• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om batteriklockor.

jabla

Sarlacc
Efter att Charles_ visat sin fina quartz AP tänkte jag att många av oss har någon batteridriven klocka liggandes som man faktiskt var/är stolt över. Kom igen och visa upp dem här!

Jag börja med två som jag verkligen använt till allt under vardera tio års tid.
Först en Citizen med inre vridring, skruvad krona och vattensäker till 10 ATM och därefter en Certina DS också 10 ATM men inte med skruvad krona.
Båda gick över 5 år på ett batteri och fick inga trycktester däremellan men klarade både bad och bastu regelbundet utan problem. Syns kanske att Certinan har safirglas.

Cert_Citiz.jpg
.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Räknas solcellsklockor?

CXJ0BG0.jpg


Som vanligt med mig en Orient (men när det gäller kvartsklockor är det väl egentligen en re-brandad Seiko)
 

Igge

Panerai
Fuskar lite då dessa är sålda men coola iaf...

null_zpsd18cae40.jpg


null_zpsceb75347.jpg


D255E5EF-78B8-465F-88B2-3D86B5B2AC1B-605-000000AE621CAF95.jpg


DSC_0262_zpsf896e0e8.jpg

(undra vem som sitter på Cityn nu efter att Theargonaut sålde den?)

DSC_0263-1_zps08a8e8de.jpg


Kort och gott, quartz kan både vara praktiskt och härligt


Tredje bilden med Citizen divern ger mig så mycket flashbacks till sent 80 tidigt 90 tal. Dök mycket då, tiden innan dykdatorerna fans för oss vanliga dödliga. På den tiden var det fett att ha en klocka som kunde registrera "faktiskt" djup och tid man var nere (exponeringstid) så att man med bättre precition med hjälp av dyktabellerna kunde räkna vilket kväveöverskott man hade till nästa dyk... grymt :)

/i
 
Topp