• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Stora Tråden för "Klockåret 2014"

DaniellaB

Omega
2014 var året mitt klockintresse tog fart på riktigt och så här har det sett ut i bilder.

Kommit och lämnat:

Rolex GMT-Master II 16710
mPEW5CI.jpg


Rolex Datejust Turn-o-Graph 1625
Vof5AOL.jpg


Rolex Oysterquartz 17000
cLz3vYI.jpg


IWC Pilot 3717
img_20141119_201608-jpg.86379


Kommit och är kvar:

Tudor Snowflake 9411/0
Afcr5Sg.jpg


Audemars Piguet Royal Oak 56023
FIvhckB.jpg


Rolex Day-Date 18038
image-jpg.91691


Seiko 7A28-702A
Untitled.png
Alla dina klockor är grymt snygga! Bra smak :)
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
2014 har varit ett bra klockår tycker jag. Det blev året då jag började flippa en del, vilket gjort att jag har fått testa några stycken. Hade gärna behållt allihopa och bara samlat men det tillåter tyvärr inte ekonomin för tillfället.

Här kommer klockorna jag köpt och sålt under 2014 i kronologisk ordning.

IMG_0409.jpg


IMG_0476.jpg


IMG_0276.jpg


IMG_0930.jpg


IMG_0169.jpg


IMG_0327.jpg


IMG_0443.jpg


Hubben och Hulken är kvar för tillfället :)
 

R0B

Panerai
2014 har varit ett bra klockår tycker jag. Det blev året då jag började flippa en del, vilket gjort att jag har fått testa några stycken. Hade gärna behållt allihopa och bara samlat men det tillåter tyvärr inte ekonomin för tillfället.

Här kommer klockorna jag köpt och sålt under 2014 i kronologisk ordning.

IMG_0409.jpg


IMG_0476.jpg


IMG_0276.jpg


IMG_0930.jpg


IMG_0169.jpg


IMG_0327.jpg


IMG_0443.jpg


Hubben och Hulken är kvar för tillfället :)
Förjävla fin line up! Ska bli spännande att se vad du köper på dig 2015 :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag vill inledningsvis tacka alla vänliga själar på detta forum. Ledningen som håller och styr i allt från det som inte syns till uppskattade GTGs. Vill också tacka alla som hjälpt mig i fixtråden, ingen nämnd och ingen glömd men ett särskilt tack till Minuteman.

Under året har några klockor ramlat in i lådan

Rolex 16710
Enicar
Rolex 6427

2015 kommer det minst att dyka upp en kronograf och säkert något mer roligt

Gott Nytt År
image.jpg
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Skulle vilja se martinhook , Chrisse, Feskarn eller john b lista sitt år. Hade tagit upp en sida var. :D

Det blir för många bilder att posta men det är skrämmande hur många klockor som kommit in och fått lämna. :nailbiting:

Omega Speedmaster 3570.50
Omega Seamaster 120m (2 st)
Omega Aqua Terra Skyfall
Rolex Explorer 1 (14270)
Rolex Oysterquartz 17000
Rolex Datejust 1601 i 18k
Tudor Pelagos
Rolex Milgauss
Omega Constellation Pie-Pan
Heuer 188.505
Cartier Santos 1057930
IWC Ingenieuer 3239
Panerai Radiomir PAM183
Rolex Submariner 14060
Rolex Sea-Dweller 116600
Rolex GMT-master 116718
Zenith el Primero 1969
Lemania 9801
Breitling Avenger Seawolf
Squale 2001
Patek Philippe Aquanaut 5167A
Patek Philippe Nautilus 5990
Cartier Santos Galbee XL
Lemania 9803
Rolex Oysterquartz 17000
Sinn 103st
Zenith el Primero Rainbow
Rolex Yachtmaster 116622

Det som finns kvar just nu är bland annat:

PP Nautilus 5990

image.jpg



Rolex Yachtmaster 116622

image.jpg



Sinn 103st

image.jpg



Lemania 9801

image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra jobbat Feskarn ! Fattar inte hur du orkar hålla sånt tempo. Tack för att du delar med dig av listan. Många fina klockor där. Tänker du "never look back" eller kan di tänka dig gå till ana till klockor du ägt?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Bra jobbat Feskarn ! Fattar inte hur du orkar hålla sånt tempo. Tack för att du delar med dig av listan. Många fina klockor där. Tänker du "never look back" eller kan di tänka dig gå till ana till klockor du ägt?

Det fattar inte jag heller när jag ser listan. :bag: Kom precis på att en Sjöö Sandström UTC ORC och en Omega Constellation saknas på listan. :) Jag är rätt dålig på att hålla i pengarna så jag har gjort så att jag köpt lite "billigare" klockor när jag haft en slant över för att tillfälligt binda/låsa kapital i klockorna för att sedan sälja och köpa något dyrare.

Det finns absolut klockor som jag sålt som jag kan tänka mig att äga igen men man får tänka till en extra gång för ibland är det roligare att testa något nytt.
 

R0B

Panerai
Det blir för många bilder att posta men det är skrämmande hur många klockor som kommit in och fått lämna. :nailbiting:

Omega Speedmaster 3570.50
Omega Seamaster 120m (2 st)
Omega Aqua Terra Skyfall
Rolex Explorer 1 (14270)
Rolex Oysterquartz 17000
Rolex Datejust 1601 i 18k
Tudor Pelagos
Rolex Milgauss
Omega Constellation Pie-Pan
Heuer 188.505
Cartier Santos 1057930
IWC Ingenieuer 3239
Panerai Radiomir PAM183
Rolex Submariner 14060
Rolex Sea-Dweller 116600
Rolex GMT-master 116718
Zenith el Primero 1969
Lemania 9801
Breitling Avenger Seawolf
Squale 2001
Patek Philippe Aquanaut 5167A
Patek Philippe Nautilus 5990
Cartier Santos Galbee XL
Lemania 9803
Rolex Oysterquartz 17000
Sinn 103st
Zenith el Primero Rainbow
Rolex Yachtmaster 116622

Det som finns kvar just nu är bland annat:

PP Nautilus 5990

image.jpg



Rolex Yachtmaster 116622

image.jpg



Sinn 103st

image.jpg



Lemania 9801

image.jpg
Herregud vilken lista. Bra jobbat!
 

Simpatico

Rolex
2013 gick mest i lurkandes tecken och det var först mot slutet av året som man blev delaktig på forumet. 2014 blev det lite som en islossning. Blev några stycken som kom för att stanna under 2014. Blev köp men inga såldes.

Först ut en dress Omega köpt genom KS.
IMG_0481_2.jpg


Sen hämtades en Heuer från Tyskland
IMG_0500_1.jpg


Sen landade det in en rysk kultdykare inköpt genom KS.
IMG_1764.JPG


En min första men inte sista Rolex, en 6480 köptes genom KS.
IMG_1939.JPG


Så sammanfattningsvis så bara en massa vintage och mestadels genom KS. Väldigt nöjd med inköpen.
Får se vart 2015 kommer bära med sig i klockväg. Har en plan men det är ju som sagt sällan en plan överlever första kontakten med verkligheten.

Håll tillgodo.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Denna pjäs Omega Seamaster 2234.50 inhandlades 2013 och satte igång mitt intresse på riktigt, men i under sommaren tog ingen mindre än trådskaparen över den rackaren. Jag var otroligt nöjd och kan verkligen tänka mig en sådan igen.
OmegaGMT1_zps2b817ae0.jpg


Jag slog även till på en mer udda men ack så trevlig Tudor under våren. Tudor Prince Date Hydronaut 89190p. Den gjorde sitt, verkligen uppskattad.
DSC_0232.JPG


I samma veva som jag köpte min första Tudor så fick jag upp ögonen för märket och kort efter att jag sålde min Seamaster köpte jag en Tudor Black Bay. Trevlig klocka i den prisklassen, det finns inget annat att säga!
DSC_0244.JPG


Men här djupdyker jag i Tudor och måste helt enkelt ha en snowflake. Jag min Tudor-duo snabbt som attan och får napp direkt på en Tudor Snowflake 7016 och åkte till Stockholm under pridefestivalen för att nypa den!
DSC_0238.JPG



Bara någon vecka senare får jag loss en hög med cash som mer eller mindre glömt av och siktar då in mig på min första Rolex. Jag klippte då en 116610lv och här var drömklockan. Vilket det fortfarande på ett sätt är, men nu i dagarna fick den lämna. Fuck paketöppning, en 116610ln är på ingång i stället. Grönt är riktigt sjyst, men inte i en mindre klocksamling. Kommer jag att äga en i framtiden? Ja.

DSC_0639.JPG


I höst slog jag även till på en keeper och beater. Longines Hydroconquest 39 mm bestyckad med ett ETA 2824. Småpengar för en så trevlig klocka. Jag är riktigt nöjd, fulbeter it is.
Longines Hydroconquest.jpg


Tack för mig och tack till er för ett trevligt år. Förutom en affär så är alla gjorda via KS, kul!

/ C
 

svesam

Rolex
Det har varit ganska lugnt i lådan under 2014.

Gick in i året med dessa:
SOHC
image.jpg


SO II 42
image.jpg


Corum AC Legend 42
image.jpg


Och fruns Colt 33
image.jpg


SO II 42 flippades till förmån för SOH 42
image.jpg


slutligen kompletterades samlingen med en SOH 38 till frun
image.jpg


Japp vi gillar Breitling och japp vi gillar mest :)
 

Mjölk

Breitling
2014 var rätt kul. Känns som att det börjar stadga sig lite i lådan.

Ut:
6105-8000- Underbar, men bars aldrig.
SBDX001 - Lite hög och behövde cash.
SBBN023 - Cool, men bars aldrig.

In och ut:
SBGA003 -Fin, men lite stor
DSC_0519_zps3516917a.jpg


El primero -Fin, men ... Är vete fan varför den såldes mer än att få lös pengar.

Skx007 - För att testa Hirsch performance


In och stannade:
KS5626 -Helt underbar +-2spd


7a38 - Lite smårolig och mycket charmig


SBGX117 - Världens bästa kvartsdykare


Kvar sedan tidigare:
SBGM001 - Klockren helt enkelt.

DSC_0628_zps2d647624.jpg


MEN, det kommer hinna komma in en klocka till och den kommer förhoppningsvis ikväll.
Snyggt!

Finns det något liknande som SBGA003 fast med lume på visarna (annan färg på tavlan kan funka)?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Här är några klockor som är nya i lådan för 2014!

Doxa 750 Professional 750T "Clive Cussler"
DSCF2416.JPG


Vostok "Albatross" Radio Room! Med box och papper:)
DSCF2413.JPG


En Cortebért dressklocka från 60-talet!
DSCF2430.JPG


Samt en klocka jag har längtat efter ett tag (5513 meters first från 1967)
DSCF2421.JPG
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag gissar att det är flera som med inspiration av laketwig och masterkiller (som iofs körde en riktigt tung paketöppning i sin) kommer att vilja dela med sig av sina egna årskrönikor. Om än i blygsammare skala... För att inte Spencer ska behöva skyffla ihop alla dessa snarlika trådar och under bannor och mutter och baka ihop dem till den röra de bör presenteras som, föregår jag honom och startar nu...

Den stora tråden för "Klockåret 2014"

...mastodonttråden för alla oss som vill höja mellandagstrevnaden genom att reprisera gamla bilder, boosta våra egon och ryggdunka i glada vänners lag!

För min egen del har 2014 varit året då jag verkligen "kom ut" som klocknörd. Förra året vid den här tiden visste jag nog fortfarande inte om klockorna skulle komma att bli ett av alla de avsomnade intressena i högen (den är stor vid det här laget...) eller om jag skulle bli fast på riktigt. Ett år, en rad komna och gångna klockor, en jäkla massa inlägg på klocksnack, några gtg:s och nördluncher senare är jag inte bara öppen med att jag är en obotlig klockapa. Jag tycker dessutom att jag vågat släppa sargen, lämnat den generiska KS-smaken och börjat hitta min egen stil under året som gått.:) Årets bokslut.

Jag började med att sälja den perfekt moddade skx:en, denna 009:a. Faktiskt den enda försäljning jag ångrar...

Det måste ju finnas en japan i lådan, in med en grand seiko! Det här är tveklöst den klocka jag blivit mest knockad av. Ett vanskligt ord att använda, men möjligen är detta min första "keeper":

Sen gjorde jag mig av med den här flingan:

Lagd bredvid den krispiga (jämnåriga!) GS:en blev det uppenbart att den coola patinan var lite i överkant för min smak, och dessutom började den bli lite för hypad... Då ska man ju egentligen spara sin klocka och sälja den dyrt ett halvår senare, men vad tusan! In något mer obskyrt och välbehållet istället! Movado super sub sea:

En klocka jag länge letat lågintensivt efter dök plötsligt upp under våren och jag var tvungen att testa den, seiko samurai:

Jag hade dock redan en klossdykare i lådan. Två kändes lite i överkant och min tilltänkta sol- och semester-sinn fick därför oväntat lämna i samband med en uppsala-gtg i början av sommaren:

Men sen ville jag tydligen ha en lite roligare reseklocka trots allt, för vips hade jag min första moderna omega. GMT, rätt länk, svärdsvisare, ingen He-ventil, ja den perfekta SMP:n helt enkelt:

Lagom till hösten blev vintagesuget enormt igen, liksom min längtan att kunna posta i "vintage trippel" tråden. Samuraien fick lämna och in kom en annan hårdingbeater, om än i lite mindre format. Vulcain cricket:

Just nu är jag rätt nöjd. Fem klockor i lådan - två dressare, en kronograf, en dykare, en sentimentalklocka - och alla komplikationer jag gillar - gmt, krono, alarm. Vad som händer 2015 har jag ingen aning om. Förhoppningsvis fortsätter jag att träffa på sköna snubbar via det här forumet och det är väl inte orimligt att det ramlar in en eller annan klocka igen. Jag har också blivit mer intresserad av urverk under året, men jag har ännu ingen aning om det kommer att resultera i något, förutom sånt här trams (ni följer väl hemslöjdsdelen?;))


Ja, det var väl allt. God fortsättning och tack för alla trevliga affärer på forumet!

Hur har ditt år varit?
Tack för trevlig tråd. Movado-chronon är skitsnygg
 
Topp