• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Zingo

Rolex
Fann denna flaska i källaren hemma hos 96 år gamla farmor. Louis Roederer, men hittar inte årgång någonstans. Någon som vet, baserat på etikett? Har försökt leta rätt på Google, men inte lyckats.
Har du nån bild på baksidan? Brukar inte stå årgång på NV flaskor men vet inte om deg står? Risk att flaskan inte mår helt hundra om den har förvarats dåligt under lång tid men man vet inte.
 

mikjon

Omega
Fann denna flaska i källaren hemma hos 96 år gamla farmor. Louis Roederer, men hittar inte årgång någonstans. Någon som vet, baserat på etikett? Har försökt leta rätt på Google, men inte lyckats.
Jag är med ganska stor säkerhet att den är från 70-talet och standardtappning, har den förvarats rätt så kanske den kan gå att dricka. Skulle det ha varit en årgångschampagne så skulle året stå i nedre vänstra hörnet.
 

Btotheb

Omega
Har du nån bild på baksidan? Brukar inte stå årgång på NV flaskor men vet inte om deg står? Risk att flaskan inte mår helt hundra om den har förvarats dåligt under lång tid men man vet inte.

Jag är med ganska stor säkerhet att den är från 70-talet och standardtappning, har den förvarats rätt så kanske den kan gå att dricka. Skulle det ha varit en årgångschampagne så skulle året stå i nedre vänstra hörnet.

Tack för hjälpen! Stod inget årtal heller på baksidan, så det är väl standardtappning som ni skriver.

Har legat horisontellt, mörkt och svalt i källare så har nog förvarats rätt okej. Får testa vid tillfälle och återkomma. Men antar att det inte går att förvänta sig stordåd av en 50 år gammal NV?
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Vad har ni för erfarenhet av "et söner"? har inte smakat någon av dom än, men dom känns ganska överprisade. I alla fall på systembolaget.
Jag tycker den god, tycker helt klart att du ska prova. Är väl egentligen inget märkvärdigt, men ta det för vad det är och njut.
Mvh
 

Zingo

Rolex
Tack för hjälpen! Stod inget årtal heller på baksidan, så det är väl standardtappning som ni skriver.

Har legat horisontellt, mörkt och svalt i källare så har nog förvarats rätt okej. Får testa vid tillfälle och återkomma. Men antar att det inte går att förvänta sig stordåd av en 50 år gammal NV?
Om den är ok att dricka så kan det nog vara en intressant upplevelse. Smaken kommer att ha förändrats och troligen få bubblor kvar. Kan vara klokt att ha en reservflaska vid tillfället den ska öppnas om den skulle vara dålig.
 

Spoon

Omega
Fick hem Selosse Rosé och Substance från en handlare i Portugal. http://www.icwinetrading.com/
Väldigt bra bemötande och det gick snabbt att få hem champagnen, det enda negativa var frakten som var dyr (han gick dock ner lite i kostnad på frakten). Frank som driver det skulle försöka hitta billigare fraktalternativ till Skandinavien. Drack rosén på Amalfi-kusten för några veckor sedan och den var magiskt bra. Får se hur mycket utsikten och semesterstämningen påverkade smaklökarna.
34EE07F4-8CF2-49DF-879B-917DBC1483E3.jpeg
 

mikjon

Omega
Om den är ok att dricka så kan det nog vara en intressant upplevelse. Smaken kommer att ha förändrats och troligen få bubblor kvar. Kan vara klokt att ha en reservflaska vid tillfället den ska öppnas om den skulle vara dålig.
Är bubblorna väck och vinet verkar ok utan större oxidation så kan man fylla på med lite färskt bubbel och få en ganska hyfsad skumpa​
 

Zingo

Rolex
Fick hem Selosse Rosé och Substance från en handlare i Portugal. http://www.icwinetrading.com/
Väldigt bra bemötande och det gick snabbt att få hem champagnen, det enda negativa var frakten som var dyr (han gick dock ner lite i kostnad på frakten). Frank som driver det skulle försöka hitta billigare fraktalternativ till Skandinavien. Drack rosén på Amalfi-kusten för några veckor sedan och den var magiskt bra. Får se hur mycket utsikten och semesterstämningen påverkade smaklökarna.
34EE07F4-8CF2-49DF-879B-917DBC1483E3.jpeg
Hoppla! :)
Det kan vara en svensk sommar a la 10 grader och regn, ändå magisk.
 

St Maxime

KS Explorers Club
Lånar tråden en stund. Jag har ett par flaskor jag misstänker inte kommer bli tömda och tänkte höra om någon här vet via vilken/vilka kanaler man bäst säljer dem via?

Samt om ni törs gissa er på värdet. Flaskorna har dessvärre inte förvarats vinkyl under hela mitt ägande.

Det gäller:
1 St champagne consecration j de telmont från 1993
1 St Egérie De Pannier Extra Brut 1988
1 St Ruinard 1996
1 St Dom Perignon vintage 1999
1 St Pol Roger vintage 2002
1 St Pol Roger vintage 2006

Tack på förhand och trevlig kväll!
 

Spoon

Omega
Lånar tråden en stund. Jag har ett par flaskor jag misstänker inte kommer bli tömda och tänkte höra om någon här vet via vilken/vilka kanaler man bäst säljer dem via?

Samt om ni törs gissa er på värdet. Flaskorna har dessvärre inte förvarats vinkyl under hela mitt ägande.

Det gäller:
1 St champagne consecration j de telmont från 1993
1 St Egérie De Pannier Extra Brut 1988
1 St Ruinard 1996
1 St Dom Perignon vintage 1999
1 St Pol Roger vintage 2002
1 St Pol Roger vintage 2006

Tack på förhand och trevlig kväll!
Angående värdet så skulle jag börja med att kolla runt lite på www.wine-searcher.com för att få en känsla på vad dina flaskor ligger på i pris i Europa. Den enda kanal jag har koll på i Sverige att sälja via är auktion på SB. Finns andra aktörer i Europa som kör auktioner också. Good luck!

Edit: kollade lite och det verkar som att SB värderar / ser över om flaskorna klarar kraven för en auktion, sen går auktionen på Bukowskis. Du betalar sen 15% (ink moms) på det klubbade beloppet + 170 kr för fotoavgift (ink moms). Det finns ett par aktörer i Danmark du kan köra auktion på också (googla and you will find them).
 
Senast ändrad:

matage

Omega
Lite Henriot NV rosé och L-P Grand Siecle på Heathrow häromdagen. Blir inte klok på L-P men det är väl som de flesta bättre champagner - de ska drickas över tid och få lite luft, inte bara ett glas eller två ur en nyöppnad flaska.
Plockade iaf upp två Krug -04 som numer bara säljs ex-EU så de får följa med ut. Heathrow ska för övrigt sluta sälja Krug enligt personalen och det ser ut som om de tömmer lagret på Belle Epoque dessutom :/
 

Spoon

Omega
Elegant och fräsch rosé-champagne med en av de vackraste korkarna jag sett. Toner av jordgubbar och röda bär. Finns på SB för 2.5k vilket jag inte tycker är prisvärt, skulle för de pengarna istället köpa Krug Rosé eller Jacques Selosse Rosé. Betalade €129 via Premiers Grand Cru vilket är en rimligare prisbild.
7EE20A90-AF76-470D-943B-324EDED067B9.jpeg

2D302CB6-3C45-4302-89AA-0D2C1564EB1A.jpeg
 

mikjon

Omega
Elegant och fräsch rosé-champagne med en av de vackraste korkarna jag sett. Toner av jordgubbar och röda bär. Finns på SB för 2.5k vilket jag inte tycker är prisvärt, skulle för de pengarna istället köpa Krug Rosé eller Jacques Selosse Rosé. Betalade €129 via Premiers Grand Cru vilket är en rimligare prisbild.
7EE20A90-AF76-470D-943B-324EDED067B9.jpeg

2D302CB6-3C45-4302-89AA-0D2C1564EB1A.jpeg
Mycket prisvärda champagner hos Premiers Grands Crus, själv handlat där en del.
 

Zingo

Rolex
Elegant och fräsch rosé-champagne med en av de vackraste korkarna jag sett. Toner av jordgubbar och röda bär. Finns på SB för 2.5k vilket jag inte tycker är prisvärt, skulle för de pengarna istället köpa Krug Rosé eller Jacques Selosse Rosé. Betalade €129 via Premiers Grand Cru vilket är en rimligare prisbild.
7EE20A90-AF76-470D-943B-324EDED067B9.jpeg

2D302CB6-3C45-4302-89AA-0D2C1564EB1A.jpeg

Mycket prisvärda champagner hos Premiers Grands Crus, själv handlat där en del.
Blev mycket törstig nu. :happyhappy:
Vad landade frakt etc på för en låda?
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Fann denna flaska i källaren hemma hos 96 år gamla farmor. Louis Roederer, men hittar inte årgång någonstans. Någon som vet, baserat på etikett? Har försökt leta rätt på Google, men inte lyckats.
Garanterat en NV som troligtvis är från 77.
Ett jobbigt champagne år generellt.
Kommer inte att vara bra, även om den har förvarats optimalt. Borde säljas då vissa NV är ovanligare än årgång, då de inte var tänkta att sparas.
 
Topp