• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Lauda

Patek
2-Faktor
-Jag fick hem ett nytt tropic gummiband på brevlådan idag.

Stort tack till Mathias på @Royal Straps för ännu en blixtsnabb leverans av grymt klockarmband!

BE07555B-5616-4C5A-B0E6-CC2AED96331F.jpeg

35B21FFB-6E94-4E2F-B28D-B53CBE8852A9.jpeg

A0178094-E9CF-4013-A01D-3FAE246562E6.jpeg

155498CD-A374-435F-BDE0-09B19334D4E8.jpeg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jag kör en dubbelpostning här: Jag har nyss fått hem ett band från Molequin i deras Grained Calf-serie. Detta är i färgen "Desert Sand" och jag monterade det på min SARB035. Tog dessutom deras premium-spänne.

Hittill, efter tio minuter, tycker jag det är ett mycket trevligt band med hög kvalitetskänsla. Ganska tunt jämfört med de lite grövre banden jag brukar bära och därmed otroligt skönt att bära. Fråga mig igen om ett halvår kanske jag kan utlåta mig om långtidskvalitet med. :)

SARB Molequin1.jpg
SARB Molequin2.jpg
SARB Molequin3.jpg

Och jag fortsätter mitt utforskande av Molequin: Nu med ett band av Nubuck i färgen Granite. Detta på samma Seiko som innan, än så länge:

IMG-0254.jpg
IMG-0255.jpg


Som det tidigare bandet från samma tillverkare, och som mitt andra Nubuck-band från Emre Leather Works så är det ett fantastiskt mjukt och följsamt band som är närmast mysigt att smeka. Molequins kvalitet är som vanligt hög (detta är mitt tredje band från dem, tror jag).

Bandet är ganska tunt, så det passar bättre till lite nättare klockor som denna Seiko. För kraftigare klockor, tänk Submariner-storlek, skulle jag nog välja något grövre.

Detta då efter femton minuters användning. Jag ska försöka återkomma senare med långtidsrecension.
 

fransl

Cartier
Och jag fortsätter mitt utforskande av Molequin: Nu med ett band av Nubuck i färgen Granite. Detta på samma Seiko som innan, än så länge:

IMG-0254.jpg
IMG-0255.jpg


Som det tidigare bandet från samma tillverkare, och som mitt andra Nubuck-band från Emre Leather Works så är det ett fantastiskt mjukt och följsamt band som är närmast mysigt att smeka. Molequins kvalitet är som vanligt hög (detta är mitt tredje band från dem, tror jag).

Bandet är ganska tunt, så det passar bättre till lite nättare klockor som denna Seiko. För kraftigare klockor, tänk Submariner-storlek, skulle jag nog välja något grövre.

Detta då efter femton minuters användning. Jag ska försöka återkomma senare med långtidsrecension.

Det där ser intressant ut! Jag har en 033:a och köpte ett svart band från Watch Gecko. Blev otroligt besviken - det känns billigt och är obekvämt. Fick för mig att de hade lite klass. Gick tillbaka till ett nonaem jag köpte på Amazon istället. Känns mycket bättre kvalite.

Går och lurar på ett mocca-band från Colareb. Vad tror ni om det? Svarta tavlan borde kunna göra såg mot ett beige eller brunt mocca-band tycker jag.
 

midikem

Cartier
Jag letar efter ett klockband som jag hittade på någon av alla klockarmbands sidor för ett halvårsedan ungefär, men kommer inte ihåg alla sidorna tyvärr. Så skulle behöva namnet på band typen. Så jag tänkte om någon här kan hjälpa mig.

Bandet jag letar efter år av nato bands karaktär men med kardborre band. Fungerar alltså likadant som de band gul körde med på sina klockor, men vad heter den typen av klockband?Inte karborreband utan de har ett annat namn också som jag tyvärr inte kommer ihåg. Är det dessutom någon som har koll på nätbutik som säljer sådana så får ni även gärna nämna det med.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag letar efter ett klockband som jag hittade på någon av alla klockarmbands sidor för ett halvårsedan ungefär, men kommer inte ihåg alla sidorna tyvärr. Så skulle behöva namnet på band typen. Så jag tänkte om någon här kan hjälpa mig.

Bandet jag letar efter år av nato bands karaktär men med kardborre band. Fungerar alltså likadant som de band gul körde med på sina klockor, men vad heter den typen av klockband?Inte karborreband utan de har ett annat namn också som jag tyvärr inte kommer ihåg. Är det dessutom någon som har koll på nätbutik som säljer sådana så får ni även gärna nämna det med.
Är det något sånt här du är ute efter?
https://www.cheapestnatostraps.com/collections/velcro-diver-straps
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Det där ser intressant ut! Jag har en 033:a och köpte ett svart band från Watch Gecko. Blev otroligt besviken - det känns billigt och är obekvämt. Fick för mig att de hade lite klass. Gick tillbaka till ett nonaem jag köpte på Amazon istället. Känns mycket bättre kvalite.

Går och lurar på ett mocca-band från Colareb. Vad tror ni om det? Svarta tavlan borde kunna göra såg mot ett beige eller brunt mocca-band tycker jag.
Colareb är absolut prisvärt! Men förvänta dig inget superpremium..
 

lofgreno

Audemars
Jag letar efter ett klockband som jag hittade på någon av alla klockarmbands sidor för ett halvårsedan ungefär, men kommer inte ihåg alla sidorna tyvärr. Så skulle behöva namnet på band typen. Så jag tänkte om någon här kan hjälpa mig.

Bandet jag letar efter år av nato bands karaktär men med kardborre band. Fungerar alltså likadant som de band gul körde med på sina klockor, men vad heter den typen av klockband?Inte karborreband utan de har ett annat namn också som jag tyvärr inte kommer ihåg. Är det dessutom någon som har koll på nätbutik som säljer sådana så får ni även gärna nämna det med.
https://www.haveston.com/12-hav-iva-series
Såna kanske?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag letar efter ett klockband som jag hittade på någon av alla klockarmbands sidor för ett halvårsedan ungefär, men kommer inte ihåg alla sidorna tyvärr. Så skulle behöva namnet på band typen. Så jag tänkte om någon här kan hjälpa mig.

Bandet jag letar efter år av nato bands karaktär men med kardborre band. Fungerar alltså likadant som de band gul körde med på sina klockor, men vad heter den typen av klockband?Inte karborreband utan de har ett annat namn också som jag tyvärr inte kommer ihåg. Är det dessutom någon som har koll på nätbutik som säljer sådana så får ni även gärna nämna det med.
Finns på Cheapestnatostraps.
https://www.cheapestnatostraps.com/search?q=Velcro&type=product
 

JB__

Omega
Jag är intresserad att köpa ett mockaband till min Tudor BB 36. Är ute efter något som håller hög kvalitet, men som student är budgeten inte obegränsad. Vilka tillverkare gör snygga mockaband på 19mm som inte bryter banken?
/J
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Jag såg ingen tråd för mitt "problem" så då tänkte jag att det är hög tid att skapa den.
Så alla som vill ha hjälp bara fyll på här.

Själv har jag väldigt svårt att se hur helheten kommer att bli innan man har satt ihop dem så att säga.
Så nu skulle jag vilja ha hjälp med förslag på band som passar till denna klocka.
Bredden är 18 mm och mina muskellösa handleder mäter 16,5 cm.
Så ös gärna på med förslag som ni tror skulle passa.
IMG_20200126_150709.jpg
IMG_20200126_200831.jpg
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Tips för dom med lite mindre handled (16,5-17) men MÅSTE ha en Arnie. Nato och Zulu sitter inte bra för att lug to lug är på gränsen för mig. Original gummi är alldeles för klumpigt för vardagsbruk tycker jag. Var nära att släppa men detta 22mm tvådelat canvas från Barton räddade kvar den :)
68A0F149-E219-4638-847A-05B36DDF8B68.jpeg
BF6EEFF3-2D12-485B-A56C-77B745E51214.jpeg
ED65F734-DC71-4943-98CA-6402D49F967B.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är det någon som har provat olika typer av waffle strap och kan dela med sig av sina åsikter? Jag är lite sugen på att prova ett och man har ju bara hört gott om Uncle Seiko men samtidigt är 7-800 spänn lite saftigt för att bara prova på och leveranstiderna ska tydligen vara extremt långa.

Jag såg att både tid&ting och CNS hade egna varianter för runt 200kr men hur är komforten osv.? Har för mig att @KlockTotte skrev gott om CNS variant åtminstone (om jag inte minns fel).
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Är det någon som har provat olika typer av waffle strap och kan dela med sig av sina åsikter? Jag är lite sugen på att prova ett och man har ju bara hört gott om Uncle Seiko men samtidigt är 7-800 spänn lite saftigt för att bara prova på och leveranstiderna ska tydligen vara extremt långa.

Jag såg att både tid&ting och CNS hade egna varianter för runt 200kr men hur är komforten osv.? Har för mig att @KlockTotte skrev gott om CNS variant åtminstone (om jag inte minns fel).
Det stämmer, jag har det kvar och är jättenöjd. Eventuellt något styvare än uncle seiko, men absolut skönt att bära. Det viktiga är att det är ett version 2 och inte det första de gjorde då det är silikon (damm magnet) :wtf: Jag hade gärna provat ett från tidochting för att jämföra, då det med har fått bra omdömen :)
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: HSK

MH123

Cartier
Fick hem ett paket idag plus en överraskning i form av en ytterst mysig påse att förvara alla mina straps i:)
Hade ett Taupé tidigare som jag bytte bort men frestelsen blev för stor..
F7113F52-EAB8-4847-9C4E-387BAA281855.jpeg

75F096D5-EC7A-44F9-B008-546CF360077A.jpeg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Någon som vet var man kan hitta raka, 14mm alligatorband. Äkta alligator behövs inte, präglat läder i bra kvalité, att kunna flytta över Longinesspännet på. Rackarns svårt att hitta...
 
Topp