• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

vekktah

Cartier
De hörs knappt. Hade min precis bredvid sängen, på sängbordet. Damen klagade aldrig, jag tyckte det svaga surrandet var trevligt. Se till att belasta jämnt bara. De där motorerna är inte helt 100.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr! äger 4 st av den modellen och 2 av dom fick jag reklamera efter en tid. Missljud i motorerna.:( detta fixades dock men lite trist ändå.

Jag har haft samma problem med min. Köpte i för sig min för ca 5 år sedan. Motorerna byttes ut mot bättre och även "gummibanden" som driver "hållarna" byttes ut mot kraftigare och något kortare. Tycker att den låter rätt mycket så det ska bli intressant med ett utlåtande om de blivit förbättrade under senare år.
 

plattfot

Rolex
De hörs knappt. Hade min precis bredvid sängen, på sängbordet. Damen klagade aldrig, jag tyckte det svaga surrandet var trevligt. Se till att belasta jämnt bara. De där motorerna är inte helt 100.


+1, har hört att fler haft problem med motorer som gått sönder - låt inte din MM snurra ensam på en snurra, utan balansera upp det med en annan klocka med likvärdig vikt - kalastillfälle att köpa en tung dykare till. Köpläge för dipsy helt klart :).

Hade en likadan Modalo för en tid sedan och båda snurrorna började slira och gå ojämnt efter en tid. Relativt enkelt att plocka isär och justera då konstruktionen är rätt simpel med en drivning bestående av en gummisnodd mellan motor och snurra. På mitt exemplar hade fett/olja från motorn kladdat av sig på gummisnodden vilket resulterade i sämre prestanda. Efter rengöring och montering fungerade de fint igen.
 

bartoldous

Cartier
ooh ooh eftersom jag är noob i klocksammanhang hade jag tänkt fråga ifall jag ska satsa stort på en winder från modalo eller en billigare från conrad. Om hållbarheten inte är så stor ändå kanske man skulle satsa på den från conrad ändå? o_O
 

JL72

Omega
Som sagt, - Tack alla..! :)

Jag hoppas att problemen ni nämt är lösta med de nyare modellerna...


Jag har haft min, en likadan som du köpt men i svart, i närmare ett år nu. Ömsom jämnt belastad (2 klockor per motor), ömsom ojämnt belastad. Den har gått 24/7, och det utan problem. Ett riktigt bra köp om du frågar mig. Mycket box och winder för pengarna.

/Johan
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
ooh ooh eftersom jag är noob i klocksammanhang hade jag tänkt fråga ifall jag ska satsa stort på en winder från modalo eller en billigare från conrad. Om hållbarheten inte är så stor ändå kanske man skulle satsa på den från conrad ändå? o_O
Rent funktionsmässigt är nog en billig winder "lika" bra. Jag har en billig i plast som är ful som stryk men som funkar alldeles utmärkt. Movadon är nästan mer en fin möbel än en winder.. Snygg, bra förvar av sina klockor och flera lager lack som gör att den glänser som ett nylackat piano :)
 

bartoldous

Cartier
Rent funktionsmässigt är nog en billig winder "lika" bra. Jag har en billig i plast som är ful som stryk men som funkar alldeles utmärkt. Movadon är nästan mer en fin möbel än en winder.. Snygg, bra förvar av sina klockor och flera lager lack som gör att den glänser som ett nylackat piano :)

tack för infon kanske jag ska fundera om.Winder syfte=Conrad,winder syfte,möbel=Movado ;)
 

Andsan

Rolex
Det var från en försäljare från blocket som hade ett gäng fabriksnya, sambons brorsa hade lagt in en beställning och sa till mig om försäljaren.

Ok, då vet jag. Denne har annonserat i ett par år och vad jag tycker så säljer han till allt för höga priser. De finns att finna i Tyskland på E-bay för ca 1700, inkl frakt. ( ibland ännu billigare) Jag köpte min första för två år sedan för ca 1000 kr, inkl frakt och den andra 6 månader senare för 1300 inkl frakt. De har gått upp något men 2.700 är alldeles för dyrt. Ett tips för de som söker Winders är att söka Uhrenbeweger på E-bay. Där finns bl.a Modalo

/Anders
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ok, då vet jag. Denne har annonserat i ett par år och vad jag tycker så säljer han till allt för höga priser. De finns att finna i Tyskland på E-bay för ca 1700, inkl frakt. ( ibland ännu billigare) Jag köpte min första för två år sedan för ca 1000 kr, inkl frakt och den andra 6 månader senare för 1300 inkl frakt. De har gått upp något men 2.700 är alldeles för dyrt. Ett tips för de som söker Winders är att söka Uhrenbeweger på E-bay. Där finns bl.a Modalo

/Anders
Detektivarbete lönar sig för det mesta... Men det spelar nog ingen större roll, gjort är gjort nu :) bra dock att du upplyser andra om det :)
 
Topp