• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Waldorf

Audemars
Är jag blind eller hur ser man att det är spår av invicta på din no1?
Det gör man inte, no1 har ju ingen logga. Jag tror inte det är en Invicta utan NOS. Vad gäller den invictafierade loggon så jämför min bild på 18 ovan med denna så ser du att det sitter (invicta)vingar på kronan som är loggan. Men det visste du kanske redan...
rqmgHDLCTsHMPjdv0Qig_Banner.jpg


Edit: jag har skaffat min 18 samma väg och vid samma tid som no1 och den har ju en "riktig" logga, dessutom sitter det en 2893 i så det är nog NOS det också.
Den första som hade logga var nog SST som kom 1967 tror jag.
 
Senast ändrad:

Waldorf

Audemars
Oväntad snygg på länk! Måste ju köpa en Airman...:D
Ja, detta är en länk med spänne från Chris Ward som är av mycket god kvalitet och spännet är lättjusterat. Ändlänkarna är från Watchgecko och det hela passar inte perfekt men oväntat bra, inget jag tänker på, känns gediget, bekvämt... Denna säljs ju inte med länk, bara läder.
 

ildottore

Omega
Hittade en återförsäljare på stan så jag lägger en fakevariant på dagens glycine :) Fanns dessvärre ingen no 1 att prova.
20190205_175457.jpg


Detta är då alltså en variant av airman 18 som är 39 mm. Tyckte den kändes väl liten även på min smäckra handled så jag tror jag har svaret att airman no 1 på 40 mm bör vara rimliga alternativet. Väldigt trevlig klocka dock!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hittade en återförsäljare på stan så jag lägger en fakevariant på dagens glycine :) Fanns dessvärre ingen no 1 att prova.
20190205_175457.jpg


Detta är då alltså en variant av airman 18 som är 39 mm. Tyckte den kändes väl liten även på min smäckra handled så jag tror jag har svaret att airman no 1 på 40 mm bör vara rimliga alternativet. Väldigt trevlig klocka dock!
Den ser inte liten ut...
 

Waldorf

Audemars
Vad säger ni om det här då...tex @kjesul
Jag gillar det jag ser rätt mycket men är inte förtjust i fakepatina.. .
Screenshot_20190205-200033.png
Det där lumen är inte helt i min smak, snyggare med vit eller grön. Har sett den senapsgula på en del bilder av de första modellerna från 50 talet. Annars är det många läckra detaljer. Det kupade glaset och svansen på timvisaren med mera och det där "fyrkantiga" förstoringsglaset. Det platsar på en homage till 50 - 60 talarna. Men inte loggan! Den kom först på SST. Utan den skulle det kunna vara en original. Om det inte är en prototypvariant eller nåt men jag är tveksam. Om man nu vill göra en patinerad 50 - 60 talare så får man ju inte missa en sån sak. Sen är det ju inte invicta loggan vilket är lite förbryllande om den nu är ny.
 

ildottore

Omega
Den ser inte liten ut...
Tänker mig att med hela 24 markeringar på urtavlan vill jag ge dem mycket plats :) Kanske inte riktigt går att jämföra med no 1 iofs då bezeln verkar vara tunnare. Någon som vet någon annan affär i Göteborg än magnussons ur som har glycine och möjligen en airman no 1? Verkar svårt att hitta irl. Eller är det för all del någon här på KS från Göteborg som sitter inne på airman no 1 i 40 mm (eller 36 mm för utvärdering) som någon dag när de befinner sig på stan kan tänka sig att bli bjuden på en öl/kaffe och visa upp klockan så jag kan se hur den sitter på min handled?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tänker mig att med hela 24 markeringar på urtavlan vill jag ge dem mycket plats :) Kanske inte riktigt går att jämföra med no 1 iofs då bezeln verkar vara tunnare. Någon som vet någon annan affär i Göteborg än magnussons ur som har glycine och möjligen en airman no 1? Verkar svårt att hitta irl. Eller är det för all del någon här på KS från Göteborg som sitter inne på airman no 1 i 40 mm (eller 36 mm för utvärdering) som någon dag när de befinner sig på stan kan tänka sig att bli bjuden på en öl/kaffe och visa upp klockan så jag kan se hur den sitter på min handled?
Jag skulle inte tro att du hittar en Airman no1 nånstans i butik. . Bor 15 mil bort i jkpg men åker jag till Gbg eller du hitåt så får du gärna klämma lite... Jag har dock 36mm.
 

Waldorf

Audemars
Tänker mig att med hela 24 markeringar på urtavlan vill jag ge dem mycket plats :) Kanske inte riktigt går att jämföra med no 1 iofs då bezeln verkar vara tunnare. Någon som vet någon annan affär i Göteborg än magnussons ur som har glycine och möjligen en airman no 1? Verkar svårt att hitta irl. Eller är det för all del någon här på KS från Göteborg som sitter inne på airman no 1 i 40 mm (eller 36 mm för utvärdering) som någon dag när de befinner sig på stan kan tänka sig att bli bjuden på en öl/kaffe och visa upp klockan så jag kan se hur den sitter på min handled?
Officiellt finns AD i Vetlanda, Göteborg och Falun. Vet inte riktigt hur Invicta ägandet kan ha ökat antalet försäljningsställen. Jag bor ännu längre bort från dej än @Airman ...
 

Rulle

Audemars
Hittade en återförsäljare på stan så jag lägger en fakevariant på dagens glycine :) Fanns dessvärre ingen no 1 att prova.
20190205_175457.jpg


Detta är då alltså en variant av airman 18 som är 39 mm. Tyckte den kändes väl liten även på min smäckra handled så jag tror jag har svaret att airman no 1 på 40 mm bör vara rimliga alternativet. Väldigt trevlig klocka dock!
problemet med dessa är att bandhornen är långa så lug2lug måttet blir rätt maffigt!
tycker den såg bra ut på din arm men vissa gillar ju för stora klockor men det viktiga är ju att luggarna ej går över handleden...


tycker verkligen inte du ska ha en större modell!

man kan köpa den svarta airman 18 till rätt bra priser på ebay!

och ska du ha något så köp en purist!
 

Rulle

Audemars
Hittade en återförsäljare på stan så jag lägger en fakevariant på dagens glycine :) Fanns dessvärre ingen no 1 att prova.
20190205_175457.jpg


Detta är då alltså en variant av airman 18 som är 39 mm. Tyckte den kändes väl liten även på min smäckra handled så jag tror jag har svaret att airman no 1 på 40 mm bör vara rimliga alternativet. Väldigt trevlig klocka dock!
för att tillägga så är no.1 luggarn mer raka än dom på 18 modellen som är smått bjöda för bättre fit!
så en no1 36mm bärs mycket större än vad man tror!
 

Rulle

Audemars
Nu föredrar jag mindre klockor, tycker (för) stora ser rätt illa ut men jag har 17,5cm handled och min No1 på 36mm är i mitt tycke helt perfekt ...
bra där!!!

man ska ju kunna röra sig utan att slå i den överallt

i mitt tycke är 36-39 rätt perfekt när det kommer till storlekar men jag gillar att använda min 30cm's herrklocka från 50-talet rött mycket också för den glömmer man att man har på sig!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
bra där!!!

man ska ju kunna röra sig utan att slå i den överallt

i mitt tycke är 36-39 rätt perfekt när det kommer till storlekar men jag gillar att använda min 30cm's herrklocka från 50-talet rött mycket också för den glömmer man att man har på sig!
30cm är ändå sjukt stort... :rolleyes: Har en 32mm från 50-talet som jag använder ibland och då glömmer man som du skriver verkligen att man har den på sig. Svårt att slå så små klockor när det kommer till komfort. Tycker inte att man ska stirra sig blind på diameter heller för det är så mycket annat som spelar in.
 

Rulle

Audemars
30cm är ändå sjukt stort... :rolleyes: Har en 32mm från 50-talet som jag använder ibland och då glömmer man som du skriver verkligen att man har den på sig. Svårt att slå så små klockor när det kommer till komfort. Tycker inte att man ska stirra sig blind på diameter heller för det är så mycket annat som spelar in.
diametern är inte så viktig när man pratar storlek

det viktiga måtter är från lugg till lugg..
men jag tycker det är synd att inte fler börjar förstå det underbara med dessa mindre klockorna eftersom dom är sköna att bära och sitter oftast riktigt bra med!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det där lumen är inte helt i min smak, snyggare med vit eller grön. Har sett den senapsgula på en del bilder av de första modellerna från 50 talet. Annars är det många läckra detaljer. Det kupade glaset och svansen på timvisaren med mera och det där "fyrkantiga" förstoringsglaset. Det platsar på en homage till 50 - 60 talarna. Men inte loggan! Den kom först på SST. Utan den skulle det kunna vara en original. Om det inte är en prototypvariant eller nåt men jag är tveksam. Om man nu vill göra en patinerad 50 - 60 talare så får man ju inte missa en sån sak. Sen är det ju inte invicta loggan vilket är lite förbryllande om den nu är ny.
Håller helt med om loggan.. Inte bra alls..
 

Waldorf

Audemars
Det där lumen är inte helt i min smak, snyggare med vit eller grön. Har sett den senapsgula på en del bilder av de första modellerna från 50 talet. Annars är det många läckra detaljer. Det kupade glaset och svansen på timvisaren med mera och det där "fyrkantiga" förstoringsglaset. Det platsar på en homage till 50 - 60 talarna. Men inte loggan! Den kom först på SST. Utan den skulle det kunna vara en original. Om det inte är en prototypvariant eller nåt men jag är tveksam. Om man nu vill göra en patinerad 50 - 60 talare så får man ju inte missa en sån sak. Sen är det ju inte invicta loggan vilket är lite förbryllande om den nu är ny.
Får nog rätta mitt tidigare påstående om att loggan inte fanns på 60-talare. Här är bilder från vad som påstås vara en original uttagen 1969 som faktiskt har logga! Se där.
Glycine Vintage Airman PAT 314 050 Vietnam era.png

Glycine Vintage Airman PAT 314 050 Vietnam era full set.png

Enda trösten för mej kan möjligen vara att den är senare än när sst kom ut så då kanske man ändrade även på dessa. Alltid finns nytt att lära...
 

ildottore

Omega
Får nog rätta mitt tidigare påstående om att loggan inte fanns på 60-talare. Här är bilder från vad som påstås vara en original uttagen 1969 som faktiskt har logga! Se där.
glycine-vintage-airman-pat-314-050-vietnam-era-png.1041489

glycine-vintage-airman-pat-314-050-vietnam-era-full-set-png.1041490

Enda trösten för mej kan möjligen vara att den är senare än när sst kom ut så då kanske man ändrade även på dessa. Alltid finns nytt att lära...

Kanske inte är av vikt men på bild nr två ligger klockan på ett reklamblad/folder med en likadan vintage airman, och den har ingen logga :)
 

Waldorf

Audemars
Kanske inte är av vikt men på bild nr två ligger klockan på ett reklamblad/folder med en likadan vintage airman, och den har ingen logga :)
Jag såg det också och om det inte är fake så började de med logga i slutet av 60 talet (sst kom 67) och då kanske de inte uppdaterat bilden, tänkte jag. Annars är det fake...
 

ildottore

Omega
Okej mina vänner det kanske närmar sig.. Hittade en 36 mm svart no 1 purist som sägs vara nyskick.
721AEC31-EEFE-4D4D-A9AF-5F15C7EB516A.JPG


Inget uppenbart som ser konstigt ut på denna enstaka bild för er kunniga? Det rör sig om en GL0159 inköpt december 2018 med 2 års garanti (odaterat garantibevis). GL293-urverk. Inkluderar trälådan, manual och garantibevis. Säljaren vill ha 5800 kr. Låter detta rimligt eller vad är normala priser?
 
Topp