• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Cheapest Nato Straps 👌👌👌

2343B272-6E5D-476D-9CE9-E8B50D6BA091.jpeg
 

DrEmil

Omega
2-Faktor
Heeej!

Tänkte kolla om någon vet om tag heuer har ett gummi som passar denna modell?

TAG Heuer Carrera​

Ref. WAR201B.BA0723​


Eller om någon vet vart man kan få tag på något schysst? 20 mm enligt stjärnurmakarna. Gärna svart men öppen för det mesta!

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • F504004E-C06D-4E6E-95EB-B38DFF4CFA72.jpeg
    F504004E-C06D-4E6E-95EB-B38DFF4CFA72.jpeg
    56 KB · Visningar: 14
Hur sköter ni era läderarmband om ni gör det, bör man smörja in dessa. Borde väl vara en fördel för vattentålighet osv. Vi smörjer ju skor ideligen, likaså portföljen osv.

Så vilka tips kan ni ge, smörja/inte smörja och köpa nytt etc. Vilken smörja används?
 
Tycker att det är väldigt svårt att ge ett generellt råd som gäller alla armband, och oftast skippar jag det helt. På något armband har jag använt Saphir Renovateur, men man får testa hur färgen påverkas på en del som inte syns. Jag använde det helt enkelt för att jag har det hemma till mina skor och att det inte innehåller pigment. Till skor använder jag ju även annat för att behandla, skydda, och då även produkter som innehåller färgpigment som matchar skorna. Många armband är vegetabiliskt färgade utan annan skyddande behandling, vilket skor brukar ha, så i min erfarenhet ändras armbandens färg lättare. Beror som sagt på materialet, men en så neutral produkt som möjligt som endast är för att vårda är vad jag skulle testa. Inget råd baserat på fackkunskap, bara vad jag testat själv.
 
Hur sköter ni era läderarmband om ni gör det, bör man smörja in dessa. Borde väl vara en fördel för vattentålighet osv. Vi smörjer ju skor ideligen, likaså portföljen osv.

Så vilka tips kan ni ge, smörja/inte smörja och köpa nytt etc. Vilken smörja används?
Förlåt, jag klantade mig och tryckte visst inte på ”svara” när jag skrev. Se mitt svar ovan.
 

smoerarn

Cartier
Tja!

Någon som har tips på ett gummiband med deployment clasp och ”on the fly” micro adjustment. Vill alltså kunna justera längden några mm med bara ett knapptryck.. ;)
 

Sovdoktor

Omega
2-Faktor
Jag villhöver ett nytt läderarmband till min glashütte. Någon som kan rekommendera en bra custom made tillverkare för ett band med viklås?
 
Tycker att det är väldigt svårt att ge ett generellt råd som gäller alla armband, och oftast skippar jag det helt. På något armband har jag använt Saphir Renovateur, men man får testa hur färgen påverkas på en del som inte syns. Jag använde det helt enkelt för att jag har det hemma till mina skor och att det inte innehåller pigment. Till skor använder jag ju även annat för att behandla, skydda, och då även produkter som innehåller färgpigment som matchar skorna. Många armband är vegetabiliskt färgade utan annan skyddande behandling, vilket skor brukar ha, så i min erfarenhet ändras armbandens färg lättare. Beror som sagt på materialet, men en så neutral produkt som möjligt som endast är för att vårda är vad jag skulle testa. Inget råd baserat på fackkunskap, bara vad jag testat själv.
Tack för svaret, ska se över om jag hittar någon naturlig produkt och SR hur det påverkar färgen. Har något smörja hemmavid nu som till stor del är naturlig och består av bivax.
 

Frank G Risberg

Breitling
Jag är på jakt efter ett bra armband till min Baume & Mercier Classima ref. MOA10274. Krokodilarmbandet som satt på vid inköp har börjat vittra sönder och originalarmband är så förbannat dyra. Någon som har tips på bra handlare som säljer armband som passar till klockan?
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Beroende på vilken prisklass du tänkt dig finns det mängder av bra återförsäljare av läderband. Från resonligt till mer exklusiva alternativ

Vario
Watchgecko
Colareb
Bulang & Sons
Molequin
Camille Fournet

Bör dock påpekas att om det är äkta alligator som du är ute efter blir det dyrt oavsett.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tack för svar. Jag är novis när det gäller klockarmband, men behöver det inte vara armband anpassade just efter modell och märke?
Nej, så länge bredden är densamma (troligtvis 18 eller 20mm, hittade ingen info om just denna modell). Undantaget är specifika modeller som har s.k. integrerade band där bandhornen är utformade på ett sådant sätt att de kräver en unik passning men det är få klockor som har det och i det fall att de har det så är det även uppenbart.

Ett exempel på integrerat band/länk:
Screenshot_20220528-152547_Firefox.jpg


En del klockor kan även ha modellspecifika specialband men är även kompatibla med "vanliga" band.
 

Selamb

Omega
Vad kallas de där klockarmbanden i stål med hål i? Alltså de med lite större hål mot boetten och som blir mindre närmare spännet. Brukar vara typ 3 hål på varje sida.
 

David91

Omega
Några förslag på trevliga Nato band (eller annat) till Hamilton khaki field? Har endast ett militärgrönt i nuläget.
 

Bilagor

  • 7D1B4240-8002-4864-BFF0-402E792CCC1F.jpeg
    7D1B4240-8002-4864-BFF0-402E792CCC1F.jpeg
    398.4 KB · Visningar: 29

Stoffe879

Breitling
Hej.
Har bestämt mig för att köp ett Rubber B band till min Tudor BB Bronze. Så det jag undrar är ifall någon vet hur jag enklast får tag i ett? Hittar ingen återförsäljare i Sverige. Det går ju att beställa från deras egna hemsida men då kommer problemet med tull och moms på ett redan ganska dyrt band. jag hittade två återförsäljare i Paris men dom har blandade reviews där dom ej svarar på mail ifall varan uteblir eller man vill göra återköp. Eller finns det till och med någon som har ett dom vill sälja? Luggmåttet på denna klockan är 23mm så har tyvärr inte så många andra alternativ.
 

Bilagor

  • 449A1843-5460-4F5E-BA7B-4F75CBAE27BB.jpeg
    449A1843-5460-4F5E-BA7B-4F75CBAE27BB.jpeg
    641.8 KB · Visningar: 26

Alex H

Omega
Hej.
Har bestämt mig för att köp ett Rubber B band till min Tudor BB Bronze. Så det jag undrar är ifall någon vet hur jag enklast får tag i ett? Hittar ingen återförsäljare i Sverige. Det går ju att beställa från deras egna hemsida men då kommer problemet med tull och moms på ett redan ganska dyrt band. jag hittade två återförsäljare i Paris men dom har blandade reviews där dom ej svarar på mail ifall varan uteblir eller man vill göra återköp. Eller finns det till och med någon som har ett dom vill sälja? Luggmåttet på denna klockan är 23mm så har tyvärr inte så många andra alternativ.

Kan du inte be din närmsta AD plocka hem ett?
Överfet klocka! Även läderbandet 👌🏻
 

Stoffe879

Breitling
Kan du inte be din närmsta AD plocka hem ett?
Överfet klocka! Även läderbandet 👌🏻
Ja visst är den!😁 jag har pratat med nymans ur som verkar va dom enda som har haft rubber b förut men dom sa att eftersom det inte är originaldelar så har dom slutat med det. Dom stora märkena vill säkert inte att auktoriserade handlare säljer delar till deras klockor som inte dom själva har gjort
 

Bjovich

Omega
Halloj!

Har nyligen beställt en Serica 5303-1 och undrar vilka klockband som kan vara av intresse att införskaffa till denne goding som alternativ, tänker främst läder, mocka och gummi. Nedan är klockan med originalet i mesh:
FB74665F-57AF-4272-9AC6-B691B5014657.png


Skicka gärna era förslag med bilder, ciao! 😁
 

Alex H

Omega
Ja visst är den!😁 jag har pratat med nymans ur som verkar va dom enda som har haft rubber b förut men dom sa att eftersom det inte är originaldelar så har dom slutat med det. Dom stora märkena vill säkert inte att auktoriserade handlare säljer delar till deras klockor som inte dom själva har gjort
Jag var sekunder från att klippa den, men körde ”safe” och tog den svarta BB Heritage istället. Ångrar inte mig men varje gång jag ser bronsmodellen får jag köpsug 😁 Jag ska själv försöka få tag i läderarmbandet till min.
 

Stoffe879

Breitling
Jag var sekunder från att klippa den, men körde ”safe” och tog den svarta BB Heritage istället. Ångrar inte mig men varje gång jag ser bronsmodellen får jag köpsug 😁 Jag ska själv försöka få tag i läderarmbandet till min.
Jag gillar bronzen som fan. Den är ju liite större vilket passar mig bra men det bästa vore ju om man bara kunde ha en av varje. Kollade med Nymans vad dom skulle ha för ett ”fabric strap” och det va 3400:-. Fan sugen på ett sånt med det är ju lite matigt för ett tyg band😝
 

Blådåre

Breitling
6B873F3F-2229-46B7-A240-585A9D374B8F.jpeg
Tjena! Är sugen på ett Nato till men blå dykare under sommaren. Omegas eget blå är självklart det finaste jag hittat men 1700 spänn för att testa Nato känns tufft. Har ni några tips på inkörsmärken till natovärlden som dessutom har ett i en inte så skrikig navyblå?
 

mr_logd

Omega
6B873F3F-2229-46B7-A240-585A9D374B8F.jpeg
Tjena! Är sugen på ett Nato till men blå dykare under sommaren. Omegas eget blå är självklart det finaste jag hittat men 1700 spänn för att testa Nato känns tufft. Har ni några tips på inkörsmärken till natovärlden som dessutom har ett i en inte så skrikig navyblå?
https://www.watchgecko.com/ har många prisvärda och snygga band. Omegas egna håller säkerligen hög kvalitet, men no f*****g way att de skulle vara värda typ 1700 sek. Zuludiver som Watchgecko och även Royalstraps.se säljer är riktigt bra. Jag har ett antal själv😀 Jag postar ett par bilder.

3C39AB6D-2115-4713-8BF3-EB6A89017172.jpeg

A0684B3B-A951-4876-9C96-7FFDE52A2775.jpeg
 
Topp