• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Anledningen är att för några år sedan under en sen utekväll då de bästa besluten tas , skulle en kompis köpa en flaska champagne i baren. Bartendern frågade vad han ville ha och började rabla massa namn och min kompis fastnade för denna utan att veta vad det var. Ut kommer en stor trälåda, har för mig att han fick betala 6000 kronor. Nästa helg fyller han 50 och vi tänkte köpa en som ett roligt minne. Prisvärt är väl det sista vi tänker på här, det ska bara vara roligt! :):)

Då förstår jag absolut varför den skall inhandlas :) rolig idé!​
 

Spoon

Omega
Det har nog nämnts tidigare men förtjänas att nämnas igen. Vi dricker ganska mkt Champange, varje fredag så är det plockmat och champange. Av de som finns på bolaget så tycker jag palmer & co brut reserve är svårslaget. För 260 spänn är ju den ett riktigt fynd!
Samma här. Vi kör champagne i stort sett varje helg, ofta både fredag och lördag. Palmer är bra och prisvärd under 300 kr. Kan även rekommendera Vve Fourny & Fils, den ligger på 289 kr. Tycker den är väldigt bra för det priset.

---> https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/vve-fourny-fils-273901
 

Spoon

Omega
Njuter av bastu, bubbelbad och skumpa i stuggu.
IMG_9342.JPG
 

TCB

Cartier
Från början var det mest en kul grej att ha några årgångar liggandes på rad, sorterade efter årgången. Nu har det blivit en grej.... Vill försöka få tag på alla utgivna årgångar men det är inte helt lätt att hitta buteljer i bra skick till rimligt pris. Jag har förvisso de flesta Dom Perignon från 50-talet och framåt. Lyckligtvis så har de ju inte utkommit alla år.
I historien så har det som mest kommit tre år i rad utan luckor och jag har stor respekt för det. Ger inte druvorna perfekt förutsättningar så är det bättre att hoppa över det året än att ge ut ett medelmåttigt vin.

Ett par årgångar som jag tror på starkt (främst 1990 och 1996) har jag sett till att lagra flera av.
 
Från början var det mest en kul grej att ha några årgångar liggandes på rad, sorterade efter årgången. Nu har det blivit en grej.... Vill försöka få tag på alla utgivna årgångar men det är inte helt lätt att hitta buteljer i bra skick till rimligt pris. Jag har förvisso de flesta Dom Perignon från 50-talet och framåt. Lyckligtvis så har de ju inte utkommit alla år.
I historien så har det som mest kommit tre år i rad utan luckor och jag har stor respekt för det. Ger inte druvorna perfekt förutsättningar så är det bättre att hoppa över det året än att ge ut ett medelmåttigt vin.

Ett par årgångar som jag tror på starkt (främst 1990 och 1996) har jag sett till att lagra flera av.
Vi vill ju se en bild på samlingen! :)
 

Zingo

Rolex
Jag ska ordna det vid tillfälle. Har dem inte hemma av säkerhetsskäl, syftar då inte på inbrottsrisken utan mer att jag inte är att lita på då jag kommer hemrumlande efter en lite festligare middag. Kan bli dyrt...
Är ju typiskt att man själv är den största säkerhetsrisken! :D
 
  • Like
Reactions: TCB

Lowe92

Cartier
Behöver lite snabb hjälp! På torsdag har vi sista gemensamma föreläsningen på läkarprogrammet vilket ska firas med champagne. Det innebär alltså att jag behöver en champagne som finns på systemet i Göteborg i prisklassen 400-600 kr. Vi har funderat på Gula Änkan men om någon har bättre tips tar jag gärna emot.
Tack på förhand ;)
 
Behöver lite snabb hjälp! På torsdag har vi sista gemensamma föreläsningen på läkarprogrammet vilket ska firas med champagne. Det innebär alltså att jag behöver en champagne som finns på systemet i Göteborg i prisklassen 400-600 kr. Vi har funderat på Gula Änkan men om någon har bättre tips tar jag gärna emot.
Tack på förhand ;)
Jag gillar Pol Rogers Vintage. Annars har du Deutz, Lanson samt Palmers vintage som också är fina!
 

Lolle

Panerai
Behöver lite snabb hjälp! På torsdag har vi sista gemensamma föreläsningen på läkarprogrammet vilket ska firas med champagne. Det innebär alltså att jag behöver en champagne som finns på systemet i Göteborg i prisklassen 400-600 kr. Vi har funderat på Gula Änkan men om någon har bättre tips tar jag gärna emot.
Tack på förhand ;)
Du fick några bra tips av Niklas redan men jag flikar även in Louis Roederer brut premier och brut vintage, dessa ligger mellan 400-600kr och är trevliga champagner enligt mig.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Behöver lite snabb hjälp! På torsdag har vi sista gemensamma föreläsningen på läkarprogrammet vilket ska firas med champagne. Det innebär alltså att jag behöver en champagne som finns på systemet i Göteborg i prisklassen 400-600 kr. Vi har funderat på Gula Änkan men om någon har bättre tips tar jag gärna emot.
Tack på förhand ;)
Du har redan fått bra tips, men Gosset Rosé kan också vara värd att kika på! Grym champagne och kul att den är lite ovanlig :)
 

Lowe92

Cartier
Jag gillar Pol Rogers Vintage. Annars har du Deutz, Lanson samt Palmers vintage som också är fina!

Du fick några bra tips av Niklas redan men jag flikar även in Louis Roederer brut premier och brut vintage, dessa ligger mellan 400-600kr och är trevliga champagner enligt mig.

Du har redan fått bra tips, men Gosset Rosé kan också vara värd att kika på! Grym champagne och kul att den är lite ovanlig :)

Tack för tipsen! Ska diskutera med vännerna och se vad dem tycker :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Såg program på tv. Där en svenska var i chanpagne och påstod man kan köpa på gårdarna för ca 50% av priset emot svenska bolaget.. stämmer?

Tänker dompa. Ace. Mm.
 

Zingo

Rolex
Såg program på tv. Där en svenska var i chanpagne och påstod man kan köpa på gårdarna för ca 50% av priset emot svenska bolaget.. stämmer?

Tänker dompa. Ace. Mm.
Skeptisk till att det gäller storhusen. Möjligen vissa mindre producenter eller att de menar likartade produkter.
 
Topp