• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Önskar expertråd inför 60-årspresent.

Har ni några tips på flaska som finns på Systembolaget som är lite udda och spännande. Gärna på lager i Göteborgs-regionen, maxpris 1500, hon gillar lite rökig Wiskey.
 

JB_XII

Rolex
Önskar expertråd inför 60-årspresent.

Har ni några tips på flaska som finns på Systembolaget som är lite udda och spännande. Gärna på lager i Göteborgs-regionen, maxpris 1500, hon gillar lite rökig Wiskey.

Svårt att få ihop udda och lager i gbg-region.
Det ordinarie sortimentet i den lite dyrare prisklassen är rätt begränsat.
Men om jag själv skulle traska in på bolaget med dina kriterier så skulle jag köpt en Glenlivet 21y.

Något rökig
Bra whisky
Inget gemene man går in och köper till sig själv
Snygg förpackning
 

JB_XII

Rolex
För mig är det olika typer av whisky. HP är mer smakrik, maltig och rökigare i smaken medans Strathisla är lite lenare och har mer av torkad frukt i sig.
Bägge två är goda men lite tycke och smak och även tillfälle vilken man föredrar, som det mesta med whisky.
Testa Old Pulteney och The Deveron om du inte gjort det redan. Två bra i den prisklassen som drar åt de mjukare hållet med lite fruktigare smak och torkad frukt.

Så är det ju. Menade inget illa mot HP egentligen. Men det var stor skillnad mot deras 18-åring som jag gillar skarpt.

Har också hört gott om Old Pulteney. Måste va hype på dem eftersom de faktiskt var slut på hyllan när jag var inne ;)
La en beställning på en flaska Craigleiche 13y och en Monkey Shoulder också. Någon som testat dem?
 

Monke

Cartier
Har också provat denna nu. Helt okej, för pengarna men inget vidare rent smakmässigt, tyckte jag. Dricker mest kraftigt rökiga
A48D45BB-7F62-4938-A458-6F53DDE576D9.jpeg
 

Rolfen

Rolex
Önskar expertråd inför 60-årspresent.

Har ni några tips på flaska som finns på Systembolaget som är lite udda och spännande. Gärna på lager i Göteborgs-regionen, maxpris 1500, hon gillar lite rökig Wiskey.
Systebolaget i Gårda har alltid en hel del roligt och udda hemma, åk dit och prata med dom så får du säkert hjälp.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Så är det ju. Menade inget illa mot HP egentligen. Men det var stor skillnad mot deras 18-åring som jag gillar skarpt.

Har också hört gott om Old Pulteney. Måste va hype på dem eftersom de faktiskt var slut på hyllan när jag var inne ;)
La en beställning på en flaska Craigleiche 13y och en Monkey Shoulder också. Någon som testat dem?
Tog det inte som kritik så lugnt :)
Alltid kul med input till nya sorter och smaker.
Hållet mer dig om HP 18y, stor skillnad mot den 12-årig. En av mina favoriter när det gäller lite rökigare sorter.
 

Rolfen

Rolex
Folieryck på Mack. Jag är ingen fan av svensk whisky och det beror inte på att den är dålig (allt från Grythyttan och Smögen som jag har provat har varit jäkligt trevligt) utan på den galna prissättningen, svensk whisky är i princip dubbelt så dyr som motsvarande från Skottland. Mack är den billigaste svenska singel malten och faktiskt rätt okay prissatt men tyvärr är det en whisky för folk som inte gillar whisky. Tunn och okomplex, gjord för kids och för folk som vill göra drinkar. Hoppas att Mackmyra ändrar sin strategi och i framtiden släpper en billig whisky för whiskyälskare, minst 46%, icke kylfiltrerad och utan färgämnen vilket skulle göra mig till en storkund.
MackRyck.jpg
 

Rolfen

Rolex
I kväll dödade jag en Staile Uisge The Drum. Bakom det krångliga namnet döljer sig en NAS whisky från ett hemlig skotskt highland destilleri släppt av den svenska spritimportören Granqvist Beverage House AB. Det är inget mästerverk på något sätt men då den är en av dom allra billigaste singel malten på bolaget så kan man jämföra den med andra snikwhisky och i den jämförelsen kickar den rumpa. En trevlig, lättdrucken och hyffsat komplex singel malt som står sig väl och även spöar alla sina konkurrenter i det lägsta prissegmentet.
StaileUisgeTheDrum.jpg
 

JB_XII

Rolex
Testade även lite olika lagringar från Bowmore. 12-åringen och 15-åringen.
Rätt lika skulle jag säga, ingen markant skillnad. Någon som har erfarenhet av 18-åringen. Värt?

89561E44-23F5-4115-9E2C-2E43E44893B6.jpeg
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Haha, vad lustigt. Hämtade ut min idag också. Jag kunde inte hålla mig :D
Men skall inte avslöja något för att påverka din uppfattning :)

AD2FEA72-4A25-487C-8617-93CE611BBA1A.jpeg
Haha, aa det va lite lustigt!
Tanken va att hålla mig till freda men det gick inget vidare... Så nu behöver du inte va orolig att avslöja något.
Måste fråga, va tycker du om den?
 

JB_XII

Rolex
Haha, aa det va lite lustigt!
Tanken va att hålla mig till freda men det gick inget vidare... Så nu behöver du inte va orolig att avslöja något.
Måste fråga, va tycker du om den?

Helt rätt! Det är ju onsdag :)
Jag blev lite besviken. Troligen fått den för hypad. Fudge, aningen fruktig men tyvärr lite obalanserad. Helt ok (särskilt med tanke på pris). Men kommer nog hålla mig till Single Malts i framtiden :D
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Helt rätt! Det är ju onsdag :)
Jag blev lite besviken. Troligen fått den för hypad. Fudge, aningen fruktig men tyvärr lite obalanserad. Helt ok (särskilt med tanke på pris). Men kommer nog hålla mig till Single Malts i framtiden :D
Exakt ;)
Mm, rätt säker på att jag hypa den för mycket så vart också lite besviken. Men om man tänker på priset så ska jag inte klaga för mycket.
Aa får nog göra det så man vet att vad man får :)
 

JB_XII

Rolex
Exakt ;)
Mm, rätt säker på att jag hypa den för mycket så vart också lite besviken. Men om man tänker på priset så ska jag inte klaga för mycket.
Aa får nog göra det så man vet att vad man får :)

Sitter och varvar den lite mot ett par single malts från samlingen. I den jämförelsen så bleknar den och eftersmaken blir kort och tråkig. Doftar man i glaset så är det allt annat än komplext och spännande.
Men kul att testa nytt :)
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Sitter och varvar den lite mot ett par single malts från samlingen. I den jämförelsen så bleknar den och eftersmaken blir kort och tråkig. Doftar man i glaset så är det allt annat än komplext och spännande.
Men kul att testa nytt :)
Man får helt enkelt inte dricka den samtidigt som man dricker single malt. ;) Doften är va jag är mest besviken på, luktar bara konstigt.
Alltid roligt att testa nytt och så va flaskan rätt rolig. :)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
Bara en flaska kvar i skåpet
Då kan man börja planera inköpen :)
Blir en Macallan 12 har jag inte bestämt, precis avslutat 3 olika japanska så vore kul med något nytt
 
Topp