• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Vilka färger på armband passar till gröna tavlor? Använder allt utom läder, med en förkärlek för gummi i första hand och textil i andra hand. Smakråd tas tacksamt emot till denna klocka:

_DSC9923-3.jpg
Beige kanvas?
20221105_191626.jpg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Hur gick det med bandstiften?
Väntar fortfarande på armbandet! Segaste frakten jag varit med om från ett EU-land. Men det lär bli att jag får köra 21 × 1,8 mm, för jag provade med 22 mm på klockan och de gick inte in mellan bandhornen. Går dock att tejpa runt bandstiften så att de får rätt tjocklek - ett knep jag lärde mig av Uncle Seiko.
 

Vigge_S

Omega
Hej på er! Jag försöker få tillbaka min känsla för min Breitling Top Time. Kanske kan ett nytt band vara det som krävs?

Jag är ute efter ett högkvalitativt band som gör sig bra till en kavaj / lite formellt. Tänker något ljusare färg än vad som sitter på nu. Vad tror ni? Något specifikt band eller leverantör ni skulle rekommendera?

Storleken är 21mm.

20230104_192407.jpg
 

Vigge_S

Omega
Funderat ett tag på ett lämpligt band till min JLC. Det svarta alligatorbandet som sitter på är iofs snyggt, men min ambition är att hitta något mer nedtonat som går bättre med min klädstil som är casual.
IMG_20221017_184108_edit_625759914232639.jpg

Vad tror ni om det här strutsbandet från Camille Fournet?
1701.jpg

1701 (1).jpg

Eller kanske något liknande det som sitter på den här JLCn?
Jaeger-LeCoultre-Master-Control-Calendar-Q4138420-Front-and-Caseback-2048x1365.jpg
Hittade du ett nytt band? Är själv på jakt efter ett nytt och har också sneglat på JLC banden du visade.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
@R.Capac

Så här blev det! Jag fick använda 21 × 1,8 mm bandstift med ett lager maskeringstejp för att tjocka till dem. Färgmatchningen hade jag ordentlig tur med - den är i princip perfekt jämfört med glasringen och tavlan. Bra kvalitet på dessa gummin, ska helt klart beställa fler när lagret fylls på. Det mesta verkar vara slut sedan några veckor.

_DSC9931.jpg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
@R.Capac

Så här blev det! Jag fick använda 21 × 1,8 mm bandstift med ett lager maskeringstejp för att tjocka till dem. Färgmatchningen hade jag ordentlig tur med - den är i princip perfekt jämfört med glasringen och tavlan. Bra kvalitet på dessa gummin, ska helt klart beställa fler när lagret fylls på. Det mesta verkar vara slut sedan några veckor.

_DSC9931.jpg
Jag tycker den tavlan och ringen är riktigt fin! Kan bara ana hur många olivgröna och beiga läder och canvas från obskyra Etsybaserade tillverkare som skulle vara kul till denna. Tur att jag inte har en för det skulle bli dyrt :).
 

cello

Breitling
(Nu hoppas jag att jag skriver i rätt tråd.) Är det fler än jag som bär band i ukrainska flaggans färger? Lagren hade sinat när jag letade våren-sommaren 2022, men kring nyår beställde jag ett natoband från Geckota/WatchGecko/Zuludiver. Då fann jag ingen leverantör inom EU, men någon annan kanske har tips om det.

Bilden är från lördagens tur på Umeälven med en Sinn 104. Med klockan på vänster handled hamnar färgerna i flaggans ordning när man höjer armen lodrätt (vilka symboliserar gula sädesfält och blå himmel). Det blir samma färgordning med svenska vimplar.
natoband_ukraina_960x540.jpg
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Har för en vecka sedan beställt en Malm Catalina i brons med gröna urtavlan, min första ”billigare” klocka.
Är som många andra beskrivit petig med att det ska vara original.
Men på den här Catalinan kan jag tänka mig frångå den regeln Dels för att jag gärna vill ha någon form av spänne/viklås även till gummi och läderband och det har inte Malm till sina klockor som inte har länk!
Någon som har tips på bra sida där man kan beställa t ex ett viklås eller butterflyspänne till en sådan? Är det typ bronsfärgat är det en bonus.

Som många andra på denna tråd vill jag tacka för en bra tråd som jag säkert kommer granska förhoppningsvis tillföra och ha nytta av👌🏼
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Hur är det med bandstift! Är det kvalitetsskillnader på dom någon leverantör man ska inrikta sig på eller passa sig för. Har aldrig behövt byta ut något banstift än men det kommer väl inom sinom tid.
 

oGy

Breitling
Är det någon av er som köpt ett MN-strap på CNS som kan beskriva hur det ska monteras??

-- Löst --
 
Senast ändrad:
Denna är min enda klocka, ibland kan jag tycka den är lite intetsägande.. skulle vilja byta band på den eventuellt men jag kan inte se framför mig en enda kombination som skulle göra gott! Tips någon? 😊
Waz2113
 

Bilagor

  • 39B73821-7EA9-4039-982B-C7E42C88F67D.jpeg
    39B73821-7EA9-4039-982B-C7E42C88F67D.jpeg
    113.9 KB · Visningar: 22

Sage

Cartier
2-Faktor
Denna är min enda klocka, ibland kan jag tycka den är lite intetsägande.. skulle vilja byta band på den eventuellt men jag kan inte se framför mig en enda kombination som skulle göra gott! Tips någon? 😊
Waz2113
Skulle satsa på något i racingstil i gummi/canvas med lite hål, klassisk racingstil som har har t ex söm i rött för att ta upp det röda i sekundvisare och text i urtavla👍
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Funka säkert kanon, men min tanke var lite mer racingbetonat, då din tag heuer är en klassisk racingklocka. Typ denna!
Och Hirsch är ju bra kavalite
 

Bilagor

  • 3466908E-4070-4027-AED4-FCA2663BFB81.png
    3466908E-4070-4027-AED4-FCA2663BFB81.png
    217.1 KB · Visningar: 16
Topp