• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Rojjben

Cartier
2-Faktor
Testar att ställa frågan här.

Är det någon som vet om och vart man kan hitta ett alligator-band 22/20 som tål lite vattenstänk?
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Nyligen köpt in denna Seiko metronome watch. Mer rolig och speciell än snygg egentligen. Men behöver er hjälp med bandval, för känner inte mig hemma med svarta lädret som kommer på.
Gillar generellt brunt brunt läder, men känner att det blir för seriöst på denna klocka. Är också svårt med den väldigt vita tavlan tycker jag.
Är 10mm hög så ska vara något smidigare band.
Tacksam för förslag!
20221004_185443.jpg
s-l400.png
Skulle inte den där se rätt cool ut på ett milanese? Jag tror så 🙂
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nyligen köpt in denna Seiko metronome watch. Mer rolig och speciell än snygg egentligen. Men behöver er hjälp med bandval, för känner inte mig hemma med svarta lädret som kommer på.
Gillar generellt brunt brunt läder, men känner att det blir för seriöst på denna klocka. Är också svårt med den väldigt vita tavlan tycker jag.
Är 10mm hög så ska vara något smidigare band.
Tacksam för förslag!
20221004_185443.jpg
s-l400.png
Till väldigt vita tavlor tycker jag det passar med någon stark icke-brun/svart färg. Det blir bra kontrast. Jag kör blå haj till min vita Citizen.

PXL_20220409_133910656.PORTRAIT-01.jpeg
 

Gustoso

Breitling
Till väldigt vita tavlor tycker jag det passar med någon stark icke-brun/svart färg. Det blir bra kontrast. Jag kör blå haj till min vita Citizen.

PXL_20220409_133910656.PORTRAIT-01.jpeg
20221020_130304.jpg

Tack för input! Blev efter din rekommendation ett perlon från CNS. Åt det bruna hållet ändå, men tycker det passade årstiden. Nöjd med färgvalet, lite besviken på kvalitén. Men känns som att klockan fick sig en skjuts!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
20221020_130304.jpg

Tack för input! Blev efter din rekommendation ett perlon från CNS. Åt det bruna hållet ändå, men tycker det passade årstiden. Nöjd med färgvalet, lite besviken på kvalitén. Men känns som att klockan fick sig en skjuts!
Höstigt och fint. Fördelen med perlon är att det är billigt och att man kan byta friskt. Men jag har aldrig hittat perlon som känns som kvalitet..
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Funderat ett tag på ett lämpligt band till min JLC. Det svarta alligatorbandet som sitter på är iofs snyggt, men min ambition är att hitta något mer nedtonat som går bättre med min klädstil som är casual.
IMG_20221017_184108_edit_625759914232639.jpg

Vad tror ni om det här strutsbandet från Camille Fournet?
1701.jpg

1701 (1).jpg

Eller kanske något liknande det som sitter på den här JLCn?
Jaeger-LeCoultre-Master-Control-Calendar-Q4138420-Front-and-Caseback-2048x1365.jpg
 

Watchvintage

Cartier
Hej,
Har ett gammalt Ryskt dykarur med ett gummiarmand som ska servas och renoveras är tanken. Gummit är dock lite gammalt och torrt så tänkte höra med er som kan vilka möjligheter som finns att få det fräscht igen? Någon som har beprövade tips eller produkt och man inte riskerar att det blir värre;)

Mvh Richard
 

Bilagor

  • 20221104_134353.jpg
    20221104_134353.jpg
    240.3 KB · Visningar: 30

Psykel

Patek
Hej,
Har ett gammalt Ryskt dykarur med ett gummiarmand som ska servas och renoveras är tanken. Gummit är dock lite gammalt och torrt så tänkte höra med er som kan vilka möjligheter som finns att få det fräscht igen? Någon som har beprövade tips eller produkt och man inte riskerar att det blir värre;)

Mvh Richard
Det tråkiga svaret är väl kanske att byta bandet mot nåt som passar bättre stilmässigt.
Om det är 20mm bandbredd så kanske ett sånt här kan vara nåt?
 

Obama har väl kört någon amerikansk quartzare för några tusenlappar. Känns som ett taktiskt val för bra PR vilket kan ses som feglir

Funderat ett tag på ett lämpligt band till min JLC. Det svarta alligatorbandet som sitter på är iofs snyggt, men min ambition är att hitta något mer nedtonat som går bättre med min klädstil som är casual.
IMG_20221017_184108_edit_625759914232639.jpg

Vad tror ni om det här strutsbandet från Camille Fournet?
1701.jpg

1701 (1).jpg

Eller kanske något liknande det som sitter på den här JLCn?
Jaeger-LeCoultre-Master-Control-Calendar-Q4138420-Front-and-Caseback-2048x1365.jpg

Efter att initialt inte gillat dem av någon anledning så har jag på senaste verkligen börjat tycka att Molequins band är kanonsnygga.
Något sånt skulle passa din (riktigt fina) JLC.
 

Capital

Cartier
20221020_130304.jpg

Tack för input! Blev efter din rekommendation ett perlon från CNS. Åt det bruna hållet ändå, men tycker det passade årstiden. Nöjd med färgvalet, lite besviken på kvalitén. Men känns som att klockan fick sig en skjuts!
Något mockaband kanske?
Snygg och rolig klocka. Har inte sett modellen tidigare. Tycker den påminner om Nomos och Junghans. Du kanske kan få inspiration från därifrån?
 

Marcushq

Omega
2-Faktor
Jag är lite på jakt efter ett band i stingrocka. Såg denna annons här på forumet som jag tyvärr missade.

Gillar att det inte är helsvart utan har lite karaktär på pärlorna.

Har ni något tips på sidor man kan få tag på ett för ett vettigt pris. Har googlat runt lite men i flera fall sticker det iväg till runt 2k. Alternativt så skickar de inte till Sverige.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag är lite på jakt efter ett band i stingrocka. Såg denna annons här på forumet som jag tyvärr missade.

Gillar att det inte är helsvart utan har lite karaktär på pärlorna.

Har ni något tips på sidor man kan få tag på ett för ett vettigt pris. Har googlat runt lite men i flera fall sticker det iväg till runt 2k. Alternativt så skickar de inte till Sverige.
Har du kollat med den här medlemmen?
Ingen aning om vem det är och har inte provat banden själv men ser fint ut på bilderna så jag har varit lite sugen att lägga en beställning själv

 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Någon här som beställt från Delugs på sistone? Senast jag beställde var precis innan de införde sin senaste prishöjning. Tänkte beställa hem ett band och nu verkar det som att de beräknar tull och moms direkt i varukorgen. Stämmer det att man måste betala tull plus moms vid utcheckning, eller är det bara en fingervisning av vad som potentiellt debiteras i efterhand. Blev ett rätt så högt estimat jämfört med tidigare, då jag istället fått fakturor från DHL att betala i efterhand. Skickade mejl till dem i slutet på förra veckan, så antar att de ej hann svara innan helgen, men ifall någon här vet något får ni gärna pitcha in.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
1670344356652.png

Har en mycket trevlig (hoppas jag) Chopard Tank på ingång i veckan :D
Tips på något 19mm läder (helst grained naturfärgat) som går att köpa utan att det är flera veckors leveranstid ? Till och med i Sverige kanske? Jag är en otålig gosse!
Tack !
 

Fluffy67

Rolex
2-Faktor
1670344356652.png

Har en mycket trevlig (hoppas jag) Chopard Tank på ingång i veckan :D
Tips på något 19mm läder (helst grained naturfärgat) som går att köpa utan att det är flera veckors leveranstid ? Till och med i Sverige kanske? Jag är en otålig gosse!
Tack !
Det här kommer till din dörr på två dgr..
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Kul tråd.
Jag är en sucker för fina band och spännen.
Men fina menar jag de som osar kvalitet och välbyggdhet.
Sladdriga länkar och formpressade spännen går fetbort. Likaså läderband med fejkat mönster av reptil.

Gillar därför IWC's band, medan har svårt för Grand Seiko's som jag tycker förstör de superfina klockorna från GS.

Nu till en fråga - har en Omega deVille ca 4-5år gammal som idag har ett vanligt spänne på krokodillband. (original Omega)
(Brown alligator leather strap with pin buckle, 20 mm lug width)

Vill byta spännet till " foldover clasp "
Problemet är att det verkar finnas en äldre (rundare huvud och HELpolerad) och dagens modell som är blandad polerad /matt som även har spetsig huvud “trident head”

1. Vilken ska man köpa?
2. Behlöver jag köpa nytt läderband?

AD var osäker...
Men expertisen här vet säkert.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Hittat detta på nätet, som särskiljer gammal från ny design


Using the format 9542XXYZ
  • XX is the width of the buckle where it connects to the strap in millimetres (ie 16mm, 18mm, 20mm)
  • Z is the metal, 3 for steel, 6 for yellow gold, 7 red gold, 8 white gold, 9 titanium (I haven't seen platinum yet, if someone has one, please do share :))
  • Y is possibly a combination of the length of the clasp (short or regular), its finish (brushed or polished) and style (round/trident). Y might also mean different things depending on the metal being used.

Och en bild på gamla (nederst) och nya (överst)
Samt bild på prislistan
Screenshot 2022-12-06 at 6.40.01 PM.png




Screenshot 2022-12-06 at 6.36.27 PM.png

TACK för hjälp på förhand!
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Ping @R.Capac, @Dr. D och @MaBr eftersom jag vet att ni är maestros på detta område. Jag har precis beställt mitt första Borealis isokopia (ett grönt!) men fick veta av kundtjänst att de inte säljer bandstift. Vet ni vilken diameter som blir bäst? 1,8 mm? 2,0 mm? 2,5 mm? Watchwear verkar ha ett bra utbud av bandstift men jag vet inte vilka jag ska köpa.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Ping @R.Capac, @Dr. D och @MaBr eftersom jag vet att ni är maestros på detta område. Jag har precis beställt mitt första Borealis isokopia (ett grönt!) men fick veta av kundtjänst att de inte säljer bandstift. Vet ni vilken diameter som blir bäst? 1,8 mm? 2,0 mm? 2,5 mm? Watchwear verkar ha ett bra utbud av bandstift men jag vet inte vilka jag ska köpa.
Min erfarenhet gällande stiftdiametern till Isofrane är att 2,5mm blir för tjockt, 1,8mm fungerar och 2,0 blir tight och stiften sitter kvar i bandet vid demontage vilket jag gillar. Kom ihåg att det ska vara rätt diameter på stiftänden "tip" också till din klocka. De klockor jag har funkar med 0,8mm men bla. vissa Seiko kan kräva större. Har du inte genomgående hål i bandhornen är kragade stiftändar ett måste annars blir det svårt att demontera. Välj såklart även rätt bredd tex 20mm.
Dessa funkar till mina Sinn.
 
Senast ändrad:

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Min erfarenhet gällande stiftdiametern till Isofrane är att 2,5mm blir för tjockt, 1,8mm fungerar och 2,0 blir tight och stiften sitter kvar i bandet vid demontage vilket jag gillar. Kom ihåg att det ska vara rätt diameter på stiftänden "tip" också till din klocka. De klockor jag har funkar med 0,8mm men bla. vissa Seiko kan kräva större. Har du inte genomgående hål i bandhornen är kragade stiftändar ett måste annars blir det svårt att demontera. Välj såklart även rätt bredd tex 20mm.
Dessa funkar till mina Sinn.
Stort tack! 👌Då får det bli 2,0 mm i diameter samt dubbelkolla ändarnas diameter.

Det är till en Longines med den förhatliga bandbredden 21 mm, men jag ska försöka med ett 22 mm Borealis. Funkar det inte blir det väl en snabbflipp på K&S.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Stort tack! 👌Då får det bli 2,0 mm i diameter samt dubbelkolla ändarnas diameter.

Det är till en Longines med den förhatliga bandbredden 21 mm, men jag ska försöka med ett 22 mm Borealis. Funkar det inte blir det väl en snabbflipp på K&S.
Om du har 21mm bandbredd finns inte de stift jag länkade till men kanske 22mm funkar🤔. Annars finns dessa i 1,8mm och 21mm bredd.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Om du har 21mm bandbredd finns inte de stift jag länkade till men kanske 22mm funkar🤔. Annars finns dessa i 1,8mm och 21mm bredd.
Yes, jag provar med 22/2,0 och ser hur det blir. Jag köpte 20 mm till Certina Action Diver med 19 mm bandbredd och de satt som en smäck.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Vilka färger på armband passar till gröna tavlor? Använder allt utom läder, med en förkärlek för gummi i första hand och textil i andra hand. Smakråd tas tacksamt emot till denna klocka:

_DSC9923-3.jpg
 
Topp