• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om rom (drycken)

I denna tråd är det tänkt att vi avhandlar allt som har med rom (drycken) att göra. Tillbehör, bästa glas att avnjuta den i mm.

Testade en del rom i mitt unga vuxenliv men fastnade aldrig då Captain Morgan och Bacardi inte föll mig i smaken:wtf:

För en tid sedan var jag på en middag och blev tillfrågad om jag ville ha ett glas rom. När jag svarade att jag inte gillar rom så tittade värden frågande på mig och några minuter senare satt jag i en mindre rom-provning med sex olika sorter framför mig. En ny värld har uppenbarat sig för mig.

Min stora favorit idag är Venezuela-producerade Diplomatico Reserva Exclusiva från Destillerias Unidas (nr 356 på Systembolaget).

Så, fire away, vad har ni att dela med er av!?

Diplomatico.jpg
 
Senast ändrad:

BOTL

Panerai
Diplomatico är för mig förknippad med livsnjutning. När man mår sådär oförskämt bra som man gör ibland finns Diplon med.
När man umgås med familj och goda vänner, finns Diplon med.
När jag har ätit gott, tänkt upp en cigarr efter maten, finns Diplon med.
När jag har behövt ta en stund och verkligen rensa skallen, bearbeta saker och ting finns Diplon med.
Finns det annat gott levererar, mycket möjligt men för mig så ligger Diplo varmt om hjärtat och den sista flaska Single Vintage 2000 som finns kvar i hushållet dricker vi få valda tillfällen av den enkla anledningen att jag inte kan få tag på fler. Det sista släppet (SV 2000) passade inte alls mig.

Så kom dagen man väntat på, en flaska från 2004 landade hemma med hjälp av en god vän.

Förväntningarna är höga, det är faktiskt lite jobbigt för jag minns såväl hur besviken jag blev på 2002 men here goes nothing.
Korken ploppar upp och direkt så snappar jag upp det som gör mig glad. Det doftar karameliserad farinsocker, kokos och kaffebönor. Mörkrostade...fylliga.

Det smakar så in i helvete gott mina damer och herrar. Det kittlar på tungan mycket lekfullt, smakar fyllig vanilj och mjölkchoklad. En lång eftersmak av honung och trä...som att man skulle slickat på träsleden man tar honung mer. men inte syntetiskt sött utan behagligt.

En sak är säker, jag ska inte göra om misstaget som med SV 2000, här ska bunkras flaskor.
4FEAF363-DC6A-496B-9B14-19A33FEC4129.jpeg
D8CD3BA8-485C-4113-9F9B-A43973FC6039.jpeg
37A8FB99-878B-40D0-A391-933F5B8560EA.jpeg
F7054BA3-4277-495A-9C1B-8EADAC6F895F.jpeg
 
Topp