• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Bezelman

Audemars
2-Faktor
"ETA 955.652, samma urverk som Breitling kallar "superquartz" och som även återfinns i bla. Sinn UX. Det är alltså ett termokompenserat kvartsverk som med Tysk DIN är specat till +/-10spy."

citat från @BarbaBaba utmärkta recension av en annan tysk 😊
Vilket innebär att det möter kraven för quartz chronometer cert. Men fortsatt måste ju verket i fråga skickas på certifiering för att få kallas Chronometer certified
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Och så här ser den troligen sista tillverkade COSC-certifierade ut.
1634065594061.png
5013E86F-EB1B-4413-9646-1F3D0BC89618.gif
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Hittills har aldrig en kvartsklocka i min ägo fått uppleva (överlevt) ett batteribyte. Denna andra UX kan bli den första.
Edit: Förutom min Longines V.H.P. Hur kunde jag glömma den.
 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
Certifiering tillför ju inget annat än kontroll av att verket presterar inom gränsvärdena...
Exakt.. men vem har egentligen behovet av att en klocka går så exakt? Mina hinner stanna mellan gångerna jag använder dom så då måste det ställas i alla fall. Även om de är certifierade så går de lik förbannat fel efter ett par år. Hur många kollar att nya bilen verkligen uppfyller bränsle deklarationen efter något år. Eller att ett 400 grams paket kaffe verkligen innehåller 400 gram. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Skevt att svara sig själv men klart intressant att se skillnaden mellan länk och läder.

Fast slött att inte byta till gummit. Speciellt när det är en helt ny infästning. Det verkar förresten vara först under UV so lumen blir blå på nya 144. Är verkligen inget expert på lume, men det finns säkert någon i tråden som kan dra en slutsats av det och konstatera vilken lysmassa som har använts :)

Skärmavbild 2021-10-12 kl. 20.56.21.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Fast slött att inte byta till gummit. Speciellt när det är en helt ny infästning. Det verkar förresten vara först under UV so lumen blir blå på nya 144. Är verkligen inget expert på lume, men det finns säkert någon i tråden som kan dra en slutsats av det och konstatera vilken lysmassa som har använts :)

Skärmavbild 2021-10-12 kl. 20.56.21.png
Gummit till den ser verkligen perfekt ut.
Håller med - borde visats med det.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor

perhog

Audemars
2-Faktor
Någon som är sugen på en Alfa-144? Faktiskt krispigare än den som var till salu för ett tag sedan.


Skärmavbild 2021-10-12 kl. 20.41.48.png
Hade det varit en MB stjärna istället för för logotypen från en italiensk pizza kartong hade jag slagit till direkt ;)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor

Dr. D

Patek
2-Faktor
Hade det varit en MB stjärna istället för för logotypen från en italiensk pizza kartong hade jag slagit till direkt ;)
OT
Är det några som kan ladda in känsla i bilar så är det italienare
 

perhog

Audemars
2-Faktor
OT
Är det några som kan ladda in känsla i bilar så är det italienare
OT svar.. är det något Italjenare kan så är det VIN, Mat och vapen. Bilar, korv, öl och klockor då är det endast Tyskland som gäller. ;)
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Topp