• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Norp

Rolex
2-Faktor
Någon som har tips på vart jag kan hitta något liknande detta i 20mm? Har sökt runt utan framgång så chansar här :)


20200529_000943.jpg
 
Senast ändrad:

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Ni som använder perlon, upplever ni att det skaver på baklocket? Jag håller på att göra lite efterforskningar inför ett perlonköp och såg att en hel del nämnde att det var ett problem men det kanske främst gäller de billigare varianterna som är utblandade med billig plast och annat skit? Perlon är ett syntetiskt material i sig men jag tänker att band av bättre kvalitet bör vara så pass släta och mjuka att det inte är ett problem men jag kanske har fel?
Jag har sett slitage från perlon på äldre och välanvända klockor. Jag tror inte det har med bandets kvalitet att göra, utan om strukturen. Allt damm, sand, salt osv som ansamlas kommer nöta på samma ställe hela tiden. Samma sak sker med nato, men blir mindre påtagligt eftersom strukturen är finare.
A7609FF5-4A44-4907-A01C-41A3EC5676F6.jpeg
 
  • Like
Reactions: HSK

Akerhage

Cartier
Hej..Jag hade lämnat in min. Seiko på service och hämta ut den efter lite drygt 1,5 månad nu.

Efter ca en dags användning lossade en pigg i armbandet (se bild). Kan jag åtgärda detta själv eller måste jag åka in med den?

IMG_20200530_085525_onFire.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej..Jag hade lämnat in min. Seiko på service och hämta ut den efter lite drygt 1,5 månad nu.

Efter ca en dags användning lossade en pigg i armbandet (se bild). Kan jag åtgärda detta själv eller måste jag åka in med den?

IMG_20200530_085525_onFire.jpg
Nu vet jag inte hur just din länk fungerar men Seiko använder ofta stift som har en mindre cylinder i mitten som håller den på plats och om det är så i det här fallet så har den troligtvis lossnat. Se bild för illustration:

4_e179ad17-13cd-47e0-9964-5b5ee27772e8_large.jpg


Vad det beror på är svårt att säga men om du har haft den inne på service så kanske de har ultraljudstvättat eller på annat sätt hanterat länken vilket skulle kunna förklara varför den har lossnat. Det är inga problem att åtgärda själv så länge du har en ny s.k. collar men jag hade gått tillbaka ändå bara för att påpeka det och höra med dem om det kan ha berott på deras hantering, i värsta fall hade du ju kunnat tappa den rakt i backen eller vad som helst i och med att länken plötsligt har släppt även om det turligt nog verkar ha gått bra i det här fallet.
 

Akerhage

Cartier
Nu vet jag inte hur just din länk fungerar men Seiko använder ofta stift som har en mindre cylinder i mitten som håller den på plats och om det är så i det här fallet så har den troligtvis lossnat. Se bild för illustration:

4_e179ad17-13cd-47e0-9964-5b5ee27772e8_large.jpg


Vad det beror på är svårt att säga men om du har haft den inne på service så kanske de har ultraljudstvättat eller på annat sätt hanterat länken vilket skulle kunna förklara varför den har lossnat. Det är inga problem att åtgärda själv så länge du har en ny s.k. collar men jag hade gått tillbaka ändå bara för att påpeka det och höra med dem om det kan ha berott på deras hantering, i värsta fall hade du ju kunnat tappa den rakt i backen eller vad som helst i och med att länken plötsligt har släppt även om det turligt nog verkar ha gått bra i det här fallet.

Tack för svar. Är det kragen man ändå ser på stiftet? Saken är att det tar mig 2h minst fram och tillbaks till affären så hade gärna gjort det själv om det bara går.

5227.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack för svar. Är det kragen man ändå ser på stiftet? Saken är att det tar mig 2h minst fram och tillbaks till affären så hade gärna gjort det själv om det bara går.

5227.jpg
Ser ut som kragen sitter kvar på stiftet ja, försök få loss det försiktigt med en tång.

Kika sedan youtube för hur du kortar länk med "pin and collar" så borde du kunna få kläm på det där :)
 

Akerhage

Cartier
Försökte med två tänger nu. Det kanske inte är kragen som man ser på stiftet? För det gick inte att dra bort. Kragen kanske ramlade av när stiftet gick ut. Attans! Får man ta sig dit ändå.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tack för svar. Är det kragen man ändå ser på stiftet? Saken är att det tar mig 2h minst fram och tillbaks till affären så hade gärna gjort det själv om det bara går.

5227.jpg
Nej, den är nog bara utformad så för att låsa i ytterkant så att säga men det finns även vissa som är släta och förlitar sig helt på mittencylindern (collar) för låsning. Bifogar bilder för att förtydliga skillnaden:

pincollar.jpg


sml9307.jpg


Det är en standardpryl som bör finnas hos varenda urmakare och till och med butiker som Ur & Penn. Har du inte möjlighet att besöka någon butik så är enda alternativet att beställa hem men du behöver hur som helst en ny sådan för att få ihop länken.
 

Akerhage

Cartier
Jag hittade i min box nya stift o kragar. Men jag behöver en sådan skruv-grej för att fixa? Eller räcker det trycka med vad som så länge tjockleken är tillräckligt smal/tjock? Syftar på den som fanns i videon ovan.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag hittade i min box nya stift o kragar. Men jag behöver en sådan skruv-grej för att fixa? Eller räcker det trycka med vad som så länge tjockleken är tillräckligt smal/tjock? Syftar på den som fanns i videon ovan.
Ja, man lägger kragen i mittlänken, passar ihop de länkbitar som ska sammanfogas och så pressar man igenom stiftet så låses det på plats genom friktion i kragen. Man brukar använda länkverktyg men i brist på annat så går det så klart bra att pressa in den på annat sätt så länge man är försiktig och ser till att den går i rakt. Det är svårare åt andra hållet (dvs för att plocka ur ett stift). ;)
 

Akerhage

Cartier
Så med andra ord. Skall den lilla kragen där in i mitten. Sen för man ihop länken och pressar igenom ett stift åt det hållet som jag placerat stiftet på nu? :)

IMG_20200531_131659.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Så med andra ord. Skall den lilla kragen där in i mitten. Sen för man ihop länken och pressar igenom ett stift åt det hållet som jag placerat stiftet på nu? :)

IMG_20200531_131659.jpg
Exakt. Lite osäker på riktningen bara men det brukar oftast finnas pilar som visar vilket håll man ska trycka ut stiften åt och då för man så klart in dem i motsatt riktning ("mot" pilarna) när de ska sammanfogas. Lycka till! :)
 

Akerhage

Cartier
Sista frågan för att vara helt 100. Stort tack för din hjälp. Så här ser pilen ut. Skall kragen då in till vänster i mittendelen. Sen trycker jag in stiftet från vänster med smala sidan först? Kragen i sig funkar åt vilket håll som helst?
IMG_20200531_132650.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Sista frågan för att vara helt 100. Stort tack för din hjälp. Så här ser pilen ut. Skall kragen då in till vänster i mittendelen. Sen trycker jag in stiftet från vänster med smala sidan först?
IMG_20200531_132650.jpg
Ja, precis. Jag har ärligt talat aldrig stött på just den varianten tidigare men du lägger i kragen i mitten, skjuter in sprinten från vänster och så låser kragen förmodligen i högerkant (eller möjligtvis mitten beroende på hur hålen är utformade men det spelar egentligen ingen roll, principen är densamma).
 

Atelopus

Breitling
Hej! Är det någon som vet om och isf var det går att få tag på detta armbandet fortfarande.
Bilden är Hirsch men märke spelar egentligen inte så stor roll, så länge det är dubble-ridge eller vad de här kan kallas? Det mörkbruna eller möjligen svarta hade nog passat min speedmaster perfekt.


PB100037.JPG
 

MINELLI

Omega
Hej!

är ganska ny i klockvärlden så ha tålamod med mig! Köpte precis en certina argonaut men är ute efter ett armband som liknar APs Royal oak, hittade denna bilden och gillade stilen men har försökt googla fram mig och eBay:at men utan att hitta något! Någon som vet var jag kan hitta ett likande som på bilden?

mvh
 

Bilagor

  • 7F22DDC8-2524-4499-8AFF-E495B24037C1.jpeg
    7F22DDC8-2524-4499-8AFF-E495B24037C1.jpeg
    48.2 KB · Visningar: 12

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Söker läder i stil med Molequin, men kanske inte riktigt upp till Bulang & Sons-nivå.
Tips mottages med värme.
 

Alexanderski

Breitling
Skitcoolt och ovanligt. Hur funkar det med stiften? Har du bytt till tjockare?

Edit: det där inlägget kommer nog tolkas högst konstigt för er andra men skulle citera en herre med skx kombon här uppe, ber om ursäkt admin får gärna ta bort posten så får jag lära mig att citera riktigt :facepalm:
 

Samuel39.7

Breitling
Jag gillar bruna läder band och krockodil läder. Har någon nått tips på bra vattentäta läderband? Jag undrar också om det finns någon nackdel med vattentät läder?
Tacksam för svar
Mvh Samuel
 

Öland 4ever

Breitling
najs på sommaren! lite mindre bulkigt än nato, men samma säkerhet ifall en av bandstiften råkar ge upp
Jag märker att jag är nybörjare på klockor och klockarmband men det är väl den avgörande faktorn varför jag läser och lär här på Klocksnack. ;)

En fråga - vad är skillnaden mellan ett zuluarmband och ett natoarmband? Jag tycker de ser väldigt snarlika ut. :confused:
 

crpsey

Breitling
Jag märker att jag är nybörjare på klockor och klockarmband men det är väl den avgörande faktorn varför jag läser och lär här på Klocksnack. ;)

En fråga - vad är skillnaden mellan ett zuluarmband och ett natoarmband? Jag tycker de ser väldigt snarlika ut. :confused:
Zuluband är ett enda långt band, medans natoband är ett lågt band med med ett extra lager där just klockan ska fästas, har tyvärr inga bilder så kan inte visa, men ett natoband är mer än bara en lång rämsa tyg, utan mer två rämsor, en kort och en längre, och den korta fäster precis efter bandhornen på klockan, så just där klockan sitter har man 2 tygbitar över varandra istället för 1. Detta kanske inte förklarade någonting men värt ett försök!

Här har du en video som förklarar det bättre än vad jag kommer kunna med ord.
 
Topp