• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Här kom det en efterlängtad leverans idag. En Breguet 3130 i fantastiskt skick.
Känns lite som att helgen är räddad.

Bilagor

• IMG_2928.jpeg
    IMG_2928.jpeg
    705.7 KB · Visningar: 11
  • IMG_2929.jpeg
    IMG_2929.jpeg
    697.1 KB · Visningar: 10
  • IMG_2930.jpeg
    IMG_2930.jpeg
    648.1 KB · Visningar: 13
  • IMG_2931.jpeg
    IMG_2931.jpeg
    477.8 KB · Visningar: 14
En klocka med väldigt stor betydelse för mig. Seiko SNK357. Bakgrund: På julafton 2016 hade jag önskat mig en klocka vilket jag inte bar på den tiden och fick en av min dåvarande flickvän. Några dagar senare duschade jag med den på mig och den blev helt immig. På den tiden kunde jag en sak om klockor: de visar tiden. Tog för givet att den skulle tåla vatten och tyckte folk som köpte klockor över 500kr var korkade. Jag började läsa på om vad "water resist" var för något och vad de olika märkningarna betydde, lärde mig om mekaniska klockor och mycket annat, youtube videos och massa läsning och vips föll jag rakt ner i kaninhålet och jag har inte kravlat mig upp än, trots flera försök. Så 2017 bestämde jag mig för att köpa en automatisk klocka och just denna modell var den första automatiska klockan jag köpte i hela mitt liv. 800kr drygt (den här kostade mer än dubbla) tror jag den kostade, kändes enormt på den tiden. Vem fan betalar nästan en tusenlapp från en klocka tänkte jag? Såg den och det var kärlek vid första ögonkastet och sen dess har jag haft klockor som kostat många gånger mer än denna. Skapade konto på Klocksnack ett år senare och här är vi över 2400 inlägg senare. Men blev mycket flippande på den tiden och körde en in, en ut när jag hade runt 8 st. Så Seikon sålde jag 2020.

Men mitt intresse har svalnat senaste åren så sålde mina dyrare pjäser. Men nyligen kom intresset tillbaka. Eftersom de gamla Seiko 5orna slutat tillverkas var det lite mer strul att få tag på denna modell igen.

Men så såg jag att den dök upp på Amazon och det är klart jag ska ha en modell av den första automatiska klockan jag köpte! Att jag dessutom fyllde år gjorde det inte sämre men fick vänta ett par dagar på presenten. Att tavlan ser ut som nåt från Grand Seiko (som jag varit nära på att köpa) gör det inte sämre. Drar nog ihop en längre recension på denna senare.

Då jag visste av tidigare erfarenhet att länken är usel så köpte jag med två nato och drog av länken och bytte till nato bara nån minut efter jag öppnat den. Oerhört imponerande kvalitet på blåsvarta nato, kostade typ 77kr och då ingick verktyg och extra spring bars. Jag sålde nyligen 3 klockor som totalt kostar typ 20 gånger mer än denna. En oerhört rolig överraskning är att det är engelskt daghjul och Kanji!! (Lyckades av en slump ställa in den på rätt dag) Min förra hade spanska som andraspråk. Då modellen betyder så mycket för mig har SNK357 störst betydelse av alla klockmodeller för mig personligen och kommer alltid att ha.
10397.jpg
10398.jpg
10401.jpg
10403.jpg
10404.jpg
10405.jpg

IMG_7464.jpeg

Efterlängtat paket
IMG_7465.jpeg

Plast o plast
IMG_7466.jpeg

Här ligger nåt smått legendariskt
IMG_7467.jpeg

Nåt tittar fram.....
IMG_7469.jpeg

Spännet går ej att ta miste på
IMG_7468.jpeg

Nu har jag fått doppa tårna i haute horologi.
Quai de l’Île — lite udda VC. Lager på lager-tavla, ganska experimentell för sin tid. Inte mainstream, men väldigt genomtänkt. Det här är en som växer. Att samla och använda klockor tar aldrig slut, den tar sig an bara olika former. Och nu börjar jag få till en ganska bra bas i samlingen. Den 1:a april, då kommer wristshots och hoppeligen är den avplastad vid det laget.
Ha en trevlig kväll, alla gamla och nya ursinniga tokar🤣

IMG_7464.jpeg

Efterlängtat paket
IMG_7465.jpeg

Plast o plast
IMG_7466.jpeg

Här ligger nåt smått legendariskt
IMG_7467.jpeg

Nåt tittar fram.....
IMG_7469.jpeg

Spännet går ej att ta miste på
IMG_7468.jpeg

Nu har jag fått doppa tårna i haute horologi.
Quai de l’Île — lite udda VC. Lager på lager-tavla, ganska experimentell för sin tid. Inte mainstream, men väldigt genomtänkt. Det här är en som växer. Att samla och använda klockor tar aldrig slut, den tar sig an bara olika former. Och nu börjar jag få till en ganska bra bas i samlingen. Den 1:a april, då kommer wristshots och hoppeligen är den avplastad vid det laget.
Ha en trevlig kväll, alla gamla och nya ursinniga tokar🤣
Fantastisk klocka, kände inte till den sedan innan! Velar nu mellan denna och en Fiftysix som första VC...

Ingen klocka att öppna den här gången men tänkte att det kan vara bra att han en klockrulle till sommarn om man ska iväg någonstans - klippte denna på AliExpress för en rimlig slant:
IMG_8069.jpeg
IMG_8070.jpeg
IMG_8073.jpeg
IMG_8074.jpeg
IMG_8075.jpeg

Kommer med löstagbara ”sleeves” runt kuddarna så att man kan justera storleken för klockor med tightare länk
IMG_8076.jpeg

Klockorna fick provsitta lite
IMG_8080.jpeg
IMG_8078.jpeg

Dags för ännu en paketöppning.
Efter att ha köpt och sålt samma klocka i stål och på stållänk (Paketöppning) var det dags att gå på jakt efter en i guld och på läder.
Hade turen att klicka hem denna på auktion för ett relativt rimligt pris tidigare i mars.

Modellen: Zenith El Primero Chronomaster triple date moonphase referens 30.0240.410 från 2000.

IMG_8142.jpeg

Välpackat!
IMG_8144.jpeg
IMG_8145.jpeg
IMG_8146.jpeg

Fullset
IMG_8147.jpeg

Även den röda boxen är välbehållen.
IMG_8149.jpeg
IMG_8150.jpeg

Kudden har sett bättre dagar…
IMG_8151.jpeg
IMG_8152.jpeg

IMG_8168.jpeg

IMG_8173.jpeg

Riktigt fint exemplar med lite patina på guldet och lätta spår av användning.
Inte jättevanliga på marknaden, speciellt inte i guld.
Detta är troligtvis det närmsta man kommer en Patek grand complications utan att behöva sälja ett eller annat organ 😁

Tillbaka
Topp