• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Vart hittar man ett rimligt tropic-band i gummi nu för tiden?
Det beror på vad du menar med "rimligt". Watchgecko har ett som jag gillar väldigt mycket. Det är mjukt och luktar vanilj och har oklanderlig finish.

Cheapest Nato Straps har också mängder med olika tropics. Många gillar dem men jag kommer inte riktigt överens med materialet som används i banden.
 

RonJeremy

Cartier
Det beror på vad du menar med "rimligt". Watchgecko har ett som jag gillar väldigt mycket. Det är mjukt och luktar vanilj och har oklanderlig finish.

Cheapest Nato Straps har också mängder med olika tropics. Många gillar dem men jag kommer inte riktigt överens med materialet som används i banden.
Sneglat lite på det från Watchgecko, haft ett annat gummi från dem som känts på gränsen till för grovt, hur känns detta? Också fått den uppfattningen, är väl silikonet man vill hålla sig borta från.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Sneglat lite på det från Watchgecko, haft ett annat gummi från dem som känts på gränsen till för grovt, hur känns detta? Också fått den uppfattningen, är väl silikonet man vill hålla sig borta från.
Vad jag förstår är det något tjockare (0,5 mm kanske?) än vad ett "riktigt" vintage tropic från 60-talet ska vara. För mig som inte är vintage-intresserad så spelar det ingen roll och bandet är inte grövre än mina andra gummin utan känns betydligt nättare än t ex Isofrane och Bonettos grejer.
 

RonJeremy

Cartier
Vad jag förstår är det något tjockare (0,5 mm kanske?) än vad ett "riktigt" vintage tropic från 60-talet ska vara. För mig som inte är vintage-intresserad så spelar det ingen roll och bandet är inte grövre än mina andra gummin utan känns betydligt nättare än t ex Isofrane och Bonettos grejer.
Tack för svar! Blir nog att testa ett sådant.
 

Nils Oscar

Breitling
Söker Inspiration till denna. Har sailcloth på bilden som jag tycker passar väldigt bra samt ett originalgummi. Där tog inspirationen slut. Är ju kul med band :). Tips uppskattas.
IMG_20190307_231638.jpg
Toksnygg kombination. Det röda kontraststygnen som lirar med de röda detaljerna i urtavlan.
 

DrDre

Patek
Hur var dem @DrDre ?
Jag söker nåt liknade men dem är oftast rätt dyrrt.

De är bra. Den lite dyrare varianten (som man kallar för Hermes) är lite finare men även de billigare (nedre på min bild) är helt OK. Den gula (Miele) är dock väldigt gul. Vad jag gillar med med, förutom strukturen, är att de som är 20mm smalnar av ner till 16mm. Det gör dem väldigt bra till lite mer dressiga klockor (men mindre lämpliga på robusta dykarklockor). Just nu kör jag med mina på: en Daydate, en Reverso GT och en Speedmaster Prof och de funkar bra.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Söker en 18mm länk i tvåton. Stål och roséguld (inte gulguld) gärna så billig som möjligt. Behöver inte vara av hög kvalité.

Söker även ett kort vitt läderband 18mm. Köpte ett som höll ok kvalité för typ en hundring men hålen räckte inte till. För en typ 15cm handled.
 
Hej!

Jag har lyckats lossa denna ganska äckliga gubb-länk från en vintage 50-tals seamaster jag lyckades få tag i. Är det något värde i en sån här länk? Den är rätt härjad och ärgad (dålig kombo med bandstiften?). Made in Germany skvallrar väl om att den inte är så gammal... i övrigt finns skrivet på ”top plaque L”, ”G.F.”, patentnummer, ”9/1” och ett antal stämplar jag inte kan tyda. Min tanke just nu är att slänga i metallåtervinningen.

DF108FC1-3728-4FBF-ACCE-CFE7A2A41FD2.jpeg
 

Bilagor

  • 6B1D390E-4920-413F-8225-79768DBDF238.jpeg
    6B1D390E-4920-413F-8225-79768DBDF238.jpeg
    68.4 KB · Visningar: 1
  • 675EBCB3-4F14-405A-AB7F-7D33FDEC431B.jpeg
    675EBCB3-4F14-405A-AB7F-7D33FDEC431B.jpeg
    60.9 KB · Visningar: 3

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hej!

Jag har lyckats lossa denna ganska äckliga gubb-länk från en vintage 50-tals seamaster jag lyckades få tag i. Är det något värde i en sån här länk? Den är rätt härjad och ärgad (dålig kombo med bandstiften?). Made in Germany skvallrar väl om att den inte är så gammal... i övrigt finns skrivet på ”top plaque L”, ”G.F.”, patentnummer, ”9/1” och ett antal stämplar jag inte kan tyda. Min tanke just nu är att slänga i metallåtervinningen.

DF108FC1-3728-4FBF-ACCE-CFE7A2A41FD2.jpeg
Hmm finns nog mycket DNA i den om man vill försöka sig på att bygga en humanoid!
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Någon som har tips på kortare två delat band av bra kvalite som klarar vatten typ nato/cordura eller liknande? Tycker de flesta ligger på 120mm+75mm vilket blir ganska långt för en handled på 16.5cm.
 

Tom

Omega
Letar efter ett snyggt gummiband med curved ends till en sarb035, alltså 20mm. Tror ni det går att slå till på de flesta eller är det ett riskfyllt spel? De jag hittar är ofta märkta med en specifik modell (ofta dykare)..!

Inspobild lånad från google:
upload_2019-5-9_23-38-19.jpeg
 

Bilagor

  • upload_2019-5-9_23-35-47.jpeg
    upload_2019-5-9_23-35-47.jpeg
    237.9 KB · Visningar: 2

Kessler

Rolex
2-Faktor
Vad finns det för sidor med bra lite billigare läderband? Hittar väldigt lite svenska sidor iaf. Mer än typ cheapestnatostrap som har en del. Tycker dock det är lite dålig kvalité på deras läderband.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Någon som har tips på var jag kan köpa ett 22 mm assolutamente-liknande band? Ska alltså inte vara Panerai original.
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Vad finns det för sidor med bra lite billigare läderband? Hittar väldigt lite svenska sidor iaf. Mer än typ cheapestnatostrap som har en del. Tycker dock det är lite dålig kvalité på deras läderband.
Kikat på WatchGecko? Dom har allt mellan en hundring och en tusenlapp. Tycker det mesta lever upp till förväntningarna. Men man får vad man betalar för typ!
 

Kardusen

Breitling
Hej!

Har en Omega 601 från 1968 som skulle behöva nytt band då det nuvarande gått sönder. Har ni några tips på vad som skulle kunna passa? :)
Tänkte nog köra antingen läder, nubuck eller mocka.
Capture.PNG

Tacksam för svar!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Först och främst måste jag ändå undra vem fan som gjorde sökalgoritmen till den här forummotorn. Jag söker på "tråden om klockarmband" och får träff på tredje resultatsidan :hungover:
Anyway..... Fick just hem ett Geckota Sailcloth från Royalstraps till det fina KS priset 250 och som vanligt... Detta är mitt fjärde band från Geckota och alla har varit top notch för pengarna. Detta inte minst! Skitbra helt enkelt!
20190613_205513.jpg
ex
 
Topp