• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Rätta mig gärna här, men det är väl när delarna som ska flippa datumet greppat in man inte får byta datum, dvs 21-03 för att vara säker.
Det blir väl inte omvänt bara för att kronan flyttas då datumet ändå flippas 24:00?

Edit: Håller för övrigt med om ghost-datum. Tycker det känns lite som ett hopplock av delar och inte en produkt. Något som en Seikomoddare skulle göra, eller någon som bygger egna klockor från ebay-delar.
Så är det säkert. Nog bara jag som gör en tankevurpa och komplicerar till det i onödan :/
 

Omega21jul1969

Rolex
2-Faktor
Tycker jag lusläser tråden men undrar ändå två saker.

1. Är det någon som fick tag på den svarta U50 S BS och lagt upp bilder?

2. Samma fråga för den Sinn 556 färgglada Citron-gula?
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Ni vet att det följer med en instruktionsbok till varje klocka? 😜

Annars finns den att ladda ner på Sinns hemsida 😎
Håller med, var förvånansvärt smidigt att styra kronografen. Det som gjorde mig förvirrad det var att ställa datumet och attt man ska undvika kl 21 till 03. Blir ju eg. omvänt iom att klockan är roterad o_O men ställer man strax efter kl 12 så bör det inte vara några problem.
Måste även säga att denna är en fröjd att fotografera. AR gör verkligen sitt 😍
CDB582E9-0135-43A8-B6D2-30ABADEAFD62.jpeg



För min del handlar det mer om att det känns som en genväg av tillverkaren. Lägger man 5 siffriga belopp på en klocka så uppskattar man ifall de ”go the extra mile” och även anpassar urverket. Framförallt nu när det finns sådana verk att tillgå. Tidigare fick dessa verk modifieras ex. Tudor i tidigare BB serien.

Rätta mig gärna här, men det är väl när delarna som ska flippa datumet greppat in man inte får byta datum, dvs 21-03 för att vara säker.
Det blir väl inte omvänt bara för att kronan flyttas då datumet ändå flippas 24:00?

Edit: Håller för övrigt med om ghost-datum. Tycker det känns lite som ett hopplock av delar och inte en produkt. Något som en Seikomoddare skulle göra, eller någon som bygger egna klockor från ebay-delar.
CDB98C78-4F8E-46CA-8855-1E2DBDC468EB.png
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
En annan lite novis fråga när det kommer till Sinn. Hur brukar ni applicera låsvätskan? På lilla skruven eller inne i gängan på ”pinnen”? 🤔 (Denna länk har insexskruvar) vad är smidigast?

Edit: eller finns det någon instruktion för detta också? @Laddsladd :D
 
Senast ändrad:

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Man är ju anonym här 😉

Men faktum kvarstår att många kvinnor jag känner är väldigt mycket bättre än män på att läsa instruktioner. Förutom min svåger då som är speciell, han plöjer instruktionsböcker som nöje.

image.jpg
Inte min kärring, hon börjar greja sen ropar hon på mig för att hon inte vet hur hon ska göra 🤦🏻‍♂️ HUR SVÅRT KAN DET VARA KOLLA INSTRUKTIONSBOKEN säger jag varenda gång! 🤔😁
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
En annan lite novis fråga när det kommer till Sinn. Hur brukar ni applicera låsvätskan? På lilla skruven eller inne i gängan på ”pinnen”? 🤔 (Denna länk har insexskruvar) vad är smidigast?

Edit: eller finns det någon instruktion för detta också? @Laddsladd :D
Tror nog det bästa är på skruven så den smetar ut det i gängan och inte rinner ner runt pinnen så den fastnar men skruven förblir lös.
 

Kaffefredrik

Cartier
2-Faktor
Tycker jag lusläser tråden men undrar ändå två saker.

1. Är det någon som fick tag på den svarta U50 S BS och lagt upp bilder?

2. Samma fråga för den Sinn 556 färgglada Citron-gula?
Kan inte minnas att jag sett dem, men har hugg på en U50 S BS. Behöver dock, för äktenskapets skull, sälja min U50 S först 😥

Edit: bild ska med såklart

1659516797941487647187501953935.jpg
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Heads-up i tråden
Kommer att sälja hela min lilla Sinn-samling inom kort så förtur till er :)

Består av en 556i på H-länk från 2021, en 356 på F-länk som är helservad 2021 samt en Sinn 144 med originallänk samt som bonus ett original sinngummi med Sinn viklås passande 556/356. Notera att man kan växla länkar och gummi mellan 556 och 356.

356 & 144 har de fina 7750-verken.

Primärt kommer allt att säljas som ett paket.

EDIT : Säljs separat, se annons på K&S

IMG_20220731_113959.jpg
Nu med separata priser på Köp&Sälj :)
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Edit: Håller för övrigt med om ghost-datum. Tycker det känns lite som ett hopplock av delar och inte en produkt. Något som en Seikomoddare skulle göra, eller någon som bygger egna klockor från ebay-delar.
Ja, det är väl en sådan fråga där det inte går att komma fram till något vettigt eftersom det inte finns ett rätt svar. Ungefär lika givande som att diskutera Mac vs PC eller vilken färg som är finast. 😁
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
En annan lite novis fråga när det kommer till Sinn. Hur brukar ni applicera låsvätskan? På lilla skruven eller inne i gängan på ”pinnen”? 🤔 (Denna länk har insexskruvar) vad är smidigast?

Edit: eller finns det någon instruktion för detta också? @Laddsladd :D
Ha
En annan lite novis fråga när det kommer till Sinn. Hur brukar ni applicera låsvätskan? På lilla skruven eller inne i gängan på ”pinnen”? 🤔 (Denna länk har insexskruvar) vad är smidigast?

Edit: eller finns det någon instruktion för detta också? @Laddsladd :D
Faktiskt 😎 se punkt 3
Jag har dock aldrig lagt in någon loctite.
726899B1-F148-41BE-834E-376456FF7FE6.png
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Så här mycket instruktionsbok har jag aldrig läst 😂

Men jag lider av ocd när det gäller saker jag vill veta men inte gör det. Måste googla asap
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
En annan lite novis fråga när det kommer till Sinn. Hur brukar ni applicera låsvätskan? På lilla skruven eller inne i gängan på ”pinnen”? 🤔 (Denna länk har insexskruvar) vad är smidigast?

Edit: eller finns det någon instruktion för detta också? @Laddsladd :D
Jag klickar ut lite blå gegga på bordet och doppar den lilla skruvens gängor i detta. På så sätt blir det minimalt med lim som används.
 

oggeu

Breitling
Är det nån som har en handled på ungefär 19cm och har lite bilder på hur 556i och 104 sitter? Sjukt sugen på nån av dom 🙂
 
Topp