• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Lolle

Panerai
Bara en liten portvin ikväll med en cigarr tror jag - det är ändå vardag och semestern veckor bort...
image.jpeg
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Naturvin från en nya zeeländsk hippe som bor i frankrike. Luktar lite mysko, typ stekt ägg men smakar underbart. Har också provat 09an, också bra.
image.jpeg

Fullpoängare från i söndags, doftar peppar och aska, en hel del peppar och chili i smaken, sammetslent.
image.jpeg
 

Jimpa

Panerai
Lite tips från er kunniga till mig nu då, har gjort detta till frun som kommer hem runt 18. Tänkte , kan jag hälla upp vin i glasen nu så det får luftas eller är det för länge ? Är på jakt efter en karaff men äger ingen för tillfället. Men vi båda har bestämt oss för att försöka oss på att bli lite mera vinkunniga och börja utforska marknaden efter favoriter.. så ni som känner er manade får jätte gärna svara på hur och vad man kan tänka på. Smakerna utav kvalitet osv. Jag gillar rött vin de är typ så långt jag kommit smakmässigt , oochutav er i tråden att dömma så är det franska viner som är bäst . Kanske där jag kommer börja så småningom men ikväll blir det denna. Smuttat och tycker den känns fruktig besk och söt. Ett gott vin för oss men känner inte några hasselbär med en tvist av plommon osv. Help me briljera för min fru

Ps. Ni som lägger upp viner här och rekommenderar dom. Berätta gärna pris, om dom går att få tag på på bolaget. Eller legat i ett skepp på havsbotten i 100år och omöjlig att få tag på t.ex. för jag går efter er kunniga här och hoppas på lära mig mera. Tack för mitt långa inlägg som blev längre än jag tänkt. Haha men men trevlig helg och semester för er som har det! Njut av många härliga kvällar/dagar med ett glas i hand.
 

mikjon

Omega
Lite tips från er kunniga till mig nu då, har gjort detta till frun som kommer hem runt 18. Tänkte , kan jag hälla upp vin i glasen nu så det får luftas eller är det för länge ? Är på jakt efter en karaff men äger ingen för tillfället. Men vi båda har bestämt oss för att försöka oss på att bli lite mera vinkunniga och börja utforska marknaden efter favoriter.. så ni som känner er manade får jätte gärna svara på hur och vad man kan tänka på. Smakerna utav kvalitet osv. Jag gillar rött vin de är typ så långt jag kommit smakmässigt , oochutav er i tråden att dömma så är det franska viner som är bäst . Kanske där jag kommer börja så småningom men ikväll blir det denna. Smuttat och tycker den känns fruktig besk och söt. Ett gott vin för oss men känner inte några hasselbär med en tvist av plommon osv. Help me briljera för min fru

Ps. Ni som lägger upp viner här och rekommenderar dom. Berätta gärna pris, om dom går att få tag på på bolaget. Eller legat i ett skepp på havsbotten i 100år och omöjlig att få tag på t.ex. för jag går efter er kunniga här och hoppas på lära mig mera. Tack för mitt långa inlägg som blev längre än jag tänkt. Haha men men trevlig helg och semester för er som har det! Njut av många härliga kvällar/dagar med ett glas i hand.
Dekantera vinet ungefär 30-40 minuter innan servering dvs slå upp på karaff. Ingen bra ide att slå upp i glasen så tidigt, dels så blir vinet för varmt, jag rekommenderar alla rödviner att serveras vi 16 grader, tempen höjs snabbt i glasen. Trevlig kväll med fin fru.
 

Lolle

Panerai
Håller med Mikjon och har du ingen karaff är det ingen katastrof då är det perfekt tillfälle att investera i det.

Gällande viner så är bästa sättet att faktiskt prova er fram, väldigt brett i början och skriv ner intryck så kommer ni snart att kunna skönja ett mönster i vilka druvor respektive regioner etc ni fastnar för. När ni kommit så långt är det lättare att gå på djupet och leta fram olika favoriter för olika tillfällen. Franska viner är bra men det finns mycket bra i andra länder också och riktiga prisvärda viner hittar jag oftare i andra regioner
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Dekantera vinet ungefär 30-40 minuter innan servering dvs slå upp på karaff. Ingen bra ide att slå upp i glasen så tidigt, dels så blir vinet för varmt, jag rekommenderar alla rödviner att serveras vi 16 grader, tempen höjs snabbt i glasen. Trevlig kväll med fin fru.

Tid beror helt på vinet, 30-40 min är lagom några men många viner kräver mycket mer tid än så. Angående temperatur är det spot on
 

Jimpa

Panerai
Alright däremot är temperaturen ett problem då jag inte har en vinkällare på 18c . Men de var Nice endå såklart. Tack för tips. Nästa steg är definitivt en karaff , någon som har till salu kan ju slänga iväg ett PM . Inget märkvärdigt. Tänkte typ köpa något på second hand annars. Något eget och klassiskt typ. Mvh
 

mikjon

Omega
Alright däremot är temperaturen ett problem då jag inte har en vinkällare på 18c . Men de var Nice endå såklart. Tack för tips. Nästa steg är definitivt en karaff , någon som har till salu kan ju slänga iväg ett PM . Inget märkvärdigt. Tänkte typ köpa något på second hand annars. Något eget och klassiskt typ. Mvh
Cervera brukar ha rätt vettiga karaffer för en billig peng, behöver inte vara i tusen kroners klassen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det är min personliga åsikt, jag har hållt på med vin i 40 år och tycker detta är ett bra referens värde.
Luftar du en ung, riktigt tung och stram Barolo i 40 minuter så är den nästintill odrickbar relativt vad den smakar med luftning under längre tid, som exempel. Däremot viner som är äldre kan missgynnas av för mkt luftning.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Drack okristligt mycket bra vin i Italien, här när vi var på fest hos en producent (Poderi Colla) i Piemonte och bjöds på deras barbaresco, Barolo, etc. Deras barolo, Bricco del Drago, var den bästa jag testat, och att äta specialanpassad mat till var fantastiskt :)
image.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hos svärfar. Nere i källarn och botaniserade lite.
20160715_175544.jpg

20160715_175611.jpg

20160715_193017.jpg

20160715_182109.jpg

Mycket gott...

Ett vin som skulle peakat för 8 år sedan och var hälften så dyrt som det andra var min favorit. Har väl något fel på smaklökarna :D
 

Isodor

Audemars
Är knappast en vinkännare men har sparat en bild från ett riktigt monster min väns far i Normandie bjöd mig på. En annan dimension..
image.jpeg

OBS inte mina händer.. :)
 
  • Like
Reactions: ZQT

Oew

Rolex
Luftar du en ung, riktigt tung och stram Barolo i 40 minuter så är den nästintill odrickbar relativt vad den smakar med luftning under längre tid, som exempel. Däremot viner som är äldre kan missgynnas av för mkt luftning.
Håller med dig, många viner tycker jag till och med är bättre dagen efter.
Det är ju helt fantastiskt efter 58 år och smakar så bra och inte nog med det passade kanon till en Fonseca Delicias samt till lufttorkad skinka.....
image.jpeg
Du är ju på en annan nivå i den här tråden! Otroliga viner du dricker!
 
  • Like
Reactions: ZQT

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Sugna på bra vitt?
image.png

Denna rackare är riktigt schysst väl kyld, för 74kr är den ett riktigt fynd! Jag tycker personligen 2014 slår 2015, så välj den tidigare om ni har möjlighet på systemet :)

På samma tema tar jag tacksamt emot tips på franskt vin :)
 

Oew

Rolex
Har sparat en del under åren, det är ibland man känner för att öppna något speciellt. Tyvärr tar ju dessa viner slut.
Helt rätt att öppna bra flaskor, har förråd på grappe och ser allt för många som byggt upp fantastiska samlingar som de aldrig får en chans att pröva.
Kanske finns något intresse av att styra ihop en vinprovning efter sommaren?
 
  • Like
Reactions: ZQT

mikjon

Omega
Helt rätt att öppna bra flaskor, har förråd på grappe och ser allt för många som byggt upp fantastiska samlingar som de aldrig får en chans att pröva.
Kanske finns något intresse av att styra ihop en vinprovning efter sommaren?
Ja det är ju till för att drickas. En provning är inte helt fel.
 
Topp