• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

PJW

Audemars
2-Faktor
@Teletomte
IMG_6646.JPG
IMG_6647.JPG
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Nån som har koll på var man kan hitta kortare klockarmband för damen med en arm på 14cm omkrets typ? Läder då och gärna på nätet, det är just att "svansen" inte ska bli för lång och att man slipper göra extrahål
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Får snart tillbaka denna lilla klocka från urmakaren. 33 mm bred och 16 mm lug. Jag tror att @Aurum tipsade om att grisband skulle passa bra. Var finns det att köpa? Tänkte också att ett tidsenligt canvas kunde vara kul, men inte sååå kul kanske.

Tycker det är svårt att välja då modellen är liten men inte speciellt dressig.
image.jpeg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Får snart tillbaka denna lilla klocka från urmakaren. 33 mm bred och 16 mm lug. Jag tror att @Aurum tipsade om att grisband skulle passa bra. Var finns det att köpa? Tänkte också att ett tidsenligt canvas kunde vara kul, men inte sååå kul kanske.

Tycker det är svårt att välja då modellen är liten men inte speciellt dressig.
image.jpeg
"16 mm pigskin" https://www.ebay.com/sch/i.html?_od...X16mm+pigskin.TRS0&_nkw=16mm+pigskin&_sacat=0

Klart mysigt bandmaterial - kör det på flera av mina gamlingar. :)

Edit: Vet inte hur stor din är, men dessa är 29, 30 och 22mm breda, tycker banden funkar bra, 16mm på de runda, 18mm på tanken. :)
IMG_20170529_102125_169.jpg
IMG_20170622_120137_913.jpg
IMG_20170704_183819_942 - kopia.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Får snart tillbaka denna lilla klocka från urmakaren. 33 mm bred och 16 mm lug. Jag tror att @Aurum tipsade om att grisband skulle passa bra. Var finns det att köpa? Tänkte också att ett tidsenligt canvas kunde vara kul, men inte sååå kul kanske.

Tycker det är svårt att välja då modellen är liten men inte speciellt dressig.
image.jpeg
Nu har du redan fått svar ovan men skulle rekommendera gamla militära canvasband. Tror de är just 16 mm? Grönt eller beige är finfina färger till ditt ur. Se till att bandet blir tunnt och helst ostoppat, tidsenligt och kör att klockan inte känns så liten.
 
IMG_1044.JPG
Är det någon som vet var jag kan få tag i ett liknande sånt här gummiband som kommer till LLD:en till en SMP, eftermarknads eller original spelar ingen roll :) ska mäta 20mm!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Låter lite dyrt enligt mig men har heller aldrig testat ett.
Man betalar garanterat för märket men kvalitén är iaf det klart bästa jag testat. Iofs har jag väl ingen enorm erfarenhet av band men jag är väldigt happy med de två som jag har. De är fortfarande som nya och då har jag använt dem hyfsat flitigt.

Kul länk om man är nyfiken på hur bra band tillverkas. Säkert inget unikt men ändå bra läsning.

https://www.hodinkee.com/articles/a-first-hand-look-at-the-making-of-an-herms-watch-strap
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade en period där allt som var länk var djävulens avkomma nummer ett och allt skulle antingen vara på läder eller gummi, nu är jag tvärtom och länk är det bästa som finns. Märkligt.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har du koll på vilket material performance banden är i? De verkar vara rätt lika det jag söker :)

Finns ju rätt många alternativ där. Står ju tekniska detalierna om du klickar dig in på ett :)

The right choice for any occasion. Aesthetically pleasing, silky soft, yet highly functional sports bracelet with scratch-resistant upper leather and sportive contrast stitching. The perfect companion for every day and sporting wear.

SPECIFICATION
Upper Leather: Monza, durable sport calf leather, scratch resistant
Lining Material: Premium Caoutchouc core
Strap Length - 120 / 80mm excluding the buckle
Features - 300m Waterproof, 30 month warrantee
Complete with Hirsch Stainless Steel Buckle and Spring Bars.
 
Finns ju rätt många alternativ där. Står ju tekniska detalierna om du klickar dig in på ett :)

The right choice for any occasion. Aesthetically pleasing, silky soft, yet highly functional sports bracelet with scratch-resistant upper leather and sportive contrast stitching. The perfect companion for every day and sporting wear.

SPECIFICATION
Upper Leather: Monza, durable sport calf leather, scratch resistant
Lining Material: Premium Caoutchouc core
Strap Length - 120 / 80mm excluding the buckle
Features - 300m Waterproof, 30 month warrantee
Complete with Hirsch Stainless Steel Buckle and Spring Bars.
Aha! Är inne på telefonen så lyckades inte klicka in mig på dem, tack! :D
 

Hellebring

Cartier
Nu har jag fått hem några band ur olika kategorier från watchgecko. Måste nog säga att jag är lite överraskad av kvalitetskänslan. De är bättre än jag trott faktiskt :) blir kul när mitt viklås dyker upp i början på nästa vecka.
IMG_3944.JPG
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Nå har jeg gått igjennom tråd etter tråd på forumet for å finne tips og inspirasjon til en Seamaster, men finner veldig lite. Er det ingen som har aftermarket bånd på SMPc?

Noen som har noen bra tips eller bilder?

Gjerne også noe info om hvordan man bytter länk på klockan.

Jeg hadde veldig svårt for orginallänken på SMPc i början, men nu tycker jag jätte mycke om den och skulle önske flere använde den typen.

Bild for et roligare inlägg.

IMG_4147.JPG
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är 'rimligt' pris att betala för äldre grisband? Svävar på ebay lite mellan 120-500kr såsom jag sett
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Beror på ursprungspriset. Mellan 120 kr och 2000 kr brukar begagnade remmar ligga på, om du med grisband menar begagnade och inte skinkschnitzlade.

Haha, jajo såklart prisspannet hamnar där om man inte är specifik nog. Bägge nedan urspr. från Speidel, det ena har köp-nu för 150, och det andra 480:-. Båda märkta på precis samma sätt på undersidan.. :) Iochmed att det är samma band så är det naturligtvis klokt att ta den för 150 pix. Poängen är att priserna är spretiga precis som mycket annat och inte alltid lätt att veta "vad som är ok prissatt"

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg
 
Topp