• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Jimpa

Panerai
En liten bildserie på vår kväll. Frun som druckit för mkt antar jag. Men den var god den där Tommasi Amarone .
IMG_20160727_181608.jpg
IMG_20160727_213909.jpg
20160727_214641.jpg

Tur att vi korkade upp flaska två precis..
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Österrikisk pinot noir, väldigt ungt, mycket syrligt, nästan spritsigt, bärigt. Påminner nästan om en beaujolais. Borde nog ligga något år. Kul glaskork.
image.jpeg
 

Lolle

Panerai
Förkyld så mina smaklökar gör det inte värt att dricka mer än vatten och juice idag.

Så jag fixar små lappar för att undvika att dra fram vinerna i onödan bara för att se vilken som är vilken. Min fru skakar på huvudet och retas men vem bryr sig, rogivande arbete och perfekt tillfälle att inventera lite.
image.jpeg

image.jpeg
 

mikjon

Omega
Härligt! Kan tänka mig att många blev lika glada över valet att byta från tunga fat som de i Piemonte blev ;)
Det är ju så att folk ny förtiden vill ha mera fruktdrivna viner som kan drickas unga.
Ibland kan en Rioja av den gamla skolan vara riktigt gott.
Den behöver några år till, bra stram, men till ryggbiffen passade den perfekt.
 

Oew

Rolex
Igår blev det en väldigt god dessertvin, en Ca'Rugate L'Eremita Reciota della Valpolicella.
Kryddig bred doft av torkade frukter, choklad och örter. Smaken var väldig nyanserad, söt och kryddig med smak av lakrits, vitpeppar och lite choklad även här.
Tog detta tillsammans med en god getost och gillade den så mycket att jag beställt hem ett par flaskor till mig själv
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Efter mycket lönestrul fick jag efter 26 veckor min slutlön från mitt förra jobb.. För att fira blir det en flaska champagne, den ska dock sparas till något passande tillfälle :)
image.jpeg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Igår blev det en väldigt god dessertvin, en Ca'Rugate L'Eremita Reciota della Valpolicella.
Kryddig bred doft av torkade frukter, choklad och örter. Smaken var väldig nyanserad, söt och kryddig med smak av lakrits, vitpeppar och lite choklad även här.
Tog detta tillsammans med en god getost och gillade den så mycket att jag beställt hem ett par flaskor till mig själv
image.jpeg

Recioto är förvånansvärt gott! Härligt
 
  • Like
Reactions: Oew

Jimpa

Panerai
Vi gillar ju lite mer smakrika viner "karaktärsfulla" typ. Fått för mig nu efter några Amarone att det är dit vi vill. Men satt och funderade om det finns någon Fransk motsvarighet värd att pröva kanske. Tips? *vi tänkte boka in en vinprovning snart som extra vägledning också. Mvh
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Barolo är bättre IMO, men då har jag inte druckit särskilt mycket amarone :)

Absolut. Barolo är en annan dimension av hantverk och kvalitet. Det är konstigt att just amarone har fått den populariteten i Sverige men det är bara att acceptera att svenskar gillar röda viner med ~15% alkohol, mycket sötma/tillsatt socker. (Visserligen passar det relativt bra till det svenska köket, men har svårt att tro att det är den primära orsaken.)

Gillar du röd kryddighet så skulle jag rekommendera att kolla på olika delar av t.ex. Toscana eller Côtes du Rhône (t.ex. välkända Châteauneuf-du-Pape som är känt för kryddiga och mustiga viner) Från Italien finns diverse Chianti Classico eller Brunello som är fyllt med kryddighet i flera dimensioner.

Edit: det ska tilläggas att dessa viner är generellt sett helt torra så sötman får du inta i dessertvinet ;)
 

Oew

Rolex
Vi gillar ju lite mer smakrika viner "karaktärsfulla" typ. Fått för mig nu efter några Amarone att det är dit vi vill. Men satt och funderade om det finns något Fransk motsvarighet värd att pröva kanske. Tips? *vi tänkte boka in en vinprovning snart som extra vägledning också. Mvh
Tycker generellt sett att italienska viner är mer prisvärda, men bortser man från prislappen är franska viner såklart väldigt intressanta. Rhone och Bordeaux är ju aldrig fel...
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Absolut. Barolo är en annan dimension av hantverk och kvalitet. Det är konstigt att just amarone har fått den populariteten i Sverige men det är bara att acceptera att svenskar gillar röda viner med ~15% alkohol, mycket sötma/tillsatt socker. (Visserligen passar det relativt bra till det svenska köket, men har svårt att tro att det är den primära orsaken.)

Gillar du röd kryddighet så skulle jag rekommendera att kolla på olika delar av t.ex. Toscana eller Côtes du Rhône (t.ex. välkända Châteauneuf-du-Pape som är känt för kryddiga och mustiga viner) Från Italien finns diverse Chianti Classico eller Brunello som är fyllt med kryddighet i flera dimensioner.

Edit: det ska tilläggas att dessa viner är generellt sett helt torra så sötman får du inta i dessertvinet ;)
Jag gillar inte söta viner så mycket, undantaget dessertvin, så jag tackar och bockar för tipsen :)
 
Topp