• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

TomGanks

Panerai
I morse kom jag till jobbet och ingen var här! Hoppas det fortsätter så. ;)

Jag möttes direkt av juli månads Sinnkalender.
C8667E9F-B35E-408E-916C-9C9BA749E2EF.jpeg


Men nu är det augusti och då ser vi den nya kronografen som de kallar 936. :)

41F2DC00-BB2E-424C-8927-D594925D909E.jpeg
Jäkla, den var snygg!
 

McFly

Cartier
Såg att Sinn ändrat info på hemsidan gällande urverk för 556i. Tidigare var det väl ETA 2824 om jag inte missminner mig och nu är det Sellita SW200.

Plockade ut en ny från Eriksson i dagarna och undrar vilket verk som sitter i denna. Någon med ett ETA-verk som skulle vilja slänga upp en bild?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Såg att Sinn ändrat info på hemsidan gällande urverk för 556i. Tidigare var det väl ETA 2824 om jag inte missminner mig och nu är det Sellita SW200.

Plockade ut en ny från Eriksson i dagarna och undrar vilket verk som sitter i denna. Någon med ett ETA-verk som skulle vilja slänga upp en bild?
Kolla genom glasbaksidan, ser du ETA-rosen är det en ETA.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Såg att Sinn ändrat info på hemsidan gällande urverk för 556i. Tidigare var det väl ETA 2824 om jag inte missminner mig och nu är det Sellita SW200.

Plockade ut en ny från Eriksson i dagarna och undrar vilket verk som sitter i denna. Någon med ett ETA-verk som skulle vilja slänga upp en bild?
Jag köpte en 556A för ett par veckor sen och den har ETA. När jag bildgooglar båda urverk så ser de absolut identiska ut för mitt helt otränade öga. Hittade denna bild också...som gjorde att jag kunde bekräfta att min har ETA:n. Men vet också att de just är påväg att byta till Sellita, pga att de inte längre kan (?) använda ETA pga Swatch-group osv.
How-to-identify-an-ETA-movement-900x900.jpg
 

McFly

Cartier
Jag köpte en 556A för ett par veckor sen och den har ETA. När jag bildgooglar båda urverk så ser de absolut identiska ut för mitt helt otränade öga. Hittade denna bild också...som gjorde att jag kunde bekräfta att min har ETA:n. Men vet också att de just är påväg att byta till Sellita, pga att de inte längre kan (?) använda ETA pga Swatch-group osv.
How-to-identify-an-ETA-movement-900x900.jpg
Snyggt, tack för hjälpen. Visste att de var lika varandra men de verkar vara oskiljbara utan att gå in på detaljnivå. Tror att det är ett 2824 i min också. De skriver att det kan skilja sig på sajten och lämnar en disclaimer för det.

Oviktigt i sig, men kul att veta. Måste säga att jag är väldigt imponerad av den finish man har på verknivå och kvaliteten.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Snyggt, tack för hjälpen. Visste att de var lika varandra men de verkar vara oskiljbara utan att gå in på detaljnivå. Tror att det är ett 2824 i min också. De skriver att det kan skilja sig på sajten och lämnar en disclaimer för det.

Oviktigt i sig, men kul att veta. Måste säga att jag är väldigt imponerad av den finish man har på verknivå och kvaliteten.
På ETA verken brukar det står ETA någonstans i liten stil. Står det "25 jewels" är det ett ETA står det "26 jewels" är det Sellita. Hittills har 556an varit ETA i de flesta (alla?) fall medan tex 104an är Sellita. Det finns små skillnader på dessa i Sinns modeller som tex att Sellita verket har Incabloc medan ETAn i 556an lustigt nog har något variant av ETA shock. Båda skall vara top grade o då borde i normalfallet båda ha Incabloc. Sannolikt skit samma ETA eller Sellita är nog ingen fråga då Sellita både tillverkat delar/kompletta verk till ETA som underleverantör. Så ett äldre ETA kan i princip vara ett Sellita... Sedan Selitta blev mera självständigt o detta samarbete upphört så kan det ju bli större skillnader framåt i tiden.
 

Nioq

Omega
2-Faktor
08D8FB20-FA51-4FEA-B1A7-5D0A7BD7C23D.jpeg
Har av någon ofattbar anledning missat den här tråden... Sjukt med tanke på att min beater sedan 2015 har varit denna juvel. Älskar klockan och kommer faktiskt aldrig att släppa den - helt enkelt en ”riktig” keeper! Köptes såklart med länk, men har mest suttit på silikon (OEM som tyvärr pajade), konjak (MJLeather - bra skit!) samt bandet på bilden (Hirsch Ranger).
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kul. @engst visade också intresse. Jag hör av mig igen när det närmar sig och jag fått koll på mina tågtider osv. Auf Wiedersehen så länge.
Nu börjar dra ihop sig för tyska dagar i Stockholm, Rammstein och Sinn. På torsdag åker jag till Eriksons Ur vid 11-snåret. Den som vill ta en fika/lunch/öl i närheten kan väl skicka ett PM.
@rm83 @engst
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
08D8FB20-FA51-4FEA-B1A7-5D0A7BD7C23D.jpeg
Har av någon ofattbar anledning missat den här tråden... Sjukt med tanke på att min beater sedan 2015 har varit denna juvel. Älskar klockan och kommer faktiskt aldrig att släppa den - helt enkelt en ”riktig” keeper! Köptes såklart med länk, men har mest suttit på silikon (OEM som tyvärr pajade), konjak (MJLeather - bra skit!) samt bandet på bilden (Hirsch Ranger).
Riktigt trevlig! Bara att lyfta på hatten att du haft den så länge utan att flippa. :pompus:
 
Topp