• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Helgrått är också snyggt. Blästringen och färgen skapar en ganska unik look.
IMG_8159.jpeg
Grått kan absolut också vara snyggt, men den där har ingen bred bezel. Det blir stor skillnad i intryck.
Den där klockan med svart bezel hade nog inte sålt öht skulle jag tro.

Jäklar va bra den är. I allra högsta grad mitt i lite smekmånad men perkele.. Måste dock göra något åt kronan. Oklart om jag är anatomiskt märklig men trodde i min enfald att krona på "fel sida" skulle minimera risk för skav - men icke! Hjälps ej av att kronan är mäkta vass.

583.jpg

Hej!

Jag skaffade nyligen en Sinn 105 st sa, min första automatiska klocka. Riktigt nöjd, allsidig och exakt, men den går inte så bra ihop med min laptop (Apple airbook), utan klockan blir då magnetiserad.

Jag har skaffat en avmagnetiserare som fungerar fint, men lite fippligt att använda den var och varannan dag.

Hur upplever ni era Sinns, blir de magnetiserade av laptops? Är modellerna med quartz-ur bättre mot magnetism tro?

Hej!

Jag skaffade nyligen en Sinn 105 st sa, min första automatiska klocka. Riktigt nöjd, allsidig och exakt, men den går inte så bra ihop med min laptop (Apple airbook), utan klockan blir då magnetiserad.

Jag har skaffat en avmagnetiserare som fungerar fint, men lite fippligt att använda den var och varannan dag.

Hur upplever ni era Sinns, blir de magnetiserade av laptops? Är modellerna med quartz-ur bättre mot magnetism tro?
105 st sa ska ju vara antimagnetisk enligt DIN 8309 standarden. Oklart hur stort magnetfält som genereras av en airbook men jag skulle nog kolla med AD om det är så att du måste avmagnetisera klockan själv stup i kvarten

Hej!

Haft olika Sinn, både med magnetskydd (hamburgaren) o vanliga. Aldrig haft problem att de blivit magnetiserade.

Men vill dra mig till minnes att jag läst om någon (kanske i tråden) som haft liknande problem med just laptop

Är modellerna med quartz-ur bättre mot magnetism tro?
Kvarts magnetiseras inte permanent på samma sätt som ett mekanisk urverk. Om du håller en stark elektromagnet vid ett kvartsverk börjar oftast visarna snurra runt, men så fort du bryter spänningen återgår det till sin normala gång, så du behöver alltså inte avmagnetisera det. Om du har stora besvär med magnetiserade klockor skulle byte till kvartsur definitivt lösa dina problem.

Kvarts magnetiseras inte permanent på samma sätt som ett mekanisk urverk. Om du håller en stark elektromagnet vid ett kvartsverk börjar oftast visarna snurra runt, men så fort du bryter spänningen återgår det till sin normala gång, så du behöver alltså inte avmagnetisera det. Om du har stora besvär med magnetiserade klockor skulle byte till kvartsur definitivt lösa dina problem.
Eller välj en klocka med kiselspiral. Den är ju skapt just för att motstå magnetism.

Absolut, men jag tolkade hans inlägg som att han ville ha en Sinn. Har för mig att Sinn inte har några Si-modeller?
Sant, så var det säkert. Men som rookie på forumet kanske man inte har så bra koll tänker jag. Inte osannolikt att man inte vet att det kan skilja sig mellan automatiska verk. Även om just Sinn har valt en annan väg än kisel, såvitt jag vet.

Hej!

Har själv haft problem med magnetisering på en 556, jag var till slut övertygad dock att det hade mer att göra med en trådlös laddare än en laptop. Efter jag avmagnetiserade klockan och visade hänsyn med laddaren hade jag inga vidare problem trots mycket laptop användning.

MacBook är kända för sina magneter. Går att googla både på div. forum och videos. Avger 100-1000 gauss. 1000 gauss är precis under 80 000 A/m vilket är mycket. Vissa Sinn-modeller klara den nivån. Eller tex IWC.

Vill du vara säker så välj klockor som klarat Metas certifikat tex Omega och Tudor som då klarar 15 000 gauss, då är du helt trygg @Thomasen.

Senast ändrad:
Har själv haft problem med magnetisering på en 556, jag var till slut övertygad dock att det hade mer att göra med en trådlös laddare än en laptop. Efter jag avmagnetiserade klockan och visade hänsyn med laddaren hade jag inga vidare problem trots mycket laptop användning.
Ja, vissa laddare är notoriska magnetiserare. Jag brukar jobba mycket med olika elektriska borrar, sågar och andra powertools i min ateljé, och de starka elmotorerna i de verktygen är fenomenala på att magnetisera klockor. Jag hade stora problem med en Squale minns jag. Jag blev så less på det att jag till slut började välja klockor som inte blir magnetiserade så lätt. Kiselfjäder är en mycket bra lösning. Jag har hört flera obekräftade rykten om att Sellita SW-200-2 ska släppas snart, då med 65 timmars reserv. Man kan ju hoppas att också Sellita hoppar på tåget med antimagnetiska fjädrar de också.

Tillbaka
Topp