• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sinn 809. Tavla, visare och index som jag aldrig kommer att tröttna på.

IMG_20200802_095612.jpg
IMG_20200802_095302.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Veldig flott klokke, og ganske spesielt med markører rett på glasset.

Tack :) Ja, det är är rolig feature som jag inte har sett på så många andra klockor om ens någon som jag kan påminna mig om. Funderar på att köpa på mig ett extra glas från Sinn medan de fortfarande finns kvar ifall det skulle vara så att olyckan är framme längre neråt vägen.

Veckans klocka eller?

Jag har redan övergivit det systemet :)
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Tack :) Ja, det är är rolig feature som jag inte har sett på så många andra klockor om ens någon som jag kan påminna mig om. Funderar på att köpa på mig ett extra glas från Sinn medan de fortfarande finns kvar ifall det skulle vara så att olyckan är framme längre neråt vägen.



Jag har redan övergivit det systemet :)
Flikar in som den fluktare jag är :bag: Spinnaker har en modell med liknande index. Länk
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Flikar in som den fluktare jag är :bag: Spinnaker har en modell med liknande index. Länk

Tja, varför inte :) En modernisering av en modell som inte är speciellt känd och med tillräckligt stora ändringar så att den inte blir en kopia. Rejält mycket större, men en snygg beater med bra spec och en trevlig retrokänsla. Ska smyga in i micro-tråden och se om någon har klickat hem en.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tanken var att min 856 UTC S skulle följa med på familjens äventyrsresa till USA/Kanada i sommar - men så kom Corona i vägen :( Istället fick klockan vara med på min hemester.

Idag är sista dagen innan det är dax att jobba igen. Klockan har suttit på min arm i princip hela semester och under dessa 30 dagar har den gått +13 sekunder totalt. Mer än godkänt i min bok.

DSC_1396-01.jpeg
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Tja, varför inte :) En modernisering av en modell som inte är speciellt känd och med tillräckligt stora ändringar så att den inte blir en kopia. Rejält mycket större, men en snygg beater med bra spec och en trevlig retrokänsla. Ska smyga in i micro-tråden och se om någon har klickat hem en.
Den har varit upp på tapeten där, annars hade jag inte vetat om det :p men tror inte någon köpt någon eller i alla fall inte någon som fått den än.
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Tanken var att min 856 UTC S skulle följa med på familjens äventyrsresa till USA/Kanada i sommar - men så kom Corona i vägen :( Istället fick klockan vara med på min hemester.

Idag är sista dagen innan det är dax att jobba igen. Klockan har suttit på min arm i princip hela semester och under dessa 30 dagar har den gått +13 sekunder totalt. Mer än godkänt i min bok.

DSC_1396-01.jpeg
Riktigt snygg i svart den där, fler bilder hade man ju inte mått dåligt utav :)
 

Torpeden

Omega
Tanken var att min 856 UTC S skulle följa med på familjens äventyrsresa till USA/Kanada i sommar - men så kom Corona i vägen :( Istället fick klockan vara med på min hemester.

Idag är sista dagen innan det är dax att jobba igen. Klockan har suttit på min arm i princip hela semester och under dessa 30 dagar har den gått +13 sekunder totalt. Mer än godkänt i min bok.

DSC_1396-01.jpeg

Fy vad fin den är! Någon annan som sitter på en 856 UTC, eller ännu ovanligare kanske en B-Uhr som vill dela med sig av bilder? :)
 

Torpeden

Omega
Överhuvudtaget så är 856 UTC en av Sinn´s allra bästa klockor. En riktig OWG-klocka om man kan avstå Nobelfesten :)

Ja, så är det verkligen. Är nu på jakt efter en riktig beater som är lättläst och slitstark samt helst med UTC-komplikation och/eller dykarring. Tycker 856 fyller den kravspecen riktigt bra. 356:an var riktigt klockren rent utseendemässigt men jag kom fram till att kronograf blir för plottrigt/onödig funktion för min kravspec, samt att tegimenteringen är rätt så bra att ha om man faktiskt ska flyga med den.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja, så är det verkligen. Är nu på jakt efter en riktig beater som är lättläst och slitstark samt helst med UTC-komplikation och/eller dykarring. Tycker 856 fyller den kravspecen riktigt bra. 356:an var riktigt klockren rent utseendemässigt men jag kom fram till att kronograf blir för plottrigt/onödig funktion för min kravspec, samt att tegimenteringen är rätt så bra att ha om man faktiskt ska flyga med den.

Om 40mm är sweet spot så är 856 bästa alternativet i Sinn´s sortiment. Annars har du ju även 857 med både UTC och vridring, men då växer den till 43mm x 12mm.

x856.jpg.pagespeed.ic.PAcxXrvwu0.jpg
 

Torpeden

Omega
Om 40mm är sweet spot så är 856 bästa alternativet i Sinn´s sortiment. Annars har du ju även 857 med både UTC och vridring, men då växer den till 43mm x 12mm.

x856.jpg.pagespeed.ic.PAcxXrvwu0.jpg

40 mm är tyvärr smärtgränsen för mina ätpinnar till handleder. Så siktet är inställt på 856. :) Man får leva utan en dykarring, det har jag en SKX för ändå. Men det hade varit nice att ha en 857 i storleken 40 mm.

Min högst personliga åsikt i sammanhanget är att dykarring tillsammans med en okomplicerad/lättöverskådlig tavla är de absolut bästa funktioner en pilotklocka kan ha. UTC är bra om man ofta flyger över tidszonsgränser och det inte gör tavlan för plottrig. Vad tycker ni som flyger, vad ser ni helst på en flygarklocka?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min högst personliga åsikt i sammanhanget är att dykarring tillsammans med en okomplicerad/lättöverskådlig tavla är de absolut bästa funktioner en pilotklocka kan ha.
Du ska inte ha en 103 Ti DIAPAL då? ;)
B5A8A029-0B5E-4D54-BF57-3D5ADB1A431F.jpeg

Klassisk design i högteknologiskt utförande med lättviktsboett i titan, tvåvägs vridring med countdown, kronograf, datum, UTC och tänkt som pilotklocka! :)

Storleken på 41 mm kanske är aningen för stor för dig, men bandhornen är nedvinklade på 103-boetterna så det kanske funkar?
 

Torpeden

Omega
Du ska inte ha en 103 Ti DIAPAL då? ;)
B5A8A029-0B5E-4D54-BF57-3D5ADB1A431F.jpeg

Klassisk design i högteknologiskt utförande med lättviktsboett i titan, tvåvägs vridring med countdown, kronograf, datum, UTC och tänkt som pilotklocka! :)

Storleken på 41 mm kanske är aningen för stor för dig, men bandhornen är nedvinklade på 103-boetterna så det kanske funkar?

Den är schysst, men blir för plottrig med kronografen imo. Föredrar att mäta elapsed time på vridringen istället för countdown (även om countdown kan vara lämpligt i vissa taktiska scenarion). Hursomhaver är det ändå coolt att de har lyckats trycka in så mkt funktioner i en relativt kompakt modell :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Den är schysst, men blir för plottrig med kronografen imo. Föredrar att mäta elapsed time på vridringen istället för countdown (även om countdown kan vara lämpligt i vissa taktiska scenarion). Hursomhaver är det ändå coolt att de har lyckats trycka in så mkt funktioner i en relativt kompakt modell :)

@Fliegerchronograph flyger, (tror jag i alla fall :) ), ibland med Sinn 757. Har funnits med UTC men den referensen tillverkas inte längre.
Samma upplägg på 756/767 som 856/857, det vill säga 756 är 40mm utan vridring och 757 43mm med vridring. Skillnaden är också att 856/7 har 24-timmarsvisning för UTC medan 867/7 har 12-timmars.

Jag har börjat känna en liten dragning till klockor utan sekundvisare den senaste tiden, och det är något som man får på köpet på 756/7. Det är enbart sekundvisare kopplat till kronografen och inte en som går konstant.
 

Abben

Cartier
2-Faktor
@Fliegerchronograph flyger, (tror jag i alla fall :) ), ibland med Sinn 757. Har funnits med UTC men den referensen tillverkas inte längre.
Samma upplägg på 756/767 som 856/857, det vill säga 756 är 40mm utan vridring och 757 43mm med vridring. Skillnaden är också att 856/7 har 24-timmarsvisning för UTC medan 867/7 har 12-timmars.

Jag har börjat känna en liten dragning till klockor utan sekundvisare den senaste tiden, och det är något som man får på köpet på 756/7. Det är enbart sekundvisare kopplat till kronografen och inte en som går konstant.
Nu fick jag lite sug efter en 757 igen. Riktigt grym klocka och en av de få jag ångrar att jag sålt. Gillade att den saknade sekundvisare och tyngden runt handleden, den hade närvaro!
IMG_20190318_180212.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jaha, nu blir det skattjakt igen :) Ska lägga ut annons och var hundra på att klockan låg i boxen, men icke. Att alla länk- och bandalternativ som jag burit den på låg på rätt ställe måste betyda att jag har gömt den någonstans head only när jag har begett mig ut på något ärende :D

IMG_20200803_092437.jpg
 
Topp