• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om sportur

Psykel

Patek
Hittade en liten rackare till. 23-24mm och en nätt raggarlänk.
Noname tavla men både Incabloc och Waterproof.

Jim

EECE1F77-CA51-45E3-AD75-8D3182C13ABA.jpeg
Snygg! Men med den storleken är det väl boysize eller damur? Grymma visare!
 

ittam

Audemars
IMG_9162.JPG
Två för trettio riksdaler. Inhandlade enbart för länken, då de såldes som "ej fungerande". Fungerar igen efter rengöring/oljning av balanserna. "Noname" 36mm, Novice 38mm. Kanske inga sportur, men små är de. Har jag rätt om jag gissar fyrtiotal??

Edit. Skall vara 26 och 28mm. och inget annat..
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
IMG_9162.JPG
Två för trettio riksdaler. Inhandlade enbart för länken, då de såldes som "ej fungerande". Fungerar igen efter rengöring/oljning av balanserna. "Noname" 36mm, Novice 38mm. Kanske inga sportur, men små är de. Har jag rätt om jag gissar fyrtiotal??
Tjusiga! Jo, förmodligen 40-tal. Boetterna är typiska för den tiden. Möjligtvis 30-tal, har en Eterna med sån boett från 1932. Och du menar väl 26 och 28mm?
 

ittam

Audemars
Tjusiga! Jo, förmodligen 40-tal. Boetterna är typiska för den tiden. Möjligtvis 30-tal, har en Eterna med sån boett från 1932. Och du menar väl 26 och 28mm?
Klart jag menar 26 och 28mm, ibland är tangentbordsfingret inte sammankopplat med hjärnan!! Novice'n verkar ha ett Alpina 639 som hjärta, men jag kan ha fel även där....
 

JörgenS

Breitling
Postar den här i hopp om att det finns någon som vet vem Ideström var?
Det handlar alltså om Ideström Sport vilket är i min ägo, fullt fungerande.
Har sökt på nätet efter denna Ideström men det är tomt på information.
Känns som om kunskapen gått förlorad, men kanske ändå att det finns någon på detta eminenta forum som vet något?
Dålig bild. Tyvärr inte gillar kameran novembermörkret.
DSC_0340.JPG
 

Psykel

Patek
Postar den här i hopp om att det finns någon som vet vem Ideström var?
Det handlar alltså om Ideström Sport vilket är i min ägo, fullt fungerande.
Har sökt på nätet efter denna Ideström men det är tomt på information.
Känns som om kunskapen gått förlorad, men kanske ändå att det finns någon på detta eminenta forum som vet något?
Dålig bild. Tyvärr inte gillar kameran novembermörkret.
DSC_0340.JPG
Förmodlingen en urmakare eller urhandlare som köpte in färdiga klockor och satte sitt eget namn på. Det var inte helt ovanligt på 40-talet, då den förmodligen var tillverkad.
 

JörgenS

Breitling
Förmodlingen en urmakare eller urhandlare som köpte in färdiga klockor och satte sitt eget namn på. Det var inte helt ovanligt på 40-talet, då den förmodligen var tillverkad.

Jag undrar lite om hur omfattande den handeln var. Det vore kul att få en inblick i själva processen från tanke till att designa ett sportur med ens namn på.
Var det reklam för det egna företaget, eller gick man in för att seriöst konkurrera med Svalan och de andra?
Hela tidsperioden är intressant.
 

Psykel

Patek
Jag undrar lite om hur omfattande den handeln var. Det vore kul att få en inblick i själva processen från tanke till att designa ett sportur med ens namn på.
Var det reklam för det egna företaget, eller gick man in för att seriöst konkurrera med Svalan och de andra?
Hela tidsperioden är intressant.
Svalan, Örnen, Birka och alla dom andra "svenska" klockmärkena var samma sak, mer eller mindre. I vissa fall kan jag tänka mig att även importörer för vissa märken satte egna namn på klockor också. Tyvärr har jag inga konkreta kunskaper kring detta, utan spekulerar endast.
Edit: Snabb googling gav mig Axel Ideströms Urhandel i Huddinge. Kan vara därifrån den kommer?
 

JörgenS

Breitling
Synd att det inte finns någon sammanställning över de märken som är i omlopp men det vore ett hästjobb att fixa det. Har själv förutom fågelmärkena. Genfa, Tidena, Lagonda, Belinda och några till.
Bara Lagonda finns ju i så många variationer att det är omöjligt att samla alla.
Någon borde göra en klockbok om alla dessa ur.
Jag skulle köpa den direkt. :)
 

Psykel

Patek
Synd att det inte finns någon sammanställning över de märken som är i omlopp men det vore ett hästjobb att fixa det. Har själv förutom fågelmärkena. Genfa, Tidena, Lagonda, Belinda och några till.
Bara Lagonda finns ju i så många variationer att det är omöjligt att samla alla.
Någon borde göra en klockbok om alla dessa ur.
Jag skulle köpa den direkt. :)
Jag har en Birka i scarab case. En favorit i samlingen!
snapseed-jpg.630204
 
Topp