• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

MBx

Cartier
Det finns väl få saker (förutom klockor;)) som förgyller tillvaron mer än champagne?:) I denna tråd delar vi med oss av kunskap och tillkännager omdömen om denna ädla dryck. Vad passar att äta tillsammans med drycken och med vem, när och var intar vi dryckernas dryck.:)

Nåja. I all anspråkslöshet och begränsad i både erfarenhet och smaklökar delger jag min egen favorit - Pol Roger. Smaken krispig som en klar höstdag då den första frosten lagt sig med många små bubblor som kittlar i strupen. Behöver jag tillägga att den är torr?;)

Till nyår har jag en Cuvée Sir Winston Churchill av samma märke väntandes i kylen.:) Har inte smakat den själv - någon som vill recensera den eller har du en egen favorit?

image.jpg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag instämmer på Pol Roger (eller Polle som jag kärleksfullt kallar den), helt fantastisk champagne :hungry: lätt min favorit!

Dom Perignon är också helt ok... ;)

Du får gärna resecensera Cuvve Sir WS åt mig om du vill, vart sugen på att köpa den ett tag :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Även jag älskar champange. Jag skulle vilja påstå att det finns mycket gott, även i de lägre segmentet.

Gula änkan är något av en favorit för mig. Kör man vidare i det spåret är ju grande dame en schysst om man vill köra årgångschampange.

Just nu är jag inne på cava. Föredrar Monistrol som är väldigt mycket bang for the buck.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Bollinger special cuvee är en favorit men finns mycket bra även i lite lägre prisklasser. Finns även många bra Cava som är väldigt prisvärda om det inte måste stå Champange på flaskan.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Bollinger special cuvee är en favorit men finns mycket bra även i lite lägre prisklasser. Finns även många bra Cava som är väldigt prisvärda om det inte måste stå Champange på flaskan.

Kör på Monistrol, vad kan du i övringt rekomendera kring Cava?

Vad är väl en tråd utan bild.

image.jpg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Men kan rekommendera Systembolaget inne på NK Stockholm. De har överhuvudtaget ett väldigt bra vinsortiment förutom Champagne. Eller Winefinder.se om man ska beställa lite mera eller inte bor i Stockholm.
 

Vesper

Rolex
Har själv börjat dricka lite mer champagne, vilken skulle ni rekommendera? Är Pol Roger blanch de blanch bra? Tycker om deras brut och vintage.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Dompa och André clouet silver brut som gäller för mig som första hands val. Mumm brut millésimé tycker jag också är bland de godare jag prövat dock har jag bara prövat den två gånger på fyllan.
Mest överskattade: armand de brignac.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kör på Monistrol, vad kan du i övringt rekomendera kring Cava?


Köpte några flaskor av ett väldigt bra alternativ till Champagne för ganska exakt ett år sedan, ingen Cava utan från Italien. Har funderat på vilken det var sedan du frågade men kan inte komma ihåg. Men så hittade jag den här bilden i mobilen. Dock så var det en begränsad upplaga på 2400 flaskor som är slut sedan länge men är värt att kolla upp vad de kommer med för nya släpp. Tror de kostade cirka 150 så väldigt prisvärda.
IMG_0017.JPG
 

MBx

Cartier
<snip>

Du får gärna resecensera Cuvve Sir WS åt mig om du vill, vart sugen på att köpa den ett tag :)

Wilco!:)

Har själv börjat dricka lite mer champagne, vilken skulle ni rekommendera? Är Pol Roger blanch de blanch bra? Tycker om deras brut och vintage.

Jag blev besviken på Pol Roger Blanch de Blanch. Den saknade den "sprudlighet" och "krispighet" den vanliga Pol Roger brut har.

image.jpg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Krug är naturligtvis i topp. Kan fortfarande förnimma dofterna och smakerna från när jag drack en 79a.
Slår ett slag för Pierre Peters. Mycket bra som kommit från dem. Standardskumpan funkar ofta, Cuvee de Reserve.
Deras Rose är också trevlig annars är årgångarna ofta kanon, dock lite klurigt att få tag på.
Andre Clouet är också som någon annan nämnde en bra standardskumpa även om den är motsatsen till PP då den är gjort på 100% pinot noir och PP 100% Chardonnay.
Finns mycket trevligt. För 6-7 år sedan provade jag och en polare igenom allt skumpa från bolaget under 350 spänn. Minst sagt intressant och lärorikt.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
André Clouet är en perfekt nyårs skumpa!

Dopff cremant d Alsace tycker jag är riktigt bra i det billigare segmentet. Någon som har tips på bra prosecco, cava eller cremant? Student och så ;)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Bumpar det här tråden med en förhoppning om tips på bra skumpa under eller runt 300:- flaska?
Tipslinjen är öppen!:D
 

Vesper

Rolex
Bumpar det här tråden med en förhoppning om tips på bra skumpa under eller runt 300:- flaska?
Tipslinjen är öppen!:D
Har hört att andre cloudet ska vara bra men har inte druckit den själv, tror den ligger på ca 330. Annars gillar den vanliga lanson bra för sig själv, tror den ligger runt 270.
 

thomastheswede

Audemars
Om ni gillar (finare) champagne och inte testat Selosse så är det mitt starkaste tips. Sedan några dagar tillbaka så finns deras instegschampagne på SB:

http://www.systembolaget.se/99225

Selosse tar champagnemakeriet till en egen nivå med en väldigt personlig stil. Har man en gång provat hans viner så blir det klart mindre roligt att dricka standard-bubbel.

Mitt tips är annars att undvika i stort sett alla "kända" producenters standardchampagner (Bollinger undantaget) så skippa Moet, Gula Änkan o.dyl. Nästa gång och köp en odlarchampagne i samma prisklass.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Selosse är bra skit. Har några flaskor liggandes, bla en Rose som brukar vara magisk.
Under 300 spänn säger jag Pierre Peters.
 
Topp