• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden för att recensera restauranger, barer, hotell, caféer, etc

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Eftersom jag lever för att käka och laga mat älskar jag också att käka ute! Därför behövs en sån här tråd på KS, där vi kan hylla, såga, eller bara nicka uppskattande åt olika typer av serviceinriktade matmiljöer :) Alla är välkomna att skriva kort eller långt om egna upplevelser, hörsägen är inte optimalt för restaurangupplevelser! Alla är fria att skriva som de önskar, men jag vill föreslå ett system där man graderar på en tiogradig skala efter smak, service, och prisvärdhet. Sen tänker jag att man kan droppa ett totalbetyg om man önskar göra det, då med alla betyg sammanvägda (mellan 0 och 30).

Jag tänker lägga ut en liten bombmatta med recensioner från olika Stockholmsbaserade restauranger, och jag hoppas flera vill göra mig sällskap i att sprida härliga ställen och varna för riktiga stolpskott :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Nook - Åsögatan 176, Stockholm
Besöktes 6 oktober 2015

Screen Shot 2016-04-03 at 20.19.24.png


Som present när jag fyllde 21 i höstas gick jag och käkade med familjen på Nook på Söder. Nook är svensk-koreansk fusionsmat, och restaurangen funkar så att man köper en av två möjliga trerättersmenyer, med möjlighet att köpa in snacks innan maten kommer ut. Grejen med Nook är att restaurangen håller extremt hög klass, samtidigt som menyerna kostar antingen 350 kr eller 400 kr. Så det är prisvärt, mysigt, och en service som heter duga. Nook är den restaurangen jag håller allra högst när det gäller "bang for the buck", och Claes Gransjö som driver Nook tror jag kommer bli mer känd i framtiden än han är idag. Så vi åt menyn för kvällen som kostade 400 kr, med tillägg av ett snack som kostade 45 kr.

Först ut kvällens snack, och den rätt jag gillade minst; Friterad siklöja med löjrom och yuzumajonnäs. Väldigt speciellt att äta eftersom fisken var helt orensad, med inälvor och allt kvar i. Det var ingen höjdare för min del, jag tyckte smaken blev för skarp och det är lite obehagligt att nafsa på en tarm.
IMG_1591.jpg


Sen var det förrätten; Pilgrimsmussla med fläderemulsion, ostron, gurka, och pepparrot. Väldigt fräsch rätt, men kändes inte supertajt för mig, något element att binda ihop hela rätten saknades. Trots det fantastiska smaker!
IMG_1592.jpg

Sen var det huvudrätten; Rådjursinnanlår, jordärtsskocka, king oysterkräm, och svartvinbär. Magiskt är det rätta ordet! Perfekt stekt kött serverat med fantastiska tillbehör med en utpräglad jordig ton som verkligen lyfte köttet. En total fullträff!
IMG_1593.jpg

Sist ut var efterrätten; Soya & Dulce de leche-glass svenska hallon, rostad vit choklad, och pistaschemaräng. Återigen en mycket fräsch rätt som jag tycker föll lite på glassen, den var lite för lite söt för att jag skulle utdömt den som perfekt.
IMG_1594.jpg

Sammantaget var det en fantastiskt mysig kväll, med god mat, exemplarisk service, och ett kvitto som inte sved allt för mycket. Jag ger därför betygen:
Smak 7/10. Det som drar ned är snacket, och pilgrimsmusslan som saknade något som band rätten samman.
Service 8.5/10. Väldigt hög nivå även fast det inte var perfekt. Exemplariskt trevlig servitör som tog väl hand om oss.
Prisvärdhet 9/10. Även fast jag är lite kritisk åt maten är detta det skinande exemplet på hur prissättningen i Stockholm borde se ut. Sen är nivån på Nook i allmänhet så enormt hög att de tål lite kritik, man kommer aldrig någonsin gå därifrån missnöjd.

Jag ger därför totalbetyget 24.5/30 till Nook, som på en bättre kväll hade kunnat sätta full pott hos mig. Hemsidan finns här: http://nookrestaurang.se och jag rekommenderar dem av hela mitt hjärta :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@AdamST , jag hade tänkt ställa en fråga om restaurang Agrikultur i Stockholm, och din tråd kom närmast när jag sökte.
Är du ok med att tråden även fungerar som en frågetråd där man kan ställa frågan om någon besökt en specifik restaurang eller skulle du föredra att hålla den ren med bara recensioner? Tänker att det kanske finns restaurangbesökare som är lite lata och inte orkar skriva en hel recension men kan tänka sig att skriva ett kortare omdöme om frågan dyker upp. I annat fall kan jag starta en separat tråd, men ville stämma av med dig först :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
@AdamST , jag hade tänkt ställa en fråga om restaurang Agrikultur i Stockholm, och din tråd kom närmast när jag sökte.
Är du ok med att tråden även fungerar som en frågetråd där man kan ställa frågan om någon besökt en specifik restaurang eller skulle du föredra att hålla den ren med bara recensioner? Tänker att det kanske finns restaurangbesökare som är lite lata och inte orkar skriva en hel recension men kan tänka sig att skriva ett kortare omdöme om frågan dyker upp. I annat fall kan jag starta en separat tråd, men ville stämma av med dig först :)
Nä men det är klart! :) Jag har inte skrivit hör jättemycket själv då jag bedömde intresset som svalt och under tiden startat upp en blogg, därav bristen på recensioner :)

Som en slump har jag faktiskt en reservation på Agrikultur imorrn, ska bli skoj!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nä men det är klart! :) Jag har inte skrivit hör jättemycket själv då jag bedömde intresset som svalt och under tiden startat upp en blogg, därav bristen på recensioner :)

Som en slump har jag faktiskt en reservation på Agrikultur imorrn, ska bli skoj!

Grymt! Då ser jag fram mot din recension. Jag blev ruskigt sugen på att gå dit efter att ha trillat över en recension på Alltomstockholm.se.

"Här är buljongerna lätta, fint balanserade och fulla av ljuva smaker. Bäst är den som hälls över en anrättning av spetskål, pinfärsk röding och ramslök."
"Varm sockerkaka med glass på Järnagrädde, lite blåbärssylt i botten, lättkokt späd rabarber och älgört"

Inte säkert dock att de rätterna finns kvar, tydligen byts menyn ut varje vecka.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Grymt! Då ser jag fram mot din recension. Jag blev ruskigt sugen på att gå dit efter att ha trillat över en recension på Alltomstockholm.se.

"Här är buljongerna lätta, fint balanserade och fulla av ljuva smaker. Bäst är den som hälls över en anrättning av spetskål, pinfärsk röding och ramslök."
"Varm sockerkaka med glass på Järnagrädde, lite blåbärssylt i botten, lättkokt späd rabarber och älgört"

Inte säkert dock att de rätterna finns kvar, tydligen byts menyn ut varje vecka.
Verkar verkligen galet bra, om buljongerna är som på Frantzen (där Fasten jobbat innan) kommer det vara himmelskt! Här en brynt blomkålsbuiljong med pilgrimsmussla, benmärg, och rysk kaviar när jag var där :)
image.jpeg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ett axplock av den fantastiska maten, vill ni läsa en längre recension har jag en länk till min blogg i min signatur :)
11111.jpeg
IMG_9210.jpeg
Agri3.jpeg

Jag ger Agrikultur i vart fall 9/10 och en MÅSTE BESÖKA, servicen, maten, och hela platsen ande är verkligen ett måste för alla matintresserade. Jag är verkligen så imponerad av hela konceptet och maten, kommer definitivt besöka dem igen, och helst ofta :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ett axplock av den fantastiska maten, vill ni läsa en längre recension har jag en länk till min blogg i min signatur :)
11111.jpeg
IMG_9210.jpeg
Agri3.jpeg

Jag ger Agrikultur i vart fall 9/10 och en MÅSTE BESÖKA, servicen, maten, och hela platsen ande är verkligen ett måste för alla matintresserade. Jag är verkligen så imponerad av hela konceptet och maten, kommer definitivt besöka dem igen, och helst ofta :)

Suverän recension och en väldigt trevlig blogg, har läst hela nu. Du får gärna påminna här på KS när du har gjort nya besök. Är det något jag hade önskat mig men som jag inte tror går, (rätta mig gärna om jag har fel), är möjligheten att bara välja delar från menyn. Jag äter ganska lite och rätterna såg ut att vara modellen större än den genomsnittliga avsmakningsrätten. Jag vill fortfarande vara lite hungrig när pannkakorna kommer till bordet :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Suverän recension och en väldigt trevlig blogg, har läst hela nu. Du får gärna påminna här på KS när du har gjort nya besök. Är det något jag hade önskat mig men som jag inte tror går, (rätta mig gärna om jag har fel), är möjligheten att bara välja delar från menyn. Jag äter ganska lite och rätterna såg ut att vara modellen större än den genomsnittliga avsmakningsrätten. Jag vill fortfarande vara lite hungrig när pannkakorna kommer till bordet :)
Det ska faktiskt gå att köra a la carte, om än med förberedelser med köket :) Rätterna var modell större för avsmakning som du säger, men om man hoppar osten så tror jag de flest vuxna är redo för pannakakan utan att vara allt för mätta
 

Isodor

Audemars
Någon som kan hjälpa mig?

Är tvungen att fira min födelsedag som tyvärr är belagd i mitten av december.
Julbord är jag trött på då jag äter det med firman samt på jewlen hos föräldrarna.

En bra restaurang i Sthlm med andra ord, på helgen, som inte kör julbord! Gärna en eftermiddagssittning eller tidigt kväll pga jag har småbarn (1 + 3 år).
Någon med erfarenhet eller idéer?!
 

carlanton

Audemars
Någon som kan hjälpa mig?

Är tvungen att fira min födelsedag som tyvärr är belagd i mitten av december.
Julbord är jag trött på då jag äter det med firman samt på jewlen hos föräldrarna.

En bra restaurang i Sthlm med andra ord, på helgen, som inte kör julbord! Gärna en eftermiddagssittning eller tidigt kväll pga jag har småbarn (1 + 3 år).
Någon med erfarenhet eller idéer?!

La Vecchia Signora. Bra och prisvärd fyrarätters och superbra service. Brukar vara lugnt precis efter öppning.
 

Isodor

Audemars
Lånar tråden för att fråga om någon har ätit på Fäviken och om det är värt en resa innan det lägger ner.

https://www.di.se/nyheter/stjarnkrogen-faviken-slar-igen-portarna/

Har varit på en hel del stjärnrestauranger.
Fäviken är gvs bra, men med tanke på om man t,.ex åker från Sthlm. boende, deras mat och dryck + något extra samt att man skall stanna kanske fler nätter i Åre blir det rätt mycket pengar om man skall hosta upp.

Rent matmässigt föredrar jag Operakällaren här i stan. Grym atmosfär/miljö och mat. Även Matbaren är riktigt trevligt.
 
Topp