• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Toftich

Rolex
2-Faktor
Folieryck på en grooves med @MikaelCarlssson
image.jpg
 

Rolfen

Rolex
Det har skett ett dubbelt dödsfall hos mig :(

Dalwhinnie 15 år. Antingen sviker mitt smakminne eller så har något ändrats för den var inte lika bra som jag mindes, lite för träig.
DalwhinnieRip.jpg


Deanston 12 år. Den här levererar desto mer, lika bra som alltid. En favorit!
Deanston12Rip.jpg
 

Rolfen

Rolex
Fick hem en Single Cask Exclusives Grain 10 år idag. Grain whisky är klart kul att ha hemma, perfekt att bjuda andra whiskytokar på då så många har starka åsikter om grain, den är perfekt som konversationsstartare. Men det är nog fem sex år sedan jag hade en flaska hemma sist så det var hög tid.

SingleCaskExclusivesGrain.jpg
 

Monk

Panerai
2-Faktor
BFB2BBA7-33ED-4D89-9E11-1E368A70E4CE.jpeg

Men hallå, vad hände? Spontanköpte ett par Bourbon. Inte alls något som jag brukar köpa. Jag hörde om den kommande prisökningen på Bourbon (baserat på de nya 25% tullarna på flaskor från USA) och passade på att slå till på ett par flaskor. Testar med is till, kanske funkar i värmen?
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
BFB2BBA7-33ED-4D89-9E11-1E368A70E4CE.jpeg

Men hallå, vad hände? Spontanköpte ett par Bourbon. Inte alls något som jag brukar köpa. Jag hörde om den kommande prisökningen på Bourbon (baserat på de nya 25% tullarna på flaskor från USA) och passade på att slå till på ett par flaskor. Testar med is till, kanske funkar i värmen?
Ovanför!
 

uprof

Cartier
2-Faktor

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det är den, ja. Köpte den på Gårda i Gbg och beställde precis ett par till för den var så bra.
Räkna inte med en rökbomb bara. Torven ligger mer som en skön bakgrund än pang-på som hos en ung Islay.
Ska absolut beställa! Räknar inte med särskilt mycket rökighet. Men är den inte "pepprig, len och torvig" får du ta ditt ansvar!;)
 

Sledger

Cartier
Det här är nu officiellt min nya "go-to"-whisky (i.e. en sort som jag alltid ska ha hemma).
Sen de ändrat formgivningen på flaskan finns det inte mycket att tveka på. Mycket bättre smak per krona är svårt att hitta!:)
w-.jpg
Har varit min favorit, men tyvärr mycket sämre nu än den har varit. Fortfarande bra iofs.
Prova någon av dessa. Bättre tycker jag.
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/cragganmore-41301
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-balvenie-1047701
 

Rolfen

Rolex
Dödade en Deanston Virgin Oak igår kväll. Långt ifrån lika bra som 12 åringen, för spritig och stickig.
DeanstonVirginOakRip.jpg
 

Rolfen

Rolex
Folieryck på Macallan 12 årig.
Macallan12ryck.jpg


Macallan är bytt design så nu liknar dom billigare varianterna dyringarna. Måste säg att jag gillar dom nya flaskorna, dom ger ett lyxigt intryck vilket passar Macallan väldigt bra då det trots allt är yuppiewhiskyn nummer ett. Här är den gamla och den nya 12 åringen.
MacAllanFlaskor.jpg
 
Senast ändrad:

Rolfen

Rolex
Folieryck på Auchetoshan 12 år. Är på ett sunkigt hotellrum där det bara finns plastmuggar så det får bli att halsa då jag hatar att dricka whisky ur plastmugg.
Auchetoshan12Ryck.jpg
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Stannade till på Border shopen i Puttgarden igår i väntan på färjan hem. Tur att budgeten var tight annars hade jag gått där än:D. Kul att hitta Nikka coffey malt då den inte finns på bolaget längre och Abunadh var billig. Den 10 åriga Aberlouren var ett billigt impulsköp på ett snabbköp i Frankrike. Inget speciellt men väl värd 20€.
IMG_20180720_125937.jpg
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Stannade till på Border shopen i Puttgarden igår i väntan på färjan hem. Tur att budgeten var tight annars hade jag gått där än:D. Kul att hitta Nikka coffey malt då den inte finns på bolaget längre och Abunadh var billig. Den 10 åriga Aberlouren var ett billigt impulsköp på ett snabbköp i Frankrike. Inget speciellt men väl värd 20€.
IMG_20180720_125937.jpg
Så nu måste jag smaka:D...
Nikkan är inte en omedelbar succé. Fin doft av aprikos och annan frukt men lite skarp och spritig smak. Det blev lite bättre med vatten. Lång fin eftersmak som jag inte kan beskriva än.
Abunadhn är ju underbar. Rund och lite söt sherry och marsipan.
 
Topp