• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Både insida och utsida. Men utsidan är mer diskret. Farbror kanske inte hade läsglasögonen på sig.
1618412286374.png
Haha nä det är tydligen dags att gå till Specsavers 👀
Återigen - kul att du gillade det.
Det var ju du som hittade det så känns bra att du tar över.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Man blir ju sugen på en b-uhr.... men det hade varit koolt med en brons boett ala stowa (som jag sneglar på....visk)
Jag har anmält @Abben - han är på mig dagligen.
Jag visste inte att man kunde få "time-out" från konversationer ☹️
Nu får ni lugna er med hypen på B-uhr. Snart säljs den väl över list av gråhandlare som värsta Daytonan. 😂

Det absolut värsta med det är att tråden skulle gå under pga alla glädjedödande spekulationer om värdeuppgång och gråhandlare etc
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Nu får ni lugna er med hypen på B-uhr. Snart säljs den väl över list av gråhandlare som värsta Daytonan. 😂

Det absolut värsta med det är att tråden skulle gå under pga alla glädjedödande spekulationer om värdeuppgång och gråhandlare etc
Hört i en mörk gränd " 50k, är du inte klok!!! Vill du ha 50k för att ta hand om mitt ex??? Det får man ju för fan ett B-uhr för!!!"
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Du är modig som lägger klockan på datorn och dess högtalare. Jag försöker undvika sådan kontakt oavsett spec på klockan. Men det är kanske ingen fara? Åsikter i frågan från övriga?
Du tänker på magnetism?
Aldrig tänkt på men brukar också lägga klockan så där ibland 😰
Hoppas ngn kan lugna oss..eller inte.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Du tänker på magnetism?
Aldrig tänkt på men brukar också lägga klockan så där ibland 😰
Hoppas ngn kan lugna oss..eller inte.
Exakt. Att vissa modeller uttryckligen klarar att utsättas för förhöjd magnetisk intensitet känner vi ju till men frågan är hur starka magnetfält som skapas där. Högtalare är ju uttalat dåliga och ju större desto sämre (små där förvisso men även datorn i sig avger ju magnetfält).

Edit: om många gör så utan att det påverkar tidshållningen, då är det väl inga problem.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Exakt. Att vissa modeller uttryckligen klarar att utsättas för förhöjd magnetisk intensitet känner vi ju till men frågan är hur starka magnetfält som skapas där. Högtalare är ju uttalat dåliga och ju större desto sämre (små där förvisso men även datorn i sig avger ju magnetfält).

Edit: om många gör så utan att det påverkar tidshållningen, då är det väl inga problem.
Inget jag märkt så förhoppningsvis har jag en så urkass pc med minimala högtalare 😁
Samtidigt så är väl datorer ganska känsla mot magnetism iallafall förr i tiden med fysiska hårddiskar.
Nya SSD diskar har jag för mig vara helt okänsliga?
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Du är modig som lägger klockan på datorn och dess högtalare. Jag försöker undvika sådan kontakt oavsett spec på klockan. Men det är kanske ingen fara? Åsikter i frågan från övriga?

Exakt. Att vissa modeller uttryckligen klarar att utsättas för förhöjd magnetisk intensitet känner vi ju till men frågan är hur starka magnetfält som skapas där. Högtalare är ju uttalat dåliga och ju större desto sämre (små där förvisso men även datorn i sig avger ju magnetfält).

Edit: om många gör så utan att det påverkar tidshållningen, då är det väl inga problem.
Tycker det är intressant att du tar upp det. Jag har funderat hur man ska resonera på flygresan om man tvingas lägga klockan på bandet genom scanningen? Jag har lyckats få behålla den på men om någon tjänsteman skulle tjura? Kanske ingen fara?
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Tycker det är intressant att du tar upp det. Jag har funderat hur man ska resonera på flygresan om man tvingas lägga klockan på bandet genom scanningen? Jag har lyckats få behålla den på men om någon tjänsteman skulle tjura? Kanske ingen fara?
Är datorn farlig eller inte? Ingen aning. Hur gör ni när: Ni åker under en stor kraftledning eller i närheten av en transformator station, när ni är i närheten av TV apparaten eller induktions spisen, en kraftig elmotor, i en verkstadslokal med massor av elektriska maskiner, sitter i en modern bil och framförallt i en ELBIL. Hur klarar all piloter sina klockor med tanke på all elektronik och olika elsystem och högfrekventa generatorer. Magnetfält finns överallt och många betydligt kraftigare än en dator och högtalare. Men som sagt jag har ingen aning om hur det påverkar klockor.

Jag har aldrig råkat ut för att få en klocka magnetiserad, största hotet mot mina klockor är den vingliga cykelturen på väg hem (via div diken) från restaurangen en blöt sommar kväll.

Det poppade upp ett minne från England för sådär 15 år sedan när jag jobbade där, tankade bilen och pratade i telefon samtidigt. Blev ordentligt utskälld, macken kunde ju explodera av mobilradiovågorna. Pratade aldrig mer i tfn när jag tankade i England men här hemma händer det ofta och hittills har ingen mack exploderat.

Bara egna funderingar utan att veta fakta eller med någon vetenskaplig bakgrund. :)
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Är datorn farlig eller inte? Ingen aning. Hur gör ni när: Ni åker under en stor kraftledning eller i närheten av en transformator station, när ni är i närheten av TV apparaten eller induktions spisen, en kraftig elmotor, i en verkstadslokal med massor av elektriska maskiner, sitter i en modern bil och framförallt i en ELBIL. Hur klarar all piloter sina klockor med tanke på all elektronik och olika elsystem och högfrekventa generatorer. Magnetfält finns överallt och många betydligt kraftigare än en dator och högtalare. Men som sagt jag har ingen aning om hur det påverkar klockor.

Jag har aldrig råkat ut för att få en klocka magnetiserad, största hotet mot mina klockor är den vingliga cykelturen på väg hem (via div diken) från restaurangen en blöt sommar kväll.

Det poppade upp ett minne från England för sådär 15 år sedan när jag jobbade där, tankade bilen och pratade i telefon samtidigt. Blev ordentligt utskälld, macken kunde ju explodera av mobilradiovågorna. Pratade aldrig mer i tfn när jag tankade i England men här hemma händer det ofta och hittills har ingen mack exploderat.

Bara egna funderingar utan att veta fakta eller med någon vetenskaplig bakgrund. :)
Jag hörde av en säljare av annat klockmärke att en kund hade problem med då han pendlade med ett sådant elektrifierat åksätt, spårvagn eller vad som nu finns i södern. Klockan som är en kvarts stannade /sackade varje gång. Denna klocka hade inget magnetiskt skydd. Jag hade köpt en likadan till frugan och den betedde sig lika därav att det kom upp. Hon lade den vid TVn på kvällen och vi började funder om det var högtalarna. Nu dog hela skiten innan jag fick veta felet. Blir ingen klocka utan bra magnetiskt skydd någonsin mer.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Är datorn farlig eller inte? Ingen aning. Hur gör ni när: Ni åker under en stor kraftledning eller i närheten av en transformator station, när ni är i närheten av TV apparaten eller induktions spisen, en kraftig elmotor, i en verkstadslokal med massor av elektriska maskiner, sitter i en modern bil och framförallt i en ELBIL. Hur klarar all piloter sina klockor med tanke på all elektronik och olika elsystem och högfrekventa generatorer. Magnetfält finns överallt och många betydligt kraftigare än en dator och högtalare. Men som sagt jag har ingen aning om hur det påverkar klockor.

Jag har aldrig råkat ut för att få en klocka magnetiserad, största hotet mot mina klockor är den vingliga cykelturen på väg hem (via div diken) från restaurangen en blöt sommar kväll.

Det poppade upp ett minne från England för sådär 15 år sedan när jag jobbade där, tankade bilen och pratade i telefon samtidigt. Blev ordentligt utskälld, macken kunde ju explodera av mobilradiovågorna. Pratade aldrig mer i tfn när jag tankade i England men här hemma händer det ofta och hittills har ingen mack exploderat.

Bara egna funderingar utan att veta fakta eller med någon vetenskaplig bakgrund. :)
Var du i Jönköping för drygt tre år sedan?

 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Var du i Jönköping för drygt tre år sedan?

@perhog pendlade in från Gränna 😜
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Du är modig som lägger klockan på datorn och dess högtalare. Jag försöker undvika sådan kontakt oavsett spec på klockan. Men det är kanske ingen fara? Åsikter i frågan från övriga?
Jag lägger klockan på PCn , bilnyckeln vid mobilen, mobilen vid plånboken, aldrig haft problem. Men jag är född med matjord i fickorna, inget biter på mig! host host....

Edit, 556an visar inga problem med att få samleva med PC, -3 sec/24hr. Konstant denna vecka.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Jag har haft en klocka som blivit magnetiserad- av vad vet jag däremot inte. Är tämligen säker på att just magneterna i högtalare (av åtminstone större karaktär) är kraftfulla och bör undvikas.

På våra breddgrader ligger jordens magnetiska totalfält på 50-60 nT motsvarande 0,5-0,6 Gauss och 40 A/m. Sinn 556 klarar 80000 A/m.
En kylskåpsmagnet ligger på ca 800 A/m. En rejäl magnet ligger på 1-1,5 T motsvarande 800000-1200000 A/m.

Edit: Sinn 556 klarar 4800 A/m. 856 klarar 80000 A/m
 
Senast ändrad:

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Jag har haft en klocka som blivit magnetiserad- av vad vet jag däremot inte. Är tämligen säker på att just magneterna i högtalare (av åtminstone större karaktär) är kraftfulla och bör undvikas.

På våra breddgrader ligger jordens magnetiska totalfält på 50-60 nT motsvarande 0,5-0,6 Gauss och 40 A/m. Sinn 556 klarar 80000 A/m.
En kylskåpsmagnet ligger på ca 800 A/m. En rejäl magnet ligger på 1-1,5 T motsvarande 800000-1200000 A/m

Hold up, 556 ska klara upp till 4,800 A/m enligt DIN8309 standard. Inget att fnysa åt det heller i vilket fall.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Är datorn farlig eller inte? Ingen aning. Hur gör ni när: Ni åker under en stor kraftledning eller i närheten av en transformator station, när ni är i närheten av TV apparaten eller induktions spisen, en kraftig elmotor, i en verkstadslokal med massor av elektriska maskiner, sitter i en modern bil och framförallt i en ELBIL. Hur klarar all piloter sina klockor med tanke på all elektronik och olika elsystem och högfrekventa generatorer. Magnetfält finns överallt och många betydligt kraftigare än en dator och högtalare. Men som sagt jag har ingen aning om hur det påverkar klockor.

Jag har aldrig råkat ut för att få en klocka magnetiserad, största hotet mot mina klockor är den vingliga cykelturen på väg hem (via div diken) från restaurangen en blöt sommar kväll.

Det poppade upp ett minne från England för sådär 15 år sedan när jag jobbade där, tankade bilen och pratade i telefon samtidigt. Blev ordentligt utskälld, macken kunde ju explodera av mobilradiovågorna. Pratade aldrig mer i tfn när jag tankade i England men här hemma händer det ofta och hittills har ingen mack exploderat.

Bara egna funderingar utan att veta fakta eller med någon vetenskaplig bakgrund. :)
Jag jobbar i transformatorstationer hela dagarna med min sinn ezm3.
har är än så länge inte märkt av att något med klockan alls.
 
Topp