• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

JoelD

Rolex
2-Faktor
Samma vattenresistens på 101B som 556A ;)

Men jag förstår vad du menar. Självklart är det skillnad att hoppa i plurret med en 556 mot vintage.

Såg att du funderade på U50s vara eller icke vara. Kanske en Doxa istället som dykare?
Jag var ju sugen på en Doxa men har nog konstaterat att boettformen inte riktigt passar min handled tyvärr. Konstaterade det efter att ha köpt en Vostok med liknande boett och liknande mått. Det blev liksom för stort, trots att den är ganska "kort".
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Oldie but goldie

IMG_20210816_111923.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Smakråd
Ska 756 få behålla bandet eller ska länken på? Om den ska upp på länk; 856B?
Upp på originalcanvas eller tyska flaggan?
Tycker dock 756 gör sig bättre på tyska flaggan bandet än 856B då kontrasterna med den svart/vita tavlan är bra.
I-lands bekymmer eller hur 😊
13963BDB-81C2-41E0-B3F3-31B36EFB6448.jpeg
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Röstar helt klart länk för 756an, känns lite som den var designad för det till att börja med (typ stenhård beater som kan vikariera som knogjärn). :)
Smakråd
Ska 756 få behålla bandet eller ska länken på? Om den ska upp på länk; 856B?
Upp på originalcanvas eller tyska flaggan?
Tycker dock 756 gör sig bättre på tyska flaggan bandet än 856B då kontrasterna med den svart/vita tavlan är bra.
I-lands bekymmer eller hur 😊
13963BDB-81C2-41E0-B3F3-31B36EFB6448.jpeg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Smakråd
Ska 756 få behålla bandet eller ska länken på? Om den ska upp på länk; 856B?
Upp på originalcanvas eller tyska flaggan?
Tycker dock 756 gör sig bättre på tyska flaggan bandet än 856B då kontrasterna med den svart/vita tavlan är bra.
I-lands bekymmer eller hur 😊
13963BDB-81C2-41E0-B3F3-31B36EFB6448.jpeg
Min röst går är 756 på länk för den blir så extremt toolig då. Och originalcanvas på 856B då färgmatchningen är så bra. Tyskcanvas är ju ett bra alternativ när du vill byta länken ett tag.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
På ett no-name billigt gummi. Man får inte mycket svar om man googlar 356 på gummi faktiskt. Mest Sinns egna produktbilder.
(kommer ångra bytet när jag ska försöka få tillbaka länken...)
20210816_160905.jpg
Tror det handlar mycket om vilka stift man har till länken.
Satte ju på länken idag och jag är ingen mästare på det. Tog nån minut.
Tror de ska vara lite koniska.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Jag vill minnas att finelänken var riktigt skön, men det var även h-länken.
Kanske att finelänken vinner i ren komfort, men nackdelen är att den inte är lika justerbar pga. butterfly-låset.
En microjustering i låset är alltid välkommet för bättre passform.
Jag har provat 556 på båda dessa länkar och tycker helt klart finelink vinner rent komfortmässigt men h-länken upplever jag som snyggare och mer passande.
Ska prova 356 på fine en vacker dag :)
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Verktygsklocka på rättvänd länk 🙂
Titta noggrant på låset så ser ni märken...
Ett tips; skrapa inte länken, eller klockan mot granit.
Tegimenterad eller ej spelar ingen roll.
Det kan bli märken ändå.
D694F91F-DD94-4121-9711-7BC325813560.jpeg
E084323C-4BE0-40BD-8BC9-0721D5050596.jpeg
Tror jag läste någonstans (säkert i denna tråd för några hundra sidor sedan…vart annars ;)) att granitsten i sverige ibland innehåller kvarts som har motsvarande ca 1000 vickers.

Tror man behöver minst tegimentering+ubåtstål+pvd men helst hårdaste graden titan+tegimentering (ezm9/10) för att komma förbi den hårdheten?
 
Senast ändrad:
Topp