• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Provade 556 I RS och A RS hos Erikson Urhandel igår.
Kan inte riktigt bestämma mig för vilken det blir men det lutar åt I RS på Fine-länk, sista bilden. Något som blev tydligt är att oj vad bilder inte gör denna klocka rättvisa.
Bild.jpeg

Bild_1.jpeg

Bild_2.jpeg
F länken är grymt snygg! Lite pillig att få till rätt storlek på tyckte jag men jag gillar den verkligen!

Blir inget bandbyte på 141. Skruvmejseln på Sinn-verktyget är inte i närheten att få grepp om bandstiftet och vill inte riskera att förstöra boetten helt. Kommer nog skära upp chronissimobandet.

Men kan någon vara vänlig att länka till var man köper bandstift med en funktionell krage som man får grepp på utan att behöva gå en urmakarkurs eller högskoleutbildning i finmekanik?

Blir inget bandbyte på 141. Skruvmejseln på Sinn-verktyget är inte i närheten att få grepp om bandstiftet och vill inte riskera att förstöra boetten helt. Kommer nog skära upp chronissimobandet.

Men kan någon vara vänlig att länka till var man köper bandstift med en funktionell krage som man får grepp på utan att behöva gå en urmakarkurs eller högskoleutbildning i finmekanik?
Har du inget verktyg med ”Gaffel”? Brukar vara enklare när det är tjorvigt!

Det låter ju som att Sinns plexi är gjort av gammal mjukost och då inget för mig.

Det är ju såklart ett alternativ om safiret säljs löst till en rimlig peng. Kanske borde kolla upp det.

Gå all in på 356 Sa och flippa 556an? Borstat är ju snyggt.. Måste googla jämförelsebilder!
Har du en I eller A?

Hmm kanske måste ta fram min 556 igen...den har inte varit på mer än 20 min efter köpet....
Haha, men hade inte du flippat din 556:a? Har du en I eller A?

Jag tänker mig att @ERIKSON URHANDEL älskar den här tråden... :hilarious: :greedy:

Wow, ena är borta. Rätt så trackat så tar fortfarande gärna emot var man kan köpa en uppsättning riktigt bra bandstift i olik storlekar för att byta ut samtliga.

Upptäckte nu när jag skulle fota bandstiftet att det sitter en magnet längst ut i kanten på vardera sida av chassit till MacBook Pro. Hade faktiskt ingen aning om det, och det är en relativt vanlig plats där jag fotar mina klockor. Magnetism är inget för mig helt enkelt :)

7C81CD7F-0B1E-4163-A3DB-3591DDA4319E.jpeg

Wow, ena är borta. Rätt så trackat så tar fortfarande gärna emot var man kan köpa en uppsättning riktigt bra bandstift i olik storlekar för att byta ut samtliga.

Upptäckte nu när jag skulle fota bandstiftet att det sitter en magnet längst ut i kanten på vardera sida av chassit till MacBook Pro. Hade faktiskt ingen aning om det, och det är en relativt vanlig plats där jag fotar mina klockor. Magnetism är inget för mig helt enkelt :)

7C81CD7F-0B1E-4163-A3DB-3591DDA4319E.jpeg
https://www.amazon.se/dp/B0777V8TZ6...t_i_GEVSQ99FRGNDB314N07M?_encoding=UTF8&psc=1 köpte jag till min EZM3F när jag ville ha mera Natovänliga stift, har funkat bra men dom verkar ha gått upp 20kr i pris…

Så sjukt bra. 😍 Varför har inte jag alla coola vintage-modeller som du har? :shifty: Vad har denna specifika för ref.?

Angående bandsprintar prövade jag de Eriksons hade och de var som de sa innan jag beställde bara vanliga bandsprintar, så de var inget speciellt häftigt till min 103:a. Jag har några på min med lite tjockare diameter på topparna, som legat i klocklådan länge och jag vet inte riktigt var de kommer ifrån. Ska testa om Royal Straps dive spring bars, passar; men jag tror inte de då de är 1,1 mm i toppen. Vad jag förstår så vill man inte ha för mycket spel i hålen, men de måste ju ändå bottna hela vägen. Sinns bandsprintar till originallänken har ju spetsiga toppar. Det känns som det här med bandsprintar är en hel vetenskap.....

Så sjukt bra. 😍 Varför har inte jag alla coola vintage-modeller som du har? :shifty: Vad har denna specifika för ref.?

Angående bandsprintar prövade jag de Eriksons hade och de var som de sa innan jag beställde bara vanliga bandsprintar, så de var inget speciellt häftigt till min 103:a. Jag har några på min med lite tjockare diameter på topparna, som legat i klocklådan länge och jag vet inte riktigt var de kommer ifrån. Ska testa om Royal Straps dive spring bars, passar; men jag tror inte de då de är 1,1 mm i toppen. Vad jag förstår så vill man inte ha för mycket spel i hålen, men de måste ju ändå bottna hela vägen. Sinns bandsprintar till originallänken har ju spetsiga toppar. Det känns som det här med bandsprintar är en hel vetenskap.....

Klockorna är dina så länge som jag får en sådan här stor hög med pengar av dig först👇😊 141S (gmt) kan nog tänkas vara korrekt ref.

MacDuck.gif

Manuella verk är inga problem att få tag på.. Hanhart använder denna i sin senaste.. Varför kan inte SINN ??

selita kronograf verk.jpg

Nä, det finns massor av trevliga manuella verk att använda sig av. Hade definitivt lanserat ett med micro-rotor också :)

Det är nog så enkelt att Sinn gjort bedömningen att automatiska verk säljer bättre och att det är vad kunderna vill ha. Åtminstone om man lyssnade på Lothar i samtalet med Tripi när Klassik 12 lanserades.

Nä, det finns massor av trevliga manuella verk att använda sig av. Hade definitivt lanserat ett med micro-rotor också :)

Det är nog så enkelt att Sinn gjort bedömningen att automatiska verk säljer bättre och att det är vad kunderna vill ha. Åtminstone om man lyssnade på Lothar i samtalet med Tripi när Klassik 12 lanserades.
Hittade en trevlig sida med olika verk för den som är nyfiken https://reference.grail-watch.com/movement/?wpv_view_count=139

Så är det säkert.. Omega går snart omkull eftersom ingen köper deras manuella Speedmasters, dessutom envisades dom med att komma med en ny chronoscope trots att ingen vill ha en så dyra klockor med manuellt verk. Vilka galningar :p

Tillbaka
Topp