• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Hittade detta mockastrapet och detta struts som ser grymma ut. Vet någon var man kan köpa motsvarande
ny.jpg

Struts - http://www.urtid.com/armband/rios-1931/rios-exklusiv/rios-maison :)
 

Manny

Omega
Någon händig som har koll på hur jag får loss den här länken utan att göra sönder den? Väldigt litet hål och i stort sett inget att "greppa" tag i.
eaa5fa5e74e44ff124211d6f8a1f7a55.jpg
 

Cryssarn

Rolex
Vilken färg på lädret rycker ni funkar bäst på en blå smp? något rödaktigt som till höger på bilden? eller grått kanske?
color-scheme-105-main.png
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
På jakt efter brunt perlon i 16 mm. Någon som vet var jag kan hitta det? Har sökt men ej funnit.

Hittade denna. Aldrig handlat där så kan varken säga bu eller bä... Dock säljer de bara till dealers så då får du väl beställa genom en handlare. Krångligt

http://boley.de/en/shop/790.perlon-straps

Här har jag handlat. Funkar bra. Inte riktigt perlon men bra nära. Ett alternativ kanske?

http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p18140h308s487-Watch-strap-16mm-bro.html
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tack gör input. Dethär gråa bandet tror jag dock kan passa ganska bra. eller? :)
Grey.jpg

Det gör det säkerligen. Med rött blir det lite fart på handleden. Med grått blir det vintermörkt på handleden. Det är väl mer vad man gillar. Jag personligen gillar bör det händer något. Inte nödvändigtvis skrikiga färger...
 

MAK

Friends of KS
Så här i jultid skulle jag vilja pipmpa min gamla krono med ett nytt racingarmband. Har ni tips på snyggt band till Super submarine nu när singular verkar ha slut i lager?
22mm bandbredd är det som jagas.
image.jpg
 

_jonte

Patek
Någon händig som har koll på hur jag får loss den här länken utan att göra sönder den? Väldigt litet hål och i stort sett inget att "greppa" tag i.
eaa5fa5e74e44ff124211d6f8a1f7a55.jpg
Tunn kniv eller rakblad, om de går att knö in. Är det ett spår de gjort? Isf bandbytarverktyg med smal spets eller en kraftigare nål.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Finns det någon motsvarighet till Omegas double ridged shark från någon annan tillverkare?

Speedmaster-100.jpg


Jonte73 om du inte fått tag i ett så rekommenderas Wjean28 på Ebay.
 
Kanske off topic. Hur fixar man detta? Jag vill att viklåset är mer centralt på armen samtidigt som klockan ligger centralt. Haft det här problemet med flrera klockor. På min IWC kunde jag enkelt flytta över någon länkbit till andra sidan så var det fixat.
IMG_20150105_195319.jpg
 

Rivalen

Rolex
Någon mer som använder dessa Argentina Clip som RIOS kallar dem? Skall ju gå att byta utan verktyg (utan att lossa bandstiftet) och också extra lämplig för fasta bandstift(?) (fixed bars). Nu köpte jag ett 20mm för att jag vet att jag gillar färgen, för jag har ett 16mm till min cal59, inte för att jag har fixed bars. Ville bara dela att dessa band finns för den som ev tycker det är värdefullt. Finns kanske även hos andra leverantörer.

Ett nytt band är min klockförnyelse denna våren. http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p2591h262s264-Watch-strap-Argentin.html
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Någon mer som använder dessa Argentina Clip som RIOS kallar dem? Skall ju gå att byta utan verktyg (utan att lossa bandstiftet) och också extra lämplig för fasta bandstift(?) (fixed bars). Nu köpte jag ett 20mm för att jag vet att jag gillar färgen, för jag har ett 16mm till min cal59, inte för att jag har fixed bars. Ville bara dela att dessa band finns för den som ev tycker det är värdefullt. Finns kanske även hos andra leverantörer.

Ett nytt band är min klockförnyelse denna våren. http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p2591h262s264-Watch-strap-Argentin.html

Hur funkar själva fästet?
 

Johan K

Friends of KS
Köpte en Longines Legend Diver förra lördagen som sedan prompt blev stulen från hotellrummet innan jag ens hunnit med en paketöppning – Inte så kul. FYI, var försiktiga med att köpa en LLD hämtad från AD 2015-01-03 (särskilt i Norra delarna av landet) då det kan vara stöldgods. :(

Tanken är i alla fall att om allting löser sig med försäkringen så ska en ny inhandlas inom kort. Klockan verkar göra sig mycket bra på olika sorters klockarmband. Har redan spanat in ett passande Nato och grubblar över vilket läderband som skulle kunna funka bäst, denna fråga rör däremot mesh. Tycker det i rätt sammanhang kan se både stiligt och funktionellt ut och tål dessutom vatten, även om jag har en mer passande klocka just för det ändamålet (läs billigare och med bättre lume).

Har spanat in Staib som verkar göra riktigt trevliga mesh. Milanese-looken med innesluten lugpin ser lite mer dressad ut än en klassisk shark-mesh och passar bra på klockan tycker jag som är lite av en dykar/dress-hybrid. Däremot är det ständiga problemet sizing på allting man beställer via nätet.

Har spanat in den lite tjockare Staib-modellen St-MD08 (inte den tjockaste de gör, men väl 4mm) med safety clasp istället för butterfly-lås då jag tycker de smalare ser liiite för klena ut och tycker ett standardclasp känns bättre än butterfly samt att jag misstänker microjusteringen är bättre: http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p21375h829s832-Watch-strap-22mm-sho.html

Längden på armbandet är 160mm och claspen går att justera ned med 20 mm, vilket i det minsta fallet skulle göra den 140mm lång. Om jag kommer ihåg rätt så har LLD ca 46mm mellan pinsen (trots större avstånd mellan top- och bottenlug då de sticker ut en del utanför pinsen) vilket skulle innebära en minimal längd med meshet på klockan om 186cm, vilket egentligen är liiite för stort för min handled.

Jag har dock förstått att formen på ett mesh gör att insidan blir mindre i ihoprullat läge runt handleden (tex anger en sida att staib monster på 4.5mm och mellan 150-170mm lång runt handleden blir ungefär 135-155mm i innermåttet) och dessutom så ligger ju inte pinsen dikt an på handleden utan kan sväva lite ovanför. På andra sidor har jag läst att lite smalare mesh på ungefär 3.5mm förlorar 10 mm i ihoprullat läge, så jag tänker kanske -12mm på detta som är någonstans mittemellan i tjocklek?

Jag har alltså fått för mig att jag på min relativt platta handled som nu under vintersäsongen mäter strax under 180mm till strax över (beroende på hur uttorkat/varm jag är etc) ändå skulle räcka till för att bära upp detta mesh på klockan. Jag skulle i värsta fall behöva ha den i minsta justeringsläge och sedan kan justera upp den på sommaren, men förhoppningsvis kan jag ha den på näst minsta.

Ungefär beräkning: 46mm + (140mm-12mm) = 174mm (MIN) plus 20mm justering till 194mm (MAX).
Är det någon som har erfarenhet av just detta mesh eller mesh sizing i största allmänhet som kan säga om jag tänker helt fel? Vill inte lägga på kostnaden för ett oanvändbart mesh på självrisken för klockstölden.

Om allt blir som tänkt återkommer jag kanske till tråden och kan ge lite feedback för någon med samma funderingar. Finns det förresten ingen tråd med handledsmått och bilder på klockor samt tillhörande klockarmband på beskrivna handleder? Personligen tycker jag sådant är helt ovärdeligt att hitta när man spanar på nätet. :)

(Förlåt mig för väggen av text)
 
Topp