• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

JiiWe

Cartier
Hej hej,

Möjligt att det inte finns något behov av denna tråd men jag tänkte att det känns lite tokigt att starta en ny tråd varje gång jag funderar över priset på en klocka. Jag kommer i a f återanvända tråden så kanske den borde heta "Den stora tråden där JiiWe frågar vad klockan är värd"? Aja, mod får gärna ändra eller kasta korgen i papperskorgen om den blir vilseledande.

Ok, enough talkin', jag har en fråga ang. en klocka. Vad skulle ni säga att det är rimligt att betala för den här om den fått en liten service av urmakare och nu till salu?

Det är en manuell Doxa från 50-talet jag funderar över ungefärligt värde (bifogad bild) :)

Tack på förhand för hjälpen!
 

Bilagor

  • Doxa.jpg
    Doxa.jpg
    59.3 KB · Visningar: 835

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ok, tackar ödmjukast för svaret Donkii!


Jag skulle kanske ge en 500-ing för den i absolut bästa fall. Ser dem ofta på watchuseek och där går dem för mellan 20-75usd, men då alltid med okänd servicehistorik osv. Men skicket på den du visar ser inte ut att vara något särskilt och en service på en sådan klocka är inte direkt något man får tillbaka i form av mer betalt, så jag skulle vilja revidera mitt svar till typ 500;- för den klockan, mer är den inte värd.
 

JiiWe

Cartier
Jag skulle kanske ge en 500-ing för den i absolut bästa fall. Ser dem ofta på watchuseek och där går dem för mellan 20-75usd, men då alltid med okänd servicehistorik osv. Men skicket på den du visar ser inte ut att vara något särskilt och en service på en sådan klocka är inte direkt något man får tillbaka i form av mer betalt, så jag skulle vilja revidera mitt svar till typ 500;- för den klockan, mer är den inte värd.

Haha, tackar ännu mer för det svaret :p

Bussigt att du tar dig tid för att hjälpa. Målet är att jag själv ska kunna bedöma såna här saker själv men just nu är jag lite för ny på det hela för att ha koll...
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Han har höjt priset varje gång någon visat intresse för den. Vill minnas att han skickade upp priset med 5-6k när jag gjorde en förfrågan om att köpa den..
Jag var intresserad när jag trodde att han ville ha 18-19 , då tänkte jag mig ett marknadsmässigt pris kring 15, men då ville han ha 24.....
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag kontaktade honom för att jag ville köpa den...
Gripen Aqua.png




Fick inget svar... Mejlade igen att jag ville köpa två klockor, frågade om en paketdeal.. paketdealen var 6k dyrare än priserna som var utsatta på hemsidan.. Över en natt så hade helt plötsligt priset gått upp och svaret var att han egentligen inte ville sälja den, att de som ligger på chrono24 kostar ditten och datten.. Jag sa tt jag tyckte det kändes ytterst oseriöst och undrade varför han ens hade klockan på hemsidan om han inte ville sälja, fick inget svar, svaret kom senare i form av ännu ett nytt pris på hemsidan..
Gripen Aqua2.png



Och nu har vi hamnat här...
Skärmavbild 2016-06-05 kl. 10.55.18.png
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag kontaktade honom för att jag ville köpa den...
Gripen Aqua.png




Fick inget svar... Mejlade igen att jag ville köpa två klockor, frågade om en paketdeal.. paketdealen var 6k dyrare än priserna som var utsatta på hemsidan.. Över en natt så hade helt plötsligt priset gått upp och svaret var att han egentligen inte ville sälja den, att de som ligger på chrono24 kostar ditten och datten.. Jag sa tt jag tyckte det kändes ytterst oseriöst och undrade varför han ens hade klockan på hemsidan om han inte ville sälja, fick inget svar, svaret kom senare i form av ännu ett nytt pris på hemsidan..
Gripen Aqua2.png



Och nu har vi hamnat här...
Skärmavbild 2016-06-05 kl. 10.55.18.png
Gripenbro är inte seriös. Skulle aldrig handla av han igen efter vår senaste konversation ang oysterquartzen han har till salu.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Gripenbro är inte seriös. Skulle aldrig handla av han igen efter vår senaste konversation ang oysterquartzen han har till salu.
agreed. har varit för mycket shit med klockor som skickas fram och tillbaka för att "hans" urmakare eller vem det nu är inte har gjort sitt jobb. Att bolla med prissättningen på det sätt han gör känns inte heller seriöst så nej, jag skulle aldrig handla.

Dela med dig, vad handlar er konversation om?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
agreed. har varit för mycket shit med klockor som skickas fram och tillbaka för att "hans" urmakare eller vem det nu är inte har gjort sitt jobb. Att bolla med prissättningen på det sätt han gör känns inte heller seriöst så nej, jag skulle aldrig handla.

Dela med dig, vad handlar er konversation om?
Lättast att skylla ifrån sig på urmakaren när man blir påkommen med att försöka blåsa någon. :)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Vad får man ca ge för en UG polerouter eller en omega Pie pan i dagsläget? UG både stål eller guldvarianten
Piepan samma :) eller det kanske är GS ?
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor

DrKlocka

Audemars
agreed. har varit för mycket shit med klockor som skickas fram och tillbaka för att "hans" urmakare eller vem det nu är inte har gjort sitt jobb. Att bolla med prissättningen på det sätt han gör känns inte heller seriöst så nej, jag skulle aldrig handla.

Dela med dig, vad handlar er konversation om?
Hmm. Jag håller med, dela med er! @Luckyluciano
Jag har gjort en affär med Gripen utan några konstigheter. Men väldigt konstigt med Aquastaren...
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack! Har kikat får men ganska få liknande. Klämde på den idag. Fint yttre skick men invändigt är det katastrof. Den funkade öht inte... :(

Tråkigt att höra, d är väldigt stilrena kronografer. Enkla och rak på sak. Angelus kronografer använder väl inte eget urverk? Om man nu skulle fundera på en service?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hmm. Jag håller med, dela med er! @Luckyluciano
Jag har gjort en affär med Gripen utan några konstigheter. Men väldigt konstigt med Aquastaren...
Köpt en sub 14060 när jag var grön och då var det inga problem öht. Men just nu angående oqn. Skrev på den varpå gripenbro inte svarar. Ser sen att mekmek köpt den. Pratar med mekmek som i sin tur haft den hos Bergströms för trycktest just ICE. Han får då svar att den läcker från både boett och krona varpå han kontaktar sin vän gripenbro och får returnera den. Gripenbro skyllde på att han använde sig av en annan urmakare än vanligt. I samma veva så svarar gripenbro mig (en vecka senare än jag skrivit) och säger att den är onhold och ska kontakta mig om den är tillgänglig. Skrev då och fråga om den inte läcker från boetten och han svara att köparen påstod det (helt plötsligt gick den från onhold till att köparen påstod det) och att han skulle kolla upp det. Hörde inget mer om den oqn fest. Och all skit man läst om han som att han påstår att oservade verk är servade får en att backa några steg
 

DrKlocka

Audemars
Köpt en sub 14060 när jag var grön och då var det inga problem öht. Men just nu angående oqn. Skrev på den varpå gripenbro inte svarar. Ser sen att mekmek köpt den. Pratar med mekmek som i sin tur haft den hos Bergströms för trycktest just ICE. Han får då svar att den läcker från både boett och krona varpå han kontaktar sin vän gripenbro och får returnera den. Gripenbro skyllde på att han använde sig av en annan urmakare än vanligt. I samma veva så svarar gripenbro mig (en vecka senare än jag skrivit) och säger att den är onhold och ska kontakta mig om den är tillgänglig. Skrev då och fråga om den inte läcker från boetten och han svara att köparen påstod det (helt plötsligt gick den från onhold till att köparen påstod det) och att han skulle kolla upp det. Hörde inget mer om den oqn fest. Och all skit man läst om han som att han påstår att oservade verk är servade får en att backa några steg
Haha jeesus, då förstår jag dig. Verkar vara lite grisen i säcken att köpa därifrån, trist nog. Jag är dock nöjd som sagt skall tilläggas. Köpte en nyservad klocka med kvitto från Bergströms ur. Tack för att du delade med dig!
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Haha jeesus, då förstår jag dig. Verkar vara lite grisen i säcken att köpa därifrån, trist nog. Jag är dock nöjd som sagt skall tilläggas. Köpte en nyservad klocka med kvitto från Bergströms ur. Tack för att du delade med dig!
Lugnt. Hade köpt den där oqn för länge sen annars
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Har kikat får men ganska få liknande. Klämde på den idag. Fint yttre skick men invändigt är det katastrof. Den funkade öht inte... :(
image.jpeg

Angelus har ju "nystartat" sedan några få år tillbaka av samma folk som tillverkar Arnold And Son. Nu gör de enbart komplicerade klockor i väldigt små volymer men om de lyckas med märket så lär de där gamla gå upp i pris. Det finns en hel del coola grejer, bland annat med full kalender.

Priserna på ebay är dock sjuka.
 

BCKSTRM

Rolex
image.jpeg

Angelus har ju "nystartat" sedan några få år tillbaka av samma folk som tillverkar Arnold And Son. Nu gör de enbart komplicerade klockor i väldigt små volymer men om de lyckas med märket så lär de där gamla gå upp i pris. Det finns en hel del coola grejer, bland annat med full kalender.

Priserna på ebay är dock sjuka.
Ja de gör rätt coola grejer och du har nog helt rätt :)
Dock känns det risky att köpa en klocka som verkar helt slut invändigt... En standardservice på kronos går ju på ca 5k en misstänker att denna behöver mer än standardservice... Du har möjligen ingen prisuppfattning givet servicebehovet?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja de gör rätt coola grejer och du har nog helt rätt :)
Dock känns det risky att köpa en klocka som verkar helt slut invändigt... En standardservice på kronos går ju på ca 5k en misstänker att denna behöver mer än standardservice... Du har möjligen ingen prisuppfattning givet servicebehovet?
Ingen aning men jag kan maila och fråga om du vill? Håller med om att det är risky.
 
Topp