jobb utan möjlighet att rasta hunden under lunchen(jag kommer dock ha det nu, men räknar inte med det i framtiden). Hur gick era tankegånger när ni började fundera på att skaffa hund?

Och när ni till slut skaffade hund, va det som ni hade tänkt er?

Det är den stora frågan, att skaffa eller inte skaffa hund.
Jag själv har velat haft egen hund sen många många år tillbaka men kännt att jag fått hålla mig tills jag verkligen kunde lösa alla praktiska saker som jobb osv så man inte sätter hunden i kläm.
Allt slutade med att jag skaffade en bruksschäfer och har inte tittat tillbaka sen dess.
Blev det som jag tänkt mig? Nej. Men det är som mycket annat i livet man tror man tänkt på allt men sen löser man det u ser tidens gång på något sätt.
Vad har du siktat in dig på för hund kan ju också spela roll?
En trevlig pensionärgrannen kanske inte vill ta en lunchpromenad med en bruksschäfer men en mindre aktiv hund går nog bättre.
Har även barn och kan säga att jag är mer bunden pga hund än barn:p
Hoppas du får kläm på hubderiet till slut iaf:)
 

Npl

Omega
2-Faktor
Ska man skaffa hund eller inte?

Ni som var ensamma, har ett vanligt 8-16 jobb utan möjlighet att rasta hunden under lunchen(jag kommer dock ha det nu, men räknar inte med det i framtiden). Hur gick era tankegånger när ni började fundera på att skaffa hund?

Och när ni till slut skaffade hund, va det som ni hade tänkt er?

Jag och sambon skaffade hund under studietiden, det var kanske inte väldigt genomtänkt eftersom det blev ett himla pusslande när vi började jobba båda två. Men hunden gav tillbaka så mycket så det var värt det.

Vi slapp ändå lägga massa pengar på hunddagis, det är ju inte det billigaste i Sthlm. Men det var bara på grund av allt pusslande, sen hade vi ingen i närheten som kunde passa hunden åt oss.

Man blir riktigt låst med hund också, riktigt låst.

Sen kom barnen och hunden visade sig inte tycka om barn så vi fick tyvärr avliva honom. Nu väntar vi bara på att barnen ska bli stora nog att kunna gå ut med en hund själva när de kommer hem från skolan, så inom 4 år kommer vi ha hund igen.

Är det jobbigt? Ja. Är det värt de? Ja! Du får tillbaka så mycket kärlek och man får en vän och följeslagare som du alltid har med dig.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Uppväxt i en ”bruksfamilj” så därigenom har ”jag” haft 6 schäfrar. Fick en boxer när jag fyllde fem som dessvärre bara blev fem år pga cancer. Som vuxen adopterade jag en underbar hund från hundar utan hem. Max, fyllde 14 i förrgår:cigar: Och sista tillskottet fyller faktiskt 3 år idag! Kaizer, en amerikansk bulldog! Helt underbar hund! Tävlar i lydnad och har nyligen börjat med Weightpull! Bilder på max och Kaizer nedan
4493B133-AD52-4551-A0A1-5979A566D96D.png
05997A37-3340-4F67-80D8-A2A8C0DF6976.jpeg
362562BB-B730-44A5-B577-CDFE36FC541C.jpeg
B37E5BE6-D7C2-4BE1-A10F-C7A8D2C3B406.jpeg
3C1DC435-30C5-477C-A21E-86DAC91422D8.jpeg
DD163187-9115-40C8-A1DA-C936A857E5E8.jpeg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag träffade en fantastisk hund igår, en Rhodesian Ridgeback. Jag har alltid tyckt bäst om korthåriga bruna hundar av alla sorter men det är svårt att hitta renrasig varianter (inte för att det är nödvändigt) av denna sort. Men denna hund var inte bara vacker utan också mycket lugn, stabil, tålmodig och smart. En duktig husse spelar såklart stor roll i detta. Ridgebacken lekte med en något valpig labrador och man kunde verkligen märka skillnad i intelligens och även instinkt. Ridgebacken hade hela tiden full kontroll på leken men kunde även acceptera att labben ohyfsat började jucka på honom, men bara till en viss gräns. När ridgebacken jagade labben var han totalt överlägsen som om han drev ett rovdjur vilket såklart är hans ursprung. Jag har alltid hört att ridgebacks är svåra hundar men den personlighet som denna hund hade var så imponerande och coolt att jag så gärna vill ha en även om jag inte har haft hund sedan barnsben. Är detta smart, kan man ha ridgeback som förstagångshund. Här kommer en bild, hunden tittar bort för så fort jag tog fram kameran tittade han bort eftersom han inte gillade att bli fotograferad.
CDF19E83-2598-4DEB-97E9-555A1F15B99F.jpeg

F9ADDB1A-D8FA-4EFA-A039-867B30CFA2A9.jpeg
 

meo_swe

Audemars
Jag träffade en fantastisk hund igår, en Rhodesian Ridgeback. Jag har alltid tyckt bäst om korthåriga bruna hundar av alla sorter men det är svårt att hitta renrasig varianter (inte för att det är nödvändigt) av denna sort. Men denna hund var inte bara vacker utan också mycket lugn, stabil, tålmodig och smart. En duktig husse spelar såklart stor roll i detta. Ridgebacken lekte med en något valpig labrador och man kunde verkligen märka skillnad i intelligens och även instinkt. Ridgebacken hade hela tiden full kontroll på leken men kunde även acceptera att labben ohyfsat började jucka på honom, men bara till en viss gräns. När ridgebacken jagade labben var han totalt överlägsen som om han drev ett rovdjur vilket såklart är hans ursprung. Jag har alltid hört att ridgebacks är svåra hundar men den personlighet som denna hund hade var så imponerande och coolt att jag så gärna vill ha en även om jag inte har haft hund sedan barnsben. Är detta smart, kan man ha ridgeback som förstagångshund. Här kommer en bild, hunden tittar bort för så fort jag tog fram kameran tittade han bort eftersom han inte gillade att bli fotograferad.
CDF19E83-2598-4DEB-97E9-555A1F15B99F.jpeg

F9ADDB1A-D8FA-4EFA-A039-867B30CFA2A9.jpeg
Nu har jag aldrig haft en ridgeback, men en kusin har en, som är helt fantastisk och mysig.
Dock _tror_ Jag att de är ganska mycket jobb och man bör kanske var ganska van då det är mycket jakt i dem.

Men helt fantastiskt hund!
Alice (kusinens hund) och Hector har jätteroligt när de leker!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Nu har jag aldrig haft en ridgeback, men en kusin har en, som är helt fantastisk och mysig.
Dock _tror_ Jag att de är ganska mycket jobb och man bör kanske var ganska van då det är mycket jakt i dem.

Men helt fantastiskt hund!
Alice (kusinens hund) och Hector har jätteroligt när de leker!
Vi var ute med ridgebacken som vi fick låna på fjället idag. Alla verkligen älskade Tempo som hunden heter!
38F43A7E-D0F5-432E-9B96-4C6AF6A93963.jpeg

780FC2EC-52AD-43AB-9833-73B8BF96A3E2.jpeg
 
Topp