• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jag är tillbaka hos Sinn. Det var väldigt längesedan.
Inte långt ifrån nyskick!
Att man lyckas hitta den under OWG är ju ett skämt 🤣 Den får snällt vänta i lådan i drygt två veckor till.

IMG_2791.jpeg
IMG_2799.jpeg

IMG_2794.jpeg

Ohhh....vacker. Inte vanlig här på forat. Berätta mer om denna och hur du kom på att du behövde en sådan.
Tack 🤩

Jag hade en del Sinns tidigare, 556, 556 Altherr, EZM 3. Gillade dem skarpt och gick över till Damasko DS30.
Just där och då gillade jag toolish-looken på klockor, det skulle vara enkelt och inte så värst elegant.

Sen tröttnade jag lite på det utseendet och började gå i en annan riktning.
Jag var ofta inne på Sinns hemsida och kollade på deras Financial District modeller, tyckte de var riktigt läckra, men över min budget.

Hoppade runt lite bland olika klockor för att försöka hitta vad jag egentligen vill ha.
( vet inte hur långt jag kommer på den resan egentligen, det får vi se )

Men i alla fall så såg jag denna 6058 NK på tyskarnas motsvarighet till KS.
Uhrforum.
Var ju bara tvungen att slå till kände jag.

Senast ändrad:
Tack 🤩

Jag hade en del Sinns tidigare, 556, 556 Altherr, EZM 3. Gillade dem skarp och gick över till Damasko DS30.
Just där och då gillade jag toolish-looken på klockor, det skulle vara enkelt och inte så värst elegant.

Jag var ofta inne på Sinns hemsida och kollade på deras Financial District modeller, tyckte de var riktigt läckra, men över min budget.

Hoppade runt lite bland olika klockor för att försöka hitta vad jag egentligen vill ha.

Uhrforum.
Uhrforum är bra, särskilt om man är intresserad av tyska märken.

Tack 🤩

Jag hade en del Sinns tidigare, 556, 556 Altherr, EZM 3. Gillade dem skarp och gick över till Damasko DS30.

Uhrforum.
Limiterad till 200 ex. just denna NK.
Kan man man kalla den en toolig dressare? Säkert inte, dressare är nog rätt, men skulle vara en bra dressare för den som gillar tooliga klockor iaf.🙂.

Limiterad till 200 ex. just denna NK.
Kan man man kalla den en toolig dressare? Säkert inte, dressare är nog rätt, men skulle vara en bra dressare för den som gillar tooliga klockor iaf.🙂.
Ja, håller med om en bra dressare för den som gillar tooliga klockor. Riktigt bra beskrivning.

Har nog inte släppt toolish helt ännu, det var där allt började för mig.

Att den är limiterad gjorde det ännu bättre då jag är en sucker för limiterade modeller 😍

Ingen som sitter på gummi med viklås/butterfly till U15/U15 i (satinerad finish om möjligt)? Sugen på att testa gummi till min U15 men vet inte om jag är 3500kr-sugen s a s 🙂

Fattar inte hur man kan berömma en klocka när hela designen är stulen. Helt ointressant huruvida den är av bra kvalitet eller inte. Hela homage/kopia grejen är tröttsam. Det är fusk och stöld.

Förlåt sen inflikning här men jag håller med dig i sak men kom på mig själv med ett par nyanseringar/förhandlingar med en hård linje som jag själv känner gör homages mer ok, förutsatt att det är en ärlig homage, dvs när tillverkaren är noga med att egna loggan är med och att det inte ska gå att missta ens för en oinvigd när den tittar på urtavlan.

- När nån har en djup kärlek till sin äkta finklocka men är motiverat orolig att den ska bli illa tilltygad eller stulen under tex arbete eller resa tycker jag det är helt ok att skaffa sig en bra homage.

- När en klocktok absolut inte kan rassla ihop 50, 100 eller 500 lök för att haffa sin drömdinka men ändå vill kunna drömma vidare på nära håll.

Återigen tycker jag detta endast gäller klockor som emiulerar utan att låtsas vara äkta och där lägger jag till brasklapp på fejkad patina från fabrik, slit eller patinera klockan själv isf.

Kopior är dock inte alls ok: det är raka motsatsen till att hedra och göra en homage till en stilikon.

Där räknar jag in tillverkare som använder sig av plagierade loggor där kanske bara en bokstav är smått ändrad, då är vi inne på territoriet lurendrejeri och uppsåtlig vilseledning.

Fakesqförsäljare och hustlers som livnär sig på andras goda tilltro sysslar med förkastligt pissbeteende och utgör perfekta exempel på hur man är ”bara en liten lort”.

Så, nu har jag fått blurta ut min autistiska brasklapp.

Tillbaka
Topp