• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Träff

Rolex
Friends Of KS
Under många år var jag en whiskysnobb som bara drack gammal och dyr whisky, men för några år sedan fick jag ett ryck och började leta efter en billig och duglig huswhisky. Jag har nu testat samtliga singel malt och en del blended under 400kr och en hel del singel malt upp till 500kr. Min lågprisfavorit (349kr) är helt klart Old Pulteney 12 årig så den fick bli huswhiskyn som alltid skall finnas till hands. Hyffsat komplex med en svag sälta och riktigt god och lättdrucken.
OldPulteney.jpg
Vart sugen på att testa den så vart en färd förbi systembolaget igår så man kunde testa den och måste hålla med dig, för priset får man nog inget bättre.
20180811_204433.jpg
 

Rolfen

Rolex
Då detta är min sista semestervecka och hösten närmar sig med stormsteg så är det bara att inse att behovet av en svalkade Gin & Tonic snart ersätts med ett behov av något mer värmande, något i stil med whisky och rom. Så idag fyllde jag på whiskyhyllan lite och i morgon skall jag ta tag i romsituationen.
5whisky.jpg
 

Ebbot

Cartier
Ikväll blir det foliesnärt på denna:


image.jpg


Edit: efter att ha smakat så skulle jag sparat denna till jul. Mycket smak, juligt med sötma och lååånt hängande scherrytoner. Doftar sherry också. Hyfsat spritig på tungan, sticker till lite. Korken var grumlig. :)
Betyg: 4/5 Om en timme: 5/5.
 
Senast ändrad:

Rolfen

Rolex
Dödade just en Bushmills 10 åring. Många whiskynördar fnyser lite åt irländsk whiskey och i vissa fall kan jag hålla med om att dom kan vara lite tunna och smaklösa men denna Bushmills står sig väl mot skotsk singel malt och är faktiskt helt okay.
Bushmills10.jpg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Dödade just en Bushmills 10 åring. Många whiskynördar fnyser lite åt irländsk whiskey och i vissa fall kan jag hålla med om att dom kan vara lite tunna och smaklösa men denna Bushmills står sig väl mot skotsk singel malt och är faktiskt helt okay.
Bushmills10.jpg
Kan hålla med att de kan vara lite tunna och smaklösa men ofta en trevlig sötma som funkar bra under sommaren, då jag föredrar lite fruktigare och ”enklare” sorter när det är varmt ute.
 

MARTINOV

Cartier
Hej! Finns det någon som har något tips på "nybörjar"-whiskey? Så lite rökighet som möjligt :D
Har druckit en del Mackmyra brukswhiskey, samt Glenmorangie som jag gillade väldigt mycket (antagligen för att båda har typ 0 rökighet). Skulle vilja testa något nytt :)
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Hej! Finns det någon som har något tips på "nybörjar"-whiskey? Så lite rökighet som möjligt :D
Har druckit en del Mackmyra brukswhiskey, samt Glenmorangie som jag gillade väldigt mycket (antagligen för att båda har typ 0 rökighet). Skulle vilja testa något nytt :)
Hej!
Mitt tips är Old Pulteney, väldigt lättdrucken och inte alls så rökig plus så är priset väldigt bra på 349 kr. Tror även att @Rolfen håller med mig och han verkar ha väldigt mycket mer erfarenhet än mig. :)
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Ska inhandlas idag, ingen rökighet enl. systembolagets sida. Onekligen bra pris för 12-årig, eller?

Tack för tipset!
Är själv rätt ny inom denna spännande värd men personligen tycker jag 349 kr är mer än rimligt för en god 12 årig. Men jag fick tipset om just den av att läsa @Rolfen inlägget om den och han värkar ha koll.
Under många år var jag en whiskysnobb som bara drack gammal och dyr whisky, men för några år sedan fick jag ett ryck och började leta efter en billig och duglig huswhisky. Jag har nu testat samtliga singel malt och en del blended under 400kr och en hel del singel malt upp till 500kr. Min lågprisfavorit (349kr) är helt klart Old Pulteney 12 årig så den fick bli huswhiskyn som alltid skall finnas till hands. Hyffsat komplex med en svag sälta och riktigt god och lättdrucken.
OldPulteney.jpg
 

Rolfen

Rolex
Hej! Finns det någon som har något tips på "nybörjar"-whiskey? Så lite rökighet som möjligt :D
Har druckit en del Mackmyra brukswhiskey, samt Glenmorangie som jag gillade väldigt mycket (antagligen för att båda har typ 0 rökighet). Skulle vilja testa något nytt :)
Ja som en del andra nämnt är den 12 åriga Old Pulteney en bra whisky att starta med, lättdrucken men ändå komplex nog att funka för mer erfarna whiskynördar.
 
På ämnet prisvärd whisky vill jag nämna Glen Moray. Är precis som Old Pulteney ingen högprofilswhisky men är värd att testa. En Classic ligger på 299 kr på Systemet.
Har inte druckit den på flera år men jag minns den som en bra brukswhisky.
När jag och en kompis åkte runt och besökte destillerier för 20 år sedan stannade vi vid Glen Moray. Destilleriet var i princip stängt eftersom det var sommar, men en i personalen, en äldre man som arbetat där i 35 år, öppnade och gav oss en personlig rundtur.
Otroligt vänligt och något som naturligtvis ger destilleriet en speciell plats i hjärtat.
785F2F3E-0EC5-472F-8DE2-C1755A19CA9D.jpeg
 

Rolfen

Rolex
Ikväll dödade jag en Balvenie 12 åring. Balvenie är en bra whisky men jag kan inte låta bli att tänka på hur gudomlig den skulle bli med lite "craft" tänkande, om dom skippade färgämnena och ökade styrkan till 46%. Det döljs en riktigt bra whisky här, för flera årsedan provade jag en 20 årig Balvenie från en oberoende buteljerare och den var grym så jag vet vad en bra presentation kan göra med denna whisky.
Balvenie12dead.jpg
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Korken till en av mina flaskor gick ikväll sönder. Har känt ett tag att den var på väg att brytas av. Vad gör man, hälla över den i annan flaska eller går det att köpa en ny kork?
 

Rolfen

Rolex
Korken till en av mina flaskor gick ikväll sönder. Har känt ett tag att den var på väg att brytas av. Vad gör man, hälla över den i annan flaska eller går det att köpa en ny kork?
Det är tyvärr inte helt ovanligt med korkhaverier, speciellt på äldre flaskor. Jag sparar alltid korkar från urdruckna flaskor (även skuvkorkar då dom kan drabbas av gängras) för det är otroligt trist när man sitter där med en nyöppnad flaska och korken har gått åt helvete. I värsta fall faller korken i tusen bitar, då kan man köra drycken genom ett kaffefilter för att få bort korkrester. Du kan även få en kork från mig om inte @Toftich löser dina problem.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Drick upp den;)..Skulle du behöva en kork har jag ett gäng hemma.

Det är tyvärr inte helt ovanligt med korkhaverier, speciellt på äldre flaskor. Jag sparar alltid korkar från urdruckna flaskor (även skuvkorkar då dom kan drabbas av gängras) för det är otroligt trist när man sitter där med en nyöppnad flaska och korken har gått åt helvete. I värsta fall faller korken i tusen bitar, då kan man köra drycken genom ett kaffefilter för att få bort korkrester. Du kan även få en kork från mig om inte @Toftich löser dina problem.

Det är drygt en tredjedel kvar i flaskan. Lite för mycket för att dricka upp hastigt :D
 

stigge

Omega
2-Faktor
Köpte hem den idag för att agera vardagswhisky. Efter första glaset nu så är jag lite besviken. Finns betydligt bättre 12-åringar i den prisklassen. Strathisla t.ex. :)

59A2991F-B2B2-4EED-AD1C-7D58F869A282.jpeg
För mig är det olika typer av whisky. HP är mer smakrik, maltig och rökigare i smaken medans Strathisla är lite lenare och har mer av torkad frukt i sig.
Bägge två är goda men lite tycke och smak och även tillfälle vilken man föredrar, som det mesta med whisky.
Testa Old Pulteney och The Deveron om du inte gjort det redan. Två bra i den prisklassen som drar åt de mjukare hållet med lite fruktigare smak och torkad frukt.
 
Topp