• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden för rektangulära klockor

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Nytt år, nya perspektiv; 2015 är året då jag kommer att behöva ett rektangulärt ur i samlingen.

Jag har klämt på och provflugit en hel radda med kantiga klockor under senaste året utan att bli helt såld just på en modell, däremot är det några jag fastnat för och spinner vidare med dessa som utgångspunkt.

Det skulle det vara intressant att höra reflektioner från ägare och tidigare ägare av just rektangulära klockor.
De riktigt små/tunna klockorna vet jag med mig själv att jag skulle kunna köpa p.g.a. dess charm men sannolikt också flippa just tack vare storleken efter lite användning.

Några exempel på klockor jag tittat/tittar på:
Klockan som för många är referenspunkten för rektangulära ur, JLC Reverso
Jäkligt snygg klocka, klassisk, kanske att föredra i Grand Talle version (för stor)?
JLC_reverso_11_01.JPG


En annan variant och otroligt lyckad version av Reverson, Ultra Thin
JLC_Ultra.jpg


Sedan har vi såklart även Cartier,
Tank Solo (förmodligen XL/Grand som gäller):
Solo_XL.jpg


Kanske inte direkt kvalar under rektangulära klockor (kvadratisk) men det är min tråd så jag gör som jag vill ☺ Cartier Santos (Galbee), förmodligen en XL, 100 XL passerar nog gränsen och blir för stor på min arm.
santos-all1.jpg


Sedan finns det en nästan-klocka jag tittat på en del; Baume&Mercier Hampton
Baume-et-Mercier-Hampton-10026-MOOD.jpg


Här vet jag nästan svaret själv, blickar jag mot en Reverso och köper en Hampton kommer jag aldrig bli nöjd och den kommer inte bli långvarig i samlingen.

Så nu alla ägare och testpiloter, överös mig och forumet med era erfarenheter av tillverkare, modeller, vilket urverk jag absolut inte får missa osv.
Gärna med referenser till klockorna ovan.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Två andra fina klockor är ju Girard Perregaux 1945 samt Zenith Elite Port Royal V Rectangular som jag själv har.
Gillar den! Sitter skönt på armen. Bra kostymklocka men även till vardags tillsammans med lite krimskrams (kompensation för bredden?). Men som sagt, väldigt elegant till kostym.
Ursäkta bilden från Insta, får återkomma när jag hittar bättre bilder!
image.jpg
 
Senast ändrad:

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tack Rozzy, Zenithen är riktigt snygg på strutsband!
Eftersom du har en bra bredd på din samling så blir frågan ännu mer intressant för mig hur ofta och vid vilka tillfällen du använder den rekangulära?
GP'n var ett riktigt bra tips, en modell jag förbisett.. måste undersökas närmare:)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kantiga klockor är kul! Funkar lika bra till kostymen som till T-shirt och jeans, beroende på val av band/länk. Har själv stött på en del, även ägt en och varit ytterst nära att handla - framförallt Tank Solo. Min handled är 16 cm och jag upplever Grande Taille för lång.

Bilder är alltid bra:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Vid eventuellt köp skulle jag valt så här:
Nyköp - Tank Solo, kvarts, modell större
Begköp - Reverso Classique
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Grymt bra Ernesto!
Precis samma linje som jag kommit in på med begagnatköp som lutar åt Reverso Classique och en större Solo (Grande) där det kanske rent av blir nyköp.
Du som verkar ha provat ett gäng olika, hur viktig/bra är länken på Solon?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Riktigt fina och häftiga ur! Jag undrar om det finns billigare alternativ på klockor som man kan "vända på" (Jlc reverso)?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Just "vändbar" tavla hoppas jag inte dyker upp på någon annan klocka än Reverson då det är just det som gör den unik:)
Men jäkligt coolt är det!
Tycker också den är riktigt häftig! Har sett att några skitmärken som gör "kopior" i sitt namn har gjort några. Såg även TH Monaco 69, lite tuffare modell och inte lika stilig ur mitt tycke
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Monacon är rikigt cool den med, speciellt de gamla Heuer referenserna.
Däremot är den mer åt sport-hållet i min bok och inte lika "dressig".
Det är en rektangulär, dressig klocka jag är ute efter nu:)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Grymt bra Ernesto!
Precis samma linje som jag kommit in på med begagnatköp som lutar åt Reverso Classique och en större Solo (Grande) där det kanske rent av blir nyköp.
Du som verkar ha provat ett gäng olika, hur viktig/bra är länken på Solon?

Lugnt W!

Länken är, i mina ögon, en designmiss. Både på Tanken och Pashan. Samma mått runt hela och alltså inget avsmalnande. Kändes som ett brett smycke i stål... Bäst är egentligen att testa själv men länken är avtändande.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
JLC och Reverso är fantastiska. Men deras länk är verkligen inte vacker. Synd.
Generellt så passar dessa kantiga ur bättre på ett snyggt präglat band än på länk.
Att boetten är rät vid bandhornen gör så att bandet smälter ihop snyggt med klockan i mitt tycke:)
Vissa modeller av Cartier har riktigt snygga länkar, däremot håller jag med Ernesto om Tank Solons länk som ser ganska trist ut.
 

Rivalen

Rolex
GP Dress underbar.jpg
Denna tråden blir intressant. Tittar mycket på rektangulärt/fyrkantigt. Monaco, Reverso (kändes som jag ägde en under några veckor) och tittar gärna på GP också. Reverso Red skulle sitta bra.

Reverso Tribute 1931 Rouge.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
GP's 1945 modellserie verkar det finnas en snudd på oändlig mängd varianter på, väldigt många snygga.
Referens 2593 ser riktigt trevlig ut, däremot tror jag 28mm är lite litet för mig då boettformen nästan är kvadratisk (eller luras bilden)?
DSCN2345.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Både bandet och vinkeln luras lite, jag spände inte om det för att passa handleden så det hänger löst på bilden.
Jag brukar inte ha klockan så högt upp mot handen heller.
Aurums Tank är galet fin, nästan så jag lägger upp en av mina klockor till försäljning bums:)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Missade; mina handleder kvalar in strax under 19cm.
Tanken kunde varit någon mm till på längden.

Hur mycket större är den automatiska (de hade ingen inne)?
Är det framförallt på höjden den bygger?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag är nöjd med min Tank XL :) Jag valde den automatiska framför kvartsaren då jag inte tror jag hade gett den någon handledstid... dock blir automataren lite tjockare på sina ~7mm ^^

sorry for apeshit bildkvalle... jag behöver ny kamera asap, men det konkurrerar med klockbudgeten :(
IMG_20141231_222650.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jag är nöjd med min Tank XL :) Jag valde den automatiska framför kvartsaren då jag inte tror jag hade gett den någon handledstid... dock blir automataren lite tjockare på sina ~7mm ^^

sorry for apeshit bildkvalle... jag behöver ny kamera asap, men det konkurrerar med klockbudgeten :(
Tack Bingoraalf
Bilden är helt klart good enough, vill inte att du ska tulla på klockbudgeten;)
Jag såg att automat-versionen är större på alla mått vilket gör den jäkligt intressant.
Måste hitta en att prova, får kolla med Nymans också när jag samtidigt provflyger några Reversos.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Missade; mina handleder kvalar in strax under 19cm.
Tanken kunde varit någon mm till på längden.

Hur mycket större är den automatiska (de hade ingen inne)?
Är det framförallt på höjden den bygger?

Tror att du absolut kan bära upp den automatiska, till skillnad från en annan med "stockar" på 16 cm handled... Nymans Sthlm har alltid haft den inne när jag varit där.

Lite mått:
Stora batteritanken - 34,8 mm x 27,4 mm x 55,5 mm
Automatiska - 31 mm x 40,85 mm x 7,65 mm
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tror att du absolut kan bära upp den automatiska, till skillnad från en annan med "stockar" på 16 cm handled... Nymans Sthlm har alltid haft den inne när jag varit där.

Lite mått:
Stora batteritanken - 34,8 mm x 27,4 mm x 55,5 mm
Automatiska - 31 mm x 40,85 mm x 7,65 mm
Nu ser jag på bilderna du postade att du hade quartz-Solon och automatversionen sida vid sida, bra bild för referens.
Tank Solo automatic står höst på testflygarlistan nu, de extra mm tror jag passar bra på min arm:)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Någon på forumet som har ägt eller provat de rekangulära versionerna av Maurice Lacroix Pontos?
Förutom den i mitt tycke översizeade kronan ser de ganska fina ut.
I allafall den enklare varianten utan power reserve:
image.jpg

image.jpg

Det låg en uppe på K&S för ett tag sedan, vem var det som knep den?
 
Topp