• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Ja, Blanton's är jäkligt bra. Vill gärna lyfta fram deras "Straight from the barrel"-buteljeringar som jag håller ännu högre än Gold.

Men det finns förstås massor av strålande bourbon, synd att begränsa sig till Blanton's när det även finns Booker's, Noahs Mill, Willett, Pappy van Winkle, Black Maple Hill, Hirsch, G.T. Stagg etc. Sen ska man inte heller förakta vanligare grejer som Four Roses Single Barrel eller Wild Turkey 101.
Jag vill framhäva Blanton's i synnerhet med tanke på den blygsamma prislappen. Inte minst jämfört med Pappy, Booker's et all. (Som oavsett prislapp inte går att köpa i Sverige)
Håller med angående Four Roses dock. Deras small batch är utsökt!
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Jag vill framhäva Blanton's i synnerhet med tanke på den blygsamma prislappen. Inte minst jämfört med Pappy, Booker's et all. (Som oavsett prislapp inte går att köpa i Sverige)
Håller med angående Four Roses dock. Deras small batch är utsökt!

De flesta går att köpa genom privatimport, bara ta kontakt med distributören. Och en del ligger finns i samma prissegment som Blanton's.

Tycker FR single barrel brukar slå FR small batch på fingrarna, kan naturligtvis skilja en del mellan fat/batchar men överlag är den värd den där extra hundralappen.
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
De flesta går att köpa genom privatimport, bara ta kontakt med distributören. Och en del ligger finns i samma prissegment som Blanton's.

Tycker FR single barrel brukar slå FR small batch på fingrarna, kan naturligtvis skilja en del mellan fat/batchar men överlag är den värd den där extra hundralappen.
Just Pappy går tydligen endast att köpa om man driver restaurang/bar numera (efter kontakt med svenska distributören).
Har trots allt svårt att tänka mig att den är värd sitt pris även om man kunnat få tag på den så det är ingen stor förlust.

Ska testa FR Single Barrel nästa gång faktiskt. Vill minnas den som snäppet sämre än Small Batch (trots prisskillnaden) men det tål som sagt att återbesöka.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Jo, men så har de sagt länge och jag vet folk som beställt ändå. Men det går trots allt att privatimportera via SB från vilken handlare/distributör i världen så länge de är beredda att skicka till Sverige. Tror jag har testat 20-25 varianter av Pappy och som sämst har jag en notering på 87 och som bäst 95 så bra grejer är det. Har för mig att 15-åringen, som för en handfull år sedan var klart överkomlig, gav mest smäll för bocken.

Ja, man kan aldrig veta hur det blir, men min erfarenhet har iaf gett att single barrel varit bättre. Men det kan diffa ganska kraftigt även på standardbuteljeringar som inte alls producerad i små batchar.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Å så tar vi fredag på det.
F0E10DFC-8D6C-46A6-A831-1B59CD118EBA.jpeg
 

Ebbot

Cartier
Är i London och tänkte ta en sväng till whisky exchange imorrn- nån som har nåt gött tips? Har sett att många priser är typ 20% under SB
 

Ebbot

Cartier
Testade Nikka coffey malt idag. Var helt ok med en intressant slutkläm med kaffetoner. Hade förväntat mig lite rundade smak och inte så sträv/spritig. Men helt klart intressant och värd att testa! :D
 

Krabbeluring

Cartier
Fredag utan en enda uppdatering? Skäms!

Lagavulin Distillers edition i glaset idag. Fick tag på ett sample :) Tyvärr lite tråkig - föredrar standardvarianten.

Ska kanske ge mig på en Glendronach 19 madeira cask senare.
 
Topp