• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Steinbok

Omega
Någon som vet vad detta är för band?
Inköpsställen i Sverige?
 

Bilagor

  • 3DC255BD-F23B-49DD-B15F-37A6B4F0A3D3.png
    3DC255BD-F23B-49DD-B15F-37A6B4F0A3D3.png
    382.7 KB · Visningar: 13

ErikDg

Omega
Hej,
Är det någon här som vet var jag kan köpa äkta sailcloth straps? Jag hittar många som säljer olika imitationer, men äkta vara verkar det vara sämre med.
Den enda återförsäljaren jag har hittat med äkta sailcloth är strapped.se.
Jag är tacksam för alla tips, även om det bara skulle vara rykten och ledtrådar.
Jag följer en bespokeskomakare från sevilla på instagram där han har namnet enrileshoes
Han gör klockband, plånböcker, bälten mm i sailcloth. Men det mesta är på beställning så jag antar att du själv kan komma med önskemål på storlek, färg osv... Aldrig provat personligen men skorna är kända för väldigt hög hantverksnivå.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Jag följer en bespokeskomakare från sevilla på instagram där han har namnet enrileshoes
Han gör klockband, plånböcker, bälten mm i sailcloth. Men det mesta är på beställning så jag antar att du själv kan komma med önskemål på storlek, färg osv... Aldrig provat personligen men skorna är kända för väldigt hög hantverksnivå.
Mailade honom nyss ifall det stämmer att han gör custom sailcloth, skulle vilja ha ett i mörkblått :angel: vi får se vad han svarar, frågade om tillverkningstid och ca pris.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Vad kallas sprintarna som håller ihop länkarna i t.e.x oyster-armband? Försöker googla men hittar bara sprintar som fäster armband i klockans case.
 

ErikDg

Omega
@INSANE jaha det var ju skumt eftersom han gör mycket klockarmband och sett bilder på både skärp och plånböcker han sytt i sailcloth så det borde han ju kunna få ihop. Jaja värt ett försök iaf. Lycka till i letandet.
 

Koppe

Cartier
Undrar om det finns en handlare inom EU som säljer straps i detta utförande? Dvs natostrap i (vad som liknar) bomull, sydd på följande vis (alltså inte bara vanlig ”seatbelt” nato...)
900C143D-C546-409B-9825-CB1AADDE8B99.jpeg

Tacksam för svar! :)
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Har någon tips på bra kvalle deployment clasps till läderband? Finns oändligt många så om någon har erfarenhet av en trevlig är jag idel öra.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har någon tips på bra kvalle deployment clasps till läderband? Finns oändligt många så om någon har erfarenhet av en trevlig är jag idel öra.
De flesta jag har testat har varit helt ok, de från kina är varken bättre eller sämre än de som suttit på tex tissot och liknande. Jag har ett fold-over på min oris som är ett tydligt steg upp, och jag tycker nomos verkar ha en intressant produkt, men jag har inte testat. Vad är du på jakt efter?
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
De flesta jag har testat har varit helt ok, de från kina är varken bättre eller sämre än de som suttit på tex tissot och liknande. Jag har ett fold-over på min oris som är ett tydligt steg upp, och jag tycker nomos verkar ha en intressant produkt, men jag har inte testat. Vad är du på jakt efter?

Har ögonen lite på Strapcode's NT-ACC-DE18-013P. Har inte använt den här typen av produkt tidigare, bortsett från på länk då. en "single fold" eller vad man ska kalla det känns cleanare än butterfly.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har ögonen lite på Strapcode's NT-ACC-DE18-013P. Har inte använt den här typen av produkt tidigare, bortsett från på länk då. en "single fold" eller vad man ska kalla det känns cleanare än butterfly.
Just, den påminner starkt om Oris-spännet jag har. Jag tycker det funkar bättre för mindre handleder (som mina) eftersom spännet - delen som viks under - förskjuts åt delen av remmen som normalt håller spännet. Butterfly-modellen hamnar 50/50 kring spännet. Nackdelen med denna modell där spänn-sidan ligger ovanpå hål-sidan av remmen (de har säkert namn som undgår mig) är att hålet för pinnen i spännet syns. En liten detalj, men den stör mig lite. På nomos variant hamnar långa remen ovanpå spänne-sidan, vilket löser problemet. Notera att i bilden nedan har de inget hål för tang-buckle.
wp-ORIS-Artelier-Jumping-Hour-back-850x612.jpg
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Just, den påminner starkt om Oris-spännet jag har. Jag tycker det funkar bättre för mindre handleder (som mina) eftersom spännet - delen som viks under - förskjuts åt delen av remmen som normalt håller spännet. Butterfly-modellen hamnar 50/50 kring spännet. Nackdelen med denna modell där spänn-sidan ligger ovanpå hål-sidan av remmen (de har säkert namn som undgår mig) är att hålet för pinnen i spännet syns. En liten detalj, men den stör mig lite. På nomos variant hamnar långa remen ovanpå spänne-sidan, vilket löser problemet. Notera att i bilden nedan har de inget hål för tang-buckle.
wp-ORIS-Artelier-Jumping-Hour-back-850x612.jpg

Ja den var väldigt lik. Det förstår jag verkligen att det stör haha. Märkligt att den Orismärkta puch-buttondelen inte sträcker sig hela vägen över hålet med pinnen. Är känslan solid när du knäpper på den? Är det någon som hör hemma på sportklocka eller är den här typen av spänne mer avsett för dressare/vardags?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Ja den var väldigt lik. Det förstår jag verkligen att det stör haha. Märkligt att den Orismärkta puch-buttondelen inte sträcker sig hela vägen över hålet med pinnen. Är känslan solid när du knäpper på den? Är det någon som hör hemma på sportklocka eller är den här typen av spänne mer avsett för dressare/vardags?
Jag har haft två exemplar av denna, den ena hade inget hål (som bilden), den andra hade. Känslan är väldigt solid. Jag tänker generellt att läderband gör klockan lite dressigare än länk, och jag är lite kluven på huruvida deployant blir dressigare eller mindre dressigt än tang. Just det här är ett lite större spänne med push-button låsning, så kanske lite sportigare? Min är en chronoris, så den drar definitivt åt det hållet.
 

Erut

Breitling
Någon här som vet vart jag hittar en jubileelänk i stål till min Tudor oysterdate? Helst skulle jag vilja ha en gammal rolexlänk som är töjd och repig så in i bomben men har inte riktigt budgeten för det. Helst under 500 kr

Tack så mycket för hjälpen :)
 

Svenzon

Breitling
Sugen på att beställa hem ett waffle strap från uncle seiko, någon som har beställt därifrån? Vilka utgifter har tillkommit förutom frakten som står på hemsidan? Så man vet lite vad man kan räkna med.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: C-J

Vardon

Breitling
Ny som jag är med klockor köpte jag tre billiga armband från cheapestnatostraps.com för att känna mig för lite vilka typer av armband jag trivs med.
Ett vanligt BondNato, ett two-piece Nato och ett klassiskt i läder. Tycker egentligen alla fungerade helt ok.

Fick alla tre för totalt 275 kr så kvalitén kan jag verkligen inte klaga på. Gillar nog läderarmbandet i Khaki bäst av de tre till just denna klockan.
Namnlöst-3 Liten.jpg
Namnlöst-1 Liten.jpg
 

fresve

Breitling
Ny på forumet här, fantastiskt med inpiration! Här kommer ett av mina hemsvarvade läderband med svenskgarvat läder på min senaste införskaffade speedy reduced :) Fick inte riktigt rätt på bildstorleken :facepalm::facepalm:
869CD5B9-50E5-44CD-B34F-BA363E2B1FD4.jpeg
'
 

Bilagor

  • 455C9C17-A572-44A3-A2E4-86DEF3FB41A7.jpeg
    455C9C17-A572-44A3-A2E4-86DEF3FB41A7.jpeg
    253 KB · Visningar: 6
  • 10754116-063A-4F0D-8EDC-B0FA8136F550.jpeg
    10754116-063A-4F0D-8EDC-B0FA8136F550.jpeg
    433.8 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tips på länk till denna? Vet att StrapCode har en för runt tusenlappen. Men finns det några fler som passar bra? Vill ha solida ändlänkar.

IMG_20190123_152545.jpg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Inte helt lätt att hitta 19mm när man letar något speciellt. Beställt från JaRo, ett Polskt företag med bra feedback. Någon svensk gissar jag köpt ett likadant fast svart/orange då en av köparna gett betyget perfekt. Nu får vi se om det blir för sportigt men hoppas på det bästa...
12BB18E2-1247-4F4C-B518-D1EA95215BF3.jpeg
7148DF71-F92D-44AE-9D28-6EF4A26EFFBF.png
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Hitta den här nedgrävd i en låda. Fungerar fint efter batteribyte men tyvärr är armbandet inte så kul längre. Någon som har tips på något billigt band som kan tänkas passa, behöver inte vara speciellt snyggt. Max 19mm.
 

Bilagor

  • DSC_0002.jpg
    DSC_0002.jpg
    236.2 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Sugen på att beställa hem ett waffle strap från uncle seiko, någon som har beställt därifrån? Vilka utgifter har tillkommit förutom frakten som står på hemsidan? Så man vet lite vad man kan räkna med.

Sent svar, men såg att ingen svarat ännu. Jag fick just hem ett Z199 för vilket jag betalade 768 SEK ($82.00) vid beställningstillfället samt importmoms: 157,64 SEK och deklarationsavgift: 75 SEK när det landade i Sverige.
Totalt betalade jag alltså Ganska exakt 1000 SEK och fick vänta lite knappt 4 veckor innan jag hade det i handen.

75 SEK avgift gäller allt under 1600 SEK (sedan blir det 125 SEK) och importmomsen är 25% av priset (ex frakt)
 
Topp