• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag märker att jag är nybörjare på klockor och klockarmband men det är väl den avgörande faktorn varför jag läser och lär här på Klocksnack. ;)

En fråga - vad är skillnaden mellan ett zuluarmband och ett natoarmband? Jag tycker de ser väldigt snarlika ut. :confused:
Egentligen är zulu en enkel rem som passerar under klockan en gång, oftast med rundad hårdvara och grövre kvalitet i tyget.

upload_2020-6-11_13-14-0.jpeg


Nato passerar under klockan två gånger. En gång mellan bandstift och boett och sedan en gång under allt. Nato har mer fyrkantig hårdvara.

upload_2020-6-11_13-17-16.jpeg


Så är det egentligen men numera så säger man zulu om natoband med rundad hårdvara med.
 

crpsey

Breitling
Zuluband är ett enda långt band, medans natoband är ett lågt band med med ett extra lager där just klockan ska fästas, har tyvärr inga bilder så kan inte visa, men ett natoband är mer än bara en lång rämsa tyg, utan mer två rämsor, en kort och en längre, och den korta fäster precis efter bandhornen på klockan, så just där klockan sitter har man 2 tygbitar över varandra istället för 1. Detta kanske inte förklarade någonting men värt ett försök!

Här har du en video som förklarar det bättre än vad jag kommer kunna med ord.
såg att det också fanns 5 ring zulu som ser exakt ut som ett nato, vet dock inte varför denna heter så
 

HSK

Patek
2-Faktor
såg att det också fanns 5 ring zulu som ser exakt ut som ett nato, vet dock inte varför denna heter så
Zulu syftar främst på de rundade detaljerna men det är lite förvirrande då det finns två varianter: dels har vi det som vanligtvis bara kallas för Zulu och har tre ringar men det finns även modeller med fem ringar som är utformade som ett traditionellt nato, dvs. att bandet träs igenom två gånger istället för en som med en treringars Zulu.
 

Öland 4ever

Breitling
Egentligen är zulu en enkel rem som passerar under klockan en gång, oftast med rundad hårdvara och grövre kvalitet i tyget.

upload_2020-6-11_13-14-0.jpeg


Nato passerar under klockan två gånger. En gång mellan bandstift och boett och sedan en gång under allt. Nato har mer fyrkantig hårdvara.

upload_2020-6-11_13-17-16.jpeg


Så är det egentligen men numera så säger man zulu om natoband med rundad hårdvara med.

såg att det också fanns 5 ring zulu som ser exakt ut som ett nato, vet dock inte varför denna heter så

Zulu syftar främst på de rundade detaljerna men det är lite förvirrande då det finns två varianter: dels har vi det som vanligtvis bara kallas för Zulu och har tre ringar men det finns även modeller med fem ringar som är utformade som ett traditionellt nato, dvs. att bandet träs igenom två gånger istället för en som med en treringars Zulu.

Tack för den förklaringen. Då är det med stor sannolikhet att natoarmband jag har på min SEIKO jag köpte för något år sedan.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Zulu syftar främst på de rundade detaljerna men det är lite förvirrande då det finns två varianter: dels har vi det som vanligtvis bara kallas för Zulu och har tre ringar men det finns även modeller med fem ringar som är utformade som ett traditionellt nato, dvs. att bandet träs igenom två gånger istället för en som med en treringars Zulu.
För att förvirra ytterligare finns ju single-pass nato också, som är som ett zulu med kantigare detaljer. Jag skulle också vilja peka på att nato har tunnare detaljer, och är därmed inte lika "grovt" som ett zulu. Man skulle inte använda ett zulu på en gammal dressklocka men nato går utmärkt.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
För att förvirra ytterligare finns ju single-pass nato också, som är som ett zulu med kantigare detaljer. Jag skulle också vilja peka på att nato har tunnare detaljer, och är därmed inte lika "grovt" som ett zulu. Man skulle inte använda ett zulu på en gammal dressklocka men nato går utmärkt.
Ska man vara riktigt petig så är Zulu egentligen ett varumärke som kom till långt efter "NATO". (Nån som vet när? 80-tal har jag fått för mig, men jag är osäker.) Det var lite tjockare och hade de typiska lite grövre, rundade ringarna, men det var inte det första enkla bandet som gick igenom båda ändarna på klockan, sådana fanns långt före "NATO".

"NATO" kom till 1973 i Storbritannien och kallades egentligen "G10" (kort för G1098, det formulär soldater fyllde i för att få ut ett). Det ursprungliga G10-bandet var av nylon, hade en viss grå färg, och var 20mm brett. Det nya var den extra flärpen som ska hindra klockan från att hasa runt på bandet. (Och att det var noga specificerat hur det skulle se ut för övrigt.)

Enkla band, av "Zulu"-typ kan man säga, fanns långt innan, antagligen redan under 2:a världskriget. (Då av canvas och liknande.) Det var antagligen något sådant som bars av Sean Connery i mitten av 60-talet, 9 år innan "NATO" kom till. Jag tror inte de hade något speciellt namn.

Så, någon som vet var man får tag på sådana "pre-NATO" som inte ser ut som Zulu (med de feta ringarna), utan mer i vintage-stil? Har man en klocka i 50- eller 60-talsstil så är det ju egentligen ett sånt man borde ha, både NATO och ett modernt Zulu är lite anakronistiskt...
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ska man vara riktigt petig så är Zulu egentligen ett varumärke som kom till långt efter "NATO". (Nån som vet när? 80-tal har jag fått för mig, men jag är osäker.) Det var lite tjockare och hade de typiska lite grövre, rundade ringarna, men det var inte det första enkla bandet som gick igenom båda ändarna på klockan, sådana fanns långt före "NATO".

"NATO" kom till 1973 i Storbritannien och kallades egentligen "G10" (kort för G1098, det formulär soldater fyllde i för att få ut ett). Det ursprungliga G10-bandet var av nylon, hade en viss grå färg, och var 20mm brett. Det nya var den extra flärpen som ska hindra klockan från att hasa runt på bandet. (Och att det var noga specificerat hur det skulle se ut för övrigt.)

Enkla band, av "Zulu"-typ kan man säga, fanns långt innan, antagligen redan under 2:a världskriget. (Då av canvas och liknande.) Det var antagligen något sådant som bars av Sean Connery i mitten av 60-talet, 9 år innan "NATO" kom till. Jag tror inte de hade något speciellt namn.

Så, någon som vet var man får tag på sådana "pre-NATO" som inte ser ut som Zulu (med de feta ringarna), utan mer i vintage-stil? Har man en klocka i 50- eller 60-talsstil så är det ju egentligen ett sånt man borde ha, både NATO och ett modernt Zulu är lite anakronistiskt...

... och nu kom jag ihåg vad företaget som har trademark för "Zulu" heter: Maratac
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Så, någon som vet var man får tag på sådana "pre-NATO" som inte ser ut som Zulu (med de feta ringarna), utan mer i vintage-stil? Har man en klocka i 50- eller 60-talsstil så är det ju egentligen ett sånt man borde ha, både NATO och ett modernt Zulu är lite anakronistiskt...

Hittade ett exempel på ett "pre-NATO": A.F.0210. Ursprungligen från slutet av 2:a världskriget, men fanns fram till 1980. Original sägs vara sällsynta (och svindyra) numera, men det görs reproduktioner: https://af0210strap.com/history/
Inte jättebilliga där heller, men de finns i alla fall... fast just nu är de slutsålda, nya ska komma i juli.
 
Bra tråd!

Har själv funderat på NATO-band under en tid, och kommit fram till att det inte är så mångsidigt som många vill påstå. Man ser Natoband på sportklockor, kostymklockor och allt där emellan, till kostym, joggingdress och jeans.

Min åsikt (för tillfället) är att NATO enbart gör sig riktigt bra på "beaters", då det relativt billiga (pris och känsla) tyget gör sig bra mot en lite ruffare och möjligen slitnare klocka. Det ska liksom synas att man är påväg mot ett hårt kroppsarbete/idrottande. Sportklockor gör sig till vardags absolut bäst på länk eller gummi, kostymare skall tveklöst sitta på ett härligt läder.

Idiotförklaring eller visst medhåll?
Håller med om det du skriver. Har lite svårt för läderarmband på sommaren då de kan bli lite sunkiga och då blir det gummi
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det här har kanske besvarats tidigare, men min sökkarma är inte med mig idag (lite svårsökt också):

Läderarmband, vilka tillverkare är bra? Jag är inte ute efter enkla "vintageband", och inte heller superflotta aligatorskinn och liknande för lyxklockan. Mer "vanliga" vardagsband med lite dragning åt kostymhållet.

MEN... gärna bra kvalité ändå, och gärna såna där man vet varifrån skinnet kommer och var de tillverkas.

Det kryllar ju av kända och okända märken, men mycket är ren sk*t, och/eller tillverkas i länder som jag helst inte har med att göra.

Jag har lite pekare till några tyska märken som ska vara bra, t.ex. Kaufmann, men de är ofta notoriskt svåra att få tag på här.

Hirsch är ju lätt att få tag på, men är de bra? Och varifrån kommer deras band egentligen. (Inte en ledtråd om detta på deras websida.)

Några andra förslag?
 

MatizM

Breitling
20200610_102130.jpg
20200615_164543.jpg
20200610_102130.jpg 20200615_164543.jpg Har nyligen testat natoband på några klockor och är jätte nöjd. Ger en ny fräsch look.
Ursprungligen
1. Champion på länk
2. Porsche design gummi
3. Jacques Lemans svart läderarmband.
 

Vantheman

Cartier
D320E924-A8CF-4C1D-9377-9763917E96D8.jpeg
Snubblade förbi en video om Goldberger’s PP 3449. Någon som vet vart man kan hitta liknande band? Tycker det ser mjukt och ganska nätt ut när han visar upp den. Bifogar bild.
 

Pepsi_II

Breitling
Nu i sommartider har jag hängt på ett orange Hirsch armband på min Omega. Känns helt rätt och en lite billigare väg att gå om man inte vill köpa ett original Omega band + spänne för 6k.
IMG_0868.jpg
 

@at

Breitling
Tips på var ni handlar klockarmband? :) Har fått ett litet märke i mitt silikonarmband till en Ulysse Nardin maxi marine diver, som stör mig otroligt mycket. Har googlat lite och hittat på eBay och Amazon, men tänkte ändå rådfråga här först. Tack!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tips på var ni handlar klockarmband? :) Har fått ett litet märke i mitt silikonarmband till en Ulysse Nardin maxi marine diver, som stör mig otroligt mycket. Har googlat lite och hittat på eBay och Amazon, men tänkte ändå rådfråga här först. Tack!
Det beror helt och hållet på vad det är för band du söker. Vissa säljer bara via sina egna hemsidor, andra finns lättillgängliga hos valfri urhandel osv. Är det något speciellt märke eller modell du är ute efter? Zuludiver gör riktigt trevliga gummin till humana priser (finns bl.a. hos Watchgecko och svenska Royal Straps), annars har du t.ex. @Feskarn här på forumet som säljer mjuka och sköna curved rubber för kaffepengar. Barton är en annan populär tillverkare som säljer både via den egna hemsida (skickas från USA så moms tillkommer) men de säljs även på Amazon inom Europa.
 

@at

Breitling
Tack för svar!
Som sagt, det gäller en Ulysse Nardin maxi marine diver. Designen är ju lite speciell. Känns lite tråkigt att ersätta armbandet med en annan design!
Något du har @Feskarn :D
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tack för svar!
Som sagt, det gäller en Ulysse Nardin maxi marine diver. Designen är ju lite speciell. Känns lite tråkigt att ersätta armbandet med en annan design!
Något du har @Feskarn :D
Om du vill hitta något som i stort sett är identiskt så tror jag inte att det finns så många alternativ till originalband då det är en rätt egen design men det är 20mm bandbredd så vilket 20mm-band som helst passar ju rent fysiskt, sen är det upp till dig att avgöra vad du tycker är snyggt och passar stilmässigt. ;)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar!
Som sagt, det gäller en Ulysse Nardin maxi marine diver. Designen är ju lite speciell. Känns lite tråkigt att ersätta armbandet med en annan design!
Något du har @Feskarn :D

Med tanke på att det bandet är rätt speciell så tror jag nog att ett nytt original gummi blir allra bäst eller om du skulle lyckas få tag på ett begagnat. För alternativet är ju att annars att plocka av bandet du har och smälla dit något helt annat slags gummi, antingen ett med ”curved ends” så som gummit sitter nu med originalband eller ett ”rakt” gummi.
 
  • Like
Reactions: @at

Borone

Cartier
2-Faktor
AB28A338-AE81-42B4-89F6-DA78A1A57D63.jpeg

Någon som vet vad denna ”typ” av länk kallas? Har förslagen ”5-länksvariant” och ”Oyster med fem länkar”, men visst finns det väl ett mer vedertaget namn?!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Köpte ju ett Haveston canvas till min Smiths nyligen, och passade på att ta ett blått "Flight Deck" till DS30:an också. Det är relativt tjockt, så jag var tvungen att byta till böjda bandstift, men det är ändå bekvämare och mindre "buligt" än NATO-bandet i nylon som jag annars använder på sommaren.
ds30-haveston-canvas.jpeg
 
Topp