• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

1965ek

Patek
2-Faktor
0D4D773C-FF4A-419F-948C-87D5EDF2370F.jpeg
Vad rekommenderar ni till denna? 20mm
IMG_20190129_205215.jpg
Ett original gummi till MM300 sbdx001/017 tror jag funkar jättebra. Behöver dock kokas och läggas i en kopp kallt vatten för formens skull. Hade den på en sbdc055 som blev ett rejält lyft...
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Två Rios-band på ingång. Cognac cordovan + svart buffel för ca 550 spänn inkl. frakt. En schysst deal imo. Återkommer när dom trillat ner i brevlådan
D5FCBBB7-4DD1-4995-9654-D914148F67CE.jpeg
C5A68926-6173-41F2-9274-84EB0BBED393.jpeg
Trillade ner idag. Mjuka och inte alltför styva. Cordovan-bandet var en hit och tror det blir mycket bättre efter att det fått mjukna till :) Buffalo bandet var fint det med, vart inte helt övertygad om rundad kant istället för spetsig dock.
Bägge banden kunde ha fått varit längre!
85F66A34-4397-426C-AF75-BF761132FD7E.jpeg
5A4B6672-1E00-4219-8FB8-D3D3736B1781.jpeg
4A85E0A6-767C-4192-A2EE-825ED754D693.jpeg
D02B29C4-C7B6-4E19-A068-9A31298CE8DE.jpeg


Är man nyfiken så finns säljaren nedan; skickas från Tyskland så frakten är låg och snabb!
https://ebay.com/usr/watchband2010
 

Nils Oscar

Breitling
Måste finnas massor av ställen. Jag har precis beställt ett läderarmband till en sportig klocka från Vlad Straps på siten Etsy. Där säljs vintage och handarbeten. Har hittills betalat 10 USD i förskott. Etsy-siten har fått en hel del dålig kritik från både säljare och köpare. Jag återkommer hur det går. Hade du tänkt dyka med klockan?

Bandet från Kiev kom i början av veckan. Pris 137 USD inklusive frakt . 97,74 SEK i tull, moms och administrativa avgifter tillkom. Bandet levereras utan spänne och stift. Jag ville kontrollmäta bredden på bandet innan jag beställde spännet. Det stämde på millimetern. Helst vill jag ha ett SEIKO viklås, men de finns inte i 20mm, så det fick bli ett viklås från Hirsch - som verkar ha fått blandad kritik. Jag är än så länge jättenöjd med armbandet. Jag återkommer med synpunkter på spännet när det är levererat.
DSC_0889.JPG
DSC_0902.JPG
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Två Rios-band på ingång. Cognac cordovan + svart buffel för ca 550 spänn inkl. frakt. En schysst deal imo. Återkommer när dom trillat ner i brevlådan
D5FCBBB7-4DD1-4995-9654-D914148F67CE.jpeg
C5A68926-6173-41F2-9274-84EB0BBED393.jpeg
Trillade ner idag. Mjuka och inte alltför styva. Cordovan-bandet var en hit och tror det blir mycket bättre efter att det fått mjukna till :) Buffalo bandet var fint det med, vart inte helt övertygad om rundad kant istället för spetsig dock.
Bägge banden kunde ha fått varit längre!
85F66A34-4397-426C-AF75-BF761132FD7E.jpeg
5A4B6672-1E00-4219-8FB8-D3D3736B1781.jpeg
4A85E0A6-767C-4192-A2EE-825ED754D693.jpeg
D02B29C4-C7B6-4E19-A068-9A31298CE8DE.jpeg


Är man nyfiken så finns säljaren nedan; skickas från Tyskland så frakten är låg och snabb!
https://ebay.com/usr/watchband2010
Jag återkommer till en fråga jag hade tidigare i tråden.... Det är ju för jäkla svårt att hitta någon trovärdig säljare som för hela Rios sortiment. Det finns såvitt jag sett Watchband center, panatime, gnomon o kanske ngn mer. Ingen har i närheten av hela sortimentet. Sedan finns den en ungersk site som försöker se ut som RIOS egen men jag tror inte det är det o blir därför skeptisk. Sist jag skrev fick jag tips om en ebay säljare som heter Sandtuhr som jag beställde ifrån. Det bandet jag fick är har ingen märkning på spännena och är lite snett i skärningen. Tveksam till om det verkligen kan vara original? Hur ser dina ut kvalitetsmässigt? Och finns det verkligen inte någon större säljare av RIOS som inte är en liten enmansshow på ebay? Hur sjutton säljer dom sina band undrar jag. Jag vet att jag tagit upp detta tidigare men tacksam för ytterligare inspel i frågan.
EDIT: Jag säger iofs inte att det band jag har inte är äkta, det är det nog men det skulle vara skönare att beställa från någon källa som känns mer "på riktigt".
 
Senast ändrad:

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sist jag skrev fick jag tips om en eBay säljare som heter Sandtuhr som jag beställde ifrån. Det bandet jag fick är har ingen märkning på spännena och är lite snett i skärningen. Tveksam till om det verkligen kan vara original? Hur ser dina ut kvalitetsmässigt? Och finns det verkligen inte någon större säljare av RIOS som inte är en liten enmansshow på ebay? Hur sjutton säljer dom sina band undrar jag. Jag vet att jag tagit upp detta tidigare men tacksam för ytterligare inspel i frågan.
EDIT: Jag säger iofs inte att det band jag har inte är äkta, det är det nog men det skulle vara skönare att beställa från någon källa som känns mer "på riktigt".
Har dålig koll på återförsäljare för Rios men gällande ’Sandtuhr’ så tror jag den personen säljer mycket andrahandssorteringar osv, skulle förklara priset på några av cordovan banden exempelvis. Hur ser ditt band ut som du köpt?

/e
Jag tar tillbaka det om andrahandssortering; det gällde bara få utav banden personen säljer, och då är det märkt i beskrivningen!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Har dålig koll på återförsäljare för Rios men gällande ’Sandtuhr’ så tror jag den personen säljer mycket andrahandssorteringar osv, skulle förklara priset på några av cordovan banden exempelvis. Hur ser ditt band ut som du köpt?

/e
Jag tar tillbaka det om andrahandssortering; det gällde bara få utav banden personen säljer, och då är det märkt i beskrivningen!
Njae ett jag reagerade på har art ser var ganska osymetriskt skuret. Att spännet inte är märkt stämmer såg jag nu. Det är pga det räknas som ett "IWC" ersättningsband. Men oavsett så skulle jag föredra att handla av en riktig site med bra sortiment. Finns ju för Hirsch o många andra....
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Googlat en del men just 19mm gummi verkar lite knepigt. Skulle gärna hitta ett som sluter upp mot boetten med hyfsat passform. Tänkt everest på en sub.

Tips? Ska sitta på Sbgn003
IMG_20190203_113834-01.jpeg

Fanns det inte något gummi till BB36? Kanske kan passa?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Letat lite efter grått mockaband till min Tissot. Finns ju hur mycket som helst men inte om man förfinar sökningen med att det är 19mms luggar och att jag har 16,5cm handleder.
Ser att Nomos har några i rätt storlek, https://nomos-glashuette.com/en/straps/velour-leather
Är det nån som kan uttala sig om kvalitén?
Kan verkligen rekommendera @Feskarn s mockaband här.
https://klocksnack.se/threads/klockband-i-mocka-18-20-och-22mm.85302/
Bra pris och är supernöjd med de två jag har. 18 mm borde funka utmärkt för 19 mm luggar.
 

nissehult

Patek
2-Faktor

Nevada

Cartier
2-Faktor
Googlat en del men just 19mm gummi verkar lite knepigt. Skulle gärna hitta ett som sluter upp mot boetten med hyfsat passform. Tänkt everest på en sub.

Tips? Ska sitta på Sbgn003
IMG_20190203_113834-01.jpeg

Fanns det inte något gummi till BB36? Kanske kan passa?
Har sett bild på SBGN001 på tropic vilket jag tyckte såg bra ut! Ser väl mer retro ut än ett som sluter upp mot boetten, så kanske inte riktigt vad du letar efter.
 
Topp