• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Dafi

Cartier
2-Faktor
Funderar på ett Hirsch-band. Dessa går som bekant att köpa utan problem online, men även hos AD. Hur står sig priserna hos AD jämfört med online, är det samma eller kör dom saftiga påslag?
 

Meridius

Cartier
2-Faktor
Letar tjockt klockarmband i stil som liknar detta, men hittar inget 🤔

72E6BD9B-BB92-4F21-AAFA-F6A39BCBD36B.jpeg_edit_159484104402747.jpg


Tips?

AW straps på instagram. Köpt två band av honom, de är mycket bra och inte allt för dyra. Dessutom kul med handgjort.
 

Kruger20

Omega
2-Faktor
Köpte ett blått läderarmband från Geckota för en tid sedan. Satte på det på klockan och lade allt att vila över helgen för att använda kommande måndag.
Upptäcker på måndag morgon att ena bandhalvan blivit svart. Platsen där klocka och den numera svarta halvan har legat har under helgen varit solig men jag har haft klockor på samm plats tidigare utan någon påverkan på band. 😮
Jag hörde av mig till Geckota för jag tyckte det var en oväntad förändring. Om bandet ljusnat hade jag varit mindre förvånad.
Efter några mail fram och tillbaka med Geckota, som också var mycket förvånade men också mycket trevliga, fick jag ett nytt band med expressleverans.
Mycket positiv upplevelse av Geckotas kundtjänst och kundservice vid hanteringen av mitt ärende. 👏🙏
Nu hoppas jag att mitt nya armband förblir blått. 😉
 

Huggen

Breitling
Blir knäpp! ;)
Försöker hitta ett svart klockarmband med vit stitching på 22mm och storlek Medium (11+7=18cm). Helst sailcloth, men inget krav.
Det verkar vara armbandslängden som är knepigast, men jag är "allergisk" mot en lång flärp :)

Har googlat som en galning utan framgång.
Skulle uppskatta tips på vart man kan finna ett sådant!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Blir knäpp! ;)
Försöker hitta ett svart klockarmband med vit stitching på 22mm och storlek Medium (11+7=18cm). Helst sailcloth, men inget krav.
Det verkar vara armbandslängden som är knepigast, men jag är "allergisk" mot en lång flärp :)

Har googlat som en galning utan framgång.
Skulle uppskatta tips på vart man kan finna ett sådant!
Hirsch Boston i medium kanske? Det är 18 cm o finns i svart med vita sömmar.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Blir knäpp! ;)
Försöker hitta ett svart klockarmband med vit stitching på 22mm och storlek Medium (11+7=18cm). Helst sailcloth, men inget krav.
Det verkar vara armbandslängden som är knepigast, men jag är "allergisk" mot en lång flärp :)

Har googlat som en galning utan framgång.
Skulle uppskatta tips på vart man kan finna ett sådant!
Jag har ett sådant här (utan quick release) oanvänt i strl M, dvs 11+7. PMa om det skulle vara av intresse.
Annars så håller jag med att det är svårt att hitta kortare band. Skulle rekommendera dig att kika på watchbandcenter. Där kan man filtrera på korta band och utbudet är helt ok.
 

Huggen

Breitling
Har någon tips på bra band för seiko pressage? Läder
Jag kör denna (bredd 20 mm, längd Medium 18 cm):

https://www.stjarnurmakarna.se/varumarken/hirsch-duke-xl-22mm-01028270-2-22-3712

På min


Nice med quickrelease springbars.
Kanske är lite hårt band, och kanske skulle vara snyggare med ett slätt armband.
Men tycker att cognac/honungs-färgen passar bättre än den mörkare som följer med.
De hade dem inne på Stjärnurmakarna i Mall of Scandinavia när jag köpte, så det var trevligt att få klämma och känna.
 
Jag kör denna (bredd 20 mm, längd Medium 18 cm):

https://www.stjarnurmakarna.se/varumarken/hirsch-duke-xl-22mm-01028270-2-22-3712

På min


Nice med quickrelease springbars.
Kanske är lite hårt band, och kanske skulle vara snyggare med ett slätt armband.
Men tycker att cognac/honungs-färgen passar bättre än den mörkare som följer med.
De hade dem inne på Stjärnurmakarna i Mall of Scandinavia när jag köpte, så det var trevligt att få klämma och känna.
Tack för tipset! Jag har den mörkblåa urtavlan. Vad tror du hade passat bäst till den? Brunt eller svart? Bor i Malmö så Stockholm är lite långt för och känna :D!
 

smoerarn

Cartier
Några förslag på var jag kan hitta ett schysst gummi till Tag Heuer Aquaracer? Ligger inne med den fantastiska lug widthen 21mm..
 
Vilka regler finns för att matcha klockarmband. Har en vintage omega constellation med beige/ljus urtavla och silverboett, vilken färg på läderarmbandet tänker man här? Svart eller brunt? Vad säger ni?
 
Senast ändrad:

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
longines-the-longines-heritage-classic-l2-828-4-53-6-2000x2000.png

Någon som vet var man kan hitta en liknande länk?
Privateeyes och A Curated Wrist. :)

Vilka regler finns för att matcha klockarmband. Har en vintage omega constellation med beige/ljus urtavla och silverboett, vilken färg på läderarmbandet tänker man här? Svart eller brunt? Vad säger ni?
Hade försökt matcha tavlan, har du någon bild? :)

Min egen Alpina;
84f36d6e-5a85-4ebf-b248-33c4122233f9-jpeg.2016531
 

Klockmäster

Breitling
Har haft en uppsjö av olika klockor där armband eller länkar blivit utslitna eller helt enkelt inte följt med köpen jag gjort.
Det vanliga med utdaterade modeller är att det är mycket svårt att få tag på en originallänk eller ett armband.
Det är även tydligt att eftermarknaden på denna typen av produkter når ytterst sällan upp till orginalkvalitén, ett faktum som är både irriterande och frustrande.

Vilka erfarenheter har ni? nöjer ni er med en sladdrig och stållänk som skramlar eller ett stenhårt gummiarmband till en dykare som innehåller 80% plast istället, eller ett skinnarmband så tunnt att den töjer sej 3mm i månaden.
Jag tycker detta suger. Har ni tips på var man kan få tag på PREMIUM armband av olika slag? Frågan gäller alltså inte original, utan min fråga förutsätter att det inte gå att få tag på original längre.

Frågan gäller alltså premiumkvalitet från mellanpris till svindyr.
Som inspirationsbild lägger jag upp min Citizen dykare med ett armband så frustrarande att det gör fysiskt ont i själen
 

Bilagor

  • IMG_4717.JPG
    IMG_4717.JPG
    544.4 KB · Visningar: 10
  • IMG_4715.JPG
    IMG_4715.JPG
    536.7 KB · Visningar: 10
  • IMG_4716.JPG
    IMG_4716.JPG
    479.9 KB · Visningar: 11

Baramats

Audemars
2-Faktor
Har precis gått hårt in på MN-straps efter att ha varit (och är) ett stort fan av nato-band. Här testar jag 2 st Erikas MN samt Yemas egna MN-band (blått) och ett enklare från Singularstraps (sand).

Edit: beskrev dem i fel ordning såklart, blev från höger till vänster…
2FF2EF6B-36A0-4D63-9801-21F8167ECA2A.jpeg

Alla har sina för- och nackdelar avseende lätt att ta av/på, haka i haken, styvhet, mjukhet mm.
 

softway

Breitling
Hej alla

Vill köpa ett gummi armband till min seamaster 300m från år 2010

Har ni någon aning om originala OEM gummi bandet passar till denna äldre modell? Annars tänkte jag denna (se bild)
 

Bilagor

  • 106F0968-E994-4897-BED6-157EDFD4640C.png
    106F0968-E994-4897-BED6-157EDFD4640C.png
    200.6 KB · Visningar: 11

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Nu hittar jag inte bilden men såg en bild så sent som igår med senaste OEM bandet på 90-tals SMP. Såg dessutom väldigt bra ut 👍

Brasklapp för att jag inte har en aning om den användare hade modifierat på något sätta Ibland kan det hända att man får laborera med tunnare bandstift tex för att få det att sitta om det inte är gjort för varandra.
 

K.Halden

Omega
Tänkte skaffa lite armband till min klocka så man har lite att välja på, tanken är såna här!

EE24D14C-189E-463E-97F1-D9ADC6C59442.png


Har ni några tips vart ni brukar beställa ifrån som är bra kvalitet?
Ska sitta på denna klockan.
314C7E0C-2D3D-4862-8381-A34591AD247D.jpeg


Vill ju inte köpa skitarmband så att säga 😁
 
Hittade ingen passande tråd så hoppas det är ok med ny tråd.

Har letat som en galning efter ett vitt läder med svarta stygn, någon som sett eller vet vart man kan köpa eller finns det ens ?

Tacksam för all hjälp ja kan få :)
 

San15

Cartier
2-Faktor
Det här var det enda jag kunde hitta, annars kanske det går att beställa något custom. Vilken bredd ska du ha?



 
Det här var det enda jag kunde hitta, annars kanske det går att beställa något custom. Vilken bredd ska du ha?



19mm och sailcloth i vitt med svarta stygn skulle smaka också :) De vita va snyggt, synd att de bara hade i 22mm :(
 
Topp